Vraag

Traag internet op zolder (wifi en bekabeld)

  • 4 May 2024
  • 3 reacties
  • 57 keer bekeken

Ik merk al een tijdje dat de internetsnelheid op zolder erg traag is, zowel wifi als bekabeld.

De situatie is als volgt: beneden in de woonkamer staat de modem (v10a), op zolder staat een pc en gebruik ik soms mijn laptop. Tussen de modem en de zolder staan 2 KPN wifi punten, die niet altijd een hele goede verbinding hebben maar op het moment van testen beiden een groen lampje hebben. Ik heb daarnaast sinds kort beneden en boven een powerline adapter (TP link met 1300mbps) waarmee ik pc en laptop bekabeld aan kan sluiten (er loopt geen ethernet kabel naar zolder). Ik heb een 100mbit/s abonnement.

Als ik beneden het wifi test met mijn laptop haal ik ongeveer 85-90 mbit/s, als ik het boven test haal ik met moeite 20mbit/s. Als ik de laptop beneden direct aansluit op de modem haal ik dezelfde 85-90 snelheid, als ik hem boven aansluit op de powerline adapter haal ik maar net de 20mbit/s. De snelheden die ik op zolder met mijn pc haal zijn vergelijkbaar.

Ik heb verschillende kabeltjes geprobeerd, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. De powerline adapter lijkt ook geen verschil te maken, want ook als ik die er uit haal en via het wifi punt verbinding maak haal ik nog steeds de lagere snelheden.

Heeft iemand een idee wat hier misgaat en wat ik hieraan zou kunnen doen?


3 reacties

Badge +19

Eigenlijk gaat hier niks mis @Daan19862. Ik vermoed dat de wifipunten niet met een kabel verbonden zijn aan het modem. Wil je een goede snelheid hebben dan zal je moeten bekabelen. Het electriciteitsnetwerk is niet geschikt voor transport van data dus je kan bij het gebruik van powerlines niet spreken van een bekabelde verbinding. Het is echt een houtje touwtje oplossing. Je zal aan de slag moeten. Veel werk maar succes gegarandeerd. 

Reputatie 5
Badge +3

Powerline is gevoelig voor verschillende groepen. Zolder- en begane grond zijn meestal 2 aparte groepen.

Probeer het 1e Wifi-punt bekabeld aan te sluiten en zorg dat ze elkaar kunnen zien. Geen stopcontacten in het trappegat?

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Daan19862, welkom hier. 

Ik verwacht ook dat beide Superwifi's niet met een kabel zijn aangesloten. Heb je de mogelijkheid om dit te proberen? Zou je ook de SuperWiFi's iets meer richting de modem willen verplaatsen? Maar niet naast elkaar uiteraard. 

 

Reageer