Beantwoord

Afstandsbediening koppelen aan tv en soundbar

  • 30 April 2024
  • 10 reacties
  • 76 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb geprobeerd het geluid van de TV en mijn soundbar samen te laten werken maar nu kan ik alleen nog het geluid regelen van de TV via de soundbar. 

Ik wil weer terug naar de oude situatie zodat ik de KPN afstandbediening weer kan gebruiken voor de TV en zonder soundbar.

Het liefst wil ik weer helemaal opnieuw beginnen met de installatie van KPN maar wat ik ook probeer het helpt niet .

Wat moet ik doen?

icon

Beste antwoord door PeterG 6 May 2024, 10:48

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @mx-5,  van welke tv-ontvanger maak je op dit moment gebruik? Dat is even handig om te weten qua reset van de afstandsbediening. Verder vraag ik mij af hoe je op dit moment alles hebt aangesloten. De tv is met de soundbar verbonden neem ik aan? Aangezien het geluid via de soundbar loopt. 

Reputatie 1

Ik heb de DIW7022 en heb deze verbonden met een glasvezelkabel met de soundbar.

Ik kan nu naar muziek luisteren zonder dat de TV aan moet staan.

Verder kan ik bij films het geluid van de TV uitzetten en het geluid via de soundbar laten klinken.

Maar mijn voornaamste eis of voorkeur is toch wel dat ik muziek kan luisteren zonder de TV aan.

Reputatie 7
Badge +19

Ik begrijp het nu niet meer helemaal. Als je naar de radio wil luisteren zonder dat de tv aanstaat dan is de situatie uit jouw laatste bericht precies zoals je het zou willen. Wil je dan de soundbar niet kunenn bedienen via de KPN afstandsbediening? 

Ik roep ook even de hulp in van  het gewaardeerde community-lid @PeterG. HIj is altijd erg thuis in dit soort situaties met geluid, 

Daar ben ik dan @mx-5 en Jeroen van KPN.

Ik heb de DIW7022 en heb deze verbonden met een glasvezelkabel met de soundbar.

Ik kan nu naar muziek luisteren zonder dat de TV aan moet staan.

Verder kan ik bij films het geluid van de TV uitzetten en het geluid via de soundbar laten klinken.

Maar mijn voornaamste eis of voorkeur is toch wel dat ik muziek kan luisteren zonder de TV aan.

Maar eh, die situatie heb je toch al??? 🙄

Als volgt aansluiten:

Ontvanger met hdmi naar de televisie

Ontvanger met optische audiokabel naar de soundbar om radio geluid te hebben met tv uit

televisie met hdmi arc (indien de de soundbar dat heeft) naar de soundbar (deze laatste verbinding is optioneel als je ook de apps in de tv zelf gebruikt)

Instellen:

Op de afstandsbediening kan je het zo instellen dat (alleen) het volume voor de soundbar geregeld kan worden. Hij kan er niet mee aan en uit.

De tv kan dan aan en uit gezet worden en van bron veranderd.

Stel eerst de tv code in tenzij dat nu al gewoon werkt. Dan hoeft dat niet.

Stel dan de code in voor het merk van de soundbar (zie http://kpn.com/hc opent in pdf). Tenzij dat nu al gewoon werkt. Dan hoeft dat niet.

Reputatie 1

Alles werkt nu zoals ik het wil hebben. Ben er erg blij mee maar er is een klein dingetje.

Als ik de KPN-box op muziek heb staan via de soundbox en ik heb deze in de ochtend uitgezet en in de middag weer aanzet dan houdt de muziek na 15 á 20 minuten op. Ik moet dan de TV aanzetten en daar verschijnt een heel mooi afdruk van een oud schilderij, als ik op OK druk dan krijg ik startscherm en via dat terug weer muziek en dan heb ik de gehele dag verder muziek met de TV weer uit. Maar iedere keer als ik opstart met alleen TV-box en soundbar dan is het maar voor 15á 20 minuten en moet ik de TV aanzetten om het luisteren naar de muziek te kunnen vervolgen.

Reputatie 7
Badge +11

De screensaver staat standaard op 15 minuten, als je dit op 2 uur zet heb je er geen last meer van @mx-5 

Reputatie 1

Tks. Ik wist dat het iets simpels moest zijn. Veel dank en ik ga nu continu genieten van de muziek.

GR

Reputatie 7
Badge +11

Graag gedaan @mx-5 

Hmm, het kan nog simpeler, @mx-5 , @N.N. .

Zet de functie “starten met laatst gekozen zender” aan. (instellingen - Menu Weergave - Opstartscherm)

Want juist dat ie op startmenu blijft staan veroorzaakt de screensaver zonder geluid. Dat is na 2 uur ook irritant.

Als je een zender écht start, zelf of via die instelling, en je dus het startscherm niet meer ziet (effe tv aan) dan blijft de radio als het moet dagenlang doorspelen. Dan komt de screensaver niet. Tenzij je 'm bij het 'maantje’ instelt als scherm bij radio weergave. Dan heb je beide.

Reputatie 1

Enne weer bedankt Peter. Ik word steeds blijer van jullie adviezen en aanwijzingen. En ook steeds "wijzer” want ik leer een hele hoop bij van het systeem. 

Dank daarvoor.

 

Fred!!

Reageer