Beantwoord

Instelling HDR10 / Dolby Vision TV+ box

  • 7 December 2023
  • 40 reacties
  • 1543 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Een topic om een opmerking te plaatsen over de instelling HDR10 & Dolby Vision op de TV+ box in combinatie met de HDR (HLG) zenders ESPN UHD en INULTRA in het 4K pakket.

Het volgende:

Als ik de TV+ box op HDR - automatisch of HDR - continue zet en HDR Prioriteit: Dolby Vision gaat er iets mis bij de 4K zenders ESPN UHD en INULTRA.

Als volgt:

Als ik de Sony TV HDMI ingang op 'Verbeterde indeling (Dolby Vision)' zet, dan ga ik er vanuit dat de TV+ box alles in Dolby Vision laat zien. Dat gaat ook goed met de streamingsdiensten.

Bij Netflix, HBOmax en Disney+ heb ik netjes Dolby Vision. Dit gaat prima.

Maar... bij deze instelling gaat het fout bij de 4K zenders waaronder 694 ESPN UHD en 692 INULTRA.

Deze zenders geven normaal gesproken HDR (HLG) mee, maar doordat ik de TV specifiek op Dolby Vision heb ingesteld en de HDR Prioriteit op Dolby Vision geeft de TV+ box bij deze instelling geen HDR (HLG) door bij 694 ESPN UHD en 692 INULTRA.

Verander ik alleen de HDR Prioriteit op de TV+ box naar HDR10 dan komt er bij de 4K zenders wel weer HDR (HLG) bij, maar bij de streamingsdiensten heb ik geen Dolby Vision meer maar dan gewoon HDR.

Kort samengevat:

Bij HDR Prioriteit - Dolby Vision:
Alle streamingsdiensten geven Dolby Vision
4K TV zenders geen HDR (HLG), HDR komt geheel niet door. Beeld niet optimaal.


Bij HDR Prioriteit- HDR10:
Alle streamingsdiensten geven HDR
4K TV zenders komen wel met HDR (HLG) door.

Is dit een probleem dat softwarematig aan te passen is?

Of moet je de TV+ box op HDR Prioriteit - HDR10 laten staan voor HDR(HLG) bij de 4K zenders en kan dit niet anders?

 

Opties die beschikbaar zijn op de TV en TV+box + weergave bij ESPN UHD / INULTRA

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 18 March 2024, 10:52

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Heel mooi uiteen gezet, ik heb hetzelfde “probleem” en hoop dat dit hersteld kan worden. Het begin is er helemaal en ik ben er blij mee, maar ook wanneer ik via Plex (geïnstalleerd op de TV+ Box) naar een HDR video wil kijken die op m’n server staat en ik heb Dolby Vision als voorkeur instelling gemaakt, gaat hij deze niet in HDR afspelen. 

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad fraaie uiteenzetting. Ik was hiervoor niet eens op de hoogte van deze eventuele problematiek. Ik doe er in ieder geval mijn voordeel mee en ga tv+ op HDR prio zetten omdat mijn tv geen dolby vision ondersteuning heeft. Je legt met je post prachtig uit wat de gevolgen kunnen zijn.

Je zou dus eigenlijk iets willen als een optie HDR prioriteit auto (zoals nu ook de HDR auto setting)

Reputatie 6
Badge +6

Ja precies Roy. De box moet niet voor jou kiezen, maar de aangeboden content moet dat doen. De box moet dit volgen.

Reputatie 7

Dit had ik niet verwacht, ik zou verwachten dat HDR (HLG) content van zenders uit het "4K" pakket gewoon met HDR (HLG) doorgegeven zou worden, ook als de HDR Prioriteit op "Dolby Vision" staat.

Dit lijkt mij een bug in de firmware.

Reputatie 6
Badge +6

Dat zou zo maar eens kunnen 

Reputatie 7
Badge +7

Als je eerdere opmerking over de HDR prioriteit opmerking klopt @wjb dan is dit inderdaad eerder een bug dan een missende feature (HDR prioriteit auto, zoals ik het maar even noemde).

Wellicht kan een moderator dit oppikken om eens bij de achterban na te vragen want dit is net zo jammerlijk als het ontbreken van de HDR auto die er nu gelukkig wel is.

Reputatie 7
Badge +7

Heb de instelling op basis van de geboden informatie toch maar op prioriteit HDR gezet omdat mijn tv geen Dolby Vision heeft. Hopelijk gaat KPN nog eens naar deze setting kijken want het lijkt op een bug @Sebas14. Bedankt wederom voor de leerzame en nuttige bijdrage.

Reputatie 6
Badge +6

Over het algemeen zijn het allemaal nuttige bijdragen hier, al hebben sommige(n) dat niet direct door.

Reputatie 7
Badge +7

Over het algemeen zijn het allemaal nuttige bijdragen hier, al hebben sommige(n) dat niet direct door.

Ben ik zeker met je eens. Zonder de vele nuttige bijdragen en de uitleg van sommigen hier begrijp ik functionaliteit beter en snap ik ook waarom anderen kritiek hebben op tv+ vanwege tekortkomingen die niet iedereen ervaart. Je moet uiteraard wel open staan voor de informatie en problemen.

Wat mij het meest blijft verbazen is dat er updates komen die een handmatige actie vergen (zoals de HDR auto bij de laatste firmware update) en KPN deze informatie niet bij de massa krijgt. Niet iedereen lees de product updates hier op het forum laat staan massa gebruikers die gewoon consumeren zonder iets af te vragen. Mensen ervaren dan mogelijk niet de optimale mogelijkheden en daar moet KPN niet blij mee zijn.

Ik heb straks maar een rondje herconfiguratie gedaan bij ouders… HDR op auto en de prio op Dolby Vision (ze hebben een tv die wel dolby vision heeft)

Reputatie 4
Badge +2

Inderdaad, had dit nog niet gezien, had het daarom al in de algemene update 0.25.0 gepost. 

Hopenlijk kunnen ze het gauw wel goed geimplenteerd krijgen. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Sebas14!

Doordat je het zo gedetailleerd en helder verwoord hebt, weet iedereen direct waar je nu tegenaan loopt en is je vraag ook duidelijk:

Is dit een probleem dat softwarematig aan te passen is?

Of moet je de TV+ box op HDR Prioriteit - HDR10 laten staan voor HDR(HLG) bij de 4K zenders en kan dit niet anders?


Ik heb je topic en vraag doorgegeven aan het TV team en we komen er op terug zodra er een terugkoppeling is!

Reputatie 5
Badge +3

Dit is zeker een aanzienlijke tekortkoming. Een Apple tv 4K schakelt wel probleemloos tussen alle HDR varianten en zelfs de framerates.

Het KPN+ kastje is nog niet volwassen.

Reputatie 7
Badge +7

Dit is zeker een aanzienlijke tekortkoming. Een Apple tv 4K schakelt wel probleemloos tussen alle HDR varianten en zelfs de framerates.

Het KPN+ kastje is nog niet volwassen.

Voor de gemiddelde gebruiker zal het meevallen maar om het betoog van @Sebas14 kan niemand heen. Ik lees dat de info richting het tv team gaat dus hopelijk komt er aandacht voor om ook dit in orde te maken.

Reputatie 6
Badge +6

Op deze punten blijkbaar niet dus. 

Reputatie 7

Dit is zeker een aanzienlijke tekortkoming. Een Apple tv 4K schakelt wel probleemloos tussen alle HDR varianten en zelfs de framerates.

Het KPN+ kastje is nog niet volwassen.

Zodra KPN Android 12 op de TV+ Box plaatst zal automatic frame rate matching ook ondersteund worden. KPN heeft aangegeven dat dat in 2024 gedaan zal worden. Dat is natuurlijk een ruim begrip maar ik hoop dat men er naar streeft om dit in Q1 van 2024 te doen. Het automatisch switchen tussen Dolby Vision en HDR lijkt mij puur een bugje die eenvoudig te verhelpen zou moeten zijn.

 

….. maar ik hoop dat men er naar streeft om dit in Q1 van 2024 te doen. 

Ik hoop met je mee, en uitgaande van het feit dat de EOL van Android 10 op 6/3/2023 was, ga ik er een beetje vanuit dat Android 11 zo rond 6/3/2024 EOL word verklaard, waardoor de kans hopelijk een stukje groter word dat we Android 12 in Q1 2024 gaan zien.


Overigens heb ik dezelfde ervaring als anderen met HDR Automatisch icm KODI. De ‘Prioriteit’ instelling lijkt geen prio maar een selectie te zijn.

 

Reputatie 7

Dit hebben we doorgegeven, zoals Shy al aangaf. Ze gaan het onderzoeken. Als we meer horen laten we het weten.

Ik heb naast de problemen die eerder in dit topic zijn vermeld ook het probleem dat Dolby Vision niet activeert op HDR automatisch - DV prio, maar wel op HDR continu - DV prio.

Verder werkt HDR automatisch helemaal niet op 4k2k-59.96Hz, en HDR continu op 4k2k-59.96Hz alleen op Dolby Vision prio en niet op HDR10 prio.

 

Dit terwijl mijn LG tv op alle poorten (HDMI 2.1/HDCP 2.2) dit zou moeten ondersteunen, ik heb het bij verschillende poorten geprobeerd maar geen van allen werkt, 4k120Hz en 4k60Hz poorten reageren exact hetzelfde.

 

Getest met:
DVHE.07.06 FEL bestand via KODI
DVHE.08.06 MEL bestand via KODI
HDR10 bestand via KODI
HLG video via Youtube

Reputatie 7
Badge +25

Ik heb naast de problemen die eerder in dit topic zijn vermeld ook het probleem dat Dolby Vision niet activeert op HDR automatisch - DV prio, maar wel op HDR continu - DV prio.

Verder werkt HDR automatisch helemaal niet op 4k2k-59.96Hz, en HDR continu op 4k2k-59.96Hz alleen op Dolby Vision prio en niet op HDR10 prio.

 

Dit terwijl mijn LG tv op alle poorten (HDMI 2.1/HDCP 2.2) dit zou moeten ondersteunen, ik heb het bij verschillende poorten geprobeerd maar geen van allen werkt, 4k120Hz en 4k60Hz poorten reageren exact hetzelfde.

 

Getest met:
DVHE.07.06 FEL bestand via KODI
DVHE.08.06 MEL bestand via KODI
HDR10 bestand via KODI
HLG video via Youtube

Lekker getest @RobertSlomp, vind ik altijd mooi om te zien.

Ik heb ook een LG OLED en de box ingesteld op HDR auto en DV prio. Als ik DV content afspeel krijg ik netje de melding rechtsboven in beeld i.c.m. Atmos en dergelijke. 

Ik zie dat je het hebt getest met KODI. Zijn dat BluRay Remuxes of iets dergelijks? Mijn wedervraag aan jou is: heb jij de mogelijkheid om Dolby Vision content te testen via een streamingsdienst? 

Reputatie 7

Dit hebben we doorgegeven, zoals Shy al aangaf. Ze gaan het onderzoeken. Als we meer horen laten we het weten.

Nog geen inhoudelijke update, maar weet dat het nog steeds in onderzoek is.

Dit hebben we doorgegeven, zoals Shy al aangaf. Ze gaan het onderzoeken. Als we meer horen laten we het weten.

Nog geen inhoudelijke update, maar weet dat het nog steeds in onderzoek is.

Ik vind het fijn dat we op de hoogte gehouden worden, maar een maand zonder update is toch bijzonder traag? 
 

Hoe groot zou dat team zijn? Dit kan toch niet geen rocketscience zijn? Ik ben pas in November overgestapt naar Kpntv+ en dit is toch gewoon een keiharde tekortkoming van KPN? Stel je voor dat ik al in het begin deze ontvanger had, dan was ik waarschijnlijk al overgestapt naar de concurrent. 
 

Heel jammer want aan de hardware ligt het niet.

Any update?  we zijn alweer 3 weken verder. Werken jullie niet in sprints van 2 weken?

Reputatie 7
Badge +21

Het was mij niet eens opgevallen omdat ik hem op HDR10+ heb staan, mede omdat het beeld op de gewone zenders dan iets mooier is dan op de stand Dolbyvision. (Philips TV)
Als ik hem op Dolbyvision zet dan zijn de verschijnselen dus hetzelfde wat hierboven verteld wordt
Zet ik het op HDR10 dan zijn ESPN-UHD en Inultra wel HDR en  HLG en op alle beelden weer een beter beeld. 
 

Reputatie 7
Badge +20

Any update?  we zijn alweer 3 weken verder. Werken jullie niet in sprints van 2 weken?

 

“jullie”?

Op een forum helpen klanten van KPN elkaar.

Moderator (KPN medewerker) kijkt en helpt ook mee.

 

Zie voor updates hier.

Kan je je op abonneren.

 

Wij hebben hem op HDR automatisch staan en alles werkt bij ons.

Reputatie 7

joop2011 schreef:

Wij hebben hem op HDR automatisch staan en alles werkt bij ons.

En waar heb je de HDR Prioriteit op staan?

Op Dolby Vision of of HDR10?

Als je die op Dolby Vision hebt staan, krijg je dan bij de 4K zenders nog HDR (HLG)?

En als je die op HDR10 hebt staan, krijg je dan nog wel Dolby Vision bij films van streamingdiensten die in dat formaat aangeboden worden?

Reageer