Vraag

Is NDR niet meer in HD te zien?

  • 26 April 2024
  • 64 reacties
  • 705 keer bekeken


Toon eerste bericht

64 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@wjb @Erwin van KPN  Ik heb nog snel gemeten, alle uitgesteld kijken ZDF HD 3,8Mbs, VRT 7,5Mbs, RAI 7,5Mbs, France 2 7.5Mbs. Dus het is was mis met de Duitse zenders.

Reputatie 7
Badge +28

@wjb Ik heb nog snel gemeten, alle uitgesteld kijken ZDF HD 3,8Mbs, VRT 7,5Mbs, RAI 7,5Mbs, France 2 7.5Mbs. Dus het is was mis met de Duitse zenders.

Dan kan dat door een moderator gemeld worden aan de technische dienst. 

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb wel NDR van KPN, maar het beeld is nu wel goed zowel live als uitgesteld kijken, ik kan het signaal niet meten dus dat kan ik jullie niet vertellen.

@wjb @Erwin van KPN  Ik heb nog snel gemeten, alle uitgesteld kijken ZDF HD 3,8Mbs, VRT 7,5Mbs, RAI 7,5Mbs, France 2 7.5Mbs. Dus het is was mis met de Duitse zenders.

Ik neem dit mee en zal eens aankloppen bij de techneuten van ons tv platform

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb wel NDR van KPN, maar het beeld is nu wel goed zowel live als uitgesteld kijken, ik kan het signaal niet meten dus dat kan ik jullie niet vertellen.

Als je op pauze druk, gaat de TV ontvanger pas na paar minuten op andere stream. Maar als je op begin gemist druk, gaat ie meteen op andere stream. Ik keek net op ARD HD, het is ook 3,8Mbs voor ARD. Dus de Duitse zenders hebben bij uitgesteld kijken  geen SD formaten, maar wel de half van de bitrates.

Reputatie 7

Ik heb wel NDR van KPN, maar het beeld is nu wel goed zowel live als uitgesteld kijken, ik kan het signaal niet meten dus dat kan ik jullie niet vertellen.

Als je op pauze druk, gaat de TV ontvanger pas na paar minuten op andere stream. Maar als je op begin gemist druk, gaat ie meteen op andere stream. Ik keek net op ARD HD, het is ook 3,8Mbs voor ARD. Dus de Duitse zenders hebben bij uitgesteld kijken  geen SD formaten, maar wel de half van de bitrates.

Als het goed is heb je dan geen gelijkmatig verbruik meer maar wordt de uitzending met databursts geladen.

In het onderstaande plaatje zie je ZDF live linker zijde, een stukje pauzeren en daarna uitgesteld kijken (na pauzeren) op mijn 5202.

Zoals je ziet zit er geen enkel verschil tussen live en uitgesteld, beide verbruiken zo'n 7,2Mbps.

 

Live kijken op de TV+ Box levert precies hetzelfde resultaat maat uitgesteld kijken op de TV+ Box laat een heel ander patroon zien, waarbij de data met bursts opgehaald wordt.

Het gemiddelde verbruik zal hier net boven de 4Mbps liggen en dat is beduidend minder dan bij live televisie kijken. Ik kan me heel goed voorstellen dat @Hans van Eck dat als beduidend mindere beeldkwaliteit ervaart.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb wel NDR van KPN, maar het beeld is nu wel goed zowel live als uitgesteld kijken, ik kan het signaal niet meten dus dat kan ik jullie niet vertellen.

Als je op pauze druk, gaat de TV ontvanger pas na paar minuten op andere stream. Maar als je op begin gemist druk, gaat ie meteen op andere stream. Ik keek net op ARD HD, het is ook 3,8Mbs voor ARD. Dus de Duitse zenders hebben bij uitgesteld kijken  geen SD formaten, maar wel de half van de bitrates.

Als het goed is heb je dan geen gelijkmatig verbruik meer maar wordt de uitzending met databursts geladen.

In het onderstaande plaatje zie je ZDF live linker zijde, een stukje pauzeren en daarna uitgesteld kijken (na pauzeren) op mijn 5202.

Zoals je ziet zit er geen enkel verschil tussen live en uitgesteld, beide verbruiken zo'n 7,2Mbps.

 

Live kijken op de TV+ Box levert precies hetzelfde resultaat maat uitgesteld kijken op de TV+ Box laat een heel ander patroon zien, waarbij de data met bursts opgehaald wordt.

Het gemiddelde verbruik zal hier net boven de 4Mbps liggen en dat is beduidend minder dan bij live televisie kijken. Ik kan me heel goed voorstellen dat @Hans van Eck dat als beduidend mindere beeldkwaliteit ervaart.

Maar ervaar jij dan ook een mindere beeldkwaliteit, @wjb?

Reputatie 7

Ratonesque schreef:

Maar ervaar jij dan ook een mindere beeldkwaliteit, @wjb?

Zeker.

Reputatie 7
Badge +9

Duidelijk.

Het enige wat ik zou kunnen proberen is een andere KPN TV+ box uitproberen.

Ik heb n.l. nog een tweede box die ik van KPN heb gekregen bij het aangaan van het abonnement.

Als het tenminste aan de TV+ box ligt.

Of maakt dat niets uit?💁

Anderzijds zal ik moeten wachten totdat iemand van KPN dit topic oppakt en aan de slag gaat

Reputatie 7

Of maakt dat niets uit?💁

Ik denk niet dat dat iets uit zal maken, maar je kunt natuurlijk altijd even die tweede TV+ Box aansluiten.

Ik denk ook niet dat de uitzending echt SD is, maar dat deze HD met een hogere compressie is. Die hogere compressie leidt tot een mindere beeldkwaliteit.

Dat zal niet uitmaken. 

na pauze, terug kijken, opname ziet het er niet uit als SD, maar HD. Duidelijk wel ietsje minder detail als bij live via Multicast. (WDR bekeken, NDR heb ik niet via kpn)

Reputatie 7
Badge +9

Als proef ARD op SmartTV gekeken en gemeten. De TV Stream van SmartTV heeft exact dezelfde bitrates als de Stream van uitgesteld kijken van TV+Ontvanger, met een klein verschil, ook uitgesteld kijken van ARD heeft onveranderd dezelfde bitrates als Live-Stream.

Reputatie 7

Als proef ARD op SmartTV gekeken en gemeten. De TV Stream van SmartTV heeft exact dezelfde bitrates als de Stream van uitgesteld kijken van TV+Ontvanger, met een klein verschil, ook uitgesteld kijken van ARD heeft onveranderd dezelfde bitrates als Live-Stream.

De TV apps van KPN maken gebruik van hetzelfde unicast TV platform van KPN en zullen dezelfde streams ontvangen als de unicast streams op de TV+ Box. Die unicast streams hebben een lagere beeldkwaliteit dan de multicast streams en dat vind ik persoonlijk een zeer grote achteruitgang t.o.v. de "oude" TV ontvangers.

Reageer