Vraag

Kan ik de KPN tv-ontvanger gebruiken met een eigen router?

  • 3 May 2024
  • 5 reacties
  • 97 keer bekeken

Hoi!

Ik overweeg de overstap naar KPN.

Alleen wil ik weten: moet de TV ontvanger rechtstreeks op het glasvezelmodem worden aangesloten, of mag het ook op mijn eigen interne netwerk?

Schematisch:

glasvezel → glasvezelmodem → utp → tv ontvanger

OF

glasvezel → glasvezelmodem → utp → eigen mesh router → tv ontvanger

 

Ik hoor het graag. Raar dat ik dit niet kan vinden op de supportpagina’s van KPN.


5 reacties

Ben ik weer. Ik reageer zelf al want in dit topic staat dat de tv ontvanger idd rechtstreeks op de experiabox moet zijn aangesloten, Is die experiabox het zogenaamde glasvezelmodem?

 

Is dit dan ook een oplossing/mogelijkheid?

glasvezel → glasvezelmodem (experiabox?) → utp → unmanaged switch → tv ontvanger

en vanuit de unmanaged switch ook een kabeletje naar de mesh router

 

 

Reputatie 7
Badge +24

De Experiabox is gewoon een router. Hij wordt vaak modem genoemd, maar in geval van glasvezel klopt dat niet. In geval van een verbinding over de telefoonlijn klopt het wel. Er zit een DSL modem in. Maar bij glasvezel word dat niet gebruikt.

De nieuwere modellen heten geen Experiabox meer. Deze heten "KPN Box". Er is een 12 en een 14. De 14 heeft zelfs helemaal geen DSL modem meer aan boord. Dus deze mag al helemaal geen modem genoemd worden.

Is dit dan ook een oplossing/mogelijkheid?

glasvezelkastje → utp → KPN Box 12/14 → utp → unmanaged switch →  utp → tv ontvanger

en vanuit de unmanaged switch ook een kabeletje naar de mesh router

Dit kan inderdaad. De switch moet wel IGMP snooping ondersteunen.

Reputatie 7

 

Reputatie 7
Badge +9

Is dit dan ook een oplossing/mogelijkheid?

glasvezel → glasvezelmodem (experiabox?) → utp → unmanaged switch → tv ontvanger

en vanuit de unmanaged switch ook een kabeletje naar de mesh router

Gebruik liever een managed switch met IGMP snooping (kostet misschiens 10€ meer dan een unmanaged) en je kan in instelling controleren of IGMP snooping idd actief is. Unmanaged TP-Link switch is bekend geen IGMP snooping in bepaalde hardware-revisies te ondersteunen oftewel het in de specs wel staat.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @GarakCardassian, ik zie dat de KPN community je al van aardig wat tips heeft voorzien.  Wil je echt een eigen router gaan gebruiken, neem dan vooral een kijkje in het topic waar @wjb ook al naar verwijst: Gebruik een eigen router i.p.v. de KPN Experiabox

Reageer