Vraag

KPN TV+ hapert en de beeldkwaliteit is slecht

  • 7 March 2024
  • 27 reacties
  • 331 keer bekeken

Een tijdje terug hebben wij ons abbonnement telefonisch geüpgrade van 200 Mbit/s naar 1 Gbit/s.

Onderdeel daarvan was het "upgraden" van de Arris VIP5202 naar de Sagemcom DIW7022 ontvanger.

Inmiddels hebben we al een aantal keer contact opgenomen met de klantenservice (KPN Service Plus) omdat het beeld hapert of wegvalt met de nieuwe ontvanger. Daar krijgen wij als suggesties om instellingen zoals HDR te wijzigen en de beeldmodus op Multicast te zetten; ik gok dat er verwacht wordt dat ons netwerk het TV signaal niet aan kan.

De symptomen:

  • Live TV hapert vaak (meerdere malen per uur) compleet voor een aantal seconden, of het geluid loopt verder maar het beeld blijft hangen.
  • Terugkijken hapert soms, en regelmatig valt de beeldkwaliteit terug naar niveau 'ik kan de blokken tellen'.
  • Dit is afgelopen paar weken een stuk erger geworden en lijkt 's avonds een stuk erger te worden, hiervoor hebben we er niet zo vaak last van gehad.

We hebben geprobeerd:

  • De TV ontvanger gewisseld naar Unicast; geen oplossing.
  • De HDR instellingen gewijzigd (HDR uitgezet); geen oplossing.
  • De TV ontvanger compleet gereset; geen oplossing.
  • De TV ontvangers (we hebben er 2) omgewisseld; geen oplossing.
  • De Fritzbox 7590 van KPN bij het aansluitpunt omgewisseld met onze "eigen" Fritzbox 4060 die als extensie diende (de 4060 is een sneller model)
  • Een TP-Link LS1005G switch omgewisseld met een nieuwe Ubiquity USW Flex Mini
  • Android TV in veilige modus opgestart
  • Alle netwerkapparatuur opnieuw opgestart

 

De aansluitingen zijn op dit moment als volgt

Probleembox:

Netwerk: Fritzbox 4060 (FritzOS 7.57) → Ubiquity USW Flex Mini (softwareversie 2.0.0) → Sagemcom DIW7022 (firmware 0.27.0 / app 1.139.0)

De TV is een Philips 55PUS8007/12 met Android TV (softwareversie Android 11 / TPM216E_R.101.000.198.130) met daaraan aangesloten een Sonos Beam Gen 2 (softwareversie 16.0 build 77449290).

Andere box (ik kan daar op dit moment niet bij voor de softwareversies):

Netwerk: Fritzbox 4060 → FritzPowerline 1220E → FritzPowerline 1260E → TP-Link LS1005G → Sagemcom DIW7022

De TV is een Samsung model zonder extra apparatuur eraan gekoppeld.

 

Vanuit KPN Service Plus is er een vervangende ontvanger opgestuurd, maar aangezien wij met 2 ontvangers dit probleem ervaren in deze setup ga ik er niet vanuit dat dit gaat helpen. Deze ligt nog bij het postkantoor als back-up oplossing. Zoals gezegd hebben de overige oplossingen van deze klantenservice helaas ook niet geholpen.

 

Zijn er nog andere dingen die we kunnen proberen?

Ik zou eventueel de Ubiquiti switch er tussenuit kunnen halen maar een switch op dat punt is fysiek vereist voor de andere apparatuur, en dus geen permanente oplossing. Eventueel kunnen we de Android TV app op onze TV installeren, maar gezien de traagheid van de TV worden we daar ook niet bepaald vrolijk van.

Is er eventueel een mogelijkheid voor het "downgraden" naar een Arris VIP5202 ontvanger, aangezien die deze problemen nooit heeft gegeven?


27 reacties

Badge +19

Wil je dit eens lezen en daarop reageren? Overigens wordt het gebruik van draadloze verbindingsets (powerlines) in combinatie met de tv+box sterk afgeraden. 

@Joep1965 Op basis van IGMP snooping heb ik juist de TP-Link omgewisseld met de Ubiquiti switch, aangezien de TP-Link modellen vaker op dit forum gemeld worden als probleemmodellen. Zoals gezegd kan ik wel testen zonder de Ubiquiti ertussen maar kan dit niet als permanente oplossing dienen.

De TV ontvanger met de problemen zit verder ook niet achter de powerline adapters.

Overigens kan ik niet reageren op dat topic, of bedoel je daar iets anders mee?

Badge +19

Het was bedoeld om je te attenderen op het igmp snooping gebeuren. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat van de test als je de ontvanger direct aan het modem hangt.

Gekke vraag, maar heb je de meegeleverde hdmi 8k kabels gebruikt? Of zitten de oude hdmi kabels nog tussen de tv+ stb en de tv. Je moet namelijk wel de goede hdmi kabels gebruiken. Doe je dit niet dan krijg je de symptomen zoals je beschrijft 

@Joep1965 Het lastige hiervan is dat het probleem zich ook niet altijd voordoet. Ik kan het dus niet consequent reproduceren en heb ook niet echt de tijd om een uur lang de TV te babysitten.

Maar misschien heb je het toch bij het juiste eind. Ik heb er even wat meer ingedoken en blijkbaar ondersteunt dit specifieke model van Ubiquiti géén IGMP snooping… Deze gaat dus er tussenuit.

Ik heb de Ubiquiti switch nu vervangen met een TP-Link TL-SG108 (v1.3, niet-E), we kijken het daarmee even aan. Ik denk dat de v1.3 ook geen igmp snooping ondersteunt; TP-Link meldt het wel op hun spec pagina, maar ze zijn al een flink aantal revisies verder. Bij de LS1005G staat er niets over.

EDIT: Ik heb Netgear SG108E's en een SG105E besteld ter vervanging omdat ik dit verhaal wel erg vaag vind en zekerheid wil.

@Hanseman Dank voor je reactie. De HDMI kabel is inderdaad die van KPN en die van de Sonos is ook van Sonos; bij beide producten stond dit nadrukkelijk op de doos.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @NanoSector, tv kijken is natuurlijk op deze manier niet heel leuk. Uit jouw laatste post begrijp ik, dat je nieuwe switches hebt besteld? Laten we dan even afwachten wat daarmee de resultaten zullen zijn. 

@Jeroen van KPN Ik heb vannacht de switches omgewisseld en we hebben het afgelopen half uur al een aantal keer stilstaand beeld gehad. De situatie is nu:

Fritzbox 4060 → Netgear GS108Ev3 (firmware V2.06.24EN) → Sagemcom DIW7022

IGMP snooping staat aan op de switch, de tweede TV ontvanger staat uit, volgens de Fritzbox is het netwerk rustig en is er naast iptv amper verkeer. De netgear rapporteert geen CRC Error Packets mocht dit van belang zijn.

We gaan zometeen de vervangende ontvanger ophalen van het postkantoor en die proberen, maar we hebben hier weinig vertrouwen in.

Zijn er nog andere dingen om te proberen? Kan ik op de een of andere manier iets doormeten of iets van logs zien op de DIW7022?

Reputatie 7
Badge +19

Ik ben dan benieuwd wat de nieuwe tv-ontvanger gaat doen op de huidige aansluiting. 

Reputatie 7
Badge +20

@NanoSector 

 

Wat je als test zou kunnen doen, is de Experiabox of Box12 i.p.v. de Fritzbox gebruiken.

(Alleen om het te testen)

 

Kijk ook of de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) op Multicast staat en “beste beeldkwaliteit” is aangevinkt.

En zet HDR op automatisch.

@joop2011 

De Experia Box hebben wij nooit ontvangen omdat wij de Fritzbox 7590 van KPN hebben. Deze vertoonde hetzelfde probleem, maar omdat de Fritzbox 4060 een stuk sneller is en ook als “modem” kan functioneren hebben we dat omgewisseld.

De box staat nu op multicast maar niet op beste kwaliteit, maar die instelling hebben we ook al geprobeerd.

@Jeroen van KPN Helaas valt het beeld nog steeds af en toe stil, de nieuwe ontvanger heeft hierin ook niet geholpen.

Ik heb inmiddels dus alles behalve de internetkabels vervangen (maar andere apparaten op de switch hebben geen problemen), ik weet nu niet meer wat ik nog kan proberen.

Reputatie 7
Badge +20

 

 

Ik heb inmiddels dus alles behalve de internetkabels vervangen (maar andere apparaten op de switch hebben geen problemen), ik weet nu niet meer wat ik nog kan proberen.

 

Dat kan kloppen, want die hebben geen probleem zonder IGMP Snooping, tv heeft dat wel echt nodig. 

Inmiddels zijn we anderhalve maand verder met de nieuwe switches en het probleem speelt nog steeds. Met opnames terugkijken lijkt het grotendeels prima te werken maar live TV is echt drama met gestotter en krakend geluid, op beide TV+ boxen.

heeft iemand nog ideeën? Kunnen we eventueel toch terug naar de oudere Arris VIP5202?

Ik ben half geneigd om de TV+ app te installeren op onze TV en het daarmee te proberen, dus heel de TV+ box niet te gebruiken. Maar dit kan slechts bij één van de twee TVs en ik weet niet of dit iets oplost.

Reputatie 7
Badge +20

@NanoSector

Welke switch heb je? 

 

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

UTP kabel is altijd de beste keuze.

Maar hij werkt ook goed met WIFI, afhandelijk of je de Experiabox hebt of de Box12, heb je dan wel minimaal 1 SuperWifi2 nodig (die kan je kopen of huren bij KPN.

 

Zie dit schema.

Groene lijn is UTP kabel.

 

@NanoSector

Welke switch heb je? 

Een Netgear GS108Ev3 en een Netgear GS105Ev3.

Dat schema heb ik inderdaad al bekeken, maar wij hebben geen SuperWifi en ook geen KPN modem (we hebben de Fritzbox van KPN). 

Reputatie 7
Badge +20

GS108Ev3

Deze heeft IGMP snooping en zou goed moeten werken.

 

 GS105Ev3

idem

 

Beide kan je gebruiken.

 

@NanoSector 

Voor het mooiste beeld:

Zet hem op Multicast en zet een vinkje bij “beste beeldkwaliteit”

Dit kan je vinden bij instellingen (tandwieltje rechtsboven) en daarna BEELD

 

EN

 

Zet HDR op automatisch.

Dit kan je vinden via instellingen en daarna naar beneden en Apparaten en daarna beeldinstellingen. 

 

P.S.

Zit er toevallig een DVS tussen (draadloze verbindingsset via 230 volt netwerk)

Zo ja, haal die er zo wie zo tussenuit.

 

 

@joop2011 Dankjewel voor de tips, om heel eerlijk te zijn vind ik niet-haperend beeld op dit moment belangrijker dan de beste kwaliteit. De switches heb ik inderdaad uitgekozen op basis van wat KPN aanraadt (en verkoopt in hun eigen webshop).

Tussen één van de TV+ boxen zit een Powerline set van AVM; dit is de enige manier waarop we fatsoenlijk een verbinding kunnen maken zonder de hele kamer overhoop te halen. Ik zou eventueel kunnen proberen om een directe kabel te trekken en een paar uur te testen, maar dat verklaart voor mij niet waarom de andere box hetzelfde probleem heeft.

Reputatie 7
Badge +20

 

Tussen één van de TV+ boxen zit een Powerline set van AVM; dit is de enige manier waarop we fatsoenlijk een verbinding kunnen maken zonder de hele kamer overhoop te halen. Ik zou eventueel kunnen proberen om een directe kabel te trekken en een paar uur te testen, maar dat verklaart voor mij niet waarom de andere box hetzelfde probleem heeft.

 

Die DVS kan je zo wie zo het beste ertussen uit halen.

Een DVS is vragen om problemen, omdat er steeds meer verstoring op het 230 volt netwerk zit.

Daar kan je beter overgaan op WIFI.

Ik weet niet of de Fritsbox daar geschikt voor is, daar heb ik geen ervaring mee. 

 

P.S.

Wat is jouw echte downloadsnelheid?

Dit kan je hier meten.

@joop2011 Van wat ik kan vinden zijn de FritzPowerline adapters uitgerust met IGMP snooping. Maar de andere switch met TV+ box is wel met kabel aangesloten op het modem, en die vertoont hetzelfde probleem.

Ik heb een abonnement met 1Gbit/s en haal hier -op een ietwat druk netwerk- makkelijk 700 Mbit/s down en up op. Dat lijkt in orde.

Wij hebben sinds 1,5 maand ook KPN TV+ en sinds een paar dagen ervaren we hetzelfde probleem.

Een dag of 4 geleden kwam er een melding in beeld dat de tv box in soort van ‘ nood stand’ stond, waardoor alleen live tv kijken beschikbaar was, alle andere opties waren onbeschikbaar in het menu.

Vanaf dat moment hebben we soms last van haperingen, bijvoorbeeld gisteren en vandaag ging het de hele tijd goed, het laatste uur alleen maar haperingen, minimaal 1 keer per m’n. Al meerdere malen modem en tv kastjes herstart, zonder succes.

1 tv kastje zit op een Unifi switch, 1 tv kastje zit direct op de modem, beide hebben hetzelfde probleem.

Het lijkt zich ook alleen voor te doen bij live tv kijken, opnames en/of Netflix/Videoland/Viaplay apps gaan goed zonder haperingen.

5 weken lang is het goed gegaan zonder 1 enkele hapering, nu opeens heel veel haperingen.

Tijdens die haperingen is er nog ruimschoots voldoende bandbreedte dus daar ligt het niet aan (1GB glas)

We weten niet meer wat we nog kunnen uitproberen, iemand nog suggesties?

 

@Dennis_25 In jouw geval zou ik even nakijken of de Unifi switch die je gebruikt IGMP snooping ondersteunt; de USW Flex Mini die ik had dus niet.

Verder komen de symptomen redelijk overeen met die van ons, ik ben dus blij dat ik niet de enige ben.

Edit: Inmiddels heb ik overigens de powerline set er tussenuit gehaald. We gaan het even aankijken.

Ik heb even gekeken, we hebben  2 verschillende types switches in gebruik op dit moment.

De USW-Lite-8-PoE, dat is de switch die er momenteel tussen zit.

En de US-8-60W, die hangt nu in de schuur, die zou ik dan nog eens kunnen gebruiken in de woonkamer om te kijken of dit verschil uitmaakt.

Voor zover ik na kan gaan kunnen beide switches omgaan met IGMP.

EDIT :

Ik heb de switches nu omgeruild, kijken wat dat gaat doen, dus nu de US-8-60W ertussen.

Is IGMP snooping ook van toepassing als het me zou lukken om het TV kastje via wifi te verbinden?

Reputatie 2
Badge

Ja, al staat de switch op zolder en niet eens aangesloten bij je tv. Alle switches in je netwerk dienen igmp te ondersteunen. Ook al werkt het via wifi.

Zo te zien lukt het me niet om de switch instellingen van de Unifi switch te wijzigen.

De switch zit in de KPN 12 modem, TV kastje zit in de switch.

Ik heb ook een Unifi controller.

Weet iemand wat de exacte instellingen van de switch moeten zijn ?

In de switch instellingen staat ‘ Use global switch settings’ aangevinkt.

Maar wat dient er precies aangevinkt te worden bij ‘Global switch settings” ?

Momenteel staat het zoals hieronder :

 

 

Zonder de Powerline adapters en met directe kabel is het probleem niet opgelost, het hapert helaas nog net zo hard op beide TV+ boxen, zelfs na het opnieuw opstarten van de box, het modem en de tussenliggende switches.

Reageer