Vraag

Tekengrootte ondertiteling gewijzigd sinds laatste update

  • 3 May 2024
  • 9 reacties
  • 181 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds de laatste update is de lettergrootte van de ondertiteling van live programma's erg klein. Krijg het niet gewijzigd middels het instellingsmenu. Weet iemand raad?  


9 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Krijg het niet gewijzigd middels het instellingsmenu.

Aangenomen dat het om de TV+ Box gaat: je moet het ding opnieuw starten om de wijzigingen te zien. 🤦

En wat zie je als je even gepauzeerd hebt? (Terugkijken gebruikt het zogenaamde “unicast”, wat de instellingen negeert. Live kijken gebruikt standaard het zogenaamde “multicast” waarbij de beeldkwaliteit beter is, maar ondertiteling drama.)

Reputatie 7
Badge +20

Is het nog gelukt @Henrik1?

Ook wij hebben sinds kort hetzelfde probleem. Dat is vooral erg vervelend voor mijn vrouw, die nu de ondertiteling nier meer goed kan lezen. 
Doet de KPN daar wat aan of moet ik overstappen naar een andere provider bijvoorbeeld Ziggo?

Reputatie 6
Badge +6

Inmiddels heeft iedereen de laatste update binnen, en dat blijkt de boosdoener, als je “unicast” gebruikt.

Voor unicast (wat ook altijd gebruikt wordt voor terugkijken, na pauzeren, en bij opnames) is er niks aan te doen op dit moment, behalve hopen op een snelle nieuwe update.

@jacagg, voor live kijken kun je overwegen ”multicast” in te stellen bij Videomodus. Dan krijgt je ondertiteling wel last van vervelende uitlijning, maar de tekst is wel groter, en het gebruikt op sommige zenders meerdere kleuren als er meerdere sprekers zijn.

Voor wat het waard is, op een caiway kastje zag ik ook iets vreemds met de ondertitels, wisselend normaal en dan weer grote regelafstand en ander lettertype.
Op NPO meen ik.

( op dat systeem kun je de ondertitels eenmalig aanzetten en dan blijft dat zo :-)  joepie ! )

Reputatie 6
Badge +6

( op dat systeem kun je de ondertitels eenmalig aanzetten en dan blijft dat zo :-)  joepie ! )

(Zo werkt het op de KPN TV+ Box ook. Maar verder zou ik KPN TV+ afraden voor wie afhankelijk is van ondertiteling.)

Aha, mooi ! ( eigenlijk wist ik dat al )

Zou het zo zijn dat het caiway kastje hetzelfde onderliggende systeem is ?

Afgelopen week was ik aangewezen op DVB-C van Z* , ondertitels met teletekst :-/  
Niet dat ik het nodig heb, maar het was zo’n TV met luidsprekertjes die tegen de muur praten  EN veel volk om me heen.
Ik zag overigens teksten van de songfestival liedjes in de originele taal, maar goed, dit ter zijde, doe maar niet op in gaan, dat verstoord de eigenlijke vraag.
 

Overigens heb ik nog iets vreemds ontdekt.

vanaf mijn I-Pad had ik een paar opnames gepland, die waren van twee Duitse zenders, maar die stonden niet op mijn Android TV. 
In mijn app stonden ze keurig als waren ze opgenomen, maar dus niet terug te zien.

Raar verhaal, maar waar🤔

Reputatie 2

Is het nog gelukt @Henrik1?

Nee, nog steeds hetzelfde probleem.  Steeds wisselende tekengroottes, Erg vervelend.

Reageer