Beantwoord

Zeer slechte 5G in centrum Amersfoort

  • 24 March 2023
  • 89 reacties
  • 2811 keer bekeken

Reputatie 2

Beste KPN-mensen, ik ben de laatste maanden regelmatig in het centrum van Amersfoort en het valt me elke keer weer op dat ik dan geen internet kan gebruiken. Of ik nu koffiedrink bij Buuf in de Serre (Kleine Haag 2, 3811 HE), lunch bij 't Lieve Vrouwtje (Lieve Vrouwestraat 19, 3811 BP) of zoals vandaag dat ik een tas sta te kopen in Leatherstyle Amersfoort (Langestraat 73, 3811 AC): ik heb totaal geen bereik, kan niemand appen of iets opzoeken. Waardeloos. Ik sprak er vandaag met twee winkeleigenaren over (koffiezaak Nul33 in de Langestraat én die tassenzaak even verderop) en beiden zeiden dat ze dit vaak hoorden van klanten van KPN. Dan lukt het met bijvoorbeeld Vodafone wel maar met KPN niet. Er wordt veel over geklaagd dus. 

Aangezien ik hier straks nog veel vaker ben, ik verhuis namelijk naar Amersfoort binnenkort, moet ik er niet aan denken dat ik elke keer dat ik op mijn mobiel kijk als ik in mijn eigen stad rondloop, geen bereik heb. Ik verhuis toch verdorie niet naar de verste randen van het land in onbewoond gebied! Amersfoort is nota bene het geografisch middelpunt van ons land, sterker nog, de Onze Lieve Vrouwetoren (op het Onze Lieve Vrouwekerkhof, waar je dus ook geen bereik hebt) is het absolute midden.

Mijn vraag is dus heel simpel: wanneer gaat KPN ervoor zorgen dat de binnenstad van Amersfoort het internetbereik krijgt dat elke Nederlandse stad verdient? 

icon

Beste antwoord door Saskia1969 21 April 2023, 10:04

Bekijk origineel

89 reacties

Eén topic is voldoende, @Saskia1969 ;-)

Een moderator zal binnen een dag of twee toekomen aan jouw vraag. Het is niet nodig nog een tweede topic aan te maken. Ik heb die andere verwijderd. Fijn weekend. 

 

Reputatie 2

Ah, ik bedacht me ineens dat ik hem onder het andere kopje had moeten plaatsen - mobiel ipv internet. Ik wilde die eerste net al verwijderen maar dat hoeft dus niet meer :-)

Fijn dat julie dit oppakken, ben heel benieuwd naar de uitkomst. Fijn weekend!

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Saskia1969, wat rot om te lezen dat je dit ervaart! Voor ons is het vooral van belang of je dit alleen in de betreffende winkels/gebouwen ervaart of ook wanneer je daar op straat loopt. Als je dit buitenshuis ook ervaart, kunnen we er zeker een melding van maken. Als het alleen binnen speelt, wordt dit lastiger: het bereik binnenshuis is namelijk van vele factoren afhankelijk waar wij geen/weinig impact op hebben. Zou je daarnaast je forumprofiel aan willen vullen met je 06-nummer, eigen adres en klantnummer? Dan kijk ik met je mee. 

Reputatie 2

Hoi Marcia, ik ga het uittesten als ik daar weer ben en laat het je weten! Ik woon zelf nog niet in Amersfoort nu. 

Gegevens heb ik inmiddels aangevuld. Tot later, groet Saskia 

Reputatie 7
Badge +30

Ah, dat is helemaal goed! Ik heb, naar aanleiding van je eerste bericht, gekeken hoe de dekking daar is. Wat ik zie is dat het midden in de binnenstad is en volgens onze dekkingskaart, is het bereik daar wel goed. Laat t.z.t. je bevindingen vooral weten, dan kijk ik er nog eens voor je naar. 

 

Volgens mij is dit een algemeen probleem in het centrum van Amersfoort en speelt dit al jaren. Volgens de dekkingskaart zou er dekking moeten zijn. Maar waar ik ook in de binnenstad ben, binnen/buiten. avond/overdag, weekend/doordeweeks het internet is altijd slecht/helemaal niet. Alsof er een mast niet goed staat of dat er iets is wat het verstoort. Bijna alle vrienden/familie klagen hier ook altijd over. Hoop dat we eindelijk eens kunnen kijken wat dit veroorzaakt en dus niet klant specifiek gaan kijken. Want het ligt niet aan telefoon/simkaart etc. 

Reputatie 2

@Kpn , wat de persoon hierboven (EGL) schrijft is ook precies wat ik meekreeg van de winkeliers die ik hier eerder over sprak! Ook zij horen regelmatig klachten over de dekking in de binnenstad door klanten en passanten. Kan die dekking anders eens goed worden onderzocht? Misschien klopt dat kaartje gewoon niet?

Reputatie 7
Badge +30

Ha @EGL en @Saskia1969, het vervelende is dat we alleen een onderzoek op kunnen starten als er daadwerkelijk individuele tickets aan worden gemaakt. Vandaar ook het verzoek bovengenoemde vragen te beantwoorden. Dan kan er een ticket aangemaakt worden richting onze technische dienst. Des te meer klanten dit aangeven, des te groter de kans dat we er iets mee kunnen doen. Dat geldt dus vooral als dit ook buitenshuis, dus buiten de winkels, niet/slecht werkt. 

Klopt helemaal, in de binnenstad nauwelijks bereik, echt waardeloos. Lijkt mij als een echte keientrekker niet bevorderlijk voor mensen die te gast zijn in Amersfoort en via een app de historische binnenstad willen bezichtigen of een route uit willen zetten of een bedrijf/winkel willen zoeken. Bij andere providers geen last o.a. Vodafone en meerdere conculega’s.

KPN doe er wat aan, dit is niet altijd geweest!! Zendbereik of mast aangepast?

Reputatie 4
Badge +4

Na wat research lijkt het erop dat zowel T-Mobile en Vodafone een zendmast extra hebben in de binnenstad van Amersfoort. Hier zullen dus inderdaad wel individuele meldingen van gemaakt worden helaas.

Ik heb inderdaad ook geen bereik in de binnenstad van Amersfoort.

Heel herkenbaar, zowel bij mij als bij mijn kinderen geen bereik in het centrum. Alledrie KPN abonnement

Mee eens ook! Heel vervelend, niet alleen in winkels ook buiten 0 bereik. Kan niet bellen of gebeld worden ect.

Wij ervaren met 2 kpn mobile abonnementen ook dat we in de binnenstad van Amersfoort geen bereik hebben binnen en buiten soms ook niet of heel slecht

Reputatie 2

@Marcia_  Gezien de vele bevestigende reacties van anderen: kan @Kpn hier alsjeblieft daadwerkelijk concreet actie op ondernemen? 

@Kpn Graag een groepsmelding/ticket aanmaken zodat de technische dienst dit probleem zo spoedig mogelijk gaat oppakken. 

Wij (gezin 4 personen) ervaren ook zeer slechte verbindingen ter plekke van Zwanenhalssteeg / Langegracht. Mobiel internetten en mobiel bellen is daar praktisch niet mogelijk. 

Alvast bedankt voor uw reactie. 

Met vriendelijke groet. 

Zet de telefoon geforceerd op 4G. Voor 5G zit er een flink dekkingsgat in Amersfoort. Omgeving Zandlaan, Maarschalkersteeg, Monnikenboschweg, ...

Zie http://kpn.com/dekking . Dat gat is er niet bij 4G.

@PeterG dank u wel voor het meedenken. Onze ervaring is dat bij 4G de dekking ruim onvoldoende is. Het dekkingskaartje geeft een summier beeld van de dekking. (Onze telefoons staan geforceerd op 4G.)

 

Reputatie 7
Badge +30

Hallo iedereen! Als jullie allemaal deze klachten ervaren, kunnen jullie het beste contact opnemen met 0800-0402. Mijn collega's kunnen via de technische dienst een ticket aanmaken. Vragen die zij zullen stellen zijn onder andere:​​​​​​ 

  • ervaar je dit alleen binnen of ook buiten?
  • hoeveel streepjes zie je in dat geval?
  • merk je verschil of je het op alleen 2G, 2G/3G, of alle netwerken zet?
  • op welke postcode ervaar je het probleem?
  • gaat het alleen om bellen/gebeld worden of ook om mobiel internet?
  • welk toestel heb je?
  • op welke versie van iOS/Android draait deze?

Als je dit van tevoren weet, kunnen mijn collega's een ticket voor onze technische dienst aanmaken. 

 

Dankjewel @Marcia_ .

Zojuist KPN medewerker gesproken voor een ticket bij de technische dienst. Echter omdat ik een Simyo klant bent (Simyo maakt gebruik van het KPN-netwerk), moet de ticket via Simyo aangemeld worden bij KPN. 

Vervolgens het probleem bij Simyo aangemeld en zij gaan dit doorgeven aan KPN. 

Reputatie 2

Beste mensen, zojuist gebeld met de technische dienst, zoals aanbevolen door KPN zelf in dit forum. Daar vertelde een medewerker me na een blik op de kaart dat Amersfoort nog niet over 5G beschikt en dat we onze telefoons dus op 4G moeten zetten als we in de stad internet willen gebruiken. Die dekking zou volgens hem wél voldoende zijn.
Op mijn vraag waarom een grote stad als Amersfoort in vredesnaam nog geen 5G heeft kwam het antwoord dat er dan een nieuwe zendmast nodig is. En dat gebeurt nou eenmaal niet 1-2-3.
Daarop vroeg ik bij wie ik terecht kon om aan te dringen op snelle realisatie van zo’n nieuwe mast. Dat kan bij weer een andere afdeling binnen KPN zei hij: KPN Netwerk. Het onderwerp 5G staat daar overigens gek genoeg niet op, het gaat vooral over glasvezel, maar je kunt via de klantenservice wel een mail sturen (klacht), wat ik net heb gedaan. Als meer mensen dit even doen komt er misschien wat beweging in! Ga naar: www.kpnnetwerk.nl/klacht-indienen/

Dank! En fingers crossed.

Het échte 5G is nog nergens beschikbaar. 

Het is momenteel 4G met 5G look en feel.

5G is bedoeld voor de 3,5 Ghz frequentie. Die is momenteel nog bezet door defensie.

Reputatie 2

Beste allemaal, goed nieuws! Werd net gebeld door iemand van de technische dienst van KPN. Het is daar bekend dat de dekking in het centrum van Amersfoort onvoldoende is en ze zijn wel degelijk al een tijdje bezig met een nieuwe mast. Die komt in de toren van de Onze Lieve Vrouwentoren - centraler kan niet. Waarschijnlijk kan in juli met de bouw worden begonnen en zal hij eind van de zomer actief zijn. Kan evt wat langer duren doordat het in een monumentale toren is en dus wat ingewikkelder qua voorwaarden etc. Maar hij gáát er komen, werd mij verzekerd. Ik ben erg blij, dank KPN! 
KPN zal dit hier zelf ook nog even bevestigen als het goed is. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie de melding inderdaad staan, @Saskia1969! Fijne vooruitzichten. 

Hoi hoi,

ik zie dat sommige reacties hier al 3 maanden geleden zijn. Ik kom ook vaak in amersfoort centrum en ben overgestapt van t mobile ( nooit gedoe) naar kpn. Sinds dien heb ik dus steeds geen bereik in het centrum. Ik heb al een nieuwe Sim kaart gehad want ook in het buitenland was het waardeloos. Soms bij wisseling in grens gebied 20 minuten geen internet.

maar in amersfoort heb ik de hele tijd geen service , zodra ik weg loop uit het centrum pakt ie met 5 minuten weer internet op.

heel erg frustrerend !

Reageer