Vraag

Box 12 kan niet in bridge modus

  • 13 April 2024
  • 14 reacties
  • 181 keer bekeken

Ik ben overgestapt naar KPN, en kom er nu achter dat ik het modem niet in bridge modus kan zetten. 
Wat is nu de beste oplossing?

 

Ik heb een KPN Box 12 met een glasvezel 1 GB abonnement en TV. Vervolgens gaat er een kabel van modem naar Google Nest WiFi Pro. Vanuit daar gaat er een kabel naar een network switch, die verdeeld vervolgens richting PC, Woonkamer en Studeerkamer, waar ook weer Nest WiFi Pro potten staan.

Het huis is dusdanig goed geisoleerd dat ik de Nest WiFi Pro's een wired backhaul heb gegeven, omdat de verbinding 1 kamer verderop al heel slecht is.

Either way.. ik heb nu wifi uitgezet op KPN Box 12, zodat er geen inteference is.
Echter, het mesh systeem werkt gewoon veel beter als Nest WiFi zelf als router kan spelen.

Ik ben benieuwd wat voor oplossingen KPN hier voor heeft, want anders wil ik mijn contract ontbinden om terug te gaan naar Odido… dat zou net binnen de bedenktijd vallen.


14 reacties

Je kunt je eigen router rechtstreeks op het glasvezelpunt aansluiten, zie de kennisbank voor nadere info @ligtenl002 

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het probleem? U kunt toch gewoon de Google Nest WiFi Pro in router modus achter de KPN Box hangen? Ik heb dat al jaren zo. Werkt prima.

Heeft u tv van KPN? 

Heeft u glasvezel? 

Wat is het probleem? U kunt toch gewoon de Google Nest WiFi Pro in router modus achter de KPN Box hangen? Ik heb dat al jaren zo. Werkt prima.

Heeft u tv van KPN? 

Heeft u glasvezel? 

Ik heb inderdaad de Google Nest WiFi Pro in router modes achter de KPN Box hangen, die ook in router modus staat (want je kunt dat niet uitzetten bij KPN).

Het probleem is dat je hierdoor Double NAT krijgt, wat problemen geeft bij een hoop activiteiten op het internet (gaming, voip, VPN etc).
Ik heb TV van KPN, en inderdaad glasvezel.

 

Je kunt je eigen router rechtstreeks op het glasvezelpunt aansluiten, zie de kennisbank voor nadere info @ligtenl002 

Klopt, alleen ik lees dat je KPN TV perse moet aansluiten op het modem. Ik weet niet of daar oplossingen voor zijn?

Om tv aan te kunnen sluiten weet ik niet hoe dat gaat, maar @wjb  en @Babylonia weten hier veel van en willen misschien wel helpen @ligtenl002 , ik heb ze even ingeseind.

 

Reputatie 7

ligtenl002 schreef:

Je kunt je eigen router rechtstreeks op het glasvezelpunt aansluiten, zie de kennisbank voor nadere info @ligtenl002 

Klopt, alleen ik lees dat je KPN TV perse moet aansluiten op het modem. Ik weet niet of daar oplossingen voor zijn?

De Google Nest WiFi Pro is niet geschikt voor multicast TV van KPN.

Een TV+ Box zal in unicast mode wel werken maar in multicast mode niet en dat betekent dat je niet de best mogelijke beeldkwaliteit zult kunnen krijgen.

ligtenl002 schreef:

Je kunt je eigen router rechtstreeks op het glasvezelpunt aansluiten, zie de kennisbank voor nadere info @ligtenl002 

Klopt, alleen ik lees dat je KPN TV perse moet aansluiten op het modem. Ik weet niet of daar oplossingen voor zijn?

De Google Nest WiFi Pro is niet geschikt voor multicast TV van KPN.

Een TV+ Box zal in unicast mode wel werken maar in multicast mode niet en dat betekent dat je niet de best mogelijke beeldkwaliteit zult kunnen krijgen.

Ok, het valt te proberen in unicast.

Ik begrijp dat je geen modem nodig hebt bij glasvezel? Dus de google nest wifi pro kan rechtstreeks worden aangesloten op het zwarte glasvezel kastje?

Ik begrijp dat je geen modem nodig hebt bij glasvezel? Dus de google nest wifi pro kan rechtstreeks worden aangesloten op het zwarte glasvezel kastje?

De glasvezelkast is a.h.w. de ‘modem’ geworden en alles wat je daarop aansluit is een router. @ligtenl002 

Reputatie 7

ligtenl002 schreef:

Ik begrijp dat je geen modem nodig hebt bij glasvezel? Dus de google nest wifi pro kan rechtstreeks worden aangesloten op het zwarte glasvezel kastje?

Zolang de pppoe verbinding op vlan 6 opgebouwd wordt zal dat inderdaad gewoon kunnen.

Bij glasvezel aansluitingen is nooit sprake van een modem, enkel van een router. De Experia/KPN Box bij is bij een VDSL aansluiting een modem/router en bij een glasvezelaansluiting enkel een router. De term die KPN nog altijd hanteert voor een Experia/KPN Box is helaas nog altijd "modem" maar dat is feitelijk onjuist. KPN zou er verstandig aan doen om eens na te gaan denken aan het gebruik van de term "router" i.p.v. "modem".

Reputatie 7

Ik begrijp dat je geen modem nodig hebt bij glasvezel? Dus de google nest wifi pro kan rechtstreeks worden aangesloten op het zwarte glasvezel kastje?

De glasvezelkast is a.h.w. de ‘modem’ geworden en alles wat je daarop aansluit is een router. @ligtenl002 

Het glasvezelkastje is geen "modem", dat is een "mediaconverter".

@wjb @N.N. 
Ok, dat klinkt als een oplossing toch?

Dan nog een vraag betreft double NAT.

Als ik, in de setup die ik beschreven heb, mijn PC en TV Box+ een het KPN Box12 zou koppelen, en de wifi pots als tweede router achter de kpn box laat zitten:

Heb ik dan op mijn PC alsnog last van Double NAT? Of is dit opgelost doordat het op de 1e router zit ipv de 2e?

 

En nog een vraag over TV:

TV kijken via de KPN app, met een ethernet kabel in de TV - is er dan überhaupt keuze tussen unicast en multicast? Of is dit altijd Unicast?

 

Edit:

wat bedoel je met dit? Moet ik zelf iets aanpassen in settings, ik heb hier even een ELI5 nodig

”Zolang de pppoe verbinding op vlan 6 opgebouwd wordt zal dat inderdaad gewoon kunnen.”

Reputatie 7

Ok, dat klinkt als een oplossing toch?

Maar dat heb je dus geen multicast TV van KPN meer en dan gooi je dus zo een gedeelte van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak. Dat is een keuze, maar het zou mijn keuze niet zijn.

 

Als ik, in de setup die ik beschreven heb, mijn PC en TV Box+ een het KPN Box12 zou koppelen, en de wifi pots als tweede router achter de kpn box laat zitten:

Heb ik dan op mijn PC alsnog last van Double NAT? Of is dit opgelost doordat het op de 1e router zit ipv de 2e?

Alleen apparaten achter de tweede router heeb "last" van double-NAT.

Double-NAT is niet iets waar je je heel veel zorgen over hoeft te maken. Zolang je geen inkomende IPSec VPN verbindingen hebt zal er niet echt veel mis gaan.

 

TV kijken via de KPN app, met een ethernet kabel in de TV - is er dan überhaupt keuze tussen unicast en multicast? Of is dit altijd Unicast?

De KPN TV apps zijn enkel unicast. Persoonlijk zou ik nooit de KPN TV app gebruiken op de primaire televisie.

@wjb thanks

Wat zou jouw oplossing dan zijn? Double NAT accepteren? Ik wil het mesh behouden. Je zegt dat double nat niet zo’n probleem is?

 

En je had waarschijnlijk de edit op mijn vorige post gemist met de vraag:

wat bedoel je met dit? Moet ik zelf iets aanpassen in settings, ik heb hier even een ELI5 nodig

”Zolang de pppoe verbinding op vlan 6 opgebouwd wordt zal dat inderdaad gewoon kunnen.”

Reputatie 7
Badge +24

@wjb thanks

Wat zou jouw oplossing dan zijn? Double NAT accepteren? Ik wil het mesh behouden. Je zegt dat double nat niet zo’n probleem is?

Gewoon proberen. In de KPN Box stelt u uw Nest WiFi als DMZ in. Dan staan alle poorten richting de Nest WiFi open.

Reputatie 7

ligtenl002 schreef:

wat bedoel je met dit? Moet ik zelf iets aanpassen in settings, ik heb hier even een ELI5 nodig

”Zolang de pppoe verbinding op vlan 6 opgebouwd wordt zal dat inderdaad gewoon kunnen.”

Ik weet niet of en hoe je op een Google Nest WiFi Pro kunt instellen dat aan de WAN zijde vlan 6 gebruikt moet worden. Als dat niet kan dan zal je zelfs nog een vlan aware switch (zoals de Netgear GS105Ev2) tussen de NTU/ONT en die Google Nest WiFi Pro moeten plaatsen waarmee je het verkeer dan alsnog op vlan 6 plaatst. Zie dit bericht als voorbeeld.

Reageer