Vraag

Box 12 modem en 2 x Super Wifi, maar niet tevreden. Ander modem gebruiken een goed idee?

  • 6 April 2024
  • 23 reacties
  • 274 keer bekeken

Badge

Sinds enige tijd begin ik een beetje van de wifi verbinding te balen. Ik heb een Box 12 modem en 2 x Super Wifi AP's. Bedraad blijft het best stabiel maar wifi valt met regelmaat uit. Meestal maar een minuutje maar toch.

Inmiddels in een jaar 3 x KPN helpdesk aan de lijn gehad en daarna gaat het weer even goed en dan begint het gedoe weer.
1. Alles weer terug naar fabrieksinstellingen. Kun je alles weer opnieuw installeren op je wifi.
2. Een apart Wifi SSID op 2.4Ghz aanmaken voor smartproducten.
3. Kanalen etc. wijzigen.
4. Alles resetten incl. het glasvezel apparaatje (wat als gevolg had dat deze defect ging.

Na dit alles heb ik er na bijna een jaar nog steeds last van. Terwijl ik bij mijn vorige provider (destijds kabel ipv glasvezel) nauwelijks problemen had. Ik ben eigenlijk in staat om weer van provider te wisselen. Echter heb ik voor mijzelf nog een optie over.

Is een Fritzbox iets ?
Type AX 7590 ?
Kunnen daar de destijds aangeschafte Super wifi apparaten van KPN op aangesloten worden ?
Of heb ik nieuwe repeaters nodig ?
Iemand vergelijkbare problemen meegemaakt ?



 


23 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Is een Fritzbox iets ?
Type AX 7590 ?
Kunnen daar de destijds aangeschafte Super wifi apparaten van KPN op aangesloten worden ?
Of heb ik nieuwe repeaters nodig ?
Iemand vergelijkbare problemen meegemaakt ?

De Fritzbox 7590ax is beter dan KPN v12, maar de superwifi zijn niet compatibel met Fritzbox wifi. dwz. je moet een Superwifi bekabeld verbinden met Fritzbox, en de 2de draadlos (hij verbindt automatisch met de 1st Superwifi). De wifi van Fritzbox uitzetten om interferenties te vermeiden.

Of je verkoop de Superwifi en koop dan de Fritz Repeater.

Reputatie 7
Badge +24

De Fritzbox 7590ax is beter dan KPN v12, maar de superwifi zijn niet compatibel met Fritzbox wifi. dwz. je moet een Superwifi bekabeld verbinden met Fritzbox, en de 2de draadlos

De 2de kan draadloos. Maar bekabeld is beter.

Badge

Dank voor de antwoorden.
Even wat genuanceerder. Waarom (behalve dat je veel meer kunt instellen in de Fritzbox) is de Fritzbox beter ?

Het betreft bij mij eigenlijk alleen de Wifi verbinding. Is de wifi van de KPN Box 12 dan zo belabberd ?

En ja ik heb 2 x Super wifi van KPN en met een reden natuurlijk dat ze draadloos e.e.a. kunnen doorzenden. Bedraad is zeker beter en daar ben ik wel overtuigd van echter op de locaties waar ik deze nu heb staan, is geen draad en die komt er ook niet.

Reputatie 7
Badge +9

@Pjotr007 De wifi van Fritzbox is stabieler en heeft betere bereik. Naast de eenvoudige instelling van fritzbox heb je ook features de KPN v12 niet heeft (VPN server, Print Server, USB Opslag, Media Server)

BTW. ik denk dat problemen van KPN wifi veroorzaakt door de superwifi's. Ik heb geen SW, en de wifi van mijn V12 is super stabiel, maar in vergelijking met mijn andere wifi systemen is de KPN modem toch niet zo goed.

Badge

@Pjotr007 BTW. ik denk dat problemen van KPN wifi veroorzaakt door de superwifi's. Ik heb geen SW, en de wifi van mijn V12 is super stabiel, maar in vergelijking met mijn andere wifi systemen is de KPN modem toch niet zo goed.

Dat vermoeden heb ik ook een beetje v.w.b. de repeaters. Alleen haal ik het niet tot zolder met alleen de V12 box helaas.

Reputatie 7
Badge +24

U wilt dus draadloos helemaal naar zolder. Dat levert sowieso flink snelheidsverlies op. Ook bij FritzBox en FritzRepeaters. Maar misschien is het wel stabieler.

Een FritzBox nemen en de SuperWiFi's blijven gebruiken is in uw situatie denk ik zinloos. Zoals al geschreven: de eerste zal bekabeld op de FritzBox moeten worden en zal bij u dus naast de FritzBox komen te staan. Niet ideaal.

Of een FritzBox en FritzRepeaters een verbetering is kunt u alleen achterkomen door het te proberen denk ik. Niemand kan daar garanties over geven.

Badge

Voorlopig even een tijdelijke test op dit moment door de beide Super Wifi repeaters van KPN bekabeld te laten werken.

Als nu de wifi verbinding nog wegvalt dan ligt het m.i. aan de Super Wifi repeaters en/of de modem.

To Be Continued.

Reputatie 2

Voorlopig even een tijdelijke test op dit moment door de beide Super Wifi repeaters van KPN bekabeld te laten werken.

Als nu de wifi verbinding nog wegvalt dan ligt het m.i. aan de Super Wifi repeaters en/of de modem.

To Be Continued.

heb hier hetzelfde probleem na update, ik krijg ws morgen/overmorgen de fritsbox binnen, we gaan het zien of deze wel stabiel is, zoja dan zou dat betekenen dat de Box12 na update niet goed de WiFi verzorgt, voorheen werkte alles perfect zonder enige wegvallen van WiFi..

Badge

Kun je het laten weten hier ?

Badge

Even een update.

Ik heb de beide Super Wifi repeaters dus bekabeld aangesloten en nog valt met regelmaat de wifi uit helaas.

Het enige wat ik er mee heb bereikt is dat de verbinding sneller is mar nog steeds onstabiel.

 

Ik wacht BPost125 zijn bevindingen even af en ga dan helaas weer klagen bij KPN.

 

Reputatie 2

Hier ook beide wifi punten met kabel aangesloten.
Heb zowel met 1 als zonder de WP2 geprobeerd.
in 2 weken tijd 3x Box12 met dezelfde firmware alleen maar hetzelfde probleem, dan zou bij KPN al een lampje moeten gaan branden dat er iets mis is met die update.

hou je op de hoogte.
 

Reputatie 7
Badge +9

Even een update.

Ik heb de beide Super Wifi repeaters dus bekabeld aangesloten en nog valt met regelmaat de wifi uit helaas.

Het enige wat ik er mee heb bereikt is dat de verbinding sneller is mar nog steeds onstabiel.

 

Ik wacht BPost125 zijn bevindingen even af en ga dan helaas weer klagen bij KPN.

 

Ik had hetzelfde, ik heb de superwifi punten verkocht en enkel het modem nog staan. Werkt weer top!

Badge

Ja maar dat kan de bedoeling toch niet zijn ???

Apparatuur verstrekt door KPN wat niet werkt. 
ik wacht nog wat bevindingen af en anders wordt het een boos telefoontje. 

Reputatie 7
Badge +9

Ja maar dat kan de bedoeling toch niet zijn ???

Apparatuur verstrekt door KPN wat niet werkt. 
ik wacht nog wat bevindingen af en anders wordt het een boos telefoontje. 

Ik had bij mij het idee dat de master overmatig de apparaten aan het verplaatsen was en dat daarom de boel offline ging. Nadat ik ze verwijderd had de SuperWiFi, nergens last meer van gehad.

Reputatie 2

Ja maar dat kan de bedoeling toch niet zijn ???

Apparatuur verstrekt door KPN wat niet werkt. 
ik wacht nog wat bevindingen af en anders wordt het een boos telefoontje. 

kleine update, na het wijzigen van abonnement naar service+, kreeg ik vanmorgen een tekst bericht dat ik kon gaan genieten van ons stabiele netwerk. Heb nog steeds de Box12 er tussen en het lijkt dat alles nu weer supper snel draait. Wat is er veranderd? ik heb geen idee, 2,5 week alleen maar ellende. 
Heb al mijn 25+ gaming devices getest alle openen nu alle apps binnen 1-10 sec, zoals het hoort. daarvoor was het 45-90 sec voordat het geladen was. Voor mij 1 raadsel waarom he tnu wel ineens goed draait. Ik kijk hier alles nog even aan de komende 14 dagen, want binnen 14 dagen kan je je bestelling ongedaan maken. Zelfs op tablet van mijn vrouw loopt alles weer soepel, paginas die nu direct worden weergegeven en niet met vertraging.. 

Hou je op de hoogte mocht het weer wegvallen en als ik toch besluit om de fritsbox te gaan gebruiken.

Reputatie 2

Ja maar dat kan de bedoeling toch niet zijn ???

Apparatuur verstrekt door KPN wat niet werkt. 
ik wacht nog wat bevindingen af en anders wordt het een boos telefoontje. 

kleine update, na het wijzigen van abonnement naar service+, kreeg ik vanmorgen een tekst bericht dat ik kon gaan genieten van ons stabiele netwerk. Heb nog steeds de Box12 er tussen en het lijkt dat alles nu weer supper snel draait. Wat is er veranderd? ik heb geen idee, 2,5 week alleen maar ellende. 
Heb al mijn 25+ gaming devices getest alle openen nu alle apps binnen 1-10 sec, zoals het hoort. daarvoor was het 45-90 sec voordat het geladen was. Voor mij 1 raadsel waarom he tnu wel ineens goed draait. Ik kijk hier alles nog even aan de komende 14 dagen, want binnen 14 dagen kan je je bestelling ongedaan maken. Zelfs op tablet van mijn vrouw loopt alles weer soepel, paginas die nu direct worden weergegeven en niet met vertraging.. 

Hou je op de hoogte mocht het weer wegvallen en als ik toch besluit om de fritsbox te gaan gebruiken.

Toch na 1,5 dag weer hetzelfde probleem, morgen of maandag gaat de fritzbox erop, laat je de uitkomst weten 👍

Badge

 

 

Toch na 1,5 dag weer hetzelfde probleem, morgen of maandag gaat de fritzbox erop, laat je de uitkomst weten 👍

maar dat kost je dus wel weer extra maandabonnement ? En als je dan ook nog de repeaters van Fritzbox erbij wilt komt dat weer op een aardig bedragje uit omdat KPN vermoedelijk niet het juiste product wat ze beloven kan leveren ????

Reputatie 2

Ik probeer het uit , mocht het wel goed blijven draaien, dan zou wel mooi zijn dat KPN met een oplossing komt. Anders gaat fritzbox weer terug retour.

Reputatie 2

@Pjotr007 kleine update vanaf deze kant.
Het lijkt erop dat mijn storingen nu allemaal weg zijn , heb nu 2 dagen de fritzbox draaien, alle settings voor mijn gaming erin gezet en nog geen onderbreking gehad. Ik blijf tot volgende week door testen, hou je op de hoogte.

Badge

 

@Pjotr007 kleine update vanaf deze kant.
Het lijkt erop dat mijn storingen nu allemaal weg zijn , heb nu 2 dagen de fritzbox draaien, alle settings voor mijn gaming erin gezet en nog geen onderbreking gehad. Ik blijf tot volgende week door testen, hou je op de hoogte.

Heb je op de Fritzbox ook nog repeaters aangesloten ?
Zo niet, wat is je bereik ? Zolder bijv indien je die hebt. ;)

Reputatie 2

 

@Pjotr007 kleine update vanaf deze kant.
Het lijkt erop dat mijn storingen nu allemaal weg zijn , heb nu 2 dagen de fritzbox draaien, alle settings voor mijn gaming erin gezet en nog geen onderbreking gehad. Ik blijf tot volgende week door testen, hou je op de hoogte.

Heb je op de Fritzbox ook nog repeaters aangesloten ?
Zo niet, wat is je bereik ? Zolder bijv indien je die hebt. ;)

 bereik is goed heb maar 1 verdieping, ik ga vandaag 1 wf2 bekabeld aansluiten.

Badge

 bereik is goed heb maar 1 verdieping, ik ga vandaag 1 wf2 bekabeld aansluiten.

En heeft u al ervaring met de bekabelde WF2 ?

Reputatie 2

 bereik is goed heb maar 1 verdieping, ik ga vandaag 1 wf2 bekabeld aansluiten.

En heeft u al ervaring met de bekabelde WF2 ?

Die heb ik weer uitgeschakeld, als je boven 1 bekabeld aansluit werkt het gewoon.

Reageer