Beantwoord

Hoeveel apparaten kan je maximaal op de Experia Box V10 aansluiten?

  • 13 December 2021
  • 30 reacties
  • 2954 keer bekeken

Ik heb ongeveer 45 ‘apparaten’ op mijn wifi-netwerk (IoT). Tevens al heel lang geleden een extra accespoint aangeschaft om het bereik op de 3e verdieping te verbeteren, maar volgens mij helpt dat niet echt: Wanneer de kids allemaal weer thuis zijn is het te vol en vallen er verbindingen weg. Wat is de beste manier om dit te verhelpen zonder veel gedoe? Nieuwe modem wifi-6, mesh of een andere router?

icon

Beste antwoord door Pauwerful 16 December 2021, 13:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hoe is het accesspoint aangesloten? Bekabeld? 

Via stopcontact.. 

Badge +19

Daar gaat u niets mee winnen.  Zet op iedere verdieping een bekabeld wifi punt en u heeft overal in huis uitstekend wifi. Nooit data versturen via het electriciteitsnetwerk. 

Dat zal wel, maar ik krijg eerder de indruk dat er gewoon niet veel meer dan 40 apparaten aangesloten kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +24

Dat zal wel, maar ik krijg eerder de indruk dat er gewoon niet veel meer dan 40 apparaten aangesloten kunnen worden.

Dat kan die v10 makkelijk hebben. 

Heeft u glasvezel of een verbinding via de telefoonlijn? 

Glasvezel. En in aanvulling op de eerdere opmerlingen: aansluitproblemen treden niet zozeer op ver weg van het modem maar er (ook) vlak bij

Reputatie 7
Badge +17

Hallo en welkom, @KKras! Ik zie dat de community jouw vraag al deels beantwoord heeft. Hoeveel apparaten je met de Experia Box V10 kunt verbinden weet ik niet precies, maar ik weet wel dat je met 45 verbonden apparaten nog geen problemen zou mogen ervaren. Dat je een wegvallende wifi verbinding ervaart als de kids thuis zijn, ligt dus ergens anders. Je geeft aan dat je een accespoint in gebruik hebt en dat je deze hebt aangesloten via het stroomnetwerk. Met zoveel apparaten in huis is dit niet optimaal. In dat geval zou ik het accespoint bekabeld aansluiten.

Wat ik je ook kan aanraden, is om Wifi Manager eens te proberen. Met deze handige online tool check je de status van je wifi in je hele huis. Kan het beter? Dan zoeken we samen de juiste manier om jouw wifi sneller, sterker en stabieler te maken. Heb je daar SuperWifi punten voor nodig? Via de Wifi Manager krijg je ze voor een superscherpe prijs, zodat je maximaal van je wifi geniet. Meer informatie over wat de Wifi Manager is en doet vind je in ons Wifi Manager topic. Biedt dit nou niet direct de oplossing, neem dan ook eens dit topic met meer tips om problemen met wifi op te lossen eens door.

Sorry, maar volgens mij heeft het daar echt niets mee te maken. Aansluiten op het accespunt gaat zelfs beter als iedereen er is maar op de standaard router niet. Die geeft aan dat er geen plek meer is. 

Reputatie 7
Badge +24

Nu gaat u de WiFi Manager proberen zo als @Denise_ adviseert?

Dat staat hier volgens mij echt los van: WiFi manager is alleen om de dekking uit te breiden naar plaatsten waar het bereik slecht is.

Dat is niet vlak naast de router/modem zelf, terwijl ik juist daar niet kan aansluiten zodra er meer dan ca. 45 apparaten zijn aangesloten.

Reputatie 7
Badge +24

Tja... ik weet niet wat u wilt. Maar de WiFi manager ruilt ook het modem om voor een KPN Box 12 als die denkt dat da nodig is. Ik ben alleen bang dat da eerder een stap achteruit is dan vooruit. De KPN Box heeft nogal wat problemen. Bij sommige mensen herstart dat ding 5 keer op een dag uit zichzelf. Er is een topic over wat inmiddels al 773 reacties heeft:

https://forum.kpn.com/internet-9/kpn-box-12-update-mesh-sgej10000448-552046

Sowieso kun je de 2,4 en 5 Ghz WiFi geen verschillende namen meer geven. Wat u nu misschien wel gedaan heeft? Zo nee, dan is het misschien een optie om dat eens te proberen. 

De v10 is het beste modem wat KPN heeft. Dat word hier op het forum veelvuldig door meerdere personen gezegd. 

Wat voor accesspoint heeft u eigenlijk? Is dat er 1 van KPN? Als dat een Experia WiFi of SuperWiFi is, dan schakelt deze het WiFi op de v10 uit:

Als het geen accesspoint van KPN is, dan doe je er verstandig aan om het accesspoint een andere WiFi netwerk naam uit te laten zenden dan de Experiabox. Zodat je duidelijk kan zien met welke je verbonden bent. Anders sta je naast de Experiabox maar ben je misschien nog verbonden met de accesspoint die een eind verderop staat.

Badge +19

Ga er nou eerst voor zorgen dat uw netwerk op orde is. Weg met dat stopcontact wifiding. Die dingen zorgen bijna altijd voor problemen.  En als u niet wil bekabelen koop dan een goed systeem zoals de super wifi's of een Deco m9. U koopt allerlei appartuur die op wifi draait maar investeer dan ook in appartuur die het allemaal aanstuurt. Met genoemde systemen heeft u heeft u één groot WiFi netwerk en loopt u door het hele huis zonder de verbinding te verliezen.  Ideaal toch?!

Reputatie 6

Misschien de lease tijd van de box 10 verminderen van volgens mij standaard 24uur naar 4 uur?

@Nick83 

Dit is inderdaad precies wat ik probeer duidelijk te  maken: Het extra accespunt is niet van KPN maar sitecom (LN-555 v1 001) en heeft een andere Wifi-naam waardoor ik zeker weet dat daar het probleem niet zit. Wanneer het orginele netwerk van KPN zogenaamd ‘vol’ zit kan ik meestal nog wel inloggen bij sitecom. 

Misschien nog goed om te vermelden: het overgrote deel van de aangesloten apparaten is nog 2,5 Ghz (ESP8266). 

 

@Pauwerful 

Die term kende ik nog niet: Is dit veilig en eenvoudig aan te passen, dan kan ik dat eventueel proberen?

 

@Joep1965 

Ik denk dat mijn reactie hierboven meer duidelijkheid geeft? Aanschaffen van andere apparatuur is pas aan de orde als ik weet dat dat het probleem verhelpt.

Badge +19

Dan is een harde reset misschien nog een optie. Alle randapparatuur verwijderen van het modem.  Ook het wifipunt. En dan kijken wat er gebeurt. 

@Joep1965 

Sorry - is ook al geprobeerd, helaas zonder succes.

 

Reputatie 6

Misschien de lease tijd van de box 10 verminderen van volgens mij standaard 24uur naar 4 uur?

@Pauwerful Die term kende ik nog niet: Is dit veilig en eenvoudig aan te passen, dan kan ik dat eventueel proberen?

 

@KK_AdviesenConsBij de DHCP instellingen in het modem staat leasetijd op 84600 seconden (1 dag / 24 uur) verander dit naar 14400 seconden (4 uur).

 

*Admin: edit voor completer antwoord

Ik heb de leasetijd veranderd naar 14400

Iedereen super bedankt voor het meedenken !

Reputatie 7
Badge +17

@KK_AdviesenConsBij de DHCP instellingen in het modem staat leasetijd op 84600 seconden (1 dag / 24 uur) verander dit naar 14400 seconden (4 uur).

Een goede suggestie van @Pauwerful. Hopelijk maakt dit het verschil. :) 

Helaas maakt het geen verschil - toestel van mijn dochter geeft melding ‘toegangspunt tijdelijk vol’ (zie afbeelding). Nadat wifi op een tablet op vliegtuigstand is gezet kan ze er wel weer bij.

Lijkt erop dat mijn experiabox V10 toch niet meer dan ca. 45 (niet 5ghz-)apparaten aankan.

Hopelijk weet iemand een instelling waarmee dit verholpen kan worden.

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb nieuwe informatie en moet een correctie doen op mijn eerdere bericht. Je hebt gelijk, @KKras, er is inderdaad een maximum. 

Modem

Bekabeld

Via Wifi

V10

Default DHCP pool: 200 devices

Lease tijd DHCP: 1 dag

Max 32 op 2,4 ghz

Max 32 op 5 ghz

V10A

Default DHCP pool: 200 devices

Lease tijd DHCP: 1 dag

Max 32 op 2,4 ghz

Max 32 op 5 ghz

V12

Default DHCP pool: 200 devices

Lease tijd DHCP: 1 dag

Max 64 op 2,4 ghz

Max 64 op 5 ghz

 

Bedankt voor de info.

Dat betekent dat ik blijkbaar een V12 nodig heb. Kan ik deze gewoon aanvragen?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Bedankt voor de info.

Dat betekent dat ik blijkbaar een V12 nodig heb. Kan ik deze gewoon aanvragen?

Er is u al meerdere malen geadviseerd om de WiFi Manager te proberen. Als u dat nu toch eens doet, dan krijgt u misschien zo een KPN Box 12.

Ik vraag me af of u er beter van word ... maar goed, daar komt u vanzelf achter. Als blijkt dat da ook niet gaat kunt u natuurlijk alsnog een fritzbox aanschaffen. 

Beste Niek,

De WiFi Manager heb ik al geprobeert, en het advies was om een wifi versterker aan te schaffen omdat het bereik op de bovenste verdieping onvoldoende is. Echter dit heeft niets te maken met de hoeveelheid aangesloten apparaten:

Dit blijkt nu dus maximaal 32 te zijn op de 2,4 gHz en 32 op de 5 ghz. Daar zit ik overheen aangezien de meeste iOT apparaatjes op de 2,4 ghz zitten (esp8266).

Reputatie 7
Badge +17

Helaas kan ik je niet zomaar een Box 12 toesturen. We ruilen apparatuur in principe alleen om als er een aantoonbaar defect is, wat hier niet het geval is. Ik denk dat een SuperWifi hier wel gaat helpen. Met SuperWifi breid je het netwerk namelijk uit en wordt het aantal verbonden apparaten verdeeld over de Experia Box en de SuperWifi. Je kunt daarmee dus wel meer apparaten met jouw netwerk verbinden. :)