Vraag

Hulp gevraagd bij verbinden Epson Stylus SX440 met de KPN Experiabox V10

  • 9 April 2024
  • 18 reacties
  • 105 keer bekeken

Ik wil een Epson Stylus SX440 installeren op mijn netwerk. Ik maak gebruik van een KPN Modem Experia Box V10.

Helaas krijg ik mijn printer niet aan de slag….

Hoewel het installatie programma aangeeft dat het netwerk op zich goed functioneert en een andere Epson printer geen problemen heeft ontvang ik in het rapport onderstaande meldingen:

 Er zijn meerdere netwerken (SSID) gedetecteerd die overeenstemmen met de ingevoerde netwerknaam (SSID). Controleer de netwerknaam (SSID)

Er zijn conflicterende kanalen op uw router of toegangspoort gedetecteerd.
Als u problemen hebt met het afdrukken of scannen verbeter dan uw draadloze netwerk.

Hoe kan ik mijn printer correct verbinden?
Wellicht iets aanpassen?


18 reacties

Geef de 2.4 band in de modem een andere naam en probeer dan de printer daarmee te verbinden @Marc1956 

Mijn netwerk is vrij uitgebreid met veel andere apparatuur die eveneens op de 2.4 band aangesloten zijn. Kan ik zomaar een andere naam opgeven zonder consequenties??  En hoe moet ik dat doen?? (Is er een stappenplan beschikbaar?)

Zie de kennisbank, rubriek modems, V10 @Marc1956 .

De andere spullen op de 2.4 band zullen opnieuw in moeten loggen 

Ik kom er niet uit, het is veel te technisch voor mij.
Bovendien krijg ik honderden topics te zien die mij niet verder helpen.

Kunt u mij stapsgewijs uitleggen wat ik moet doen om het euvel te herstellen?
 

Reputatie 7
Badge +24

Er zijn meerdere netwerken (SSID) gedetecteerd die overeenstemmen met de ingevoerde netwerknaam (SSID).

Deze melding krijg ik op mijn Canon printer ook. Dat komt omdat ik 2 WiFi punten van TP-Link heb die uiteraard hetzelfde netwerk uitzenden. Daar is niks vreemd aan. Dat doen SuperWiFi's ook. Wel handig hé, in het hele huis gewoon 1 WiFi netwerk. 

Bij de Canon printer kan ik vervolgens kiezen met welke ik verbinden wil. Ik krijg dan de MAC adressen van de TP-Link WiFi punten te zien en ik kan dan het punt selecteren wat het dichtst bij is.

Die mogelijkheid krijgt u niet?

De meeste andere apparaten stellen niet van die rare vragen. Die verbinden automatisch met het punt wat het dichtst bij is. Maar zo'n simpele printer van onder de 100 euro dus wel.

Heeft u WiFi versterkers? SuperWiFi's? Of iets anders? 

Heeft u al verbinding via WPS proberen te maken?

Ik heb inderdaad ook twee extra KPN Super WiFi punten om het netwerk te versterken. Hierdoor werkt alles ook correct, behalve deze Epson printer.

Ik heb inderdaad verbinding gemaakt via WPS en het WiFi lampje brandt ook keurig;
helaas toch geen verbinding en de ontvangen foutmeldingen tot gevolg.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u WPS van de SuperWiFi gebruikt? Die het dichtst bij staat... dus niet van de Experiabox? 

Andere optie: kunt u de andere SuperWiFi tijdelijk uitzetten? Dan moet die ene SuperWiFi die dan nog aan is wel bekabeld aangesloten zijn uiteraard. 

Hoe kan ik de WPS van de dichts bijzijnde SuperWifi met mijn Epson printer laten communiceren?
Ik begrijp dat ik het knopje aan de achterzijde van de SuperWifi moet indrukken, op mijn Epson printer zit alleen een lampje en geen knopje….. 

Reputatie 7
Badge +24

Is er in het menu geen WPS optie? Zoiets?

 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Marc1956, hoe staat het er inmiddels voor met de printer? Is het gelukt te verbinden? Je kunt inderdaad ‘Extra Wifi’ aanmaken om de 2.4 en 5 GHz splitsen. Hoe dit moet, lees je hieronder:

Als je jouw Experia Wifi punten of SuperWifi punten hebt aangesloten op een Experia Box V10, kan je in de webinterface van je Experia Wifi een extra 2,4GHz netwerk aanmaken. Deze draait dan naast je gewone wifi netwerk. Om dit in te stellen moet je de webinterface van het hoofd Wifipunt openen.

 

Open de webinterface van het Wifpunt

Open een internetbrowser en ga naar: 

 

Log in op de webinterface van het Wifipunt

Log in op de webinterface met de vooraf ingevulde gebruikersnaam en het admin password. Deze staat op de sticker achterop je Wifipunt.

  • Heb je meerdere Wifipunten en wordt het wachtwoord niet geaccepteerd? Zorg dat je het Wifipunt pakt dat blauw knippert.
  • Na de eerste keer inloggen moet je zelf een nieuw wachtwoord instellen. Dit is vanaf dat moment het beheerderswachtwoord voor de SuperWifi. 
  • Heb je al een keer eerder ingelogd en weet je het beheerderswachtwoord niet meer? Reset dan je Wifipunten. Dit doe je doormiddel van het resetknopje achter op het apparaat. Daarna kun je het wachtwoord weer gebruiken dat op de sticker van het blauw knipperende Wifipunt staat.

 

Extra Wifi instellen

  1. Klik in de bovenste rij op instellingen.
  2. Klik aan de linkerkant op Extra Wi-Fi.
  3. Je komt op deze pagina: 

Zorg dat het 2,4GHz netwerk is ingeschakeld (blauw), kies zelf een netwerknaam/SSID (rood) en een wachtwoord/veiligheidssleutel (groen) en klik op opslaan (geel).

 

 

Ik heb op mijn printer in het menu de instelling Drukknop WPS gevonden.
Indien ik de knop aan de achterzijde van het WiFi punt indruk gebeurt er niets; het statuslampje blijft gewoon groen branden.

Kan ik het WiFi punt uitzetten en vervolgens weer aanzetten om het nog eens te proberen?

NB: Indien ik aanpassingen wil doen in het menu van mijn Experia 10A modem dien ik een wachtwoord in te voeren. Het wachtwoord wat onder het apparaat staat werkt niet. Een nieuw wachtwoord aanvragen en veranderen geeft ook al geen soelaas. (Het nieuwe wachtwoord wordt door het systeem overigens keurig bevestigd).

Kortom, na veel pogingen en vele uurtjes verder ben ik niets opgeschoten…….

Wat nu te doen????

Reputatie 7
Badge +24

NB: Indien ik aanpassingen wil doen in het menu van mijn Experia 10A modem...

Heeft u een v10a? In uw start post schreef u dat u een v10 had. Hoe zit dat?

Op de gebruikershandleiding staat V10, op het apparaat staat echter V10A. Dus we zullen moeten uitgaan van V10A. 

Reputatie 7
Badge +24

Dan heeft u de verkeerde handleiding denk ik 😉

Inloggen op de v10a moet met het admin password wat achterop staat.

Volgens de verkregen informatie zou mijn IP adres 213.10.55.98 moeten zijn. Hiermee krijg ik geen verbinding. Als aangegeven in het forum heb ik daarop het IP adres 192.168.2.254 gebruikt en kan ik inloggen met admin en het password welke onder het apparaat staat. Daarna moet ik een nieuw password instellen. Betreft dit het password voor het apparaat en niet de WPA Wireless Key? Ik ben hier heel voorzichtig mee omdat het aanpassen van het wachtwoord onlangs heeft geleid tot een wijziging van de WPA Wireless Key en ik het modem moest resetten naar de fabrieksinstellingen. Vervolgens moest alles opnieuw verbonden worden. Graag even uw reactie.

Volgens de verkregen informatie zou mijn IP adres 213.10.55.98 moeten zijn. Hiermee krijg ik geen verbinding. Als aangegeven in het forum heb ik daarop het IP adres 192.168.2.254 gebruikt en kan ik inloggen met admin en het password welke onder het apparaat staat. Daarna moet ik een nieuw password instellen. Betreft dit het password voor het apparaat en niet de WPA Wireless Key? Ik ben hier heel voorzichtig mee omdat het aanpassen van het wachtwoord onlangs heeft geleid tot een wijziging van de WPA Wireless Key en ik het modem moest resetten naar de fabrieksinstellingen. Vervolgens moest alles opnieuw verbonden worden. Graag even uw reactie.

Als je de 1e keer in je modem inlogt via 192.168.2.254 enter je door het wachtwoordveld heen en vraagt het systeem een zelfbedacht modemwachtwoord in te voeren en dit te bevestigen.

We hebben het hier dus over het wachtwoord voor het modem en dus niet het wifi-wachtwoord, dat is heel iets anders, dat je kunt wijzigen als je eenmaal ingelogd bent in de modem @Marc1956 

 

Hoi, ik zit mee te lezen en ik hoop dat het je gaat lukken, @Marc1956 .

Er is ook nog een alternatief. Je kunt bij bijvoorbeeld action een spotgoedkoop extra apparaatje kopen die alleen 2,4 uitzend.  Dan zou je dat netwerkje voor je printer kunnen gebruiken.

Ik noem het, puur als toevoeging.  Uiteraard zou het ook met je huidige spullen gewoon moeten werken.  Maar het instellen kan een tikkeltje uitdagend zijn. 

Reageer