Beantwoord

Is Box 12 van buitenaf bereikbaar?

  • 27 December 2021
  • 9 reacties
  • 379 keer bekeken

Is mijn KPN Box 12 van buitenaf bereikbaar? En zo ja, hoe?

Ik heb gelezen dat de Box 12 in het kader van Mesh-toepassing wordt geupdate. Zelf gebruik ik geen Mesh maar dat schijnt niet uit te maken. De Box 12 wordt daardoor gereset (o.a. wordt daardoor ook het adminwachtwoord weer gereset naar de oorspronkelijke waarde).

Ik heb een Synology Nas achter de router hangen waarvoor instellingen zijn gemaakt in de Box 12. Stel dat deze ook worden gereset (en die kans lijkt me groot) dan zal ik dat opnieuw moeten doen.

Het komt regelmatig voor dat ik lange tijd niet thuis ben en dus ‘ op afstand’  dergeijke aapassingen zal moeten doen om mijn NAS bereikbaar te houden.

Hoe kom ik dus in de Box 12?

 

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 29 December 2021, 11:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Noar, welkom op ons forum.
Je kunt je box 12 helaas niet vanaf buitenaf beheren. Als dit belangrijk voor je is zou kunnen overwegen een eigen router te nemen!

Of een Fritzbox:

*admin edit: Fritzbox toegevoegd

Eerste regels uit bovenstaande bijlage:

“Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.”

Laat dat nou precies de reden zijn dat ik niet heb gekozen voor een eigen router maar juist voor een eenvoudig in te regelen standaard router. Ik heb altijd standaard routers gebruikt en geconfigureerd ten behoeve van mijn NAS en deze waren allemaal van buitenaf te beheren. Ik begrijp daarom dus ook niet goed waarom dat hier niet mogelijk wordt gemaakt. Wat is daarvan eigenlijk de reden? Wat kan er fout gaan? Ik vraag immers alleen toegang tot de onderdelen waar ik nu ook toegang toe heb.

Reputatie 6
Badge +9

De standaard apparaten zijn ook voor de doelgroep  “standaard gebruikers” . De Experiaboxen zijn op verschillende punten gelimiteerd voor een gebruiker. En hij functioneerd prima op die manier voor zo’n 95% van de gebruikers. 1 van die limitaties is het open stellen van een router aan de internetkant.  Ik kan me zo voor stellen dat vanwege de security ervan aspecten dit niet iets is wat de 95% nodig heeft. (of uberhaupt maar overweegt/weet heeft dat het kan)

Want de gebruiker mag er  wel bij kunnen… maar de rest van de wereld niet. Dus ik vermoed dat het daardoor ook een stuk beleid is om dit niet toe te staan. 

Dus welkom bij de 5% die iets meer nodig heeft dan dat de EB geeft. Het topic van WJB is een goudmijn aan informatie. Als je op glas zit dan is de overstap naar de juiste router geen hele grote meer tegenwoordig

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Stel dat een router van buitenaf te beheren zou zijn, dan zou je daar heel waarschijnlijk zelf een wachtwoord voor in moeten stellen voordat het werkt. Zoiets zou vast niet werken met een standaard wachtwoord. Lijkt me een beetje onveilig. Bij een reset van het ding is dat wachtwoord dus ook weg en zou zo'n beheerfunctie van buitenaf ook uitgeschakeld zijn. Dus wat heb je er aan in uw situatie? Niets lijkt me.

Reputatie 7
Badge +24

Eerste regels uit bovenstaande bijlage:

“Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.”

Laat dat nou precies de reden zijn dat ik niet heb gekozen voor een eigen router maar juist voor een eenvoudig in te regelen standaard router. 

Een fritzbox is heel eenvoudig te configureren. Dat kan iedereen die een muis vast kan houden.

Reputatie 7
Badge +9

Als je het toch graag wilt kunnen zijn daar uiteraard oplossingen voor als in VPN of andere vorm van tunnel naar je lokale net..

Anders via een RDP applicatie 

maar standaard kan je deze inderdaad niet op afstand beheren.

Reputatie 7
Badge +24

Wat ik wel eens gelezen heb is dat iemand een poort forwarding maakte van poort 80 naar het ip van de Experiabox. Naar 192.168.2.254 dus. Maar op de nieuwere modellen heeft KPN dat geblokkeerd volgens mij. En zo'n poort forwarding zou na een reset ook weg zijn.

KPN stelt dat de door hen beschikbaar gestelde routers geschikt zijn voor de doelgroep ‘standaard gebruikers’. De standaard gebruiker wordt wel in staat gesteld poort-forwarders e.d. in te stellen en zo. Dit lijkt me niet echt iets voor een standaard-gebruiker. KPN zou de standaard-gebruiker kunnen helpen, na een update die weer terug gaat naar de fabrieksinstellingen, de door de gebruiker ingestelde gegevens weer automatisch terug te zetten. In dat geval wordt een standaardgebruiker goed geholpen EN heeft helemaal geen externe toegang nodig om dit te regelen.

Over Fritzbox en zo; het is nog maar de vraag of de Fritzbox die via KPN is aangekocht of gehuurd wel in staat is van buitenaf te benaderen.  Daarnaast vraag ik me af of KPN nog wel bereid is serieus in te gaan op eventuele verbindingsproblemen.

Ik vraag me nu verder af of er eenvoudige routers bestaan, vergelijkbaar met die van KPN, die kunnen en MOGEN worden aangesloten op het glasnetwerk van KPN. Die eenvoudige router hoeft wat mij betreft geen instelmogelijkheden voor IPTV te hebben. Mijn gedachte is dan tijdens periodes waarin ik langere tijd van huis ben de routers te wisselen zodat ik gebruik kan maken van mijn thuisnetwerk zonder dat KPN zich daarmee bemoeit.

 

Ik vraag me nu verder af of er eenvoudige routers bestaan, vergelijkbaar met die van KPN, die kunnen en MOGEN worden aangesloten op het glasnetwerk van KPN. Die eenvoudige router hoeft wat mij betreft geen instelmogelijkheden voor IPTV te hebben. Mijn gedachte is dan tijdens periodes waarin ik langere tijd van huis ben de routers te wisselen zodat ik gebruik kan maken van mijn thuisnetwerk zonder dat KPN zich daarmee bemoeit.

Hallo @Noar KPN staat het al heel lang toe eigen modem/routers te gebruiken, zie daarvoor de betreffende topics binnen dit forum.