Beantwoord

Na update KPN Box 12 heel mijn netwerk op zijn gat

  • 14 April 2024
  • 8 reacties
  • 207 keer bekeken

In de nacht van 10 op 11 april 2024 heeft KPN een update uitgevoerd op de KPN Box 12 waarbij deze ook een andere interface heeft gekregen. Sowieso heeft deze box geen back-up mogelijkheden, wat een nadeel is. Ook probeer je als gebruiker een zo veilig mogelijk (Wifi) netwerk te creĆ«ren. Oa. door Mac-adress toewijzing op je router. Nou probeer dit maar eens op de KPN box 12. Deze ziet nu apparatenĀ die ik qua Mac-adress niet eens herken en als je een apparaat wenst toe te voegen heb je alleen de keuze uit ā€œbestaande apparatenā€ die al in het Box 12 systeem staan. Ik ben 15 jaar abonnee geweest bij Tweak. Op wat kleine dingetjes nooit geen problemen en je kon op de router alles netjes back-uppen. Maar ja, helaas bestaat Tweak niet meer en is opgegaan in het nog slechtere Odido. Maar van KPN het grootste netwerk van Nederland verwacht je kwaliteit. Helaasā€¦Ā Ja, je kunt een FritzBox kopen met meer mogelijkheden, maar je verwacht toch een minimum aan een modem dat deze het doet en na een update je niet dagen bezig bent om je netwerk weer op de been te krijgen. Reden voor mij om rond te gaan kijken na mijn periode als KPN abonnee. Want deze ellendeā€¦.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 16 April 2024, 16:20

Bekijk origineel

8 reacties

Over het niet kunnen terugzetten van de instellingen ging het er hier ook over onlangs :

Ā 

Reputatie 7
Badge +8

Het voordeel van een FritzBox is dat deze op elke provider werkt, en niet zwaar dichtgetimmerd is zoals KPN doet.

Bedankt AriĆ«nC, ik snap de voordelen van een FritzBox. Maar het heeft niets te maken met het ā€œzwaar dicht timmeren van een modem, maar om basis instellingen die ieder modem moet hebben en kunnen. Als jeĀ jouw klanten serieus neemt biedt je als provider gedegen apparatuur en mogelijkheden aan. Enā€¦Ā test je voorĀ een update! Blijkbaar gaat prijsvechten ten koste van kwaliteit. Nou, glasvezel ligt er genoeg.

Heb je dit al gezien :

Ā 

Dank Kees, zat er al aan te denken. Ik ga deze topic doornemen!

Reputatie 7
Badge +30

Ā HoiĀ @Tweak_gebruiker65, welkom!Ā 

In de nacht van 10 op 11 april 2024 heeft KPN een update uitgevoerd op de KPN Box 12 waarbij deze ook een andere interface heeft gekregen.

Voor meer informatie over de nieuwe KPN Software en de mogelijkheden daarvan, zie onze Kennisbank. Vanaf dit overzichtsartikel kun je doorklikken naar aanvullende artikelen over hoe je dingen kunt instellen en aanpassen.

Ā 

Ā 

Sowieso heeft deze box geen back-up mogelijkheden, wat een nadeel is. Ook probeer je als gebruiker een zo veilig mogelijk (Wifi) netwerk te creĆ«ren. Oa. door Mac-adress toewijzing op je router. Nou probeer dit maar eens op de KPN box 12.Deze ziet nu apparatenĀ die ik qua Mac-adress niet eens herken

Wat kan gebeuren is dat de Box in het overzicht ook de MAC adressen van interne processen kan laten zien. Dit zijn dus niet daadwerkelijk verbonden apparaten. In een volgende update verwachten we dit te verhelpen.

Ā 

en als je een apparaat wenst toe te voegen heb je alleen de keuze uit ā€œbestaande apparatenā€ die al in het Box 12 systeem staan.

Voor nu is dit inderdaad het geval. Ook dit zal in een volgende update verbeterd worden zodat je zelf adressen kunt toevoegen.

Beste Erik van KPN, vooraf dank voor jouw berichtjes in antwoord op mijn kritiek. Nog even het volgende: er wordt een methodiek van MAC filtering aangeboden op basis van het herkennen van aangesloten apparaten op het Sagem modem. (Modems met KPN Software: webinterface en instellingen [Box 12 & 14]) Maar wat als het Sagem modem die apparaten niet ziet? Dan kun je dus geen filtering instellen Ć¼berhaupt. Ook spreek je van toekomstige updates die de door mijn genoemde tekortkomingen oplossen. Hierbij kom ik tot de conclusie dat KPN hier dus al van af wist. We spreken hier over basis functionaliteiten (back-up en MAC-filtering) die ik 15 jaar geleden op een oud ZyXel modem (van de provider) wel al had. Als consument dacht ik te maken te hebben met KPN sinds 1881 met in ieder geval deugdelijk basis apparatuur en niet met een modem van AliExpress.

Reputatie 7
Badge +30

Maar wat als het Sagem modem die apparaten niet ziet? Dan kun je dus geen filtering instellen Ć¼berhaupt.

Ā 

Klopt, dat kan voor die apparaten pas als ze wel gezien zijn.Ā 

Ā 

Ook spreek je van toekomstige updates die de door mijn genoemde tekortkomingen oplossen. Hierbij kom ik tot de conclusie dat KPN hier dus al van af wist.

Ā 

Deels, ja. Voor sommige dingen geldt dat we een keuze maken om software al wel uit te brengen, ook als nog niet alles klaar of beschikbaar is. Dit voegen we dan in een latere update toe, of verbeteren het. Zoals MAC filtering.

En voor sommige dingen geldt dat na uitbrengen van een update blijkt dat er iets niet ideaal werkt, zoals het tonen van MAC adressen van interne processen. Dan gaan we eraan werken om dat in een latere update alsnog te herstellen.Ā 

Reageer