Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.23.17.04

Categorie: Wifipunten
SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.23.17.04

We updaten de SuperWifi 2 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software SW2.23.17.04. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

 

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.23.17.04?

We zetten dezelfde software op de Box 12, V10A, V10, en de Experia Wifi en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle apparaten de webinterface er hetzelfde uit. We zijn bezig met de uitrol hiervan op de Box 12, en op de SuperWifi 2. 

In deze nieuwe versie van de SuperWifi 2 software zitten de volgende wijzigingen:

 

Verbeteringen

 

  • Reset via resetgaatje knippert nu duidelijk 5x rood als bevestiging dat de fabrieksreset in gang is gezet
  • Als de SW2 gereset is zal deze een “Autoconfigure” modus opstarten. De SW2 zal dan proberen wifinaam en wachtwoord op te halen van het modem. Dit werkt dan voor KPN modems met oude en nieuwe software. Dit werkt niet achter een Fritzbox of een ander modem.
  • Bij een draadloze verbinding betekent een oranje led verbonden via 2.4Ghz wifi, en een groene led verbonden via 5Ghz wifi. Het kan zijn dat de SW2 op oranje begint. Geef het tijd om automatisch om te schakelen naar 5Ghz. Dit kan maximaal 1 uur in beslag nemen. Zeker als de SW2 voor het eerst verbinding maakt met een master apparaat. Er start namelijk een wifianalyse.
  • Op een ethernetkabel betekent <1000Mbit oranje en >=1000Mbit groen. Dit is echter nog niet geheel af qua implementatie.
  • De SW2 gaat na een fabrieksreset nu automatisch op zoek naar de master, ook als dit inmiddels een ander modem is.
  • De Box 12/ Box 14 heeft een SW2 ontkoppelknop. Hiermee wordt de relatie tussen master/slave gewist op de master. Als de slave SW2 nog de juiste wifi gegevens bevat (dus nog niet gereset) dan zal de slave de master opnieuw automatisch ontdekken en zal deze opnieuw verschijnen in de Box 12/Box 14.
  • Diverse verbeteringen qua stabiliteit en communicatie met achterliggende managementsystemen.
  • Stand alone modus voor SW2 aangebracht. Wifiversterkers maken onderling uit welke de master is. Op de login pagina is direct duidelijk welke rol een SW2 heeft.
  • Webinterface update waarbij instellingen nu mogelijk zijn die bij stand alone modus nodig zijn.
  • Software upgrade via webinterface is geactiveerd. 
  • SW2 punten ondersteunen nu ook verbindingen zodra ze als een ketting achter elkaar geschakeld zijn.
  • Fouten opgelost in de onderhandeling tussen master en slave. Login wachtwoord van de master is bij gesynchroniseerde SW2 nu overal leidend voor inloggen.
  • Detectie van de master SW2 gebeurt door knipperende blauwe led. Dit is actief maar is nog niet compleet.
  • Standaard wifi security bij een fabrieksreset gaat naar WPA2-WPA3. Bij eventuele wifi apparatuur die dat niet ondersteunt kan WPA2 modus per SSID (algemene wifi/Gast Wifi/Extra Wifi) worden ingesteld.
  • Wifi driver update die veel MAC-addressen genereerde die in werkelijkheid niet bestaan.
  • Wifi bandwidth control op 5Ghz is naar auto mode gegaan na reset.
  • De wifi thuisnetwerk groeps reboot en reset functionaliteit is gelijk aan de Box 12/ Box 14.
  • De naam voor een SW2 presenteert zich nu als SW2-xxxxxx
  • Paarse led geïmplementeerd voor indicatie fabriekswaarden.
  • Gast- en Extra Wifi gegevens blijven bewaard na een update
  • Bij instellingen is nu meer informatie te zijn. Waaronder de softwareversie waar de SW2 vanaf komt voor de upgrade.
  • Ook bij instellingen een opsomming van alle in gebruik zijnde MAC-addressen door de SW2 voor het gebruik van beide wififrequenties maar ook de verschillende SSID.
  • Led kan voor slaapkamergebruik worden uitgezet via de webinterface. Dit kan ook door kort de WPS knop in te drukken. Beide opties blijven behouden na herstart.

 

Huidige beperkingen

  • Er is nog geen volledige controle over alle benodigde instellingen van een slave SW2 vanuit de master. Dit volgt nog in een latere update.
  • De led kleuren zijn soms onjuist.
  • In het topologie overzicht van een Box 12/Box 14 kunnen SuperWifi punten soms niet zichtbaar zijn terwijl ze wel actief in het netwerk staan. Hiervoor moet het modem herstart of gereset worden. Dit is geen SW2 probleem.
  • Het verbonden apparaten overzicht in een SW2 geeft op dit moment nog een onjuist aantal en inzicht weer van de verbonden apparaten op de SW2. Kijk hiervoor in de Box 12/Box 14.
  • Een slave SW2 heeft onterecht de mogelijkheid voor een thuisnetwerk herstart/reset. Dit hoort alleen bij de master.
  • Slave SW2 heeft onterecht een knop voor het wifisignaal. Dit dient alleen de master te hebben.
  • Slave SW2 heeft overal greyed-out elementen die nog geen uitleg hebben. Namelijk dat deze niet bedienbaar zijn omdat dit via de master verloopt.

 

Aanvullende informatie

Wil je weten wat er in het algemeen veranderd is voor SuperWifi met de nieuwe software, bekijk dan ook de vorige product update:

 

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update gaat naar alle klanten met een SuperWifi 2 waar al de nieuwe KPN Software op draait. Afgelopen nacht is de eerste groep klanten overgezet. Je kunt 'm ook zelf updaten door in te loggen op je SuperWifi 2, en op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

 

Wat merk ik van de update?

Niets, dit gaat automatisch. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

Wanneer krijgen de SuperWifi 2 waar nog niet de nieuwe KPN software op draait, de update naar deze nieuwe software? Evenals de Box 12?


En wanneer krijgt de eerste generatie super wifi deze update?


Wanneer krijgen de SuperWifi 2 waar nog niet de nieuwe KPN software op draait, de update naar deze nieuwe software? Evenals de Box 12?

 

Die migraties beginnen in de nabije toekomst maar een exact tijdskader heb ik daar niet voor vrees ik. Vereiste is dus wel dat de Box 12 ook voorzien is van de update. Dus even afwachten nog.

 

En wanneer krijgt de eerste generatie super wifi deze update?

Daar heb ik helaas nog geen informatie over beschikbaar.


Wanneer krijgen de SuperWifi 2 waar nog niet de nieuwe KPN software op draait, de update naar deze nieuwe software? Evenals de Box 12?

@vanramselaar Ik kon mijn Box 12 updaten door mijn SuperWifi 2’s van het netwerk los te koppelen. Daarna het modem een paar keer te resetten en niet er op in te loggen. Dus geen instellingen wijzigen. Toen stond de volgende ochtend de nieuwe firmware er op. Daarna weer de SuperWifi 2 in het netwerk hangen, en die kregen daarna ook de update.

KPN blokkeert nu de update van het modem als je SuperWifi 2’s in je netwerk hebt hangen.


Wanneer krijgen de SuperWifi 2 waar nog niet de nieuwe KPN software op draait, de update naar deze nieuwe software? Evenals de Box 12?

@vanramselaar Ik kon mijn Box 12 updaten door mijn SuperWifi 2’s van het netwerk los te koppelen. Daarna het modem een paar keer te resetten en niet er op in te loggen. Dus geen instellingen wijzigen. Toen stond de volgende ochtend de nieuwe firmware er op. Daarna weer de SuperWifi 2 in het netwerk hangen, en die kregen daarna ook de update.

KPN blokkeert nu de update van het modem als je SuperWifi 2’s in je netwerk hebt hangen.

 

Bedankt voor de tip! Ik ga dit eens proberen.


 

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft.

Ik heb de zwarte SuperWiFi’s. Daar staat nu SW2.C.23.04.26. Maar ik heb geen KPN Box meer. Ik heb nu de Experiabox v10. Want die KPN Box moest ik terug sturen. Ik kon er niet op inloggen. Bij het omruilen op het postkantoor kreeg ik de v10 in m'n handen gedrukt. Krijg ik de update?


Denk dat er toch aanzienlijke kans is dat de aanwezigheid van de v10 de scripting in een ander bakje laat vallen. Denk dat de route is via de update knop in de web interface van de SW2 en dat KPN dat de nieuwe versie beschikbaar moet stellen.


 

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft.

Ik heb de zwarte SuperWiFi’s. Daar staat nu SW2.C.23.04.26. Maar ik heb geen KPN Box meer. Ik heb nu de Experiabox v10. Want die KPN Box moest ik terug sturen. Ik kon er niet op inloggen. Bij het omruilen op het postkantoor kreeg ik de v10 in m'n handen gedrukt. Krijg ik de update?

@Nick83 en andere geïnteresseerden. Deze versie staat nu op de upgrade server. Dus je kunt inloggen op jouw SuperWifi 2, en de update zelf uit laten voeren.

 


Mijn modem draait V12.C.23.04.36 en ik heb nog een SuperWifi 2 die op firmware 3.00.31 draait. Wordt deze automatisch overgezet naar de nieuwe firmware? Hij is al 3 dagen aangesloten, maar heeft nog geen update ontvangen.


Ik heb de update inmiddels binnen. De SuperWiFi's staan nu weer vrolijk mee te doen met de rest.


Hoi @roam, hij zal op een gegeven moment automatisch bijgewerkt worden, maar je kunt 'm ook handmatig updaten zoals Paul hierboven noemt. Dan heb je de nieuwste versie het snelste.


Hoi @roam, hij zal op een gegeven moment automatisch bijgewerkt worden, maar je kunt 'm ook handmatig updaten zoals Paul hierboven noemt. Dan heb je de nieuwste versie het snelste.

@Jasper van KPN Hoe kan ik dat doen? Hij zegt dat hij al de laatste versie heeft.

 


@Jasper van KPN Hoe kan ik dat doen? Hij zegt dat hij al de laatste versie heeft.

Hi Roam, even de SW2's helemaal resetten, dan krijg jij het ook. 


Hi Roam, even de SW2's helemaal resetten, dan krijg jij het ook. 

@Alex van KPN Ik heb de SW2 drie keer gereset de afgelopen 3 dagen, één keer per dag. Nog niets gebeurd. Hij is verbonden met het modem.


@Alex van KPN Ik heb de SW2 drie keer gereset de afgelopen 3 dagen, één keer per dag. Nog niets gebeurd. Hij is verbonden met het modem.

Is de SW2 wel met een kabel aangesloten op de modem? Zo niet, zou je dat willen doen en voor de zekerheid minimaal 30 min aan de kabel laten na de reset? 


Is de SW2 wel met een kabel aangesloten op de modem? Zo niet, zou je dat willen doen en voor de zekerheid minimaal 30 min aan de kabel laten na de reset? 

@Alex van KPN Ja, na de reset was hij 24 uur aan de kabel geweest verbonden aan het modem, elke keer. Ik benader de SW2 ook via het IP verkregen uit het modem. Op de SW2 zie ik dit:

 


Is de SW2 wel met een kabel aangesloten op de modem? Zo niet, zou je dat willen doen en voor de zekerheid minimaal 30 min aan de kabel laten na de reset? 

@Alex van KPN Ja, na de reset was hij 24 uur aan de kabel geweest verbonden aan het modem, elke keer. Ik benader de SW2 ook via het IP verkregen uit het modem. Op de SW2 zie ik dit:

Dat is in ieder geval goed. Ik ga dit uitzoeken. Kom er, hopelijk vanmiddag, op terug. Anders morgen of uiterlijk volgende week. 


Sinds de update heb ik problemen met de apple woning app die maakt geen verbinding meer met de Philips Hue bridge en dus geen connectie met veel lampen
iemand bekend met dit probleem?


Sinds de update heb ik problemen met de apple woning app die maakt geen verbinding meer met de Philips Hue bridge en dus geen connectie met veel lampen
iemand bekend met dit probleem?

Met de Philips HUE app werkt het nog wel?


Ha @Peerke29, welkom! 

Sinds de update heb ik problemen met de apple woning app die maakt geen verbinding meer met de Philips Hue bridge en dus geen connectie met veel lampen
iemand bekend met dit probleem?

Met de Philips HUE app werkt het nog wel?

Hier ben ik ook benieuwd naar. Je kunt het beste even een eigen topic voor je vraag aanmaken. De community helpt je daarin dan graag verder!


Als je de SW2 via een kabel aan de modem verbind, wordt dan de onzichtbare Mesh Backhaul nu uitgeschakeld of houd die nog steeds op elke band een kanaal bezet? Dat is voor mij tot nu toe de reden om de SW2 te slippen namelijk.


Als je de SW2 via een kabel aan de modem verbind, wordt dan de onzichtbare Mesh Backhaul nu uitgeschakeld of houd die nog steeds op elke band een kanaal bezet? 

Ja. Dat zal ook niet veranderen. Want da ding kan niet weten of er ook nog een draadloze SuperWiFi geïnstalleerd zal worden.


Als je de SW2 via een kabel aan de modem verbind, wordt dan de onzichtbare Mesh Backhaul nu uitgeschakeld of houd die nog steeds op elke band een kanaal bezet? Dat is voor mij tot nu toe de reden om de SW2 te slippen namelijk.

@avalon88 Ik heb een Box 12 op firmware V12.С.23.15.06 en een SuperWifi 2 op firmware SW2.C.23.17.04. De SW2 zit direct op de Box 12 aangesloten via ethernet. Ze zenden beiden een hoofd- en gastnetwerk uit. Via Wi-Fi Explorer Pro 3 zie ik geen verborgen netwerk uitgezonden door de Box 12 noch de SW2 naast deze netwerken. Het lijkt dus niet meer te gebeuren.

Maar stel dat dit verborgen netwerk tóch constant wordt uitgezonden, welke impact zou dit hebben? Ik zie een beacon airtime van 0.5% in het spectrum per SSID. Dat is echt verwaarloosbaar.


Hoi @avalon88 die blijft actief, ook als je ze allemaal bekabeld verbonden hebt


Hoi @avalon88 die blijft actief, ook als je ze allemaal bekabeld verbonden hebt

Ik zie het verborgen netwerk niet.