Beantwoord

DNS schakelt uit zichzelf over op publieke DNS op Fritz!box 7590

  • 19 February 2024
  • 9 reacties
  • 207 keer bekeken

Zeer regelmatig schakelt de dnsserver over naar de publieke dnsserver wegens een fout en na verloop van tijd weer terug. Dit gebeurt zowel met de geadviseerde instelling als met handmatig ingestelde adressen.

Firmware 7.57 Alleen ipv4 geconfigureerd.

icon

Beste antwoord door Sebas14 19 February 2024, 23:22

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Dit heb ik eind vorig jaar ook een paar dagen gehad hier op de Fritzbox 7590. Bij toeval ontdekt bij gebeurtenissen, want je merkt er zelf niks van tijdens het internetten. Geen haperingen.

Sinds begin dit jaar niet meer voorgekomen. En waar het aan gelegen heeft? Geen idee.

Hieronder de meldingen zoals jij ze ook misschien ziet.

 

Klopt, dezelfde fout beschrijving. Voor een test de primaire dns ingesteld op 1.1.1.2 en de standaard kpn dnsserver. Qua fout berichten geen verschil. Ik wacht het wel af, ik heb geen storing.

Bedankt voor de reactie.

Reputatie 7

Klopt, dezelfde fout beschrijving. Voor een test de primaire dns ingesteld op 1.1.1.2 en de standaard kpn dnsserver. 

En wat als je alleen de anti-malware DNS servers van Cloudflare (1.0.0.2 en 1.1.1.2) gebruikt?

Heb je dan die meldingen ook nog?

Cloudflare heb ik als primair staan en krijg dezelfde foutmelding. De openbare dns server geeft geen foutmelding. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Dit heb ik eind vorig jaar ook een paar dagen gehad hier op de Fritzbox 7590. Bij toeval ontdekt bij gebeurtenissen, want je merkt er zelf niks van tijdens het internetten. Geen haperingen.

Sinds begin dit jaar niet meer voorgekomen. En waar het aan gelegen heeft? Geen idee.

Hieronder de meldingen zoals jij ze ook misschien ziet.

 

Bij mij is het nu ook opeens verdwenen, vreemd maar waar.

Reputatie 7
Badge +24

Ik gebruik adguard. Ik zie in de logs ook steeds foutmeldingen bij de KPN DNS servers.

Reputatie 4
Badge +2

Dan heeft KPN storing op hun DNS servers en daar door schakelt fritzbox naar openbare servers.

Het is raadzaam om deze functie in je fritzbox niet uit te zetten. En als je deze functie uitzet in je fritzbox en KPN heeft een DNS storing op hun servers. Dan heb je geen internet meer.

Dus deze functie niet uitzetten in je fritzbox.

Reputatie 7
Badge +7

https://forum.kpn.com/internet-9/om-de-vier-uur-melding-van-dns-storing-610660 

Reputatie 4
Badge +2

Dan heeft KPN storing gehad op hun DNS server. Als KPN storing heeft op hun DNS server dan schakelt de Fritzbox naar openbare DNS servers. Het is raadzaam om deze instelling in jou Fritzbox niet uit te zetten en gewoon aanlaten. Want als je deze instelling uitzet in jou fritzbox en KPN heeft een DNS storing op hun servers. Dan heb je geen internet meer. Dus niet uitzetten in jou fritzbox. 

Reageer