Beantwoord

Eigen router met KPN Box 12 als ATA

  • 15 April 2024
  • 9 reacties
  • 119 keer bekeken

Thuis heb ik een glasvezelverbinding van KPN. Aangezien ik iets meer controle over mijn netwerk wil hebben, heb ik besloten een eigen router te installeren. Dit is gelukt! Binnenkomende WAN maakt gebruik van VLAN-6 zoals beschreven aangegeven bij KPN.

Echter werkt de telefonie niet meer. Ik las ergens in de forumns dat de KPN box 12 voor telefonie ook gewoon VLAN-6 gebruikt. Ik heb dus een kabel vanuit mijn LAN switch naar de WAN poort van KPN box 12 lopen. Telefonie is aangesloten aan KPN box 12. Deze werkt nu dus niet. Ik las op het forum dat het gebruik van een ATA converter het makkelijkst is. Echter gebruik ik liever de KPN box 12, omdat telefonie waarschijnlijk binnenkort weg gaat. Ik vind het dus zonde om voor een paar maanden een ATA te kopen.

 

Nu is mijn vraag: Is het überhaupt mogelijk om de KPN BOX 12 alleen te gebruiken voor telefonie (zonder de KPN BOX 12 te gebruiken in DMZ mode)? Moet ik hiervoor nog iets instellen op de KPN box 12? Ik las iets over SIP gegevens, maar ik kan nergens vinden waar ik dit bij de KPN box 12 kan invoeren.

icon

Beste antwoord door wjb 15 April 2024, 15:15

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +11

@wjb  en @Babylonia weten hier veel van @klaas0 , ik heb ze even ingeseind en willen je misschien wel helpen.

 

Reputatie 7

De V12 is niet als "veredelde" VoIP ATA te gebruiken immers KPN gebruikt vanaf de V12 geen vlan 7 meer voor telefonie maar vlan 6 en die kan je niet bridgen naar de V12.

De V12 is niet als "veredelde" VoIP ATA te gebruiken immers KPN gebruikt vanaf de V12 geen vlan 7 meer voor telefonie maar vlan 6 en die kan je niet bridgen naar de V12.

Oké, dus als ik een eigen router gebruik MOET ik wel een losse ATA kopen? Dankjewel voor je snelle antwoord!

Reputatie 7

De V12 is niet als "veredelde" VoIP ATA te gebruiken immers KPN gebruikt vanaf de V12 geen vlan 7 meer voor telefonie maar vlan 6 en die kan je niet bridgen naar de V12.

Oké, dus als ik een eigen router gebruik MOET ik wel een losse ATA kopen? Dankjewel voor je snelle antwoord!

Klopt, dan heb je een losse ATA nodig, tenzij je kiest voor een router met ingebouwde VoIP functionaliteit zoals bijvoorbeeld een FRITZ!Box.

Reputatie 7
Badge +10

Misschien als je een managed switch achter de LAN van de eigen router hangt.
Een VLAN 6 “tagged” instelling configureert voor de switch poort die je met de WAN van de Box 12 verbindt, zou het mogelijk moeten zijn opnieuw weer internet achter de Box 12 te krijgen.

Bij herstart van Box 12, zou de ingebouwde ATA met nog steeds de daarin vastgelegde VOIP gegevens dan proberen een verbinding te leggen met KPN en de VOIP verbinding registreren.

Heb dat eerder ook al eens ooit gedaan met VLAN 7 op een oudere KPN router. Dat werkte.
Doe je het nu met VLAN 6.   Zou het IMO ook moeten werken.

Heeft de gebruikte eigen router tevens ook mogelijkheden van extra VLAN netwerken.
Heb je daarbij die managed switch niet eens nodig.

Bij het inregelen van een Odido ZyXEL router voor een nieuw glasvezel abonnement van mijn ex, heb ik vooraf aan de oplevering, bij mij thuis “achter een KPN” internet connectie, een extra netwerk met tagged VLAN instellingen in mijn eigen router ingeregeld en een “Odido” connectie gesimuleerd.

Dat functioneerde ook.  Zie relaas < op een forum elders >

Reputatie 7

Nee @Babylonia, dat gaat niet immers om via vlan 6 met Internet te verbinden zal de V12 een pppoe verbinding op moeten zetten en dan zal de eigen router dus ook voorzien moeten zijn van een pppoe server. Dit is overigens precies wat ik doe met de V12 die ik achter mijn EdgeRouter 4 heb staan.

Reputatie 7
Badge +10

Tja, nu dat je dat schrijft inderdaad. Even over het hoofd gezien. 🤓

Bij VLAN 7 bij de oudere KPN modem/router heeft dat VLAN 7 geen PPPoE connectie,
alleen internet met VLAN 6 wel.

(Heb zelf geen mogelijkheden om weer een extra PPPoE server in te regelen).

Nee @Babylonia, dat gaat niet immers om via vlan 6 met Internet te verbinden zal de V12 een pppoe verbinding op moeten zetten en dan zal de eigen router dus ook voorzien moeten zijn van een pppoe server. Dit is overigens precies wat ik doe met de V12 die ik achter mijn EdgeRouter 4 heb staan.

Dus ALS de router als pppoe server kan dienen, dan is het theoretisch mogelijk?
Ik gebruik OPNsense en ik zie dat pfSense ondersteuning biedt om als pppoe server te dienen. Waarschijnlijk heeft OPNsense deze functie dus ook.

Reputatie 7

Nee @Babylonia, dat gaat niet immers om via vlan 6 met Internet te verbinden zal de V12 een pppoe verbinding op moeten zetten en dan zal de eigen router dus ook voorzien moeten zijn van een pppoe server. Dit is overigens precies wat ik doe met de V12 die ik achter mijn EdgeRouter 4 heb staan.

Dus ALS de router als pppoe server kan dienen, dan is het theoretisch mogelijk?
Ik gebruik OPNsense en ik zie dat pfSense ondersteuning biedt om als pppoe server te dienen. Waarschijnlijk heeft OPNsense deze functie dus ook.

Het provisionen van het telefoonnummer naar de V12 zal niet gaan maar in theorie zou het moeten kunnen werken als het telefoonnummer in de V12 geconfigureerd is. Zelf heb ik de telefonie van KPN via een Gigaset N300A IP lopen en dus heb ik dat nooit geprobeerd.

Reageer