Beantwoord

Extern IP adres bij dataonly sim met TP-link M7450

  • 14 March 2024
  • 20 reacties
  • 199 keer bekeken

Voor IoT toepassingen heb ik een dataonly sim aangeschaft (097 nummer). In de instellingen Geb ik als APN gekozen voor ‘advancedinternet’.  Ik zie op de router een ander ip adres (100.121.x.x) dan bijvoorbeeld bij ‘wahtismyipadress.com’ (wat duidt op een proxy) en kan mij device niet bereiken over internet (vanaf het device naar internet werkt prima).

 

Ik heb al gezocht op het forum en kwam een aantal topics tegen, waarvan ik de instructies aanhoud:

 

Het device wat ik gebruik is een TP-link M7450.

Kan iemand mij verder helpen?

Groeten,

Richard 

icon

Beste antwoord door Ricdijk 24 March 2024, 14:45

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u de juiste poorten geforward? 

Volgens mij staat de port forwarding goed (maar er moet iets fout staan). Als je me verder kan helpen heel graag.

 

Nog even dubbelcheck:

  • lokaal ip van device: 192.168.0.22 (listen port 80
  • virtual server: extern:80, local IP: 192.168.0.22 port 80
  • IP adres volgens wifi router: 100.84.215.81
  • ip adres volgen PHP (en watismijnipadres.nl): 62.133.100.154
  • Ping naar beide nummers: 100% packet loss
  • trace route 62.x stopt bij: kpn.interxion-ams9.two.nl-ix.net (185.1.122.11)  86.476 ms  94.011 ms  101.390 ms
  • trace route 100.x stopt eentje eerder

Zou de ping al niet een resultaat moeten geven?

 

Reputatie 7
Badge +24

Nee. Pingen is waarschijnlijk nutteloos. Veel routers reageren niet op pingen. In dit geval weet je niet of uw router reactie zou moeten geven. Althans, ik weet het niet. Misschien staat het in de handleiding ofzo. Maar zolang je dat niet zeker weet, weet je niks.

ok. In elk geval zou het http request een (kleine) webpagina moeten tonen.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u na het instellen van advancedinternet de router al eens herstart? 

Ja, heb ik gedaan. Toch zou ik denken dat hier iets mis gaat, ik zou verwachten dat het externe ip adres gelijk wordt aan het interne. Anders blijf je achter een proxy zitten (lijkt me)

Reputatie 7
Badge +24

In de router zit uiteraard een NAT. Dat maakt het mogelijk dat er meerdere apparaten via WiFi kunnen verbinden en toegang hebben tot internet. Dat is bij uw thuis router ook zo. 

Omdat er een NAT is, zijn er interne ip adressen die beginnen met "192.168." en moet er poorten geforward worden om van buiten de lokale apparaten te bereiken. Tot zover allemaal normaal.

Maar waar het ip adres 100.84.215.81 vandaan komt, wat dat in uw router doet, dat snap ik niet. Dat is een adres wat geregistreerd staat in Los Angeles.

Hier een enigsinds vergelijkbaar topic:

https://forum.kpn.com/mobiel-15/hoe-kan-ik-het-advanced-internet-profiel-activeren-593297?postid=1780372#post1780372

Ook dat ip uit Los Angeles. 

Reputatie 7
Badge +24

Nog even dubbelcheck:

  • lokaal ip van device: 192.168.0.22 (listen port 80
  • virtual server: extern:80, local IP: 192.168.0.22 port 80

Kunt u lokaal vanaf een andere pc of laptop 192.168.0.22 bereiken? 

Ja, ik kan de webserver op 192.168.0.22 lokaal bereiken.

 

Ik kan van binnenuit ook de router pingen op het interne IP adres. Ook de configuratie site opent op het interne IP adres (om verwarring te voorkomen de webserver (en port forwards) op 8080 gezet, maakt geen verschil).

 

 

Ik vond deze beschrijving van de KPN apns:

https://www.mbdc.nl/kpnapn.html#:~:text=Let%20wel%3A%20APN's%20dienen%20door,het%20wachtwoord%20vrijwel%20altijd%20leeg.&text=Op%20deze%20toegangspunten%20is%20een%20firewall%20en%20NAT%20actief.

 

Wat me opviel is de zin:’Let wel: APN’s dienen door de provider gekoppeld te worden aan je abonnement.’

 

Kan het zijn dat mijn abo niet gekoppeld is aan APN: advancedinternet? Als dat zo is, hoe kan ik de koppeling realiseren?

 

Helaas nog geen oplossing. Wat moet ik doen om een extern ip adres te krijgen op mijn mifi router?

 

APN=advancedinternet instellen maakt geen verschil. En als ik ‘xxxx’ als APN invul werkt het ook gewoon (zonder extern IP), net als alle andere instellingen die ik probeer. Wie kan me helpen?

Reputatie 7
Badge +24

Gewoon abonnement afsluiten op koper of glasvezel? Is dat geen optie? Of zit u in een hutje op de hei ofzo?

Idd voor een camper. Dus gewoon een extern ip voor een mifi router.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Ricdijk! Fijn dat je al wat hulp van Nick hebt gehad. 🙂

Om heel eerlijk te zijn ben ik niet thuis in TP-link apparatuur, dus qua ondersteuning hierin zal je weinig aan me hebben. 
De enige tips die ik heb is om te kijken of de TP-link community raad weet of het bij de klantenservice van TP-link te proberen. 

Naar mijn weten hoeven wij niet nog een losse koppeling te doen wanneer je advancedinternet als APN instelt, dus ik hoop dat je met hulp van TP-link de oplossing vindt. 🤞

Inmiddels uitgebreid contact gehad met TP-Link support. Zij geven aan dat aan die kant alles goed staat en dat het bij KPN moet zitten.

Ik blijf echter een 100.x.x.x adres op de router houden en een ander (bb 188.x.x.x) adres bij sites als mijnip.nl; ik zit dus nog steeds achter een proxy. Ongeacht welke (combinatie van) instellingen ik ook probeer.

 

Kunnen jullie aan KPN kant zien met welk APN ik aankom op het KPN netwerk? De wifi router staat aan, het is het enige 097 nummer op het account/emailadres waar ik deze vraag op stel.

Reputatie 7
Badge +17

Daar kun je het beste met ons voor bellen via 0800-0402 doordeweeks tussen 8:00 - 18:00 en op zaterdagen tussen 8:00 - 17:00. Mijn collega kan dit dan voor je controleren.

In de tussentijd heb ik ook nog een pagina gevonden bij ons voor KPN instellingen op een dongel of MiFi router. Met name:

Je Dongel of Mifi router is vanaf 't begin al goed ingesteld. Dus je hoeft eigenlijk nooit wat met de instellingen te doen. Loop je tegen een probleem aan? Los ze dan op met de stappen hierboven. Toch benieuwd naar de instellingen? Dit zijn ze:

APN: basicinternet
Gebruikersnaam: (leeg, niets invullen)
Wachtwoord: (leeg, niets invullen)
Telefoonnummer: *99#


Zou je die nog willen proberen? Mocht dat niet werken, dan raad ik bellen aan. 
Als het telefonisch niet lukt, laat het hier dan gerust weten! 

Uitgebreid gesproken met de behulpzame medewerkers van KPN en duidelijkheid gekregen:

 

Slecht nieuws helaas; de APN advancedinternet is niet meer te gebruiken voor nieuwe aansluitingen en hier ook niet aan toe te voegen.

Zie ook: 

https://zakelijkforum.kpn.com/mobiele-abonnementen-en-toestellen-11/port-forwarding-via-4g-router-met-kpn-data-sim-werkt-niet-13676

 

Misschien kan het wel met een mkb abonnement:

 https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-introduceert-nieuwe-mobiele-abonnementen-voor-mkb-klanten-binnen-kpn-een-mkb/#:~:text=Vast%20IP%2Dadres%20op%20mobiel&text=Met%20het%20Zakelijk%20Mobiel%20Vast,wil%20maken%20met%20het%20bedrijfsnetwerk.

Reputatie 7
Badge +9

@Ricdijk Je kan een data only abo (7,5€ of 35€ per maand) bestellen, niet direct maar je wordt terug gebeld.

https://www.kpn.com/zakelijk/kpn-een-mkb/mobiel/data-only.htm

@Ricdijk Je kan een data only abo (7,5€ of 35€ per maand) bestellen, niet direct maar je wordt terug gebeld.

https://www.kpn.com/zakelijk/kpn-een-mkb/mobiel/data-only.htm

Dat kan alléén als  zakelijke klant en je dus een KvK-nummer hebt.

 

Reputatie 7
Badge +17

Check, dan is het antwoord er @Ricdijk al is het jammer dat dit niet meer kan. 😕
Dank voor het terugkoppelen!

Reageer