Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563933 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Die uxg max is net uit. Support technisch is dat wel aantrekkelijk.

Reputatie 7

Die uxg max is net uit. Support technisch is dat wel aantrekkelijk.

Het prijskaartje is wel anders en de UXG Lite zou ook prima 1Gbps moeten kunnen routeren.

Reputatie 7

Voordat ik aanpassingen ga doen in de configuratiescripts wil ik eerst vaststellen of die fenomeen ook optreedt op mijn EdgeRouter 4. Ik heb namelijk het gevoel dat dit issue zich beperkt tot de EdgeRouter met een MediaTek CPU maar dat ga ik zien.

Het CPU verbruik op mijn EdgeRouter 4 blijft bij een volle belasting op een 1Gbps verbinding onder de 20%.

 

Voordat ik aanpassingen ga doen in de configuratiescripts wil ik eerst vaststellen of die fenomeen ook optreedt op mijn EdgeRouter 4. Ik heb namelijk het gevoel dat dit issue zich beperkt tot de EdgeRouter met een MediaTek CPU maar dat ga ik zien.

Het CPU verbruik op mijn EdgeRouter 4 blijft bij een volle belasting op een 1Gbps verbinding onder de 20%.

 

Thanks!

en bufferbloat test? Zou je die ook eens kunnen doen?

Reputatie 7

en bufferbloat test? Zou je die ook eens kunnen doen?

Zonder noemenswaardige belasting van het netwerk is de ping responsetijd van google.com zo’n 3ms.

Tijdens volle downloadbelasting loopt dit op naar zo’n 8ms en tijdens een volle uploadbelasting zie ik kort een piek 50ms die daarna snel terugloopt naar 3ms terwijl de upload dan nog een tijdje doorloopt.

 

Ik zit thuis met een frustrerend probleem. Ik heb enige tijd deze config draaien met een Edge Router X. Ik had daarachter een Netgear switch hangen maar die is nu vervangen door een Unifi USW-Lite-8-PoE. Elke keer als de router of switch een reboot krijgt zijn de TV kastjes compleet van slag. Krijg dan de bekende STB-NMC-400 melding dat ze geen verbinding kunnen krijgen met het modem. Ik moet dan een paar keer de boel herstarten om soms pikken ze het op. 

 

Ik dacht slim te zijn om een UPS te plaatsen bij mijn switch en router maar helaas werkt dat ook niet. Hoe krijg ik het voor elkaar dat TV gewoon weer werkt als de router een reboot krijgt,

 

Kastjes zitten in het juiste vlan 4. IGMP Snooping staat aan. Maar toch werkt het niet. Het is frustrerend en ook voor mijn vrouw. 

 

Wat doe ik fout? 

Reputatie 7
Badge +9

Ik had daarachter een Netgear switch hangen maar die is nu vervangen door een Unifi USW-Lite-8-PoE. Elke keer als de router of switch een reboot krijgt zijn de TV kastjes compleet van slag. Krijg dan de bekende STB-NMC-400 melding dat ze geen verbinding kunnen krijgen met het modem. Ik moet dan een paar keer de boel herstarten om soms pikken ze het op. 

Kastjes zitten in het juiste vlan 4. IGMP Snooping staat aan. Maar toch werkt het niet. Het is frustrerend en ook voor mijn vrouw. 

Wat doe ik fout? 

Ik denk dat je fout is dat je een goed werkend Netgear switch door een niet werkend USW Lite vervangen heb. Voor de Unifi Switch moet je "Unknown IP Multicast Action” van Flood op Drop veranderen, maar deze moet je via CLI doen, en ieder keer na reboot.

ip igmp snooping unknown-multicast action drop

Ik had daarachter een Netgear switch hangen maar die is nu vervangen door een Unifi USW-Lite-8-PoE. Elke keer als de router of switch een reboot krijgt zijn de TV kastjes compleet van slag. Krijg dan de bekende STB-NMC-400 melding dat ze geen verbinding kunnen krijgen met het modem. Ik moet dan een paar keer de boel herstarten om soms pikken ze het op. 

Kastjes zitten in het juiste vlan 4. IGMP Snooping staat aan. Maar toch werkt het niet. Het is frustrerend en ook voor mijn vrouw. 

Wat doe ik fout? 

Ik denk dat je fout is dat je een goed werkend Netgear switch door een niet werkend USW Lite vervangen heb. Voor de Unifi Switch moet je "Unknown IP Multicast Action” van Flood op Drop veranderen, maar deze moet je via CLI doen, en ieder keer na reboot.

ip igmp snooping unknown-multicast action drop

Bedankt voor het antwoord. De netgear had soms de neiging om compleet vast te lopen. Ik zal eens kijken naar het commando wat u voorstelde. 

Reputatie 7

TDN schreef:

Ik denk dat je fout is dat je een goed werkend Netgear switch door een niet werkend USW Lite vervangen heb. Voor de Unifi Switch moet je "Unknown IP Multicast Action” van Flood op Drop veranderen, maar deze moet je via CLI doen, en ieder keer na reboot.

ip igmp snooping unknown-multicast action drop​​​​​​

Dit moet je niet doen immers dan krijg je problemen met IPv6.

Ook op een Netgear moet die optie uit staan.

 

Reputatie 7

john-s schreef:

De netgear had soms de neiging om compleet vast te lopen. 

Heb je loop detection aan staan?

 

john-s schreef:

De netgear had soms de neiging om compleet vast te lopen. 

Heb je loop detection aan staan?

 

Ik heb de netgear switch niet meer. Maar volgens mij had ik die wel aanstaan. Als ie vast liep kon ik ook niet meer naar de interface. Dus naar de meterkast en poweroff.

 

Wat misschien kan zijn is dat ik te snel het kastje weer aanzet. Misschien wat langer wachten om weer aan te zetten..

Reputatie 7
Badge +9

TDN schreef:

Ik denk dat je fout is dat je een goed werkend Netgear switch door een niet werkend USW Lite vervangen heb. Voor de Unifi Switch moet je "Unknown IP Multicast Action” van Flood op Drop veranderen, maar deze moet je via CLI doen, en ieder keer na reboot.

ip igmp snooping unknown-multicast action drop​​​​​​

Dit moet je niet doen immers dan krijg je problemen met IPv6.

Ook op een Netgear moet die optie uit staan.

Kan je uitleggen over problemen met IPv6 wegens blokkeren onbekende multicast? Het is misschien een specifiek bug van Netgear. Ik blokkeer op mijn cisco switch zonder problemen met IPv6.

Reputatie 7
Badge +10

Ben elders wel deze reactie tegengekomen m.b.t. gebruik van een EdgeRouter in combi met Netgear. Maar dateert van 4 jaar geleden.

https://community.ui.com/questions/SOLVED-Clients-not-receiving-IPv6-address-via-Netgear-switch/69f5c13c-9f14-46ae-be97-2cdad39eeec2
 

Reputatie 7
Badge +9

Ben elders wel deze reactie tegengekomen m.b.t. gebruik van een EdgeRouter in combi met Netgear. Maar dateert van 4 jaar geleden.

https://community.ui.com/questions/SOLVED-Clients-not-receiving-IPv6-address-via-Netgear-switch/69f5c13c-9f14-46ae-be97-2cdad39eeec2
 

Dan is een bug van Netgear, IGMP snooping moet geen invloed op IPv6 hebben, voor IPv6 zijn MLD snooping configuraties en niet IGMP snooping configuraties

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb het hier nu ook nog eens uitgetest met de bekende  5 poort Netgear switch GS105E v2
Daarin vind je alleen instellingen voor IGMP Snooping  -  niet voor MLD Snooping.

Met enerzijds een oudere IPv4 “only” Arcadyan HMB2260 TV-ontvanger achter die switch.
Anderzijds bekabeld (via een ethernet naar USB connectie) een Lenovo laptop (Windows 10).
De WiFi adapter daarvan uitgeschakeld, zodat er echt alleen een bekabelde connectie is.
Als router gebruik ik geen EdgeRouter maar een Synology router, die ik met IPv6 heb ingeregeld.

Of ik de instelling “Block Unknown Multicast Address”  met  Disabled  of  Enabled  gebruik.
(Na aanpassing de switch een keer van de power af, en weer inschakelen).
Maakt voor de IPv6 functionaliteit hier in ieder geval niet uit.

 


 



Controle via mijn laptop en Command Opdrachtpromt:   ipconfig /all
Geeft hier in beide situaties zowel een  IPv4  als  IPv6  adres.
Verder ook via test websites:
https://www.watzijnmijnips.nl      -     https://ipv6-test.com        en        https://test-ipv6.com


De laatste firmware versie  1.6.0.11  voor mijn Netgear switch, als ik afga op de Release notes:
https://kb.netgear.com/000064372/GS105Ev2-Firmware-Version-1-6-0-11

Onderaan:     Last Updated:11/12/2021 | Article ID: 000064372
 

Dus mensen die vergelijkbare switches gebruiken. Check altijd op de laatste firmware versies.
(Ook al zijn die versies ook al redelijk gedateerd bij ook al vrij gedateerde switches).

 

 

Reageer