Beantwoord

Hoe kan ik alle apparaten blokkeren die proberen in te loggen op mijn modem?

  • 26 March 2024
  • 11 reacties
  • 127 keer bekeken

Badge

Ik wil graag alle apparaten blokkeren in mijn modem die trachten in te loggen.

M.a.w. range 1 tm 250.

En alleen de apparaten die ik in mijn netwerk toestemming geven. Bij 192.000.00.1 , 6 , 12 , 25 , 125 etc.

Een individueel apparaat blokkeren lukt me wel maar dan moet ik elk apparaat wat zich weer aanmeldt weer opnieuw blokkeren.

 

Graag uw hulp.

icon

Beste antwoord door N.N. 26 March 2024, 12:29

Bekijk origineel

11 reacties

Bedoel je letterlijk inloggen in je modem of bedoel je van wifi gebruik maken via je modem? @Pjotr007 

In beide gevallen, bij twijfel, voor zowel de modeminlog als de wifi-inlog je wachtwoord aanpassen, dat is het simpelst.

Badge

Bedankt voor het meedenken. Ik zal het proberen beter te omschrijven.

Nu zie ik allerlei IP-adressen ingelogd in mijn netwerk via een netwerk monitor en via de modem. Er zitten er een aantal tussen die mij onbekend zijn.

Wat ik eigenlijk wil is alle IP-adressen vooraf al blokkeren en alleen degene die ik ken toestemming geven om in mijn netwerk te zijn.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Het is me volkomen duidelijk @Pjotr007 .

Echter, het volgende is het geval, als je tablets., mobiele telefoons en laptops gebruikt krijgen die steeds automatisch via DHCP een ander IP-adres, terwijl het IP-adres van het vorige gebruik nog even blijft hangen in het geheugen van de modem.

Verder heeft ieder apparaat ook een steeds wisselend MAC-adres, voor de veiligheid, ook die oude adressen i.c.m. de oude IP-adressen blijven nog even bewaard in de modem.

Ik hoop dat mijn antwoord ook duidelijk is voor je.

 

Reputatie 7
Badge +24

Zoals @N.N. al schrijft: apparaten houden niet altijd hetzelfde ip adres. Dus blokkeren op ip adres is niet verstandig. 

Maar wat u wilt bestaat wel. Dat is een Access Control List. Sommige modems van KPN hebben dat. Niet allemaal. Apparaten worden daarbij niet geblokkeerd op basis van ip adres. Maar op basis van MAC adres.

Dat MAC adres blijft in principe wel altijd per apparaat gelijk. Alhoewel dat tegenwoordig ook niet meer zo te zeggen is. Sommige apparaten wijzigen hun MAC adres elke paar minuten. In dat geval in het niet mogelijk om een Access Control List te gebruiken.

Welk modem heeft u?

Als u een modem van KPN heeft wat geen Access Control List heeft, dan is dat geen reden voor KPN om uw modem om te ruilen voor een ander model. 

De Experiabox v10 (zonder a) heeft bijvoorbeeld een Access Control List. Die werkt echter wel alleen voor apparaten die via WiFi verbinding maken. Niet voor bekabeld aangesloten apparaten. 

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/experia-box-v10-ouderlijk-toezicht-mac-acl-instellen-562777?tid=562777&fid=145

Met ouderlijk toezicht heeft het niks te maken. Dat heeft de Experiabox v10 gewoon niet.

Welk modem heeft u?

Volgens het profiel van @Pjotr007 heeft hij een KPNBox12 @Nick83 

Badge

Inderdaad heb ik de KPNbox 12.

Ik weet dat Apple producten met regelmaat van MAC adres wisselen om tracering te voorkomen in bekende netwerken. Echter hebben wij die uit te staan bij onze producten.

Alsnog zie ik met regelmaat diverse MAC adressen inloggen (Gekraakt en of dat ze het ww weten van de wifi.

Ik kom er niet achter welke producten dus inloggen in mijn netwerk. De meeste wel natuurlijk.

Maar daarom wil ik graag alle ip adressen blokkeren muv de bekende. Ok dan kan men nog inloggen indien men het ww weet van de wifi maar dan kunnen ze niet op internet. En dan kan ik deze MAC adressen in de modem ook nog blokkeren.

Wat ik eerder schreef, als je de wachtwoorden voor de wifi en de modem verandert en het wachtwoord alléén voor jezelf houdt, is de kans zeer klein dat ze alsnog jouw internet op kunnen @Pjotr007 . Zorg er ook voor dat het modemwachtwoord gewijzigd wordt en ook de naam (SSID) van je wifi aanpassen.

 

Badge

Ja die oplossing ken ik hahaha.

Echter heb ik zo'n 100 devices (Google/Rolluiken/etc… ) op wifi zitten die ik dan allemaal opnieuw moet configureren.

Reputatie 7
Badge +24

Inderdaad heb ik de KPNbox 12.

Ik weet dat Apple producten met regelmaat van MAC adres wisselen om tracering te voorkomen in bekende netwerken. Echter hebben wij die uit te staan bij onze producten.

Die alleen appel apparaten doen dat. Tegenwoordig zijn er heel veel andere apparaten die dat ook doen.

Reputatie 7
Badge +24

Ja die oplossing ken ik hahaha.

Echter heb ik zo'n 100 devices (Google/Rolluiken/etc… ) op wifi zitten die ik dan allemaal opnieuw moet configureren.

Niet zo slim om zoveel apparaten met WiFi aan te schaffen. Daar heb je een dagtaak aan om dat te onderhouden. Met zoveel apparaten word het snel onoverzichtelijk en het is zo bijna onbegonnen werk om het allemaal nog veilig te houden.

Bij sommige apparaten ontkom je er niet aan. Nou ... afgezien van: niet aanschaffen 😉 Maar bij heel veel apparaten zijn er wel alternatieven die op Zwave of Zigbee werken. Die apparaten kun je centraal beheren met 1 controller die ook maar 1 aansluiting heeft op het netwerk, mogelijk zelfs bekabeld. Zo hou je je het WiFi netwerk veel overzichtelijker en kun je ook nog eens het WiFi wachtwoord aanpassen. 

Badge

Klopt met wat je zegt maar het is nu eenmaal nu zo op dit moment en destijds bij aanschaf waren er niet zoveel betaalbare mogelijkheden.

Maar:
Monitoring Zonnepanelen
CV aansturing
Monitoring warmtepomp
Slimme stekkers (ja HUE kan ook maar ik hoef je de prijs niet te vertellen).
Airco's
Enfin er zijn er nog genoeg dit niet via een HUB aan te sturen zijn en ja icm destijds erg duur en de huidige situatie heb je er zo een aantal toch ?

 

Reageer