Beantwoord

Hoe kan ik de DHCP range van mijn Experia Box V10A instellen?

  • 6 April 2024
  • 10 reacties
  • 89 keer bekeken

Hoe kan ik de DHCP range van mijn Experiabox V10A instellen?

Als ik nu inlog op mijn Experiabox kan ik via IP adrespool alleen de laatste cijfers van het IP-adres zelf instellen. Ik zou graag het hele IP-adres zelf willen instellen.

 

De reden hiervan is dat ik net ben verhuisd en er een eigen router en een aantal acces points met vaste IP-adressen aanwezig zijn. Ik begrijp dat het niet mogelijk is om de Experiabox in bridge modus te zetten dus zou ik graag de IP adrespool wijzigen. 

Kan dit überhaupt met een V10A of moet ik dan naar een FRITZ!Box?

icon

Beste antwoord door N.N. 6 April 2024, 15:04

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

U heeft deze pagina niet? Of u kunt niet alles wijzigen?

Als u de mogelijkheid niet heeft, dan kan het niet.

Wel weer jammer dat over dit onderwerp in de kennisbank weer niets over te vinden is natuurlijk....

Bridge mode kan niet. Maar ook zonder bridge mode kunt u gewoon een eigen router achter de Experiabox hangen. Heb ik al jaren.

Reputatie 7
Badge +11

Of een eigen router in plaats van de KPN-router als je glasvezel hebt.

 

@Nick83 

Die pagina heb ik wel, echter kan ik bij IP adres alleen de laatste drie cijfers (laatste hokje) veranderen. De eerste hokjes zijn lichtgrijs (net zoals in jouw voorbeeld bij subnet).

is dit een V10A?

@N.N. Ik heb het inderdaad ook geprobeerd door de experiabox ertussenuit te halen. Echter krijg ik dan geen verbinding opgezet.

Reputatie 7
Badge +11

@N.N. Ik heb het inderdaad ook geprobeerd door de experiabox ertussenuit te halen. Echter krijg ik dan geen verbinding opgezet.

Met de juiste instellingen moet dat wel lukken, zie onderstaande link voor aanvullende info @kinderpindakaas :

https://forum.kpn.com/kennisbank-thuisnetwerk-133

 

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83

Die pagina heb ik wel, echter kan ik bij IP adres alleen de laatste drie cijfers (laatste hokje) veranderen. De eerste hokjes zijn lichtgrijs (net zoals in jouw voorbeeld bij subnet).

is dit een V10A?

Ja. Wel een Experiabox v10a. Maar van toenmalig Telfort. Daarbij kon het subnet aangepast worden. Ik dacht eigenlijk nu bij KPN ook. Maar zo te lezen is dat dus niet zo.

Reputatie 7
Badge +24

U kunt een eigen router gewoon achter de Experiabox hangen. Dat werkt ook zonder bridge mode.

Het lukt ook wel om mijn eigen router achter de experiabox te hangen, echter heeft dit niet mijn voorkeur omdat vele zaken in mijn eigen netwerk een vast IP adres hebben. Als ik de range niet kan aanpassen moet ik alles omgooien en dat wil ik liever niet.

Ik zou daarom liever de IP range aan willen passen. Als dit niet gaat op een V10A maar wel op een Fritzbox dan bestel ik een fritzbox.

Hier een screenshot ter verduidelijking

Reputatie 7
Badge +24

Het lukt ook wel om mijn eigen router achter de experiabox te hangen, echter heeft dit niet mijn voorkeur omdat vele zaken in mijn eigen netwerk een vast IP adres hebben. Als ik de range niet kan aanpassen moet ik alles omgooien en dat wil ik liever niet.

Volgens mij snapt u het niet. Als u uw eigen router achter de Experiabox hangt gebruiken uw apparaten gewoon de range van uw eigen router en niet van de Experiabox. U hoeft dus helemaal niets om te gooien.

Bij mij hebben alle apparaten achter mijn 2de router een 10.50.74.x ip adres. Terwijl de Experiabox hier ook gewoon op 192.168.2.x ingesteld staat.

Alleen de tv ontvangers heb ik wel rechtstreeks op de Experiabox. Want dat is een heel moeilijk verhaal achter de 2de router. Verder alle andere apparaten achter de 2de router. En dus op het 10.50.74.x subnet.

De WAN poort van uw eigen router sluit u aan op een LAN poort van de Experiabox. 

Reageer