Vraag

Hoe werkt het met IPTV services met een eigen router op IPv6?

  • 8 April 2024
  • 18 reacties
  • 246 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Na een tijdje er niet bezig mee te zijn geweest.

IPv6 - afhandeling KPN IPTV services:
Heb ik mijn „eigen router“ (Synology) nu afgestemd op gebruik van IPv6 (via DHCPv6-PD ).

In de afhandeling van KPN IPTV werkt het verder allemaal wel.
Maar bij TV-streams merk ik daarbij toch wat eigenaardigheden.

Als negatief effect van de IPv6 implementatie kan er een langere pauze zijn (tussentijds zwart scherm),
van diverse seconden, bij wisselen van een "terugkijk" bekeken programma = unicast
naar Live TV-signaal = multicast.

Met name als je meerdere programma's achter elkaar door hebt gekeken in "terugkijk" mode en dan wisselt. Of als je gebruik maakt van het speciale "Zoekmenu" en naar andere afleveringen van een opgeslagen zoekopdracht wilt wisselen.

Die ervaring is bij gebruik van een KPN Arcadyan HMB2260 v2 TV-box van pakweg 7-8 jaar oud. (Misschien dat de huidige op Android uitgeleverde kastjes daarin beter voldoen??)

Heb er voor nu een „gedeeltelijke“ oplossing voor gevonden.

Omdat KPN achterliggend voor hun TV functionaliteit "intern" binnen een gesloten systeem voor hun servers "nog" gebruik maakt van IPv4.  Heb ik de TV-ontvanger een vast IPv4 adres gegeven + een Firewall regel aangemaakt die expliciet alleen IPv4 doorlaat op dat IP-adres, naar het IP-bereik van de KPN servers, die volgens  < "Netwerkje.com" >  ligt in het subnet bereik: 213.75.112.0/21

Die firewall regel is actief, in de zin dat wordt aangegeven dat er „data treffers“ zijn.
Daarmee dus ook de functionaliteit m.b.t. dat IPv4 bereik zoals benoemd bij netwerkje.com.

Dat geeft voor de meeste situaties de normale TV "wissel" functionaliteit weer terug met wat ik eerder gewend was. Met name bij terugkijken via het apart op te roepen zoekmenu, waarbij men zoek-resulaten kan vastleggen voor een volgende keer.

Vanuit het normaal op te roepen gids menu, blijven die pauzes evenwel nog wel aanwezig.

Ik vermoed dat het enkel te maken heeft met actueel op te roepen “gids” vermeldingen
die na langer terugkijken niet meer actueel zijn, en dan eerst ingeladen moeten worden??

Vragen waar ik mee zit.
Bij actieve inschakeling van IPv6, in hoeverre is dat binnen KPN ook doorgetrokken achterliggend:
Met de IGMP proxy server - aangeboden TV streams, waarbij
IPTV "terugkijk" bekeken programma's = unicast  -  Live TV-signaal = multicast.
DIE TV streams komen binnen via het KPN profiel met VLAN 4 op de WAN aansluiting.

De TV gids, menu's e.d. van de KPN TV-box + evt. abonnementen op Netflix, Disney+ e.d.
komen binnen via de normale internet verbinding.
Via het KPN profiel met VLAN 6 op de WAN aansluiting.

Ik kan alleen maar firewall regels instellen voor VLAN 6, en niet op IGMP proxy TV streams.

Gerelateerd aan die wel- of niet geïmplementeerde IPv6 functies t.a.v. KPN IPTV
moeten mogelijk aanvullende aanpassingen in de Synology router worden doorgevoerd?

-


18 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Aanvulling op eerdere bericht.

Was overigens verbaast dat de titel van het onderwerp anders is, dan wat ik ikzelf had beschreven.
(Ik heb mijn berichten in een tekstverwerker voorbereid en gebruik kopieer / plak).
Wordt zoiets door moderatoren dan wel eens aangepast?

Mijn titel:   IPv6 met eigen router - afhandeling KPN IPTV services.

In ieder geval hier de aanvullende informatie.
Zodat er mogelijk toch respons komt op mijn vragen.

Een KPN  Arcadyan HMB2260 v2  TV Settopbox van pakweg 7-8 jaar oud is niet IPv6 compatibel.
Zelfs in de verbinding met het IPv6 afgestemde thuisnetwerk, waarbij andere apparaten naast IPv4 ook een IPv6 adres krijgen aangeboden. Komt een IPv6 aanmelding in de TV ontvanger in het geheel niet voor.

Informatie (gegevens 9-4-2024) in de  Arcadyan HMB2260 v2

 

In ieder geval voor het interne thuisnetwerk, is dat een  IPv4  “only” connectie. (192.168.101.25)
Daarmee wellicht een IPTV stream ook alleen maar op basis van IPv4 “only”.     (10.142.65.116)

Met de implementatie van IPv6, is dat vanuit KPN zijde gezien alleen voor het “gewone internet”?
Of heeft KPN binnen zijn achterliggende IPTV systemen wat hierboven alleen als IPv4 wordt aangemerkt,  Dat tevens ook voor IPv6 compatibel / transparant afgestemd??

Bijv. met gebruik van de nieuwere op Android afgestemde TV-box?

-

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Babylonia, ik heb hier niet direct een antwoord op eigenlijk. 
Je wist ze vast al te vinden maar misschien heb je iets aan deze topics?

 

of @wjb  zijn eigen modem topic

 

Reputatie 7

KPN maakt geen gebruik van IPv6 op het TV netwerk (vlan 4). Dat is ook nergens voor nodig immers het 10.0.0.0/8 is groot genoeg om alle huishoudens in Nederland te voorzien van een uniek “publiek” IP adres. Ik zie ook niet dat KPN ooit IPv6 zal implementeren op het KPN TV netwerk (vlan 4).

Wel vreemd dat jij problemen met de TV ontvanger ervaart met die IPv6 implementatie op jouw Synology router immers IPv4 zou gewoon ongewijzigd moeten blijven werken, daar zou verder helemaal niets voor aangepast hoeven worden.

Reputatie 7
Badge +10

[ EDIT ]  Zie aanpassing / aanvulling onderaan.

Helaas, dat zijn niet de specifieke antwoorden waar ik naar op zoek ben.

KPN IPTV is volledig functioneel om mijn eigen Synology routers, sinds 3 november 2020.
(Dus ook functies als IGMP Snooping e.d. zijn me al jaren bekend).

Het gaat me met name om de IPv6 functionaliteit, niet alleen van “internet” (wat ik functioneel heb).
Waar instellingen in een router en info van KPN zelf in hun specificaties m.b.t. IPv6  betrekking op hebben. Maar of IPv6 functionaliteit achterliggend ook is uitgebreid naar de KPN - IPTV servers zelf?

Daar wordt in de informatie die KPN verstrekt niets over vermeld.

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur  verder naar onderen download < PDF bestand >

Pagina 6 van die informatie.

        IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE).

Heeft alleen betrekking op internet zelf, niet op achterliggende diensten van KPN - zoals IPTV.

Via de  “niet”  IPv6 compatibel  Arcadyan HMB2260 v2  kan ik dat ook niet controleren.
Die geeft alleen  IPv4  adressen weer.  Ook bij aansluiten achter een KPN Experia Box V10A met IPv6.

Plaatje vergelijkbaar zoals  hierboven  bij mijn eerdere reactie.
Met dat verschil dat het thuis netwerk dan in het   192.168.2.x   IPv4 bereik valt.
En bij de “lege” plek achter DHCP-domeinnaam:  er in dat geval “home” als domein wordt  getoond.

KPN Android TV+ box  -  versus IPv6  -  info gevraagd KPN gebruiker:
Misschien dat een gebruiker die een Experia Box gebruikt, en IPv6 in de router heeft ingeschakeld,
die een tegenwoordige op   Android  afgestemde KPN+ TV box bij systeem “informatie” van die box,
naast IPv4 gegevens ook extra gegevens aantreft van een IPv6 adres voor het thuisnetwerk.
En dan wellicht tevens ook  IPv6 adres gegevens die betrekking hebben op de IPTV diensten zelf??

Die IPTV servers betreffen een “intern” gesloten netwerk tussen KPN en de klant die TV afneemt.
Apart, van het normale internetverkeer. En ook apart van het gewone “thuisnetwerk”.
 

Het zou best kunnen dat die KPN IPTV streams, gewoon IPv4 is en “blijft” ??
Niet verder naar extra IPv6 adressen worden doorgetrokken.
Maar dat zou ik dan wel graag willen weten.
Synology heeft namelijk een eigen “KPN profiel” wat alles regelt. En zou bij wijziging van de achterliggende IPTV diensten (met uitbreiding naar IPv6) - daarin ook dat profiel moeten aanpassen.

IPv6 implementatie behelst dat zoiets op “alle niveaus” gebeurt voor alle services en diensten.
Niet alleen “kaal” internet, maar bijv. ook met gebruik van VPN met alle beschikbare VPN protocollen die me ter beschikking staan, “van en naar”. (Maar dat valt buiten het bestek van dit onderwerp).

Met betrekking tot die "pauzes” bij schakelen tussen "terugkijk” programma's en Live TV,
ga ik dat nog eens verder uittesten met IPv6 DNS servers van KPN. (Daar gebruik ik nu andere voor).
Benoemd bij pagina 6 van de KPN gegevens  < PDF >
(Hoewel ik daar eerder met alleen IPv4 en ook andere DSN servers, daar geen verschil in had).


[ EDIT ]
In de voorbereiding en plaatsing van deze reactie, heb ik de nu “tussenliggende” reactie van @wjb  nog niet opgemerkt.  Maar die geeft voor wat betreft wel- of geen IPV6 voor IPTV diensten in ieder geval een goed antwoord.  En ja, ik ben het ermee eens dat daar helemaal geen IPv6 voor nodig is. Het betreft namelijk een interne dienst tussen KPN en de klant die TV afneemt.

Dus uitproberen met een Android TV-box is dan in ieder geval ook niet nodig.
(En ook geen aanpassingen van het "KPN profiel” in Synology routers worden uitgevoerd).

Verder ook al een stukje eigen antwoord gegeven m.b.t. die "pauzes” bij schakelen tussen "terugkijk” programma's en Live TV.

Reputatie 7

Terugkijken op een “oude” TV ontvanger loopt ook via vlan 4 en gebruikt dus geen IPv6.

Terugkijken op een TV+ Box loopt via vlan 6 maar naar mijn weten wordt ook in die communicatie geen IPv6 gebruikt.

Ik zal vanavond even controleren of de TV+ Box wel een IPv6 adres krijgt als deze op een netwerk aangesloten wordt dat IPv6 ondersteunt. Ik neem overigens aan van wel immers de TV+ Box draait gewoon op Android. Ik heb mijn TV+ Box samen met de andere “oude” TV ontvangers op een apart vlan achter mijn EdgeRouter hangen en op dat vlan heb ik geen IPv6 actief dus daarom heb ik dat nog niet vastgesteld.

Ik zal hem vanavond even met de wifi van het gewone LAN koppelen maar ga er maar vanuit dat er dan ook een IPv6 adres toegewezen zal zijn.

Reputatie 7
Badge +10

Terugkijken op een “oude” TB ontvanger loopt ook via vlan 4 en gebruikt dus geen IPv6.

Dat klopt, alleen de “gids” en menu's van een TV-box lopen wel via VLAN 6
Het zou kunnen zijn dat vanuit “terugkijken” doorlopend bij vele programma's achter elkaar,
naar Live TV, De achterliggende gids gegevens achterlopen, en eerst ingeladen moeten worden??

VLAN 6 (internet) is voor het thuisnetwerk afgestemd, mogelijk dat in de wisselwerking IPv6 / IPv4 dat daar nog niet helemaal lekker lopende terugkoppel mechanismes in zitten?

En dat dan weer in relatie dat ik ook discrepanties opmerk vanuit de Synology router met VPN server functies, die ook niet helemaal transparant op juiste wijze worden uitgevoerd.
Dus ook daar zou het aan kunnen liggen. Ga dat nog met Synology Support terugkoppelen.
Maar wil eerst alle opties hebben doorlopen, om het traject met Support zo efficiënt mogelijk te onderhouden.

Heb in ieder geval al wel verbetering voor veel situaties, waarbij ik een expliciete “IPv4 firewall” regel heb aangemaakt, tussen TV-box (met vast IP adres), en het het KPN IPTV netwerk - 213.75.112.0/21
(Gegevens vanuit < "Netwerkje.com" > ).  Die firewall regel is “actief” (met “treffers”).
Een teller achter die firewall regel dat de instelling wordt gebruikt.

Al een hele verbetering, maar nog niet “compleet” zoals de oude situatie.
(Misschien wel daarbij tevens de “KPN IPv6 DNS servers”, maar moet ik nog uitgebreid testen).

Bedankt in ieder geval voor de welwillende hulp bij deze materie.  👍

Reputatie 7

VLAN 6 (internet) is voor het thuisnetwerk afgestemd, mogelijk dat in de wisselwerking IPv6 / IPv4 dat daar nog niet helemaal lekker lopende terugkoppel mechanismes in zitten?

Jouw TV ontvanger babbelt enkel IPv4 immers deze heeft helemaal geen IPv6 ondersteuning. Dat betekent ook dat er geen enkele interferentie zal zijn met IPv6, die twee lopen immers volstrekt naast elkaar.

 

Heb in ieder geval al wel verbetering voor veel situaties, waarbij ik een expliciete “IPv4 firewall” regel heb aangemaakt, tussen TV-box (met vast IP adres), en het het KPN IPTV netwerk - 213.75.112.0/21

Ik neem aan dat de TV ontvanger zijn IP adres gewoon verkrijgt van de DHCP server en dat je deze op de DHCP server vastgezet hebt (DHCP reservation).

Ik weet niet wat voor een firewall-rule jij opgezet hebt, maar er hoeft voor KPN TV niets aangepast te worden t.o.v. de situatie van voordat je IPv6 op jouw Synology router had geactiveerd.

 

Al een hele verbetering, maar nog niet “compleet” zoals de oude situatie.
(Misschien wel daarbij tevens de “KPN IPv6 DNS servers”, maar moet ik nog uitgebreid testen).

De TV ontvanger gebruikt geen IPv6 en zal dus ook de IPv6 DNS servers niet aanroepen.

Wat is er nog niet “compleet”?

Reputatie 7
Badge +10

Dat is de theorie zoals die welbeschouwd zou moeten kloppen.

Maar zoals aangegeven m.b.t. een Synology router kloppen er ook een aantal functies niet m.b.t VPN.
En dan met name de afhandeling binnen firewall regels, die alleen op IPv4 zijn afgestemd,
met achterliggende netwerken. Versus regels die beide IP implementaties omvatten  IPv4  en  IPv6.
Daarin zitten discrepanties.

Als voorbeeld: Het weinig zin om een OpenVPN netwerk op te zetten inclusief IPv6
Maar om via dat netwerk toegang te verlenen tot het thuisnetwerk is dat alleen met een IPv4 firewall regel toe te passen.

Een verbinding krijgt op zichzelf zowel een IPv4 adres als IPv6, maar de “tunnel” data
(om van daaruit weer het internet op te gaan) is alleen IPv4.

Zo zitten er nog wel meer fouten, wat niet op adequate wijze functioneert.

Reputatie 7

Maar wat voor een firewall-rule heb je dan aangemaakt?

Plaats anders eens een screenshot van die firewall-rule.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat het een routing betreft echter die zou er ook geweest moeten zijn toen je nog helemaal geen IPv6 ingesteld had op jouw FRITZ!Box.

Ik kan me dan ook geen enkele voorstelling maken van die firewall-rule.

Reputatie 7
Badge +10

Voor nu heb ik wat anders te doen. Moet nu van huis weg. Kom er later op terug.

Reputatie 7

Ik zal hem vanavond even met de wifi van het gewone LAN koppelen maar ga er maar vanuit dat er dan ook een IPv6 adres toegewezen zal zijn.

Ik tegenstelling tot wat ik verwacht had lijkt de TV+ Box volledig IPv4 only te zijn.

Zelfs als ik hem aansluit op een netwerk waar IPv6 actief is lijkt de TV+ Box alleen een IPv4 adres te krijgen.

Reputatie 7
Badge +10

...en weer terug.

De aanpak van Synology is wat anders dan gebruikelijk bij routers. Om het niet te moeilijk te maken, gebeurt er veel achterliggend vanuit een relatief eenvoudige interface.
Je hebt er niet altijd zicht op, wat er achter de schermen gebeurt. Implementaties van functies lopen ook wel eens fout. Bij updates dat ineens functies niet goed meer werken of verdwenen zijn.
Of eerder gemaakte fouten na anderhalf jaar  opnieuw weer terugkomen  in een nieuwere versie.

M.b.t.  IPv6  heb ik op het Synology forum daar een speciaal onderwerp aan gewijd.

Gaandeweg vul ik reacties aan of pas ik eerdere berichten aan als geheugensteuntje voor mezelf.
Daar vind je alle relevante informatie tot nu toe, met aanvullende scherm afdrukken.

https://www.synology-forum.nl/synology-router/ipv6-ondersteuning-synology-routers


Omdat ik fouten tegenkom, sluiten reacties op dit moment nog niet helemaal goed aan.
Het beste eerst de tussentijdse evaluatie terug te lezen.
https://www.synology-forum.nl/synology-router/ipv6-ondersteuning-synology-routers/msg328236/#msg328236

 

Ik tegenstelling tot wat ik verwacht had lijkt de TV+ Box volledig IPv4 only te zijn.

Zelfs als ik hem aansluit op een netwerk waar IPv6 actief is lijkt de TV+ Box alleen een IPv4 adres te krijgen.

Goed om te weten.  Geeft wat dat betreft meer duidelijkheid in de aanpak / opzet van KPN.
Functioneert wat dat betreft dus vergelijkbaar als de oude Arcadyan TV-box.


Met de eerdere antwoorden die je gaf, en deze reactie, is het stuk in mijn evaluatie,
bij datum  6-4-2024   daarmee ook voldoende beantwoord. Komen we toch weer verder mee.
Dank voor dit inzicht.

Reputatie 7
Badge +9

Op box12b krijg ik wel ipv6 adres voor DIW7022

Reputatie 7

Op box12b krijg ik wel ipv6 adres voor DIW7022

Je hebt gelijk, ik keek op de verkeerde plek.

 

Reputatie 7
Badge +10

Je afbeelding toont twee IPv6 adressen.
Geldt de ene dan voor de normale LAN TV-box aansluiting en is de andere de gateway??

Eigenlijk zou het me verbazen als een nieuwe box geen IPv6 zou ondersteunen?
Als mensen Disney+, Netflix e.d. hebben gaat dat via een reguliere internetverbinding en ben je afhankelijk met wat die diensten buiten KPN om als IP inzetten.
Als die besluiten om alleen via IPv6 only te gaan, zou je een probleem hebben.

Reputatie 7

Je afbeelding toont twee IPv6 adressen.
Geldt de ene dan voor de normale LAN TV-box aansluiting en is de andere de gateway??

De éne is het vaste IPv6 adres gebaseerd op de IPv6 prefix en het MAC adres van het apparaat terwijl de andere een tijdelijk IPv6 adres is dat frequent wijzigt. Op het eerste (vaste) IPv6 adres kan je dus services op het apparaat benaderbaar maken terwijl het tweede (tijdelijke) IPv6 adres gebruikt wordt om vanuit het apparaat met de buitenwereld te praten. Omdat dat IPv6 adres heel vaak wijzigt ben je dus minder goed te volgen en dat is voor de privacy heel belangrijk.

 

Als die besluiten om alleen via IPv6 only te gaan, zou je een probleem hebben.

Maar dat zullen ze echt niet doen immers dan zien ze een enorme dip in hun omzet.

Reputatie 4
Badge +4

De oudere KPN interactieve TV boxen ondersteunen helaas geen IPV6 protocol. Alleen de KPN TV + box ondersteunt de ipv6 protocol wel. Let wel goed op met het aansluiten van KPN interactieve TV boxen op jou eigen modem of router. 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, dat was me zelf al duidelijk dat oude TV boxen geen IPv6 ondersteunen. Zie < plaatje >

Ik heb mijn TV+ Box samen met de andere “oude” TV ontvangers op een apart vlan achter mijn EdgeRouter hangen en op dat vlan heb ik geen IPv6 actief dus daarom heb ik dat nog niet vastgesteld.

Ik heb die nu ook op een apart VLAN gezet met alleen IPv4, en IPv4 DNS servers van KPN zelf ingezet.
Dat lijkt beter te voldoen m.b.t. die pauzes bij wisselen van terugkijken naar Live TV, (zoals het hoort).

Reageer