Vraag

IPv6 dual-stack met TP-Link Omada ER605 instellingen

  • 7 January 2024
  • 7 reacties
  • 306 keer bekeken

Wellicht hebben anderen er wat aan om te weten hoe je een TP-Link Omada ER605 router configureert voor een IPv6/IPv6 dual stack met KPN glasvezel. De router is aan de WAN-kant rechtstreeks aangesloten op de glasvezelaansluiting en ik maak dus geen gebruik meer van de bijgeleverde KPN Box.

De combinatie van de ER605 met TV over glasvezel schijnt niet te werken. Ik heb daar verder geen ervaring mee, omdat ik alleen internet heb.

De ER605 moet ten minste hardware-versie 2.0 zijn, en het is belangrijk om tenminste firmware versie 2.2.3 (build 20231201) geïnstalleerd te hebben. Eerdere versies bieden wel ondersteuning voor IPv6, maar hebben voor IPv6 geen firewall-functionaliteit.

De instellingen die ik gebruik zijn als volgt:

 

WAN

IPv4

Connection type: PPPoE
Username*): internet
Password*): internet
Get IP address from ISP: enable
Connection mode: Connect Automatically
Redial interval: 10s
MTU: 1492
MRU: 1492
MSS Clamping: auto
Internet VLAN: Enable “6” 802.1Q Tag
Internet VLAN Priority: 6

*) niet belangrijk wat hier staat, zolang er maar iets is ingevuld.

IPv6

IPv6: enable
Connection type: PPPoE (share the same PPPoE session with IPv4)
Get IPv6 address: Via DHCPv6
Prefix delegation: Enable
Prefix delegation size: 48
DNS Address: Get from ISP Dynamically

 

LAN

Purpose: Interface
VLAN: 1
Gateway/Subnet: 192.168.0.1/24
DHCP Server: enable
DHCP Range: 192.168.0.1 - 192.168.0.254
DNS Server: auto
IPv6 Interface type: SLAAC+Stateless DHCP
Prefix: Get from Prefix Delegation
IPv6 Prefix Delegation Interface: WAN
IPv6 Prefix ID: (kies een getal tussen 0 en 65535)
Address Prefix: 2a02:xxxx:xxxx:yyyy::/64 (yyyy is prefix ID in hex)
DNS Server: auto

 

De IPv6 prefix 2a02:xxxx:xxxx wordt door KPN toegekend. De “yyyy” is het prefix ID en kan zelf worden gekozen. De “yyyy” is hexadecimaal, maar de “prefix ID” moet als decimaal getal worden ingevuld. De eenvoudigste waarden zijn “0000” (hex) en “0” (decimaal).

 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor het delen @Thomas G!

Heel handig om hier te lezen die IPv6 instellingen. Aan de WAN zijde heb je ook de Internet VLAN Priority op 6 staan. KPN zelf zegt dat de Internet VLAN Priority op 1 hoort te staan. Wat zijn de beweegredenen om het op 6 te zetten? 

Reputatie 7
Badge +24

Heel handig om hier te lezen die IPv6 instellingen. Aan de WAN zijde heb je ook de Internet VLAN Priority op 6 staan. KPN zelf zegt dat de Internet VLAN Priority op 1 hoort te staan. Wat zijn de beweegredenen om het op 6 te zetten? 

Nou... 1 werkt niet, 6 wel... 😁

Reputatie 7

Heel handig om hier te lezen die IPv6 instellingen. Aan de WAN zijde heb je ook de Internet VLAN Priority op 6 staan. KPN zelf zegt dat de Internet VLAN Priority op 1 hoort te staan. Wat zijn de beweegredenen om het op 6 te zetten? 

Nou... 1 werkt niet, 6 wel... 😁

Vreemd want de priority van vlan 6 zou eigenlijk toch 1 moeten zijn. Nu maakt het niet zoveel uit zolang je geen TV van KPN hebt maar anders zou de waarde 6 voor Internet toch echt kunnen leiden tot haperende televisie.

Reputatie 7
Badge +9

Heel handig om hier te lezen die IPv6 instellingen. Aan de WAN zijde heb je ook de Internet VLAN Priority op 6 staan. KPN zelf zegt dat de Internet VLAN Priority op 1 hoort te staan. Wat zijn de beweegredenen om het op 6 te zetten? 

Het maakt niet uit welke priority VLAN6 (internet) heeft, als ie maar lager dan IPTV en VoIP is. 7 is hoogste en 0 is laagste. Als b.v. VLAN6 1 heeft, kan IPTV en VoIP 2->7 hebben. Den heb je geen storing van TV of telefoon door normale internet verkeer. 

Reputatie 7

Mijns inziens is het verstandig om de "standaard" te volgen en dat betekent Internet op priority 0 of 1, TV op priority 5 en VoIP op priority 6.

 

Ik heb zelf ook een ER605 router. Zit nog te wachten op de fysieke glasvezel aansluiting, wat als het goed is binnen 1 maand aangesloten gaat worden in de meterkast. Maar ik vind het vreemd dat de topic starter suggereert dat VLAN priority 1 niet werkt en VLAN priority 6 wel. Dat lijkt mij niet korrekt. Ik denk dat de topic starter 2 dingen door elkaar haalt. Verder heeft de topic starter alleen Internet. Ik denk dat het daarom zinloos is om 802.1Q Tag ook te enablen.

Reageer