Beantwoord

Kan ik de Netgear Nighthawk r7000 modem gebruiken na overstap op KPN glasvezel?

  • 10 April 2024
  • 9 reacties
  • 85 keer bekeken

sta voor overstap van ziggo naar kpn glasvezel … gebruik momenteel een netgear nighthawk r7000 modem die in bridge mode aangesloten is op de connectbox van ziggo … kan ik de netgear probleemloos blijven gebruiken door deze rechtstreeks aan te sluiten op de ont van kpn? of is het zinvoller om over te gaan op één van de fritxbox’en?

icon

Beste antwoord door TDN 13 April 2024, 12:01

Bekijk origineel

9 reacties

… foutje van me, deze nighthawk is natuurlijk geen modem maar een router ...

Reputatie 7
Badge +9

Volgens mij zit er geen PPPoE op deze r7000. Je moet een router hebben waarmee je over PPPoE een verbinding kan opbouwen.

Ik weet niet of dat in de Merlin firmware zit, dat zal je zelf even moeten uitzoeken (en of je uberhaupt het aandurft om er andere firmware op te zetten).

En al zou het kunnen, weet ik niet of hij de volle snelheid aankan wanneer je 1 Gbps glas hebt.

Reputatie 7
Badge +11

Die kun je via een netwerkkabel op de glasvezelkast van KPN aansluiten, zie onderstaande link voor nadere info @alexprat :

 

Reputatie 7
Badge +9

Dus ja, een FritzBox is sowieso makkelijker. Die kan de snelheid aan en het KPN-profiel zit er ook al in.

Reputatie 7
Badge +9

@N.N. de netgear Nighthawk wordt niet behandeld in die links. Daarnaast weet ik ook niet of die de PPPoE snelheid aankan.

@alexprat eventjes zelf prutsen dus :)

Reputatie 7
Badge +11

Dat klopt @XS4-Arjan , er worden geen merken en typen genoemd, doch in het algemeen geschreven over het gebruik van eigen apparatuur en de daaraan gestelde eisen.

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @alexprat, kan je uit de voeten met de linkjes die N.N. deelt? Als ik andere topics zo bekijk, kan je 'm in ieder geval achter het KPN modem gebruiken. Of het zonder KPN modem kan, kan de community jou ongetwijfeld in een van de gelinkte topics vertellen :-).

Beste Marcia, had het meeste aan het commentaar van Arjan, ik weet inmiddels dat de Nighthawk PPPoE ondersteunt en dat de WAN poort snelheid tot 1 Gb/s aankan. Overigens heb ik naast het abonnement ook de huur-fritzbox besteld. Met mijn vraag over de Netgear heb ik min of meer voorgesorteerd op een steeds waarschijnlijker scenario dat ik de bestelling bij KPN ga annuleren. Ik wacht inmiddels 28 dagen dat een medewerker van Netwerk me terugbelt en 19 dagen dat ik een toegezegd telefoontje verwacht van een medewerker van de aannemer die het glasvezel heeft aangelegd. Activering na deze maand is voor mij geen optie gezien reisplannen. 

 

Reputatie 7
Badge +9

@alexprat De netgear kan op glasvezelkastje aangesloten worden indien je geen TV van KPN heb. Op WAN-en VLAN-tab stel je een WAN connectie PPPoE op VLAN6. Om TV van KPN werkend te krijgen moet je op VLAN- en Multicast Routing-Tab de IPTV op VLAN4 instellen en Multicast Routing activeren. Maar ik weet niet of je ook daar Vendor Class Identifier met waarde IPTV_RG kan instellen, is niet helemaal zeker of KPN TV ook werkt.

Op de Netgear kan je oo DD-WRT firmware installeren, dan werken beide internet en tv met gepaste DD-WRT instelling.

Reageer