Beantwoord

Kan ik de TP-Link AX-55 bij glasvezel gebruiken als modem?

  • 25 March 2024
  • 4 reacties
  • 77 keer bekeken

Hoi allemaal,

 

Zojuist een nieuw abonnement bij KPN afgesloten voor 1,000mbs glasvezel. Nu heb ik een aantal algemene vragen waar ik online geen sluitende antwoorden op kon vinden.

 

  1. TP-Link AX-55
    Na online wat research te hebben gedaan kwam ik uit op de TP-Link AX-55 als een prima router. Gezien KPN momenteel bij mij maximaal 1,000mbs internet levert, zou de AX-55 voldoende moeten zijn. Graag hoor ik of ik het bij het correcte eind heb en of er suggesties zijn voor andere routers.
  2. Modem i.c.m. glasvezel?
    Echter kreeg ik tijdens mijn research bijna geen modems gevonden… Later stuitte ik op een forum waarop vermeld werd dat je met glasvezel tegenwoordig geen modem meer nodig hebt. Je hebt hiervoor een Media Converter nodig die het glasvezel signaal omzet in internet. Klopt dit? En zo ja, krijg ik van KPN een converter of dien ik die zelf een te halen? Gezien ik geen gebruik wil maken van de KPN Box om mijn dekking/snelheid/stabiliteit te maximaliseren wil ik graag weten of een media converter mijn router zou kunnen bottlenekken.
  3. 10GbE LAN netwerk
    Gezien ik videograaf ben edit ik dagelijks opslag intensieve beelden. Om die reden heb ik een NAS station in huis gehaald (Synology DS1821+) die uitgebreid kan worden met een 10GbE kaart. Als ik het goed begrijp kan ik een 10GbE switch aansluiten op mijn TP-Link AX-55 om zo op lokaal netwerk een snelheid van 10GbE te krijgen, mits ik mijn pc ook op deze switch aansluit. Heb ik dit goed begrepen?
  4. Aansluiten third-party router
    Wat betreft het aansluiten en instellen van een third-party router ben ik nog een leek, en ik heb gehoord dat dit ingewikkeld kan zijn. Nu heb ik wel wat algemene kennis van computers en ben ik redelijk technisch aangelegd, dus ik neem aan dat dit met wat online hulp prima te doen is?

 

Ik ben volgens mij een redelijk eind gekomen door het internet af te struinen, maar voordat ik aankopen ga doen wil ik graag controleren of het klopt wat ik gevonden heb, en of dit gaat werken.

 

Mocht je nog tips of aanbevelingen hebben dan zijn ze zeer welkom.

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 27 March 2024, 09:07

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Antwoord op vraag 2: nee. KPN levert de Media Converter. 

Antwoord op vraag 3: ja dat kan.

Vraag 1 en 3: neemt u ook tv van KPN? 

Ga je ook vaste telefoon gebruiken bij KPN @Justin Nederkoorn ?

@Nick83 @N.N. het gaat om alleen het internet, dus ik neem geen tv en telefoon af van KPN. Beide gebruiken we eigenlijk nauwelijks tot niet.

Reputatie 7
Badge +19

Als je enkel internet wil gaan afnemen, kun je prima uit de voeten met een TP-Link AX-55. Dit apparaat sluit je aan op de Glasvezel aansluiting. Voor deze aansluiting ontvang je vanuit KPN een zogeheten media convertor. 

Reageer