Beantwoord

Kan mijn netwerk gehackt worden door toevoegen van Nano router?

  • 7 April 2024
  • 12 reacties
  • 99 keer bekeken

Ik heb KPN glasvezel + TV

De installateur wil om de ketel (warmtepomp) op afstand uit te kunnen lezen en parameters te kunnen wijzigen een N Nano Router (TL-WR802N)   op het KPN modem V12 aan  sluiten middels een  ethernet kabel.

Is het verstandig dit toe te laten.

Is het mogelijk dat te doen zonder dat de veiligheid  van mijn netwerk verloren gaat.

 

Ik heb nauwelijks verstand van netwerken en modems.

 Ik heb wel  van het modem de  de netwerknaam en paswoord  kunnen wijzigen

icon

Beste antwoord door TDN 7 April 2024, 20:14

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Humangeorge Nee, het is niet nodig als je nog genoeg LAN porten op de KPN modem vrij heb. Je kan op de KPN modem een gastwifi maken en laten de warmtepomp ermee verbinden dan is ie geïsoleerd van jouw apparaten.

Reputatie 7
Badge +24

Dat ding is gewoon van TP-Link. Op zichzelf is dat ding niet gevaarlijk ofzo. Mogelijk heeft u nog veel meer van TP-Link in huis. Niks bijzonders aan dit dingetje. Vooral heel goedkoop.

Waarvoor is dit dingetje nodig? Lukt het niet om de warmtepomp aan het WiFi van uw KPN modem te koppelen misschien? Dat is wel eens een probleem. En daarvoor word wel eens een accespoint van een ander merk geplaatst.

Best TDN,

Dank voor je reactie.

Ik kan de optie gastwiffi  aan de installateur voorstellen.

 

 

Beste Nick83,

 

Dank voor je reactie.

Die TP-Link passen ze (denk ik) op flinke schaal toe. Zij zullen daar  vermoedelijk goede ervaringen mee hebben. 

De vraag voor mij is: Hebben  zij via die TP-link toegang tot mijn netwerk?

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan de optie gastwiffi  aan de installateur voorstellen.

Waarschijnlijk wilt u de warmtepomp ook zelf kunnen bedienen met een app op uw telefoon? 

Apparaten die verbonden zijn met het gastennetwerk kunnen niet communiceren met andere apparaten op het netwerk. Ze hebben alleen toegang tot internet.

Zo werkt gastennetwerk. Maar dat houd ook in dat als uw warmtepomp met het gastennetwerk verbonden is, dat u hem dan waarschijnlijk niet kunt bedienen via uw smartphone.

Reputatie 7
Badge +24

De vraag voor mij is: Hebben  zij via die TP-link toegang tot mijn netwerk?

Nee. Denk ik niet. Er had een VPN server/client of zo iets dergelijks op kunnen zitten. Daar had zo'n monteur iets "leuks" mee kunnen doen. Maar volgens mij zit dat er helemaal niet op.

En als je naar de prijs van dat dingetje kijkt is dat ook niet zo vreemd. Die is veel te laag voor zulk soort opties.

Apparaten die verbonden zijn met het gastennetwerk kunnen niet communiceren met andere apparaten op het netwerk. Ze hebben alleen toegang tot internet.

Zo werkt gastennetwerk. Maar dat houd ook in dat als uw warmtepomp met het gastennetwerk verbonden is, dat u hem dan waarschijnlijk niet kunt bedienen via uw smartphone.

Was dat maar zo, de pomp (zonnepaneel omvormer eva.) communiceert met een server in . . . ? ? ?
En je slimme telefoon communiceert daar weer mee.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat de monteur die nano router gewoon wil plaatsen om een apart los staand WiFi netwerk te krijgen. Zodat als u het normale WiFi netwerk eens een keer wijzigt, andere naam of wachtwoord, of overstapt naar een andere provider, of nieuwe router krijgt van uw provider, dat dan die warmtepomp niet opnieuw gekoppeld hoeft te worden. Heel veel mensen weten niet hoe dit dan moet en bellen dan de monteur weer op. Op zulk soort werk zitten die monteurs helemaal niet te wachten.

Reputatie 7
Badge +24

Apparaten die verbonden zijn met het gastennetwerk kunnen niet communiceren met andere apparaten op het netwerk. Ze hebben alleen toegang tot internet.

Zo werkt gastennetwerk. Maar dat houd ook in dat als uw warmtepomp met het gastennetwerk verbonden is, dat u hem dan waarschijnlijk niet kunt bedienen via uw smartphone.

Was dat maar zo, de pomp (zonnepaneel omvormer eva.) communiceert met een server in . . . ? ? ?
En je slimme telefoon communiceert daar weer mee.

Ik weet het. Daarom schreef ik ook "waarschijnlijk". Als het inderdaad zo is dat die warmtepomp verbinding maakt met een server in China, dan doet de app op de smartphone dat dus ook. In die situatie hoef je je niet zoveel zorgen te maken over de veiligheid van je netwerk. Want dat is dan al een verloren zaak.

Mogelijk. Want we doen wel net alsof die Chinezen allemaal hacken en inbreken, maar of dat ook echt zo is bij normale consumenten valt te betwijfelen. 

Beste Nick,

Je stelt mij al wat gerust. Die router van  TP- LINK moet in een van de 4 ethernet stekkerdoosjes

worden aangesloten heeft die router dan ook toegang tot de andere stekkerdoosjes en  het Wifi  netwerk?

2e vraag : kan je een van die stekkerdoosjes toewijzen als Gast ethernet?

   

Reputatie 7
Badge +24

Beste Nick,

Je stelt mij al wat gerust. Die router van  TP- LINK moet in een van de 4 ethernet stekkerdoosjes

worden aangesloten heeft die router dan ook toegang tot de andere stekkerdoosjes en  het Wifi  netwerk?

Ja.

2e vraag : kan je een van die stekkerdoosjes toewijzen als Gast ethernet?

Bij de KPN Box 14 wel. Zegt men, zelf geen ervaring mee.

Maar die KPN Box 14 krijgt u alleen als u een 4 gbit abonnement afneemt bij KPN. 

Bij andere modems van KPN kan het niet.

Aan Niek, Kees Yagi , TDN

Dank voor uw lessen en reacties

Ik ben weer een stukje wijzer.

 

met Dank en Groet George.

Reageer