Beantwoord

Regelmatig melding: Your primary internet KPN was disconnected and has been restored multiple times in last 24h (glasvezel)

  • 4 March 2024
  • 25 reacties
  • 176 keer bekeken

Reputatie 1

Ik merk sinds enige tijd ik op mijn eigen modem met enige regelmaat deze melding voorbij zie komen en het internet even 30 seconden of dergelijke weg is om daarna er weer te zijn:

 

  • Your primary internet KPN was disconnected and has been restored multiple times in last 24h. If this persists, please try restarting your ISP Modem.
  • Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists.

 

Nu gebruik ik een UniFi Next-Gen Gateway Lite (firmware 3.1.16.12746) direct aangesloten op de FTU Glasvezel en NT. Nu heb ik uit voorzorg de kabels als eens vervangen maar het probleem blijft aanhouden. Om verschillende redenen wil ik niet terug naar het KPN modem maar herkend iemand deze problemen of heeft hier zelfs als een oplossing voor gevonden? 

 

Unifi controller draait versie: UniFi OS 3.2.12 & Network 8.0.28

Zit het probleem bij mij of toch mogelijk in de KPN aansluiting of FTU?  

icon

Beste antwoord door TWFpa2Vs 18 March 2024, 16:34

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @TWFpa2Vs, welkom op de KPN community. Als het internet steeds wegvalt, is dat natuurlijk knap vervelend. Het kan heel goed zijn dat het probleem veroorzaakt wordt door de glasvezelverbinding. Mijn advies is toch om eens het KPN modem aan te sluiten en dan te zien of je hetzelfde issue ervaart. Mocht het probleem dan blijven bestaan, kan de klantenservice jouw gehele verbinding eens doormeten en dan daarna vervolgstappen zetten om dit op te lossen. 

Reputatie 1

Soms is het dagen niet en dan opeens weer wel, het vergt best het nodige hier om het netwerk aan te passen en het stoort nog niet genoeg als je snap wat ik bedoel. Doormeten kan nu toch ook al met dit modem? 

Reputatie 7
Badge +19

Je kunt inderdaad altijd een meting laten doen via de klantenservice. Het risico is wel, dat men alsnog gaat zeggen dat de KPN modem aangesloten moet worden. Een ander modem zoals jij gebruikt, valt niet onder de ondersteuning. 

Reputatie 1

Ze hebben geprobeerd een meting te doen, ook met het KPN modem konden ze niet alles bereiken maar konden wel zien dat er onderbrekingen waren geweest. Ik heb nu de uplink monitor in de gateway aangepast naar de dns server van KPN in plaats van een default van UniFi. Kijken of dit nog verschil maakt. 

 

ergens wel vreemd dat de servicedesk ook het KPN modem niet kon bereiken / pijlen.

Ze hebben geprobeerd een meting te doen, ook met het KPN modem konden ze niet alles bereiken maar konden wel zien dat er onderbrekingen waren geweest. Ik heb nu de uplink monitor in de gateway aangepast naar de dns server van KPN in plaats van een default van UniFi. Kijken of dit nog verschil maakt. 

 

ergens wel vreemd dat de servicedesk ook het KPN modem niet kon bereiken / pijlen.

Ik heb exact hetzelfde.

“Your primary internet KPN was disconnected and has been restored multiple times in last 24h. If this persists, please try restarting your ISP Modem.”

Ik heb ook de UXG Lite en heb firmware versie 6.6.61

Ik dacht inmiddels ook dat dit komt door de UXG maar als ik jouw verhaal zo lees had je dit probleem ook met het KPN modem.

Ik lees graag hoe het verder verloopt want zoals jij aangeeft kost het best veel moeite om de router van KPN er tussen te krijgen.

De klantenservice noemt dit overigens het modem terwijl dat dus NIET het geval is.
Het glasmodem van KPN zit voor de UXG. De experiabox is geen modem. En volgens mij kunnen ze ook prima het modem monitoren/doormeten, ongeacht de router die er achter hangt.
 

Reputatie 1

Ja het issue is de UXG lite, die verbreekt zelf de verbinding. Wat ik nu heb gedaan is op de UGX de uplink monitor aangepast van ping.ubnt.com naar kpn.com om te kijken wat hij dan roept. 

Verwacht met het KPN kastje zelf dat hij gewoon stabiel blijft omdat deze gek weg ook weinig monitored tov van de unifi  

 

Open mogelijk nog wel een case bij Ubiquity zelf  

 

 

Waar kan ik de uplink monitor vinden?

Ik kan alleen de “Connectivity Monitor Type” terug vinden welke staat ingesteld op “Gateway” onder “/manage/default/settings/system” maar ping.ubnt.com kan ik niet terugvinden.

Alvast bedankt voor de info!

Indien je ook een melding doet bij UI, zou je de link dan hier aub willen posten voordat meerdere mensen dezelfde melding gaan doen? :)

Reputatie 1

onder devices en dan je gateway daar zitten nog wat verstopte settings in de UI

onder devices en dan je gateway daar zitten nog wat verstopte settings in de UI

Thanks!

Reputatie 1

 

Reputatie 1

heb case #4056524 geopend bij Ubiquiti. 

heb case #4056524 geopend bij Ubiquiti. 

Ik kan de case helaas niet terugvinden.

hopelijk komen ze met een oplossing.

indien dat het geval is verneem ik dat graag.

 

alvast bedankt!

 

in plaats van kpn.com heb ik overigens 8.8.8.8 ingesteld. Een dns server van google zie ik niet snel down gaan.

Reputatie 1

Nee ik ook niet, bewust kpn.com gekozen omdat die dichter bij huis is als je kijkt hoe de verbinding loopt. Ook de firmware aangepast naar 3.2.15 (early access) en nu al 24 uur geen events zonder haperingen. 

 

Klopt case is rechtstreeks bij support kan je niet zomaar inzien, als er updates zijn deel ik ze uiteraard. 

Reputatie 1

Dit was de response van support, ik merk met de url op kpn.com en de laatste early access firmware het op dit moment stabiel is. 

 

Thanks for contacting Ubiquiti Support!
I'm Ryan and I'll be assisting you with your request.
 
I understand your concern that your UXG-Lite is disconnecting randomly. There could be multiple reasons behind this including an unresolved DNS, ISP issues, false alarms, etc. 
 
Thus to isolate the point of failure and fix it I would recommend the following: 

  • You can use a custom Internet Verification Server.
    Navigate to Devices >> Click on the device >> Click on Settings>> Select Custom for Internet Verification Server. 
    You can use google.com as your custom Internet verification server. 
  • You can try replacing the cable connecting the ISP modem and the UXG Lite. 

 
I believe that the above information would help in resolving your issue.
From my assumption, this issue is not causing any interruptions in your network. However, if you face any issues with the network please feel free to let me know. 
 
Thank you.

Best,

UI Support
Ubiquiti Inc.

 

Nee ik ook niet, bewust kpn.com gekozen omdat die dichter bij huis is als je kijkt hoe de verbinding loopt. Ook de firmware aangepast naar 3.2.15 (early access) en nu al 24 uur geen events zonder haperingen. 

 

Klopt case is rechtstreeks bij support kan je niet zomaar inzien, als er updates zijn deel ik ze uiteraard. 

Oke, dat klinkt goed!

Waar kan ik de early access versie downloaden?

Jammer dat het antwoord zo standaard was in plaats van dat ze het onderzoeken. Wij zijn niet de enigen met dit probleem...

Reputatie 1

Nee ik ook niet, bewust kpn.com gekozen omdat die dichter bij huis is als je kijkt hoe de verbinding loopt. Ook de firmware aangepast naar 3.2.15 (early access) en nu al 24 uur geen events zonder haperingen. 

 

Klopt case is rechtstreeks bij support kan je niet zomaar inzien, als er updates zijn deel ik ze uiteraard. 

Oke, dat klinkt goed!

Waar kan ik de early access versie downloaden?

Jammer dat het antwoord zo standaard was in plaats van dat ze het onderzoeken. Wij zijn niet de enigen met dit probleem...

 

Hier is het probleem weg, de early access firmware was de oplossing. Je kunt dit inschakelen binnen je site, system → updates en dan early access. Je moet dan inloggen met je UniFi account. Heb je early access op je account nog niet ingeschakeld dan kan dat via deze link https://account.ui.com/earlyaccess en uiteraard de voorwaarden accepteren maar hier is het stabiel nu (11 dagen en counting).
 

 

Reputatie 1

@Jeroen van KPN kan jij het antwoord op deze topic eruit halen, dit is namelijk niet het antwoord. mijn post van de early access firmware is het antwoord op deze problemen. 

Nee ik ook niet, bewust kpn.com gekozen omdat die dichter bij huis is als je kijkt hoe de verbinding loopt. Ook de firmware aangepast naar 3.2.15 (early access) en nu al 24 uur geen events zonder haperingen. 

 

Klopt case is rechtstreeks bij support kan je niet zomaar inzien, als er updates zijn deel ik ze uiteraard. 

Oke, dat klinkt goed!

Waar kan ik de early access versie downloaden?

Jammer dat het antwoord zo standaard was in plaats van dat ze het onderzoeken. Wij zijn niet de enigen met dit probleem...

 

Hier is het probleem weg, de early access firmware was de oplossing. Je kunt dit inschakelen binnen je site, system → updates en dan early access. Je moet dan inloggen met je UniFi account en uiteraard de voorwaarden accepteren maar hier is het stabiel nu (11 dagen en counting).

 

 

Ja, dat heb ik gedaan maar zie alleen een nieuwe controller versie:
https://fw-download.ubnt.com/data/unifi-controller/2648-debian-8.1.113-186889a7-a3d9-4bde-ae6d-f590fbeb65e9.deb

Voor de UXG Lite zie ik geen update.
En dat terwijl ik 3.1.16 heb draaien

heel apart

Reputatie 1

En je settings staan ook gelijk zoals in het screenshot en je hebt daarna check for updates gedaan? Anders kan je een manual firmware update doen via de files in deze forum post. Je kan hier alleen bij als je early access geactiveerd op je unifi account.

 

https://community.ui.com/releases/UniFi-Gateways-3-2-15/871f9dd8-6208-4fe8-848d-f460141d4586

En je settings staan ook gelijk zoals in het screenshot en je hebt daarna check for updates gedaan? Anders kan je een manual firmware update doen via de files in deze forum post. Je kan hier alleen bij als je early access geactiveerd op je unifi account.

 

https://community.ui.com/releases/UniFi-Gateways-3-2-15/871f9dd8-6208-4fe8-848d-f460141d4586

Ja, maar ik denk dat het nog bijgewerkt moet worden:
 


En als ik dan op bovenstaande link klik dan krijg ik onderstaand scherm te zien:
 

En als ik dan op Join EA klik dan zie ik weer:
 

Meer dan dit kan ik niet doen denk ik.

Reputatie 1

log eens opnieuw in bij UniFi :-) 

log eens opnieuw in bij UniFi :-) 

Ik moet weer even aan de bak maar zal straks je advies opvolgen.

Ik ga straks ook weer even nalezen wat ik ookalweer moest doen na een update om alles weer goed werkend te krijgen voor KPN TV :-)

Dank voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +19

@Jeroen van KPN kan jij het antwoord op deze topic eruit halen, dit is namelijk niet het antwoord. mijn post van de early access firmware is het antwoord op deze problemen. 

Ik heb het aangepast.

Ik kan inmiddels melden dat het probleem bij mij ook verholpen is.
Mn zoon krijgt geen hoge ping spikes meer.
Mn VPN verbinding naar mn werk valt niet meer weg
Mn upload snelheid is sterk verbeterd

Dank voor de oplossing TWFpa2Vs!

Reputatie 1

Ik zie hier wel weer af en toen issues maar voornamelijk’s nachts een reconnect. Was meer dan twee weken stabiel zonder onderbrekingen en overdag idd geen issues meer. 

Reageer