Vraag

Toon van Eneco maakt geen verbinding met Wifi van Experiabox V10

  • 10 January 2024
  • 22 reacties
  • 403 keer bekeken

Badge

Ik heb al sinds 2017 een Toon aan de muur hangen, deze heeft het altijd prima gedaan en is tot nu toe altijd verbonden geweest met mijn Wifi van KPN via de Experiabox V10.

Sinds enige tijd kon de Toon ineens niet meer verbinden met mijn Wifi. Toon ziet het Wifi-netwerk wel en ik kan deze aanklikken en vervolgens het wachtwoord intikken. Zodra ik dit heb gedaan krijg ik de melding dat het wachtwoord onjuist is, terwijl ik zeker weet dat het wachtwoord juist is. Vervolgens wordt er automatisch weer geprobeerd om verbinding te maken met hetzelfde Wifi-netwerk, maar opnieuw komt de melding dat het wachtwoord onjuist is. Dit blijft zo doorgaan.

Ik heb Toon gereset, zoals de klantenservice van Eneco mij adviseerde, maar dit heeft niet geholpen. Vervolgens vroeg men om een Hotspot aan te maken op mijn mobiel om Toon daarmee te verbinden. Dit werkt wel! Volgens hun ligt het probleem dan in de Experiabox. Ik heb inmiddels KPN klantenservice ook gesproken (3x vandaag). Alle andere apparaten werken gewoon op het Wifi. Het Wifi is gereset naar de standaardinstellingen, ik heb alle superwifi punten inmiddels losgekoppeld, zodat ik alleen het Wifi via de Experiabox uitzendt. De Experiabox is hersteld naar de fabrieksinstellingen. Maar op Toon wordt nog steeds aangegeven dat het wachtwoord onjuist is, terwijl deze juist is ingevoerd.

Volgens Eneco komt het omdat Toon niet overweg kan met 5Ghz en moet het 2.4Ghz netwerk gekozen worden. Daarnaast zou het aan de beveiliging liggen, er moet gekozen worden voor WPA en niet WPA2. In de Experiabox kan ik alleen kiezen tussen "WPA/WPA2” en "WPA2”. De instelling staat ingesteld op "WPA/WPA2”, maar nog werkt het niet.

Volgens KPN ligt het aan het kastje (Toon) van Eneco en moet die maar vervangen worden, maar dat zou mij zo'n €180,- kosten en het is dus niet zeker dat het daar aan ligt.

Ik heb nu steeds heen en weer gebeld van KPN naar Eneco, maar geen van beide weet wat het kan zijn en niemand kan mij verder helpen. Wie heeft er wel een idee?


22 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Als je wifipunten van KPN gebruikt, is de wifi van de V10 (automatisch) uitgeschakeld @Amica en kun je allleen van alles instellen op de wifipunten.

Toon kan alleen werken met de 2,4-band. Binnen het wifipunt kun je bij het onderdeel wifi ‘extra wifi’ activeren en de 2,4-band aanzetten specifiek voor Toon.

Als Toon alleen maar WPA ondersteunt en geen WPA2, Toon meteen weggooien, achterhaalde techniek en kan zeer onveilig zijn. WPA2 is de minimale beveiligingsstandaard, WPA3 komt steeds meer aan de orde.

Met de Experiabox V10 heb je in dit geval dus niets meer te maken, alleen met de wifipunten.

P.S. in je profiel staat dat je een V9 hebt, nog niet aangepast of heb je echt een V9?

Badge

Beste Normen,

Dank voor jouw antwoord. Op dit moment gebruik ik dus geen Wifipunten, die heb ik allemaal afgekoppeld, omdat de medewerker van KPN klantenservice heeft aangegeven dat een apart netwerk het probleem kan zijn (alhoewel het voorheen wel werkte).

Ik heb inmiddels de 2.4Ghz netwerk een aparte naam en wachtwoord gegeven. Maar ook daar krijg ik op Toon de mededeling dat het wachtwoord onjuist is.

Ik wil ook best wel een nieuwe Toon, aangezien ik nog een oude type 1 heb, maar dat zou mij dan €180,- kosten.

Ik had geen idee van mijn profiel, heb dit direct even aangepast. Want er staat wel degelijk een V10 hier in de kast.

 

Dus kan ik de 2.4Ghz netwerk nog op een andere manier “aanzetten”? Of moet ik een gastWifi aanmaken?

Reputatie 7
Badge +11

Heb je de beveiliging binnen de V10 wel op WPA/WPA2 staan? Kijk eens naar de wachtwoordvereisten van de Toon, sommige apparaten kunnen bepaalde tekens niet verwerken en/of kennen een minimale en/of maximale lengte van het wachtwoord.

Kunnen andere apparaten met het bewuste wachtwoord wel verbinding krijgen  mde de V10? @Amica 

Gastnetwerk gebruiken heeft geen zin want die gebruikt de 5,0 en de 2,4-band door elkaar en kun je niet scheiden en kent alleen maar WPA2

Badge

Ja, de beveiliging staat op WPA/WPA2. Maar in Toon zie ik staan bij het kopje beveiliging “WPA2-PSK”.

Wachtwoordvereisten van Toon weet ik zo niet. Maar ik heb verschillende wachtwoorden geprobeerd.

Alle andere apparaten die ik heb kunnen gewoon verbinding maken, zonder problemen.

Reputatie 7
Badge +11

Geef de Toon eens een fabrieks-reset en installeer de Toon dan eens als nieuw uit de doos met de handleiding erbij, dan zou het toch moeten lukken.

En zet binnen de modem de beveiliging op WPA2 bij de 2,4-band. @Amica 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik zie in de handleiding van de Toon, versie 2015, dat een volledige resetr misschien niet nodig is, maar dat je de netwerkinstellingen kunt herstellen en opnieuw op kunt bouwen. @Amica 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Is het nog gelukt @Amica ?

Badge

Beste @Nomen Nominandum, helaas is het nog niet gelukt. Heb inmiddels van alles geprobeerd, maar hij blijft constant hetzelfde aangeven. Wachtwoord onjuist, terwijl het wachtwoord wel klopt.

Volledige reset, reset van netwerkinstellingen, niks helpt… Heb zelfs het hele wifi opnieuw op laten bouwen en vervolgens Toon opnieuw gereset, maar het wil niet baten.

Ik heb geen idee meer waar ik het moet zoeken.

Reputatie 7
Badge +11

Ik ben bang dat ik je dan ook niet meer verder kan helpen.

Ik hoop dat mede-forumleden nog advies voor je hebben.

Fijne dag verder @Amica 

Bij mij deed dit zich dit weekend in ene voor. Zonder ook maar iets te wijzigen aan mijn netwerk schoot Toon in storing. Hij begon zich precies zo te gedragen als je aangeeft; wel wifi netwerk tonen, wachtwoord is in te tikken maar verbinding komt niet tot stand. De Toon doet wel WPA2 (-PSK) dus dat zit wel goed. 

Ik heb mijn wifi instellingen erbij gepakt en de Toon gedwongen naar de 2.4 band. Viel mij overigens ook op dat Toon alle wifi-netwerken 2x weergeeft dus ik vermoed dat dit respectievelijk de 5 en 2.4 band zijn zonder dat dit verder wordt aangegeven. Was dus nog even gokken welke wifi ik moest kiezen maar inmiddels werkt het. 

Blijkbaar probeert Toon (of de wifi, in mijn geval TP-Link Deco) toch op de 5GHz band te verbinden wat Toon dus niet ondersteund. Met hard afdwingen dat ie alleen op 2.4 mag verbinden werkt het weer.

Okee, te bizar… Gisteren heeft Toon de hele dag gewerkt maar vanmiddag in ene weer de foutmelding D02 dat er geen verbinding is met het internet. Volgens mijn wifi is Toon nog steeds verbonden op de 2.4 GHz volgens Toon is hij bezig met het opbouwen van de verbinding.

Toch maar eens Eneco gaan stalken wat ze aan het doen zijn.

Met Eneco support bezig geweest. Toon verbonden via mijn iPhone, wachtwoorden opnieuw gezet, Toon herstart, van alles wat. Toon maakt uiteindelijk verbinding maar ligt er met een uur weer af. 

Volgens Eneco ligt het aan de provider. Het internet valt soms kort even weg en dan vliegt Toon er vanaf en kan blijkbaar niet zelf reconnecten. 
 

Mijn Toon staat nu in ieder geval weer met dezelfde foutmelding, geen internet. Ik kan volgens Eneco blijkbaar het beste ieder uur mijn router, wifi en de Toon opnieuw starten. 😭

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @BossieNL!

Welk type Experia Box gebruik je momenteel? Ik zou namelijk willen kijken of het mogelijk is om het 2.4 GHz en 5 GHz signaal een eigen naam te geven, wellicht dat dat helpt. 

Mocht je een v10 hebben, dan lees je in dit topic terug hoe je signalen van elkaar kunt splitsen. Voor de Box 12 kun je hier teruglezen hoe je dit aan kunt passen.

@Jan van KPN ik gebruik en Fritzbox! met TP-Link Deco wifi dus dank maar geen KPN modem.
Inmiddels werkt Toon ook alweer een paar dagen zonder issues zonder dat ik verder iets heb aangepast aan wifi of internet. Blijft een vaag verhaal...

Reputatie 7
Badge +12

@Jan van KPN ik gebruik en Fritzbox! met TP-Link Deco wifi dus dank maar geen KPN modem.
Inmiddels werkt Toon ook alweer een paar dagen zonder issues zonder dat ik verder iets heb aangepast aan wifi of internet. Blijft een vaag verhaal...

Dat is in ieder geval fijn om te lezen dat het al weer een paar dagen werkt zoals je zou mogen verwachten @BossieNL, hopelijk blijft dit zo! Bedankt ook dat je dit hier nog even hebt willen laten weten. Mocht je toch weer problemen ervaren dan denken we natuurlijk graag met je mee :)

Reputatie 5
Badge +5

@Jan van KPN ik gebruik en Fritzbox! met TP-Link Deco wifi dus dank maar geen KPN modem.
Inmiddels werkt Toon ook alweer een paar dagen zonder issues zonder dat ik verder iets heb aangepast aan wifi of internet. Blijft een vaag verhaal...

Ehm ik heb dat probleem sinds vanmorgen. En maak ook gebruik van de Fritzbox!  Router even herstart toen werkte het weer, maar vervolgens valt de verbinding er weer uit. Fritzbox geeft overigens wel aan dat er verbinding is met de Toon, dat blijkt ook uit het IP adres. Alleen de Toon blijft maar “verbinding opbouwen” 

Reputatie 7
Badge +11

Ik denk dat we het over een Toon hebben van de 1e of 2e generatie, waarvan ik al ettelijke topics binnen dit forum heb gezien en 1 medeforumlid tot uit den treure heb proberen te helpen om de Toon weer aan de praat te krijgen, echter zonder resultaat.

Misschien worden bepaalde versies van Toon te oud om nog te kunnen gebruiken @RobvdPoel 

 

Reputatie 5
Badge +5

Ik denk dat we het over een Toon hebben van de 1e of 2e generatie, waarvan ik al ettelijke topics binnen dit forum heb gezien en 1 medeforumlid tot uit den treure heb proberen te helpen om de Toon weer aan de praat te krijgen, echter zonder resultaat.

Misschien worden bepaalde versies van Toon te oud om nog te kunnen gebruiken @RobvdPoel 

 

Ja het is geen reclame voor de Toon vrees ik. Ik heb de tweede versie..nu werkt de wifi weer na een reboot van de toon na de stekker van de ketelmodule er even uitgehaald te hebben. Maar na 20 minuten viel de verbinding weer weg. Nu weer in de lucht ..sinds wanneer weet ik niet.  De wifi gaat er bij mij  nachts af sinds ik fritz box heb . Weet niet of de toon daar raar mee omgaat. Moet het tegen kunnen zou je zeggen. We gaan het in de gaten houden. Gelukkig heeft het geen invloed op het programma van de Toon.

Reputatie 7
Badge +9

Wat oudere apparaten kunnen het zoeken naar het WiFi signaal opgeven na x periode dat het bekende WiFi signaal offline is. Dan moet je eerst weer handmatig zoeken naar het WiFi signaal of rebooten.

@RobvdPoel @N.N. Ik heb het opgegeven met Toon… Ga naar iets anders op zoek. Bij mij is het nu af en aan dat er staat dat Toon geen internet kan vinden. Soms is het met een paar minuten weg, soms na een paar uur. Geen pijl op te trekken en als ik vanaf een oude laptop een pingetje laat lopen naar nu.nl blijft die reageren als Toon offline gaat. Dan lijkt het mij toch sterk dat mijn KPN-verbinding niet stabiel zou zijn… 

Iemand nog goede tips voor een smart thermostaat? 😁

Reputatie 5
Badge +5

@RobvdPoel @N.N. Ik heb het opgegeven met Toon… Ga naar iets anders op zoek. Bij mij is het nu af en aan dat er staat dat Toon geen internet kan vinden. Soms is het met een paar minuten weg, soms na een paar uur. Geen pijl op te trekken en als ik vanaf een oude laptop een pingetje laat lopen naar nu.nl blijft die reageren als Toon offline gaat. Dan lijkt het mij toch sterk dat mijn KPN-verbinding niet stabiel zou zijn… 

Iemand nog goede tips voor een smart thermostaat? 😁

Geen problemen meer met de verbinding met de Toon. Ik heb wel de energie instellingen van het fritz modem iets terug gezet. Weet niet of dat het probleem veroorzaakte maar sindsdien geen problemen meer gehad. 

Met de Fritzbox heb ik hetzelfde probleem.
Nu met heel veel apparaten wifi wachtwoord onjuist meldingen. Echt irritant.
Ik denk dat ik waarschijnlijk een fabriekherstel moet doen, maar dan ben ik al mijn settings kwijt.

Over de Toon generatie 1 kan ik wat meer vertellen.
Dit model heeft na een verloop van tijd een brakke Wifi module.
Je kan nog proberen de Toon open te maken en de antenne aan te drukken op de chip. Ook zeggen sommigen op domotica forums, dat de wifi module eruit klikken en opnieuw erin ook kan helpen. Het is gewoon z’n wifi chip als in een laptop die vervangbaar is.
Bij mij geen verbeteringen helaas. Nu verbonden met een hele oude router als accesspoint, maar tussen 2 uren en 2 dagen verliest Toon ook deze verbinding.
Via aliexpress heb ik een andere wifi module gekocht met exact dezelfde type nummer en andere codes.
Ik zal hier updaten of dit gewerkt heeft.

Ben ik alleen nog niet van het probleem af met bv een chromebook die wifi wachtwoord onjuist aangeeft of mijn raspberry pi 3.

Reageer