Beantwoord

Tractive tracker vind mijn Wifi netwerk KPN box 12 niet

  • 30 September 2023
  • 72 reacties
  • 753 keer bekeken

Ik ben nieuw hier op het forum en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een medewerker van KPN gaf mij de tip om mijn vraag hier te posten.
 

Ik gebruik al enige maanden een Tractive tracker voor mijn huisdier. De app van Tractive geeft de mogelijkheid om een energiebesparende zone in te stellen dmv het toevoegen van je WiFi netwerk. Dit heeft altijd zonder problemen gewerkt. Sinds deze week ziet mijn WiFi netwerk op de KPN box 12 de tracker opeens niet meer in de app van Tractive bij het instellen hiervan. Het vreemde is dat elk ander netwerk in de buurt wel opgevangen wordt behalve mijn WiFi netwerk. Ik heb overigens deze week bericht van KPN gehad dat men een update op de KPN box 12 hebben gedaan. 
 

Loopt iemand hier ook tegenaan en wellicht een oplossing voor dit probleem gevonden?

icon

Beste antwoord door Mik61 3 November 2023, 21:27

Bekijk origineel

72 reacties

Hallo @kjoostveen het kan zijn dat jouw tracker slechts op 1 bepaalde wifi-band werkt, óf de 2.4-band of de 5.0-band.

Veel apparaten kunnen door hun inferieure software niet zelfstandig onderscheid maken tussen de 2,4- en de 5,0-band.

Daar heeft KPN iets voor bedacht: ‘extra wifi’.

Als je dat activeert, activeer je alléén die band die voor jouiw tracker geldt en geeft die een unieke naam, dan moet de tracker altijd kunnen verbinden.

 

Hoi Jan, dank je wel voor je reactie. En dit moet ik in de KPN box 12 aanzetten? Ik ga het proberen en hoop dat dit werkt.. :-)

Hoi Jan, dank je wel voor je reactie. En dit moet ik in de KPN box 12 aanzetten? Ik ga het proberen en hoop dat dit werkt.. :-)

Hallo @kjoostveen dat zet je in de KPN Box12 aan onder de rubriek wifi, subrubriek extra wifi.

 

Jan, maakt het nog iets uit of deze op WPA2-WPA3 of alleen WPA2 of WPA3 staat?

Nog een vraag… Onder wifi signaal in de KPN box12 staat:

2,4 GHz wifistandaard ax

2,4 GHz bandbreedte 20 MHz

2,4 GHz kanaal auto

5 GHz wifistandaard ax

5 GHz bandbreedte 160 MHz

5 GHz auto

Moet ik hier nog iets in veranderen of kan ik dit laten staan?

 

 

Wifi netwerken zijn jammer genoeg nog steeds niet te zien in de app van de Tractive tracker...

Hallo @kjoostveen ik zou bij de 2,4 de ax vervangen door N of G/N

en bij de 5.0-band de ax door AC of N/AC

Verder alles zoveel mogelijk op AUTO zetten en opslaan.

en de combi wpa2/wpa3 kiezen

In de handleiding van de tracker moet precies staan welke instellingen deze ondersteunt en de wifi-instellingen bij de extra wifi daar op aanpassen.

 

 

Hoi Jan, dank je wel voor je reactie. Ga er morgen even mee aan de slag met de instellingen. Vandaag en vanavond op pad jammer genoeg ;-) Ik hoop dat dit gaat lukken :-)

Hallo @kjoostveen laat de (goede) afloop even weten s.v.p.

Goeiemiddag @JanD Ik heb de volgende instellingen gedaan maar nog steeds geen succes.. Hoe kan dat nou toch?

 

 

G/N en N/AC beide is volgens mij niet in te stellen…

Reputatie 5
Badge +5

Wat Je zou kunnen proberen indien mogelijk is om in die tracker je wifi netwerk te vergeten en dan opnieuw toe te voegen. 

Reputatie 5
Badge +5

Oh trouwens ik zie dat je in je laatste post niet in extra wifinetwerk menu zit want daar moet je de extra Wifi instellen. 

@Cappuccino2 allereerst bedankt voor het meedenken… het wifi netwerk heb ik inderdaad al uit de tracker gegooid alleen is het probleem nu dat het netwerk de tracker niet meer ziet. 
 

Als ik zo thuis ben dan zal ik nog eens kijken… :-)

Hallo @kjoostveen onderstaande screendump moet je hebben qua instellingen:

 

@JanD dank je! Ga ik proberen! :-)

Beste @JanD, heb de instelling van jouw screendump in het modem gezet maar de tracker vind nog steeds het netwerk niet. Ook springen de instellingen terug naar de oude settings als ik naar een ander tabblad (zoals wifinetwerk) ga… Moet ik Wifi-5 proberen ipv wifi-6? Snap er werkelijk niks van…. 

De instellingen zijn wifi5

Zie je wel in de wifilijst je wifinaam van de extra wifi staan, daar zou je ook met een mobiel of pc moeten kunnen verbinden, als dat lukt ben je al een stap verder en moet je het verder in de tracker zoeken @kjoostveen 

@JanD Ik heb deze omgezet in het modem naar wifi5 met de instellingen van jouw screendump. Het netwerk (en de extra wifi2G en wifi5G) wordt netjes op mijn iMac, iPad en iPhone gezien behalve nog steeds de tracker… Ik heb contact met Tractive gehad en ze sturen een vervangend exemplaar op. Ik hoop dat het aan de tracker ligt en dat de nieuwe het netwerk wel gaat opvangen. Ik laat je even weten als ik de tracker binnen heb en of het gelukt is goed? Dank je wel voor je hulp tot dusver :-)

Graag gedaan @kjoostveen , ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.

 

Hoi @kjoostveen . Hopelijk lukt het.

Zo niet, laat het nog even weten. Ik heb hier ook zo'n tracker.  Ik gebruik 'm niet meer want mn hond luistert beter ;-)  maar volgens mij heb ik nog wel een abonnement. 

Dus ik kan het dan nog even voor je proberen te testen. 

@Erwin_  Dankjewel voor je bericht. Als het goed is, krijg ik vandaag een nieuwe tracker binnen. Ik ga proberen of deze het netwerk wel ziet. Ik laat weten of dat lukt :-)

@Erwin_ Ik heb de nieuwe vervangende tracker binnen gekregen maar deze ziet het netwerk ook niet. Heb contact met de fabrikant gehad en de tracker werkt op de 2.4 GHz op de 802.11b standaard. Hierop heb ik een extra wifipunt gemaakt op de 2.4 GHz maar de tracker wordt nog niet gezien. Heb ook wifi-5 ipv wifi-6 geprobeerd. Zou jij het eens willen testen met jouw tracker of heb je nog andere suggesties wat ik kan proberen?

Goedemiddag,

Hier een kleine update… Ik ben er nu achter gekomen dat je in de nieuwste firmware van de KPN 12 box de 802.11b standaard niet meer kan aanzetten. In de oude versie firmware kon dit nog wel. Weet iemand een andere oplossing om een apparaat met de 802.11b standaard in de laatste versie firmware van de KPN box 12 in te stellen? Door de nieuwe update is de tracker dus onbruikbaar geworden…

Zelfde probleem sinds een dag of drie met twee tractive trackers

Reageer