Beantwoord

Unify UXG Lite heeft een trage upload op glasvezel

  • 3 January 2024
  • 60 reacties
  • 1596 keer bekeken

Badge

Hallo vandaag heb ik mijn kpn 1 Gbit fiber geïnstalleerd en ik heb mij UXG lite direct op het glasvezel kastje aangesloten, zonder tussenkomst van de Expedia box. Instelling zoals bekend, PPOE en vlan op 6. De download gaat goed maar de upload blijft op 20 mbit hangen. Ik heb dit op andere fora ook gelezen als probleem maar nog geen oplossing kunnen vinden. Het schijnt alleen bij XGS-PON verbinding te gebeuren.

 

als ik de Experia box er tussen zet is het probleem opgelost maar dit is niet wat ik wil, deze experia box wil ik eruit hebben.

 

kan iemand mij hiermee helpen

icon

Beste antwoord door Machielj 30 January 2024, 18:55

Bekijk origineel

60 reacties

Reputatie 7

Heb je al eens gekeken of je een andere uploadsnelheid haalt als je IPv6 uitzet op de UXG Lite?

Badge

Heb je al eens gekeken of je een andere uploadsnelheid haalt als je IPv6 uitzet op de UXG Lite?

IPv6 staat uit, heb het zojuist aan gezet om te testen maar maakt geen verschil. 
 

hier een link naar unify zelf met hetzelfde probleem

Badge

Hallo vandaag heb ik mijn kpn 1 Gbit fiber geïnstalleerd en ik heb mij UXG lite direct op het glasvezel kastje aangesloten, zonder tussenkomst van de Expedia box. Instelling zoals bekend, PPOE en vlan op 6. De download gaat goed maar de upload blijft op 20 mbit hangen. Ik heb dit op andere fora ook gelezen als probleem maar nog geen oplossing kunnen vinden. Het schijnt alleen bij XGS-PON verbinding te gebeuren.

 

als ik de Experia box er tussen zet is het probleem opgelost maar dit is niet wat ik wil, deze experia box wil ik eruit hebben.

 

kan iemand mij hiermee helpen

Zoals je zelf al hebt kunnen lezen op het forum van Ubiquiti is het wachten op een firmware update voor de UXG-Lite. Helaas zal niemand anders het probleem voor je kunnen oplossen, hooguit een workaround geven door de UXG-Lite achter de Experiabox te plaatsen voor de tussentijd.

Badge

Hallo vandaag heb ik mijn kpn 1 Gbit fiber geïnstalleerd en ik heb mij UXG lite direct op het glasvezel kastje aangesloten, zonder tussenkomst van de Expedia box. Instelling zoals bekend, PPOE en vlan op 6. De download gaat goed maar de upload blijft op 20 mbit hangen. Ik heb dit op andere fora ook gelezen als probleem maar nog geen oplossing kunnen vinden. Het schijnt alleen bij XGS-PON verbinding te gebeuren.

 

als ik de Experia box er tussen zet is het probleem opgelost maar dit is niet wat ik wil, deze experia box wil ik eruit hebben.

 

kan iemand mij hiermee helpen

Zoals je zelf al hebt kunnen lezen op het forum van Ubiquiti is het wachten op een firmware update voor de UXG-Lite. Helaas zal niemand anders het probleem voor je kunnen oplossen, hooguit een workaround geven door de UXG-Lite achter de Experiabox te plaatsen voor de tussentijd.

Je kan dit wel zo stellig zeggen maar daar zijn de meningen over verdeeld aan wie het ligt.

ik lees op fora dat het aan de Genexis XGS-PON ONT zou kunnen liggen want mensen met de nieuwe Nokia  XGS-PON ONT hebben hier geen last van icm de UXG-lite

misschien kan kpn hierin iets voor mij betekenen?

Reputatie 7

Machielj schreef:

ik lees op fora dat het aan de Genexis XGS-PON ONT zou kunnen liggen want mensen met de nieuwe Nokia  XGS-PON ONT hebben hier geen last van icm de UXG-lite

Heb je een link naar zo'n forum waarin gesteld wordt dat dit issue niet speelt i.c.m. een XGS-PON ONT van Nokia?

Reputatie 7
Badge +8

@wjb ik heb op een locatie met xgs-pon met een genexis converter het probleem niet met de UXG Lite.

Lijkt me ook echt niet dat dit probleem bij Ubiquity zou moeten liggen.

lees namelijk bij Delta gebruikers en Odido hetzelfde probleem met trage upload en een Nokia ONT.

ik gebruik de UXG Lite achter GPON zonder problemen.

Reputatie 7

ik heb op een locatie met xgs-pon met een genexis converter het probleem niet met de UXG Lite.

Dan zou het dus ook niet aan de XGS-PON ONT Genexis liggen.

 

Lijkt me ook echt niet dat dit probleem bij Ubiquity zou moeten liggen.

lees namelijk bij Delta gebruikers en Odido hetzelfde probleem met trage upload en een Nokia ONT.

Heb je een link naar zo'n topic waar Delta en Odido gebruikers dit issue melden i.c.m. een Nokia ONT?

Mijns inziens wijst het er dan juist steeds meer op dat de oorzaak bij Ubiquiti gezocht moet worden.

Reputatie 7
Badge +8

ik heb op een locatie met xgs-pon met een genexis converter het probleem niet met de UXG Lite.

Dan zou het dus ook niet aan de XGS-PON ONT Genexis liggen.

 

Op deze locatie zat eerst een Nokia ONT deze hebben we vervangen voor een Genexis en daarna werkte het meteen de upload.

 

En google even op problemen dan vind je er genoeg zoals Machiel al aangeeft.

Reputatie 7

MennoG78 schreef:

Op deze locatie zat eerst een Nokia ONT deze hebben we vervangen voor een Genexis en daarna werkte het meteen de upload.

En dat is dus precies het tegenovergestelde van dat wat @Machielj aangeeft in dit bericht. Daar stelt hij dat juist het vervangen van een Genexis ONT door een Nokia ONT de oplossing zou zijn.

Reputatie 7
Badge +8

MennoG78 schreef:

Op deze locatie zat eerst een Nokia ONT deze hebben we vervangen voor een Genexis en daarna werkte het meteen de upload.

En dat is dus precies het tegenovergestelde van dat wat @Machielj aangeeft in dit bericht. Daar stelt hij dat juist het vervangen van een Genexis ONT door een Nokia ONT de oplossing zou zijn.

Hmm dan las ik het verkeerd.

Ik moest op die locatie de Nokia weg halen en Genexis plaatsen toen was het probleem weg.

Kan natuurlijk toeval zijn.

Maat van me is nu bezig met 3 locaties met een UXG lite ook allemaal met Genexis (die zat in het pakket om te plaatsen) hij laat me zo weten of het werkt bij de eerste.

Reputatie 1

MennoG78 schreef:

Op deze locatie zat eerst een Nokia ONT deze hebben we vervangen voor een Genexis en daarna werkte het meteen de upload.

En dat is dus precies het tegenovergestelde van dat wat @Machielj aangeeft in dit bericht. Daar stelt hij dat juist het vervangen van een Genexis ONT door een Nokia ONT de oplossing zou zijn.

Hmm dan las ik het verkeerd.

Ik moest op die locatie de Nokia weg halen en Genexis plaatsen toen was het probleem weg.

Kan natuurlijk toeval zijn.

Maat van me is nu bezig met 3 locaties met een UXG lite ook allemaal met Genexis (die zat in het pakket om te plaatsen) hij laat me zo weten of het werkt bij de eerste.

 

ik heb met de UXG ook het probleem dat de upload (1 GB) niet boven de 100 uitkomt.
Hoe dit op te lossen?

Reputatie 7

Mvd2021 schreef:

ik heb met de UXG ook het probleem dat de upload (1 GB) niet boven de 100 uitkomt.
Hoe dit op te lossen?

Welke ONT heb jij?

Reputatie 1

Mvd2021 schreef:

ik heb met de UXG ook het probleem dat de upload (1 GB) niet boven de 100 uitkomt.
Hoe dit op te lossen?

Welke ONT heb jij?

Hoe check ik dat?

Reputatie 7

Is het deze ...

... of deze …

 

Reputatie 1

Is het deze ...

... of deze …

 

 

de bovenste (niet nokia).

Op de edgerouter had ik wel een goede upload...

Reputatie 7

Ik ben bang dat dit issue niet eenvoudig te tackelen zal zijn.

Ik hoop dat KPN bereid is die Genexis te vervangen door een Nokia om te kijken of daarmee het probleem verholpen kan worden.

Reputatie 1

Ik ben bang dat dit issue niet eenvoudig te tackelen zal zijn.

Ik hoop dat KPN bereid is die Genexis te vervangen door een Nokia om te kijken of daarmee het probleem verholpen kan worden.

Waarom wordt hier de upload dan wel gehaald met de edgerouter?

Reputatie 7

Het lijkt echt een probleem te zijn dat zich alleen uit bij de combinatie UXG Lite en een XGS-PON ONT.

Reputatie 1

Het lijkt echt een probleem te zijn dat zich alleen uit bij de combinatie UXG Lite en een XGS-PON ONT.

 

Wellicht dat dit wel nog opgelost kan worden door een udpate met UXG?

Dit product is pas recent gelanceerd natuurlijk.

Ik heb er 2 aangesloten afgelopen week. 

Geen issue bij Caiway Glas, bij KPN dus een lage upload….

Reputatie 1

Het lijkt echt een probleem te zijn dat zich alleen uit bij de combinatie UXG Lite en een XGS-PON ONT.

Zelf een Nokia ONT plaatsen zal lastig worden?

Reputatie 7

Mvd2021 schreef:

Geen issue bij Caiway Glas, bij KPN dus een lage upload….

Bij Caiway wordt er naar alle waarschijnlijkheid geen pppoe verbinding gebruikt, klopt dat?

Wat voor een glasvezelaansluiting heb je bij Caiway (AON, GPON of XGS-PON) en wat is het merk en type van de NTU/ONT?

Reputatie 1

Mvd2021 schreef:

Geen issue bij Caiway Glas, bij KPN dus een lage upload….

Bij Caiway wordt er naar alle waarschijnlijkheid geen pppoe verbinding gebruikt, klopt dat?

Wat voor een glasvezelaansluiting heb je bij Caiway (AON, GPON of XGS-PON) en wat is het merk en type van de NTU/ONT?

 

Caiway is inderdaad DHCP ipv PPOE.

 

Zou er een workarround te bedenken zijn om dit te fixen?

Gaat dit mis bij alle ISP`s met PPOE?

Reputatie 7

Zou er een workarround te bedenken zijn om dit te fixen?

Gaat dit mis bij alle ISP`s met PPOE?

Ik ben bang dat het toch echt Ubiquiti is die die samen met KPN zal moeten analyseren.

Mijn vermoeden is dat alleen de combinatie UXG Lite, pppoe en XGS-PON problemen geeft.

Of dit dan alleen bij KPN gebeurt weet ik niet.

Reputatie 1

Zou er een workarround te bedenken zijn om dit te fixen?

Gaat dit mis bij alle ISP`s met PPOE?

Ik ben bang dat het toch echt Ubiquiti is die die samen met KPN zal moeten analyseren.

Mijn vermoeden is dat alleen de combinatie UXG Lite, pppoe en XGS-PON problemen geeft.

Of dit dan alleen bij KPN gebeurt weet ik niet.

Het lijkt er op de USG dit probleem niet heeft met KPN?

Wellicht een optie om tot die tijd een USG er tussen te zetten?

Reputatie 7

Het lijkt er op de USG dit probleem niet heeft met KPN?

Wellicht een optie om tot die tijd een USG er tussen te zetten?

Persoonlijk zou ik dan de UXG Lite nog even in de kast laten liggen en alleen de USG gebruiken.

Reageer