Vraag

Welk modem is een goede vervanger voor de Experia Box?

  • 29 April 2024
  • 3 reacties
  • 59 keer bekeken

Reputatie 1

Ik ben op zoek naar een complete vervanger van de experia box. 

Reden hiervoor is dat de WiFi van dat ding ronduit slecht is, weinig bereik en veel uitval. Heb de box al eens omgewisseld, maar geen verbetering. 

Ik heb glasvezel, dus volgens mij zou het een kwestie kunnen zijn van experia box ontkoppelen van glasvezel kastje (NT) en nieuwe setup aansluiten?

Ik heb alleen internet van KPN, geen TV en geen vaste telefoon

Daarnaast wil ik dat KPN zich niet meer kan bemoeien met mijn netwerk zoals ik dat inricht. (telkens als ik de klantenservice bel wordt mijn modem op magische wijze terug gezet naar fabrieksinstellingen)

Nu weet ik dat bijvoorbeeld Fritzbox 4060 een optie is, maar dat is wellicht al wat overkill met z'n Dect station en home automation integratie. 

Belangrijk vindt ik:

  1. WiFi goed en stabiel. mesh lijkt me wel nodig gezien huis 2 etages heeft en een redelijke tuin (SuperWiFi valt vaker uit dan dat het werkt)
  2. (VPN) Port forwarding en de rest DICHT. 
  3. Configureerbaar via webinterface. Mobiele app leuk, maar niet nodig
  4. evt leuk maar geen must zou ik het fijn vinden als er wordt gelogd welk aangesloten apparaat welke DNS request doet (X bezocht kpn.com om 12.00uur) zo iets.
  5. nog leuker, maar ook geen must, blokkeren van domeinen (al dan niet automatisch) voor bepaalde apparaten. (denk aan sexueel getinte content, zwaar agressieve games op de apparaten van de kinderen)

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Dan zit ik te denken aan een FritzBox.

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Zilverdael80, bij KPN heb je vrije modemkeuze. Dus je kan altijd een ander modem gebruiken maar het zou natuurlijk gewoon moeten werken met de huidige apparatuur. Iets in je netwerk kan ook voor problemen zorgen. Misschien dat je daar wat meer over kunt vertellen. En welk modem heb je op dit moment in bezit? 

 

Overigens zou de klantenservice niet zonder overleg je modem mogen resetten lijkt me. Je bent dan immers instellingen etc. kwijt? Maar dit is wel iets wat ze vaak proberen om te kijken of dit je probleem verhelpt. 
 

Reputatie 1

Hi @Zilverdael80, bij KPN heb je vrije modemkeuze. Dus je kan altijd een ander modem gebruiken maar het zou natuurlijk gewoon moeten werken met de huidige apparatuur. Iets in je netwerk kan ook voor problemen zorgen. Misschien dat je daar wat meer over kunt vertellen. En welk modem heb je op dit moment in bezit? 

 

Overigens zou de klantenservice niet zonder overleg je modem mogen resetten lijkt me. Je bent dan immers instellingen etc. kwijt? Maar dit is wel iets wat ze vaak proberen om te kijken of dit je probleem verhelpt. 
 

Ik zeg zelfs expliciet zeer duidelijk mijn modem niet te resetten … 2 dagen later? reset! 
Dat is inmiddels nu 3 keer gebeurt, dus wat dat aan gaat ook geen toeval meer. 

Heel frustrerend omdat het niet direct gebeurt, maar ergens in de periode na het telefoongesprek. 
Vanuit mijn werk kan ik vervolgens niet meer op mijn thuisnetwerk komen, met alle mogelijke problemen van dien. 

Maargoed, terug komend op de vraag, ik zou niet weten welk apparaat WiFi storingen zou moeten genereren. Wat ik wel weet is dat alle op WiFi verbonden apparaten er hinder van ondervinden.
Alle streaming kastjes geven met regelmaat de melding ‘WiFi verbinding verbroken’. Vaak komt deze op tijd terug voor de buffer om aan te vullen zodat het programma niet wordt onderbroken, maar soms ook niet. 
Games krijgen (dis/re)connects wanneer de WiFi hapert. Muziek stottert etc. etc.

Het meest frustrerende aan het hele verhaal is dat in pakweg 1% van de gevallen het apparaat niet meer terug verbind aan de WiFi. Deze moet je dan handmatig helpen om terug op de WiFi te komen. Niet leuk, bij geen enkel apparaat.

Het SuperWiFi punt is inmiddels uitgeschakeld, wat een compleet drama ding is dat zeg. 
Deze verliest ook regelmatig de verbinding met de experiabox (draadloos aangesloten, want zo kon het immers volgens KPN). Maar áls die de verbinding verliest, blijft deze vaak inactief, terwijl de apparaten wel in verbinding blijven. Dus hebben deze wél WiFi verbinding, maar geen internet toegang tot je de SuperWiFi reset. (zo'n 3-5 keer per week)

We maken gebruik van een redelijk aantal WiFi apparaten:
1x Apple TV (2,5 meter van wifi af, direcht zicht, regelmatig uitval)
1x Google Nest Hub (2,5 meter van wifi af, direct zicht, verliest vaakst verbinding, om de 3 dagen powercycle nodig om opnieuw aan te sluiten)
4x Google nest speaker 
2x Google chromecast
1x Android TV (xgimi beamer matig wifi bereik, vaak uitval)
4x laptop (1 bekabeld, nooit problemen, 3 op WiFi game disconnects (waarvan 1 laptop op wifi nog geen 50cm van de experiabox))
3x smart plug (waarvan 1 inmiddels totaal dienst weigert, andere 2 wekelijks een reset nodig)
1x 3D printer, weinig problemen mee, staat uit als hij niet print dus wordt regelmatig gereset
Vaatwasser ben ik mee gestopt om opnieuw te verbinden, soms wel 3x per dag verbinding kwijt
4x Mobiele telefoon (op de slaapkamer, 3 meter van experiabox af (betonnen verdiepingvloer) is de 5G sterker, sneller en stabieler dan de WiFi)
2x Tablet (worden minder gebruikt)

En om alles wat rooskleuriger te maken, we zijn bezig met het in orde maken van de zolder tot speelzolder waar de kinderen los kunnen gaan, daar is nu vrijwel géén WiFi (2mbs speedtest) vandaar de wens voor een meshnetwerk. 

 

Zelf al de Experiabox naar de woonkamer verhuist vanuit de meterkast om in ieder geval daar beter en stabieler bereik te hebben, maar dat mocht niet veel baten. 
SuperWiFi gekocht en aangesloten, maar die maakte het hele verhaal zowaar nog erger dan beter.

WiFi verbeter tool wel 30 keer doorlopen. Kanaal wissels, modem verplaatsen etc. etc. etc.

Ik ben wel een beetje ‘klaar’ met de KPN apparaten

Reageer