Beantwoord

Kan ik een 085-nummer aanvragen?

  • 12 December 2023
  • 12 reacties
  • 432 keer bekeken

Badge

Ik wil voor mijn vaste lijn graag een geografisch onafhankelijk nummer zodat ik hetzelfde nummer kan behouden mocht ik ooit naar een andere regio verhuizen.

Levert KPN ook 085-nummers voor de vaste telefonie, en zo ja, hoe vraag ik deze dan aan?

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 12 December 2023, 18:59

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik weet dat Solcon, een volledige dochter van KPN, dat wel levert @flare 

Bij KPN misschien via KPN zakelijk.

 

Achter een 085 nummer zit ook altijd een gewoon telefoonnummer. Je hebt dus ook een gewoon nummer nodig. Als iemand naar het 085 nummer belt wordt ie doorgeschakeld.

Althans zo werkt het bij ContactMakers.nl. Die verkopen (...) 085 nummers. 

Een 085 erbij is niet goedkoop. Tussen 22,50 en 30,-- per maand. Afhankelijk van de aanbieder.

KPN heeft het alleen voor Groot Zakelijk per 100 (...) nummers.

… ander bedrijf om er een te nemen: Belfabriek.nl.

Badge

Achter een 085 nummer zit ook altijd een gewoon telefoonnummer. Je hebt dus ook een gewoon nummer nodig. Als iemand naar het 085 nummer belt wordt ie doorgeschakeld.

Althans zo werkt het bij ContactMakers.nl. Die verkopen (...) 085 nummers. 

Een 085 erbij is niet goedkoop. Tussen 22,50 en 30,-- per maand. Afhankelijk van de aanbieder.

KPN heeft het alleen voor Groot Zakelijk per 100 (...) nummers.

… ander bedrijf om er een te nemen: Belfabriek.nl.

Een 085 nummer is een gewoon nummer, maar wordt ook veel gebruik voor "vast op mobiel"-diensten. Dat is echter niet waar ik naar op zoek ben.

Wat betreft dat laatste denk ik dat je 085- en 088-nummers door elkaar haalt. 088-nummers worden in blokken van ten minste 100 nummers uitgegeven, terwijl 085-nummers ook los verkrijgbaar zijn.

Belfabriek levert niet aan particulieren dus dat is geen optie helaas.

Reputatie 7
Badge +12

KPN EEN MKB levert 085 nummers. Onze particulieren tak niet.

Badge

KPN EEN MKB levert 085 nummers. Onze particulieren tak niet.

Helder! Is het wel mogelijk om bij een andere provider een 085-nummer aan te vragen en deze vervolgens mee te nemen naar mijn consumenten pakket bij KPN door middel van nummerbehoud? Bij het online aanschaffen van een nieuw pakket lijkt het invoeren van het mee te nemen nummer een  085-nunmer geen probleem te zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Ik wil voor mijn vaste lijn graag een geografisch onafhankelijk nummer zodat ik hetzelfde nummer kan behouden mocht ik ooit naar een andere regio verhuizen.

Levert KPN ook 085-nummers voor de vaste telefonie, en zo ja, hoe vraag ik deze dan aan?

Mocht het via kpn niet mogelijk zijn, dan kan je bij bijvoorbeeld CheapConnect een VOIP Account afsluiten. Daarbij kan jezelf een nummer uitkiezen en ook een 085 nummer.

 

Reputatie 7
Badge +12

KPN EEN MKB levert 085 nummers. Onze particulieren tak niet.

Helder! Is het wel mogelijk om bij een andere provider een 085-nummer aan te vragen en deze vervolgens mee te nemen naar mijn consumenten pakket bij KPN door middel van nummerbehoud? Bij het online aanschaffen van een nieuw pakket lijkt het invoeren van het mee te nemen nummer een  085-nunmer geen probleem te zijn.

Nee zo ver ik weet is dit niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +10

Mocht het via kpn niet mogelijk zijn, dan kan je bij bijvoorbeeld CheapConnect een VOIP Account afsluiten. Daarbij kan jezelf een nummer uitkiezen en ook een 085 nummer.

Precies, dat heb ik ook.
Bovendien goedkoop, in de zin dat een 085  nummer bij CheapConnect net zoveel kost als een regulier aan “regio” gebonden netnummer.  Ofwel  € 8,95  per jaar  voor een 085 nummer.
(Exclusief de belkosten, die overigens een stuk goedkoper zijn dan bij KPN).
 

Achter een 085 nummer zit ook altijd een gewoon telefoonnummer. Je hebt dus ook een gewoon nummer nodig. Als iemand naar het 085 nummer belt wordt ie doorgeschakeld.

Nee dat is niet zo.  Het is een volledig op zichzelf staand nummer, wat niets met een “regio” gebonden netnummer van doen heeft.  Er wordt dus ook niet doorgeschakeld.
Het 085 nummer staat ook gewoon in de telefoongids. Een beller krijgt ook dat nummer te zien.
(Nummer heb ik niet afgeschermd).

Uitzondering is het gebruik van meerdere VOIP telefoons die je allemaal aan hetzelfde 085 nummer zou willen toewijzen. In dat geval gebruik je “interne” SIP nummers (bij mij in een 7770xxxxxxx reeks), die je doorschakelt naar de 085 buitenlijn.

Die doorschakeling naar een buitenlijn geldt ook voor een normaal regio gebonden netnummer lijn, bij gebruik van meerdere VOIP telefoons. Dus gebruik van “interne” 7770xxxxxxx SIP nummers die je verdeelt over meerdere VOIP telefoons en dan doorschakelt naar de buitenlijn.

Men hoeft ook niet een normaal aan regio gebonden lijn af te nemen naast een 085 nummer.
Indertijd bij CheapConnect slechts met één 085 nummer gestart. Toen dat actief was, en ik voldoende ervaring had met gebruik van dat nummer met VOIP apparatuur. Pas erna een keer het bij KPN (Telfort) geldende “regio” vaste nummer, naar CheapConnect geporteerd.

Even nagekeken wanneer de accounts zijn geactiveerd.

085 nummer start datum     22-12-2018
Geporteerd KPN regio nr     17-06-2019    ofwel een half jaar later.

“Interne” 7770xxxxxxx SIP nummers, krijg je er twee gratis van bij afname van één buitenlijn.
(Bij twee buitenlijnen bij elkaar dus 4 gratis interne SIP nummers + een "Trunk” nummer).
Is voor mij voldoende.

Zou je meer interne SIP nummers willen inzetten, dacht dat het dan € 1,- per jaar extra kost
per SIP-nummer?  (Een bedrijf met 20 VOIP telefoons voor één buitenlijn betaalt dan € 18,- per jaar extra).  Dat is zo goedkoop omdat belkosten bij gebruik van 20 telefoons in een bedrijf met wellicht dan ook 10-20 actieve werknemers, daarbij natuurlijk wel flink gaat oplopen.

Badge

Voor toekomstige lezers met dezelfde vraag wel interessant om te lezen:

Inmiddels is het me gelukt om bij KPN als particulier een 085-nummer op de vaste lijn te hebben. Hiervoor heb ik eerst een 085-nummer elders aangeschaft en deze vervolgens vrijwel meteen door middel van nummerbehoud overgezet naar KPN. De telefonische klantenservice vertelde me dat dit niet mogelijk zou zijn, maar bij het online aanvragen van dit nummerbehoud heb ik geen enkel probleem ondervonden en was dit de eerstvolgende werkdag geregeld.

Reputatie 7
Badge +10

Een creatieve omweg om het op die wijze voor KPN dan toch makkelijk gedaan te krijgen.
Maar begrijp eigenlijk niet waarom je dat nummer dan weer hebt geporteerd naar KPN?

Betaal je een stuk meer aan belkosten, en ben je voor gebruik van dat 085 nummer gebonden aan je “thuis” vaste KPN internetaansluiting. Ergens anders kun je het nummer niet gebruiken.
(Nou ja, als je een VPN verbinding opzet naar je thuislocatie kan het wel).

Badge

Een creatieve omweg om het op die wijze voor KPN dan toch makkelijk gedaan te krijgen.
Maar begrijp eigenlijk niet waarom je dat nummer dan weer hebt geporteerd naar KPN?

Betaal je een stuk meer aan belkosten, en ben je voor gebruik van dat 085 nummer gebonden aan je “thuis” vaste KPN internetaansluiting. Ergens anders kun je het nummer niet gebruiken.
(Nou ja, als je een VPN verbinding opzet naar je thuislocatie kan het wel).

Onbeperkt bellen bieden veel VoIP-providers niet aan, of ze vragen er heel veel geld voor met fair use policies die het onbeperkte er ook weer afhalen. Bij KPN is onbeperkt ook echt onbeperkt, en voor een redelijk schappelijke prijs. Vandaar de keuze om dit nummer bij KPN onder te brengen.

De vaste lijn schakelt zodra ik niet thuis ben automatisch door naar mijn mobiele nummer. Uitbellen met de 085-lijn als ik niet thuis ben doe ik door middel van een softphone op mijn smartphone in combinatie met een VPN-verbinding.

Reputatie 7
Badge +10

Dan heb je nog te weinig verdiept in VOIP uitbel opties die voor ieder ter beschikking staan.
Want er zijn veel goedkopere uitbel opties, waar zelfs KPN onbeperkt bellen niet tegenop kan.
Met name als het gaat om internationaal “vaste lijn” telefonieverkeer.

Voor mijn situatie gebruik ik daarbij doorgaans dus NIET het CheapConnect account
(waar twee vaste lijn telefoonnummers van mij zijn ondergebracht, waaronder een 085 nr).

Voor uitbellen, gebruik ik twee verschillende “Betamax” VOIP accounts (van een Luxemburgse firma).

Voor elk van hun VOIP diensten hanteert men een ander verdien model / algoritme. Afhankelijk van je eigen belpatroon zou je dan beter voor het ene, of andere uitbel VOIP account kunnen kiezen.

Met tegenwoordige VOIP telefoons, en softphones, is het mogelijk om volledig automatisch het juiste uitbel account te kunnen laten kiezen.

Meer informatie bij een onderwerp 10 maanden geleden vanaf < HIER >,
en neem daarbij de verwijzingen in die reactie ook mee. En nog < DEZE > vervolgreactie.

Nu geldt al lang niet meer dat je bij VoipBuster (of een van de andere „betamax“ VOIP services),
daarbij een eigen vast nummer kunt onderbrengen, ook voor inkomende gesprekken.
Vandaar alleen „uitbellen“. Je verifieert het wel met je eigen vaste nummer, zodat degene die je belt dat nummer te zien krijgt. (Dus bij een 085 nummer - dat nummer).

Vergelijking van tarieven:

https://voip-comparison.com/betamax

https://voipkredi.com/page.php?page=betamax-dellmont

Mat dat onderwerp, en gebruik van een  „VoipBuster“  account, komt het erop neer
dat je € 10,- beltegoed (excl. BTW) op de rekening stort.  Je kunt dan 3 maanden gratis bellen naar pakweg 29 landen (waaronder Verenigde staten).

Na die 3 maanden gaat het beltegoed langzaam op (tegen uitermate lage beltarieven).
Tegen de tijd dat het beltegoed op is krijg je een e-mailtje om bij te storten,
en stort je weer € 10,-  Daarmee heb je weer opnieuw 3 maanden gratis bellen.

Zelf gebruik ik dat „VoipBuster“  al jaren.
Naast een  „PowerVoip“  account m.b.t. uitbellen naar mobiele nrs (via de vaste lijn).

Inmiddels echter wel een stuk minder vaak, (ben al 5 jaar gepensioneerd). Heb minder te bellen.
(Privé met name gewoon via een onbeperkt mobiel abonnement bij een van de goedkope “dochter” providers van KPN).

Reageer