Beantwoord

Nummerherkenning inkomende gesprekken komt niet door met de Experia Box 12

  • 19 February 2024
  • 28 reacties
  • 532 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds mijn moeder over is van Ziggo naar glas van KPN (eind okt 2023) heeft ze geen nummerherkenning meer op inkomende gesprekken. Na uitgebreid alles op het forum gelezen te hebben aan de slag gegaan. Inmiddels het modem terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw geconfigureerd, maar helaas nog geen nummerherkenning. De telefoon ondersteunt zowel FSK als DTMF en uitgaande gesprekken zijn ook prima te zien in de belgeschiedenis van het modem. Echter inkomend en gemist blijven leeg. Graag checken of de nummerherkenning aan staat voor inkomende gesprekken. Uitgaande gesprekken geven wel netjes een nummer. Want als de belgeschiedenis voor inkomend en gemist leeg blijven, meer dan 5 maal getest, dan moet dit uitstaan en heeft het nog geen communicatie met de telefoon gehad.

Alvast bedankt. 

 

ps in mijn profiel heb ik de gegevens van mijn moeder toegevoegd.

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 25 March 2024, 11:14

Bekijk origineel

28 reacties

Hmm, dit probleem zou al maanden geleden opgelost moeten zijn.

Het kan zijn dat je moeder een telefoon heeft die alleen FSK nummerweergave (zoals bij Ziggo) ondersteunt. En niet de DTMF die kpn gebruikt.

Voor al “ouderen” telefoons hebben nog al eens die tekortkoming.

Reputatie 2

Nee, helaas is een Gigaset A970A en deze ondersteunt zowel FSK als DTMF. Anders had er denk ik ook geen nummer kunnen staan in de belgeschiedenis voor uitgaande calls.

Uitgaand bellen staat los van inkomend. Uitgaande nummers staan altijd in de lijst, die kies je tenslotte zelf. Als er geen M101 in het typenummer voorkomt gaat ie niet werken met de nummerweergave bij kpn.

Basis al eens even een minuut stroomloos gehad?

Of als dat niet helpt.

Basis al eens een harde reset gegeven? Adapter uit stopcontact. Terwijl je die er weer in stopt de zoektoets op de basis ingedrukt houden. Let op: ook de pin en het antwoordapparaat zijn dan gereset; handsets dienen opnieuw aangemeld.

 

Reputatie 2

Thanks voor de info, ga het checken. Helaas woont mijn moeder niet om de hoek en is dit voor haar te lastig, dus ik moet het gaan plannen.

 

Weet jij ook waarom de binnenkomende calls niet in de belgeschiedenis staan? Ik zou verwachten dat als nummerherkenning vanuit de KPN aanstaat, dit altijd zichtbaar in de router zou moeten zijn. De calls komen immer eerst binnen op de router, of maak ik hier een denk fout? Alvast bedankt. 

In de bellijst van het modem zou je ze inderdaad wel moeten zien.

Ik kan het niet checken. Ben al maanden niet gebeld op de vaste lijn. Want eigenlijk gebruik ik die niet meer en geef sinds 2011 mensen dat nummer niet meer.

Heb je zelf een toestel op kpn wat wel binnenkomende nummers toont? Test daarmee eens bij je ouders.

Reputatie 2

Thanks, helaas geen vaste telefoon meer en ook geen toestel hiervoor meer.

 

Hopelijk kan een KPN Moderator checken mbt de inkomende gesprekken in de belgeschiedenis van de router.

Ik laat het vervolg weten :-) 

In verband met privacy mag en kan dat niet van afstand ingezien. Dat kan alleen via aansluiting op het modem ter plekke. Bedraad of via wifi inloggen op het modem.

Reputatie 2

Klopt, maar hoop dat een KPN moderator wel de instellingen aan de KPN kant kan checken 🤞

Als je de gegevens van je moeder in je profiel hier hebt staan, dan wel 😉

https://forum.kpn.com/settings/profile 

Reputatie 2

👍 yep staan erin. Heb jij nog iemand van de moderatoren, die ik eventueel direct kan “aanschrijven” 

Nee. De moderator komt hier 'vanzelf’ aan toe. Wachtrij is ongeveer 48 uur en je topic staat er nu 22 uur. Even geduld.

Reputatie 2

ok, thanks I wacht nog ff op een KPN Moderator 👍

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @RobbCr, als ik naar de instellingen kijk aan KPN zijde, zie ik dat Nummerherkenning aan staat. De instelling dus om te zien door welk telefoonnummer jij wordt gebeld staat aan in onze instellingen. Mijn advies is dan voor nu de reset te proberen die @PeterG al eerder heeft genoemd. 

Reputatie 2

Hoi Jeroen, bedankt voor het nakijken. Ik neem aan dat je op het adres van mijn moeder hebt gekeken en niet bij mij 😉.

Wat ik echter niet snap dat er dan geen meldingen/gebelde nummers staan in de belgeschiedenis van de router bij inkomend/gemist. Want als daar al niets staat gaat er ook niets naar de vaste telefoon. Kun jij aangeven hoe dat komt. Ik wil nl alles doen wat Peter heeft voorgesteld, maar ik wil wel zeker zijn dat er nummers binnenkomen op de router. Kun je dit nazoeken/uitleggen. Alvast bedankt. 

Reputatie 7
Badge +19

Dat is wel vreemd, er komen wel toch telefoontjes binnen? @RobbCr Dat het toestel dus rinkelt en er opgenomen kan worden? 

Reputatie 2

Bellen gaat perfect, zowel uitgaand als binnenkomend werkt prima. Mijn moeder kan echter niet zien wie er belt en daar gaat het om. Dit vindt ze heel lastig.

Hoop dat jullie kunnen zien wat er aan de KPN kant aan de hand is. Ik heb van het weekend de router helemaal naar fabrieksinstellingen teruggezet en daarna opnieuw de configuratie aangepast (alleen SSID en pw van de wifi) zodat alle apparaten weer kunnen connecteren.

Alvast bedankt. 

Reputatie 2

Beste @Jeroen van KPN ,

Ben eigenlijk benieuwd naar het vervolg. Helaas nog geen verandering. Geen nummerherkenning bij mijn moeder, verder bellen geen enkel probleem, zie gegevens van mijn moeder in mijn profiel.

Graag actie. Alvast bedankt. 

Reputatie 7
Badge +19

De software van de Box 12 heeft op dit moment geen logboek voor de telefoongesprekken. Dus dat je daar niets ziet, dat klopt @RobbCr. Dat staat verder los van de inkomende nummerweergave. De technische dienst vraagt zich af, of het met een ander toestel wel werkt. 

Zolang er maar M101 in het serie nummer voorkomt is de set geschikt voor FSK (Ziggo e.a.) en DTMF (kpn) nummerweergave.

De mijne bijvoorbeeld, zie foto S30852-S2025-M101-11

En er staat ook nog “analoge telefoonaansluiting in NL” op.

Reputatie 2

Bedankt Jeroen/Peter, ik ga er mee aan de gang, maar mijn moeder woont niet om de hoek, dus mogelijk duurt het ff.

@Jeroen van KPN ik heb wel uitgaande gesprekken in de belgeschiedenis log staan, dus dat werkt wel en is in tegenspraak dat dit niet zou werken. Wil je dit nog eens checken en ik ben benieuwd hoe dan de communicatie loopt voor deze nummers? Vanuit de telefoon naar de router of vanuit het KPN netwerk naar de router?

Hoor graag van je. Alvast bedankt. 

Reputatie 2

Hier een update, inmiddels een foto van het basisstation en deze is inderdaad een B101. Het blijft toch raar want deze is gekocht bij Mediamarkt. Helaas geen gegevens meer van.

Wel contact nog gezocht met Gigiset om te kijken of zij op basis van coulance iets konden doen, immers volgens de gebruiksaanwijzing zou het zowel FSK als DTMF moeten ondersteunen. Helaas is dit niet gelukt en heb ik inmiddels een N300 basis station gekocht, welke ik volgende week ga installeren. Deze heeft wel netjes een M101 type aanduiding, dus dit zou dan moeten werken. Ook heeft Gigaset gegarandeerd dat de huidige C570H handset moeten werken met de N300.

Als het werkt doe ik volgende week weer een update. Nog overwogen om de box12 te laten vervangen door een box10 (had ik toevallig zelf nog liggen, ivm vervanging door Fritzbox), maar niet gedaan, omdat ik zelf niet zo kapot ben van de Box10

 

 

 

 

deze is inderdaad een B101. Het blijft toch raar want deze is gekocht bij Mediamarkt.

Bij een stenen Mediamarkt of via de website?

Via de website zijn ze ook actief in/voor België en Duitsland.

Reputatie 7
Badge +19

Inmiddels is duidelijk geworden dat dit probleem met de nummervermelding komt door de Box 12. Om het op te lossen is er een software aanpassing nodig. Deze update zal waarschijnlijk in april uitgerold gaan worden @RobbCr 

Neemt niet weg dat dan alsnog wel een toestel nodig is dat DTMF ondersteunt. 

Bij Gigaset dus M101 en vermelding 

Analoge telefoon aansluiting in NL 

 

Reputatie 2

@PeterG , helaas weet ik dit niet, mijn broertje heeft dit toen geregeld, dus waarschijnlijk via de website. Ik ga komend weekend de N300 installeren en ga dan zien of het gaat werken. In eerste instantie waarschijnlijk niet zoals @Jeroen van KPN  melde, dus dat is wel ff balen. 

Vanuit Gigaset de aanbeveling van de N300, box 100 of een geheel nieuwe set kopen gekregen. Gekozen voor de N300, omdat ik dan ook nog kan kiezen voor de VOIP oplossing in de N300, maar ga in eerste instantie voor de VOIP faciliteit in de Experia 12 box 🤞

@Jeroen van KPN graag terugmelding wanneer de update beschikbaar komt, incl versie nr, zodat ik dan waarschijnlijk de boel opnieuw zal moeten starten. Zie bij de N300 allerlei instellingen voor een VOIP verbinding te maken en volgens mij zijn er ook als gebruikers die dit zo doen. Wel heb je dan een authentication password nodig. Waar kan ik deze vinden, want die zie ik niet bij de instellingen van de telefoon op de Experiabox12. Graag antwoord.

allebei Alvast bedankt voor jullie tijd, antwoorden en betrokkenheid.

 

 

Reageer