Beantwoord

Nummerherkenning inkomende gesprekken komt niet door met de Experia Box 12

  • 19 February 2024
  • 31 reacties
  • 714 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds mijn moeder over is van Ziggo naar glas van KPN (eind okt 2023) heeft ze geen nummerherkenning meer op inkomende gesprekken. Na uitgebreid alles op het forum gelezen te hebben aan de slag gegaan. Inmiddels het modem terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw geconfigureerd, maar helaas nog geen nummerherkenning. De telefoon ondersteunt zowel FSK als DTMF en uitgaande gesprekken zijn ook prima te zien in de belgeschiedenis van het modem. Echter inkomend en gemist blijven leeg. Graag checken of de nummerherkenning aan staat voor inkomende gesprekken. Uitgaande gesprekken geven wel netjes een nummer. Want als de belgeschiedenis voor inkomend en gemist leeg blijven, meer dan 5 maal getest, dan moet dit uitstaan en heeft het nog geen communicatie met de telefoon gehad.

Alvast bedankt. 

 

ps in mijn profiel heb ik de gegevens van mijn moeder toegevoegd.

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 25 March 2024, 11:14

Bekijk origineel

31 reacties

Tja, die N300 IP is nou niet een simpel apparaat. Volgens mij kan ie ook gewoon ‘analoog’ dus via de phone poort van de Box12.

 maar ga in eerste instantie voor de VOIP faciliteit in de Experia 12 box

Wat dat betreft had je misschien beter de eenvoudigere versie bij kpn kunnen kopen (€ 39,95 ex verzendkosten). Die is voor alleen analoog dus behalve aanmelden handsets verder plug & play.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/278373/kpn-basisstation/ 

Reputatie 2

Klopt, daar kwam ik ook achter, nadat ik mij wat meer aan het inlezen was op alles van Gigaset. Het hele VOIP stuk is nog best wel lastig, ondanks, dat ik een achtergrond heb in netwerken en allerlei datacom. Daarom ook eerst gewoon via de analoge aansluiting. De box bij KPN is denk ik gelijk aan de box100 van Gigaset, maar daar twijfelde ik over om dat ik niet zeker kon stellen dan die inderdaad een M101 heeft ipv een B101, die je heel veel ziet voorkomen. Gelukkig viel de prijs van de N300 tov box100 mee en was maar 10 euri

Ligt er ook weer aan waar je de Gigaset box 100 koopt. 

Bij Amazon zal ie ongetwijfeld B (FSK) zijn.

Bij een Nederlandse (web)shop is de kans vele malen groter dat het M (DTMF / FSK) is.

Bij kpn heb je 100 % kans dat het de goede is 😉.

Dank voor deze uitgebreide draad. Ik volg niet alles, maar herken wel het probleem van de weigerende nummerherkenning. Ik heb ook een Experia 12, met daarbij als telefoon een Panasonic_KX-TG6823 handset, aangesloten op VOIP. De nummerherkenning heeft het altijd gedaan, eerder ook met de Experia 12. Maar nu dus al een paar maanden niet.

In april zou het probleem met de software opgelost moeten zijn, aldus Jeroen van KPN, maar het is nu mei en de nummerherkenning werkt nog steeds niet. Is er al meer bekend over wanneer het probleem opgelost is?

Overigens -zeg ik in mijn onverstand- snap ik niet goed dat de oplossing zo lang moet duren: als het eerder wél goed gewerkt heeft en de software daarvan dus goed werkte, waarom is het dan zo moeilijk om nieuwe software zo aan te passen dat het ook werkt?

Oeps…, ik zie nu hier (https://forum.kpn.com/product-updates/kpn-box-12-update-naar-kpn-software-v12-c-23-15-06-609610/index6.html?postid=7153#post7153) een bericht van 14 dagen geleden dat er nog steeds geen duidelijk zicht is op wanneer het probleem van de nummerherkenning opgelost zal zijn.

Is er al meer bekend over wanneer het probleem opgelost is?

Uitrol van de fix is aangekondigd voor eind mei (nu), @HarAss .

Reputatie 2

Hier een update.

Heb de N300 geïnstalleerd een tijdje terug, maar was er nog niet aan toegekomen om hier het resultaat te melden. Na aansluiten en de handsets te hebben overgezet naar de N300, werkte het direct. Op alle handsets werd netjes de nummerweergave gedaan en tot op heden werkt het ook nog steeds. Wel geïnstalleerd op de analoge lijn en niet de N300 ingezet als VOIP server ter vervanging van de functionaliteit in de Exp12. Wel na de eerste installatie de Security op de Exp12 omhoog gezet en een PW aangevraagd voor de VOIP server. Daarna na een tijd werkte alles helemaal niet meer 😬😬. Het leek erop dat of de Security aanpassing of het aanmaken van een PW voor de VOIP functionaliteit roet in het water gooiden. Daarna de Security weer teruggezet naar de standaard instellingen, maar helaas ook niets. Dat was toen dus ff mooi k… Uiteindelijk de Exp12 terug naar de fabrieksinstellingen gezet, waarbij wel de wifi instellingen behouden blijven???? Werkte de VOIP server op de Exp12 weer gewoon helemaal en heb ik niets meer veranderd 😉.

Dus conclusie geen last gehad van de firmware, deze stond toen (was met pasen) op de laatste versie en de N300 werkte out-of de box (alleen een update van de firmware van de N300 gedaan) De N300 heeft wel de M101 type aanduiding, zoals in deze post al meer is aangegeven.

Misschien ga ik op termijn nog een keer de Exp12 vervangen door een Fritzbox en zal dan waarschijnlijk de N300 gaan inzetten als VOIP server, maar verloping laat ik het maar ff zo 😅 Het werkt en kan het ook niet makkelijk op afstand aanpassen.

Succes 

@Jeroen van KPN kun je aangeven waarom ik na aanpassing van de Security en het aanvragen van een PW voor de VOIP server problemen kreeg met de gehele VOIP functionaliteit in de Exp12?? Lag het aan de Security aanpassing of de aanvraag van het PW. Zou eigenlijk wel de Security op de Exp12 naar High willen zetten en de ping functionaliteit uit willen hebben. Graag je advies en oplossing.

Reageer