Beantwoord

SIP gegevens voor Fritzbox

  • 11 January 2024
  • 19 reacties
  • 173 keer bekeken

Goedemiddag. Ik heb mijn Experiabox V10 vervangen voor een Fritzbox 5590 AON. Internet+televisie werken prima, maar telefonie niet. Ik vul mijn gebruikersnaam/wachtwoord in in de Fritzbox, maar ik moet volgens mij mijn SIP-gebruikernaam/wachtwoord hebben. Dan kun je bij KPN inloggen in de servicetool, maar krijg de melding “Zorg dat je thuis bent en verbonden bent met je eigen KPN netwerk." Deze melding krijg ik met verschillende browsers én ook met zowel experiabox én Fritzbox. KPN gebeld, maar moet eerst €5 betalen om doorverbonden te worden met de juiste mensen. Dit omdat ik geen Fritzbox bij KPN heb gekocht. Is er iemand die weet hoe ik wél aan gegevens kom?  Groet, Wim 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 13 January 2024, 09:14

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

Met een FRITZ!Box moet je gewoon de KPN wizard kunnen draaien en dan zou telefonie ook moeten werken.

Dat lijkt mij ook. Je hoeft alleen maar “Telefoonaanbieder”, “telefoonnummer”, “Gebruikersnaam” en “Wachtwoord” in te vullen. Waarbij gebruikersnaam/wachtwoord diegene zijn die je ook voor het inloggen bij “MijnKPN” gebruikt. 

 

Reputatie 7

Ruite460 schreef:

Je hoeft alleen maar “Telefoonaanbieder”, “telefoonnummer”, “Gebruikersnaam” en “Wachtwoord” in te vullen. Waarbij gebruikersnaam/wachtwoord diegene zijn die je ook voor het inloggen bij “MijnKPN” gebruikt. 

De gebruikersnaam en wachtwoord zijn niet gelijk aan de KPN ID waarmee je in MijnKPN inlogt.

Heb je de KPN wizard nu al gedraaid op jouw FRITZ!Box?

Zo nee, doe dat dan eens.

Ja, volgens de volgende stappen. Misschien niet relevant, maar heb het modem via de WAN-poort aangesloten op de NTU van KPN. Dus ik maak geen gebruik van de SFP (laser) in de Fritzbox omdat deze niet werkte. Maar dat mag niet uitmaken. De volgende procedure gebruikt: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5590-Fiber/3671_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-KPN-configureren/ 

Reputatie 7

En als jij thuis via de Servicetool jouw SIP gegevens opvraagt en het wachtwoord instelt dan lukt dat ook niet omdat je dan een foutmelding krijgt dat je niet via het thuisneteerk verbonden zou zijn. Klopt dat?

Ja, precies! Ik heb ook aan de telefoon gezegd dat die link niet werkt bij mij. En kan mij niet voorstellen dat je daar dan voor moet betalen. Nu is het zo dat de meeste telefonie tegenwoordig via de mobieltjes gaat. Dus vaste nummer wordt af en toe nog op gebeld. Zou dit nummer ook door kunnen schakelen naar een mobiel. Maar er zit een prachtig menu in die Fritz en heb twee DECT die ik ook al aangemeld heb. Dus zou mooi wezen als het werkte. (Ik ben zelf 17 jaar bij KPN werkzaam geweest (vaste verbindingen/zakelijke markt). Nu ook al jaren voor KPN bezig, maar dan in de backbones/glasvezel/Dslams/Switches.) Kan technisch van alles uitlezen...maar geen SIP-gegevens.

Van wat ik gelezen heb is dit wel vaker het geval. Dan kunnen de gegevens opgestuurd worden via SMS.

Reputatie 7

Dit lijkt me een administratief probleem.

Ik hoop dat er snel een moderator zal reageren om dit op te pakken.

Als jij jouw IP adres verkregen via https://whatsmyip.org vergelijkt met het IP adres dat in MijnKPN weergegeven wordt, komen die dan overeen?

 

Ja, ik heb ook hetzefde IP-adres gehouden. Ik kan in het KPN-systeem zien dat mijn lijn  goed is en ook wordt mijn Fritzbox herkent. Zelfs de softwareversie van de Fritz kan ik zien. Ik wacht verder nog op reacties. Anders wat bevriende KPN-monteurs aanschieten...gaat uiteindelijk wel goedkomen. Bedankt voor jou reacties!

 

Hoi @Ruite460 .  Heb je die fritzbox bij ons gehuurd? Of is dit een eigen aankoop?

(ik vraag het even omdat je in het eerste geval ook recht hebt op service van de techdesk en die kunnen hier vaak heel snel bij helpen)

Reputatie 7

Heb je die fritzbox bij ons gehuurd? Of is dit een eigen aankoop?

@Erwin_, Ik neem aan dat je het startbericht van dit topic gelezen hebt.

Dag Erwin. Inderdaad niet gekocht bij KPN. Zou geen probleem wezen volgens https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur . Je zou dan kunnen inloggen op de servicetool-pagina. Maar dit werkt niet. Groet, Wim

Reputatie 7
Badge +10

Staat onder Internet - Toegangsgegevens - Aanbiedersdiensten alle vinkjes aan. Zo ver als ik weet komt de configuratie dan automatisch binnen vanuit KPN compleet met je telefoonsettings

Klopt, staan aan.

Heb je die fritzbox bij ons gehuurd? Of is dit een eigen aankoop?

@Erwin_, Ik neem aan dat je het startbericht van dit topic gelezen hebt.

in ieder geval niet de laatste paar zinnetjes :p

 

@Ruite460 : kun je je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?

Verder nog even dit: Is jouw MijnKPN profiel up-to-date? Als er nog ‘oude’ klantnummers gekoppeld staan kan dit voor issues zorgen bij het inloggen en zaken zelf regelen. Desnoods even een nieuw KPN id aanmaken. 

Goedemorgen Erwin. Wat bedoel je met “je profiel aanvullen” ? MijnKPN profiel is nog wel up-to-date.

Reputatie 7
Badge +9

Goedemorgen Erwin. Wat bedoel je met “je profiel aanvullen” ? MijnKPN profiel is nog wel up-to-date.

Ik gok dat je even een update moet doen, en even opnieuw een van de formuliertjes opnieuw moet bevestigen. Als ik zo begrijp uit het vorige bericht, krijg je intern in de systemen van KPN een nieuw klantnummer, en moet het wel werken. Anyway, het is het proberen waard. Dat is het belangrijkste.

Goedemorgen allen. Het is uiteindelijk gelukt!

Ik heb een nieuw ID aangemaakt, daarmee kon ik inloggen op de servicetool. Hier stonden mijn SIP-gegevens (moest nog even een wachtwoord aanmaken). Deze SIP-gegevens ingevuld in de Fritzbox en voila….het werkt…..

 

Ik houd nu alleen nog over om mijn Fritzbox rechtstreeks aan mijn glasvezel te verbinden. Dit is van ondergeschikt belang. Via de NTU van KPN werkt het ook prima.

 

Bedankt allemaal voor het meedenken en de vlotte reacties! Fijn weekend!

 

Groet, Wim

Super! Fijn dat het relatief simpel opgelost kon worden!

Reputatie 7

Ik houd nu alleen nog over om mijn Fritzbox rechtstreeks aan mijn glasvezel te verbinden. Dit is van ondergeschikt belang. Via de NTU van KPN werkt het ook prima.

Persoonlijk zou ik de NTU van KPN gewoon blijven gebruiken.

Reageer