Beantwoord

Vaste telefoonnummer moeiteloos meeverhuizen via KPN of telefoonnummer migreren?

  • 27 December 2023
  • 11 reacties
  • 157 keer bekeken

Reputatie 2

Binnenkort gaat mijn buurvrouw verhuizen naar een appartement in hetzelfde 070-gebied, sterker nog in dezelfde plaats.

Nu gebruikt zij voornamelijk de vaste telefoon om gebeld te worden; men weet haar dus op dat nummer te bereiken en dat is natuurlijk al jaren hetzelfde nummer.

Daarom heb ik gezegd dat ze beter het nummer kan porteren en dan een VoIP adapter kan gebruiken, zoals de oude vertrouwde PAP2T die ik zelf ook gebruik om maximale controle te houden over het nummer. Op die manier is de kans 0,0 dat het nummer ‘verdwijnt’ of ter beschikking komt aan de nieuwe bewoners van haar huidige huis.

Nu is mijn vraag: Is de verhuisservice van KPN waterdicht, ook als je je als nieuwe klant laat registeren?

[Dus dat wil zeggen: Het huidige abonnement opzeggen dat op naam staat van haar (helaas) overleden man en een nieuw abonnement aanvragen op haar naam zodat ook eens van de korting genoten kan worden die nieuwe klanten krijgen.]

 

Het is misschien een retorische vraag want je hebt natuurlijk altijd maximale controle over jouw nummer als je het bij een derde partij onderbrengt, maar ik wil graag andere meningen horen.

Ik ben namelijk van mening dat iedereen, ongeacht of je nu gaat verhuizen of niet, het vaste nummer bij een externe partij zou moeten onderbrengen. Ik ga hier geen reclame maken maar ik betaal nu 7,5 euro per jaar voor het behoud van mijn 2 vaste lijnen en op die manier hoef ik alleen TV en internet af te nemen waardoor mijn onderhandelingspositie bij contractverlenging ook iets gunstiger is. Ik hoef daarmee mijn vaste nummers nooit mee te verhuizen mocht ik ook willen overstappen.

icon

Beste antwoord door wjb 28 April 2024, 10:45

Bekijk origineel

11 reacties

Goed dat je je buurvrouw hiermee wilt helpen. 

[Dus dat wil zeggen: Het huidige abonnement opzeggen dat op naam staat van haar (helaas) overleden man en een nieuw abonnement aanvragen op haar naam zodat ook eens van de korting genoten kan worden die nieuwe klanten krijgen.]

Ten eerste kan ze via de nabestaanden desk het abonnement gewoon op haar naam (laten) zetten. 

Ten tweede. Er kan gewoon een verhuizing van het abonnement ingezet. 

Is het nog een abonnement zonder internet van kpn? Dus pstn?

Op het nieuwe adres wordt het dan VoIP only. Wel met modem maar geen internet ( of slechts 64 kbps dat zou ook kunnen).

Is het nu internet + bellen (en misschien ook tv van kpn) kan het gewoon zo verhuizen. 

 

Voor alléén vaste telefoon gaat ook bij een nieuw abonnement er geen cadeau inzitten.

En ze wil het nummer behouden dus zal ze het abonnement mee moeten verhuizen.

Anders, bij nieuw abonnement voor cadeau, krijgt ze ook een nieuw nummer. Want anders zal kpn het uiteindelijk toch als verhuizing gaan zien bij 'nummerbehoud’. Dat kan alleen als je overstapt naar een ANDERE provider.

 

Je hebt haar wel verteld dat als ze het nummer bij een VoIP provider onderbrengt ze toch wel VAST internet moet hebben om het te kunnen gebruiken???

Badge +19

Uit je verhaal trek ik de conclusie dat de betreffende mevrouw al enigszins op leeftijd is. Ga dan niet aan de slag met dit soort moeilijk dingen. Die mevrouw wil vrijwel zeker gewoon kunnen bellen zoals ze misschien al 50jaar heeft gedaan. Gewoon verhuizen en klaar.  Houdt ze gewoon hetzelfde nummer.  Wat jij allemaal voorstelt heeft een meerwaarde van nul voor haar. 

Reputatie 2

Uit je verhaal trek ik de conclusie dat de betreffende mevrouw al enigszins op leeftijd is. Ga dan niet aan de slag met dit soort moeilijk dingen. Die mevrouw wil vrijwel zeker gewoon kunnen bellen zoals ze misschien al 50jaar heeft gedaan. Gewoon verhuizen en klaar.  Houdt ze gewoon hetzelfde nummer.  Wat jij allemaal voorstelt heeft een meerwaarde van nul voor haar. 

Dat ze op leeftijd is zou ik inderdaad beamen. Naar mijn mening is de meerwaarde echter niet helemaal 0. Ik werk al enige tijd met een VoIP adapter en na 1 keer instellen blijft het gewoon werken. Uiteraard moet je daar een werkende internetverbinding voor hebben, maar dat had ze sowieso al. Sterker nog, die heeft ze gewoon nodig.

Eenmaal ‘los’ van een provider die is gebonden aan een huisadres kan ze het nummer feitelijk overal mee naartoe nemen, ook als ze onverhoopt op een andere locatie terecht komt (ik zou verzorgingstehuis willen zeggen maar dat bestaat volgens mij niet meer in die vorm). 

Vervolgens kan ze als ‘nieuwe klant’ profiteren van een redelijke korting die al snel €30 per maand bespaard. Dat is toch mooi meegenomen.

Ik zal het voorleggen bij de klantenservice afdeling opzeggen. Misschien dat zij bij de verhuizing alsnog een uitzondering kunnen maken om haar als nieuwe klant te beschouwen in combinatie met nummerbehoud. 

Badge +19

Dat gaat niet lukken.  Kpn is daar niet op ingericht dus de computer gaat gewoon nee zeggen.  

Reputatie 2

<off-topic>

Ik vraag me af, of de KPN voor VOIP-only ook speciale modems heeft, die zich als een PSTN ( POTS )  lijn gedragen, m.a.w. die bij voorbeeld gewoon blijven werken, als de netspanning uitvalt, door middel van een ingebouwde akku  o.i.d.  Dit is nl. wel belangrijk, vooral in verband met senioren-alarmering en dergelijke. Het zal niet de eerste overval zijn, waar eerst de netspanning om zeep geholpen wordt, en vervolgens  in het donker de overval plaats vindt.

</off-topic>

@ Vraagsteller.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, zo doe ik dat ook, bij mensen die ik goed ken, zonder probleem  en bij anderen kijk ik tactisch een andere kant uit als het om technische dingen gaat, omdat bij sommige mensen mijn goedbedoelde ideeën alleen maar gezeur op leveren.

Reputatie 2

Dat gaat niet lukken.  Kpn is daar niet op ingericht dus de computer gaat gewoon nee zeggen.  

Ik bedoel enkel met het oog op korting bij de verhuizing. Ik ga het in ieder geval voorleggen aan mijn buurvrouw inclusief de reacties hierop en dan mag ze zelf (en haar kinderen) kiezen wat ze doet. 

EDIT: Uiteraard houd ik jullie op de hoogte, want ik ga er voor het gemak vanuit dat een enkeling daar interesse in heeft. De eerste update komt pas in februari.

Reputatie 2

Update:

Binnenkort gaat mevrouw verhuizen. Heb een nieuw abonnement bij Budget aangevraagd voor de nieuwe woning. Geen verhuizing van KPN. Dat heeft deels ook te maken met het feit dat Budget nog altijd de oude hardware aanbiedt voor TV. Die is mevrouw ook gewend, dat ‘leertraject’ kostte ook een paar maanden. Als ze nu zo’n nieuw model TV+ decoder krijgt (o.i.d.) die ik zelf ook heb, moet ze weer opnieuw beginnen met het zich eigen maken van de menu’s. Dus Budget had de voorkeur.

 

Ik heb geruim de tijd gehad om na te kunnen denken wat te doen omtrent het wel of niet porteren van het nummer. Uitkomst is dat het prima mogelijk is. Installatie zal ik voor haar doen.

Vervolgens kunnen haar naasten ervoor zorgen dat het nummer jaarlijks wordt verlengd bij Cheapconnect en het saldo (prepaid) in de gaten houden. 

Mocht ze toch weer moeten verhuizen, dan neemt ze gewoon de setup (Linksys pap2t) mee, ook buiten de regio van het netnummer..

Reputatie 7

CheapConnect is mijns inziens een zeer goede keuze. Ik heb al vele jaren een telefoonnummer bij CheapConnect en dat bevalt me uitstekend.

Ik heb ook nog een telefoon nummer bij KPN maar ook daarmee bellen we uitgaand via CheapConnect omdat dat veel (heel veel) goedkoper is. Hierbij wordt bij ons KPN nummer meegegeven als caller-ID (nummerweergave) zodat het voor de ontvanger gewoon lijkt alsof we met ons vaste nummer van KPN bellen.

Mijn dochter en schoonzoon wonen in Zuid-Afrika en bellen met ons KPN nummer als ze iemand in Nederland moeten spreken.

Denk er wel aan dat voor cheapconnect een IP telefoon nodig is. Of een ATA om het huidige toestel te gebruiken. 

Dat kan niet via de phone aansluiting van het modem van Budget. Meestal de v10a. 

Reputatie 7

Denk er wel aan dat voor cheapconnect een IP telefoon nodig is. Of een ATA om het huidige toestel te gebruiken. 

Klopt, @van Selm spreekt dan ook over een Linksys PAP2T. Die VoIP ATA gebruik ik ook op mijn kantoor.

 

Reageer