Sticky

Woensdag 22 mei: Dag van de Biodiversiteit

  • 22 May 2024
  • 16 reacties
  • 149 keer bekeken
Woensdag 22 mei: Dag van de Biodiversiteit
Reputatie 7
Badge +13

De Verenigde Naties hebben 22 mei uitgeroepen tot Internationale dag voor de Biodiversiteit. Daarmee willen zij mensen bewust maken van de rol en het belang van biodiversiteit.  

In heel Nederland worden er vandaag activiteiten georganiseerd rond het thema biodiversiteit. Ook KPN heeft een aantal initiatieven die een bijdrage leveren aan de biodiversiteit. De komende drie weken zullen we elke week een leuk initiatief met jullie delen en deze uitlichten! 

 

Wat is biodiversiteit en waarom is het belangrijk?

Volgens het Wereld Natuurfonds is biodiversiteit: 

“Biodiversiteit is een blauwe vinvis met een hart zo groot als een auto. Maar ook een mijt die op onze wimpers leeft. Biodiversiteit is een paradijsvogel en een slijmzwam, een vliegende eekhoorn en een bloeiende alpenweide. Biodiversiteit is al het leven – dieren, planten, mensen, schimmels en micro-organismen – dat zich over miljarden jaren over de aarde heeft verspreid en is geëvolueerd tot de wonderlijkste vormen en soorten.

Biodiversiteit, ofwel soortenrijkdom, is waaruit onze natuurlijke wereld bestaat. Het omvat alle soorten planten, dieren en micro-organismen, en zelfs genetische variaties daarin. Al deze soorten werken samen in een ecosysteem en zorgen zo voor evenwicht in de natuur.”

“Hoe diverser een gebied, hoe meer verbindingen tussen organismen, hoe rijker en beter bestand het is tegen veranderingen zoals klimaatverandering, ziektes en plagen. Als een soort niet tegen een verandering kan, kunnen andere soorten het overnemen zonder dat het hele systeem instort. Zie het als een blokkentoren: met het weghalen van één blokje zal de toren niet instorten, maar als er meer en meer blokjes weggehaald worden zal de toren omvallen.”

Bron: Wereld Natuurfonds

 

Wat kun jezelf doen?

Een zoektocht op het internet levert al snel een groot aantal tips op. Van het verwijderen van terrastegels in de tuin, het aanleggen van geveltuintjes tot het vergroenen van daken.

Je kunt voor meer tips vaak terecht bij je gemeente of provincie voor inspiratie. Zo heeft mijn gemeente, Gemeente Groningen, een aparte pagina met informatie voor Klimaat en Groen.

Tot slot nog een tip voor recreatie in de natuur.

 

We zijn natuurlijk ook erg benieuwd wat jullie van biodiversiteit vinden. Hebben jullie daar al aandacht voor en doe jezelf ook iets in jouw omgeving om daar aan bij te dragen?

Laat het ons weten!

 

We houden ervan om met jullie te kletsen en jullie gedachten te horen! Daarom stellen we af en toe vragen en houden we polls. Jouw input is heel waardevol voor ons en daarnaast zijn benieuwd naar jullie kijk op bepaalde dingen. 
 

Het is belangrijk om te benadrukken dat we deze vragen vooral stellen om met jullie in gesprek te gaan en om een levendige community te creëren, niet per se om namens KPN inzichten op te halen. Maar: als jullie waardevolle feedback delen waarmee we ons kunnen verbeteren, dan nemen we dat zeker mee!
 

Dus voel je alsjeblieft vrij om te reageren op onze vragen en polls. Jouw gedachten en ideeën zijn belangrijk voor ons, en we stellen je deelname enorm op prijs. 

 

 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb zelf voor en achter een groene tuin. Ik vind die betonnen tuinen echt vreselijk. In de voortuin heb ik in etappes nieuwe planten gezet en daarbij gelet op de aantrekkelijkheid voor insecten, bijen en vlinders. Vandaag heb ik de tuin aan de voorkant gedaan en zag hele zwermen bijen letterlijk aanvallen op alle bloemen.

Achterom heb ik een bijenhotel gehangen. En volgend jaar wil ik als ik de nieuwe erfafscheiding heb wat nieuws planten. Een vlinderstruik gaat er dan zeker komen.

Reputatie 7
Badge +12

Bij biodiversiteit moet ik aan een van onze pop locaties in Spijkenisse denken. Deze is ontwikkeld samen met onderzoeksinstituut biodiversiteit Naturalis en ziet er heerlijk groen uit en er kunnen allerlei insecten logeren. Hij wordt niet echt gesnoeid en enkel de deur wordt vrij gehouden. 
 

 

Reputatie 7

@Ik_Combineer, Het mes snijdt aan twee kanten. Goed voor de biodiversiteit en goed voor het oog. Dat groen is toch een stuk beter dan een stenen of betonnen blok.

Onze tuin is een oase voor insecten, vogels en kikkers met een vijver en bloemenzee. Een rij coniveren zorgt elke nacht voor een roestplaats voor veel merels. Bij het invallen van de schemering zie je ze één voor één in de coniveren verdwijnen. Daarnaast hebben we een kleine houtwal waar in de winter egels gebruik van maken en afgelopen zomer waren er zelfs twee bunzings in onze tuin. 

Reputatie 7
Badge +13

@Ik_Combineer, Het mes snijdt aan twee kanten. Goed voor de biodiversiteit en goed voor het oog. Dat groen is toch een stuk beter dan een stenen of betonnen blok.

Onze tuin is een oase voor insecten, vogels en kikkers met een vijver en bloemenzee. Een rij coniveren zorgt elke nacht voor een roestplaats voor veel merels. Bij het invallen van de schemering zie je ze één voor één in de coniveren verdwijnen. Daarnaast hebben we een kleine houtwal waar in de winter egels gebruik van maken en afgelopen zomer waren er zelfs twee bunzings in onze tuin. 

Daar ben ik het volledig mee eens. Mijn tuin bestaat voornamelijk uit tegels op dit moment. En ik ben ook hard aan het nadenken om dit anders aan te pakken op dit moment. 

Reputatie 7
Badge +7

@Ik_Combineer, Het mes snijdt aan twee kanten. Goed voor de biodiversiteit en goed voor het oog. Dat groen is toch een stuk beter dan een stenen of betonnen blok.

Onze tuin is een oase voor insecten, vogels en kikkers met een vijver en bloemenzee. Een rij coniveren zorgt elke nacht voor een roestplaats voor veel merels. Bij het invallen van de schemering zie je ze één voor één in de coniveren verdwijnen. Daarnaast hebben we een kleine houtwal waar in de winter egels gebruik van maken en afgelopen zomer waren er zelfs twee bunzings in onze tuin. 

Helemaal mee eens @wjb, zonder groen om die bunkertjes is het dat lelijke blokje. En groot voordeel is ook dat er geen graffiti de boel gaat vervuilen. Ook vogels zijn hier heel blij mee. Eigenlijk moeten ze er nu nog het KPN logo in snoeien @Ik_Combineer 😀

Wat groen in de tuin in plaats van tegels helpt ook met het verwerken van al dat water wat de laatste weken naar beneden komt. En bij warm weer is het aantoonbaar koeler.

Ik heb al van alle soorten dieren in mijn tuin gehad. Veel vogels en ook een mega buizerd. Eekhoorns. Egels. Veel insecten en vogels. Helaas nu ook veel slakken.

Hoogtepunt was een hermelijn en die zie je niet zo vaak in een woonwijk. Deze liep een tijdje achter het huis. Grappig om te zien. Maar het mooiste was een complete uilenfamilie in de den achterom. Minder prachtig was het gepiep van de jongen midden in de nacht (zo kwam ik erachter dat ze in de boom zaten) maar prachtig om zo dichtbij naar een mega uil te kijken. Heeft zeker twee weken een plekje gehad voordat ze uitvlogen.

Reputatie 7
Badge +7

@Ik_Combineer, Het mes snijdt aan twee kanten. Goed voor de biodiversiteit en goed voor het oog. Dat groen is toch een stuk beter dan een stenen of betonnen blok.

Onze tuin is een oase voor insecten, vogels en kikkers met een vijver en bloemenzee. Een rij coniveren zorgt elke nacht voor een roestplaats voor veel merels. Bij het invallen van de schemering zie je ze één voor één in de coniveren verdwijnen. Daarnaast hebben we een kleine houtwal waar in de winter egels gebruik van maken en afgelopen zomer waren er zelfs twee bunzings in onze tuin. 

Daar ben ik het volledig mee eens. Mijn tuin bestaat voornamelijk uit tegels op dit moment. En ik ben ook hard aan het nadenken om dit anders aan te pakken op dit moment. 

Het is bovendien ook leuk en ontspannend om te tuin te onderhouden. Ik kan dan effe lekker mijn hoofd leegmaken en het geeft voldoening als je het resultaat ziet. Tegels eruit dus 😁

Reputatie 7
Badge +30

Ik kan er zó van genieten als de planten in de voortuin groen worden en alles lekker vol in bloei staat: de hortensia, de vrouwenmantel etc. Maar ik heb een vreselijke hekel aan werken in m'n tuin. 🤣 Dus zo heel af en toe dan pluk ik de onkruid eruit, maar verder laat ik het aan m'n man over. 

In de achtertuin hebben we wel veel tegels, al zijn er een paar uitgehaald toen mijn man zijn vijver verplaatste. Daar ligt nu een bult zand, met allemaal onkruid erop. We zijn nog aan het discussiëren of daar een tuintje komt of dat de tegels er weer in geplaatst worden. Misschien helpt het als ik hem dit topic toe stuur😎.

Reputatie 7
Badge +16

Tegels eruit dus 😁

Ik heb een dakterras: dus dat is niet zo’n heel goed idee, haha! Ik woon prachtig maar soms mis ik het om te wroeten in de aarde en bomen om mij heen. Ik had dolgraag een dakplataan met kruisdak of leiboom gehad, maar ja… ik zie liever een boom in de aarde dan in een pot staan. 

Sinds vorig jaar hebben we een pergola en die probeer ik te laten begroeien met een Toscaanse Jasmijn en ik heb heel wat potten en bloembakken staan/ hangen om het zo groener te maken en gezellig aan te kleden. Ik probeer dan ook rekening te houden met wat ik koop: bijvoorbeeld lavendel voor bijen en vlinders en Suzanne-met-de-mooie-ogen, voor het aantrekken van bestuivende insecten.

Engels gras: ook heel mooi!


Ik overweeg nog om een subsidie aan te vragen en samen met GrunnDak te kijken welke mogelijkheden zij nog zien voor een daktuin.

Ik vind dit ook een heel mooi initiatief Maai Mei Niet: het verhogen van de biodiversiteit door bermen en groenstroken in de openbare ruimte, door deze een bepaalde periode niet te maaien. Dan krijg je van dit soort stukken langs de weg:
 

 

Reputatie 7
Badge +7

Bij KPN denken we in oplossingen @Shyrin van KPN.  Gewoon de tegels eruit en dan een verdieping lager gewoon die boom planten 😁

Er ontstaat hooguit wat biodiversiteit een verdieping lager. Win win dus 😅

De eerste foto lijkt op Engels gras. Die heb ik achter in de tuin ook gezet dit voorjaar.

edit: zie nu pas dat je onder de foto al had gezet dat het Engels gras betreft. Dat had ik dan toch goed gespot.

Reputatie 7
Badge +19

Haha, ik vind @Roy74's suggestie een prima oplossing @Shyrin van KPN 😁 plant je die boom beneden en leid je 'm gewoon naar boven 😍 opgelost!!

Ik had zelf ook liever een tuin, heerlijk om buiten bezig te zijn, maar ik moet het voor nu ook doen met mijn knusse balkonnetje. Heb er verschillende plantjes staan, intussen ook nog wat moestuinkweeksels zoals tomatenplantjes en pepers, en een grote bak waarin ik een wilde bloemenmix heb gestrooid. Verder heb ik naast mijn balkon aan de muur twee kleine insectenhotels hangen. Eigenlijk alles wat ik aan beestjes in huis tegen kom zet ik buiten weer uit (alleen de muggen zijn een uitzondering 🤣).

Als we de insecten zo een beetje kunnen helpen én het zelf gezellig en mooi groen hebben, dat noem ik win-win 💚 

Reputatie 7
Badge +7

Dan toch nog deze tip: Scabiosa columbaria

Een mooi plantje en een echte insectenmagneet.

In de voortuin een reeks neergezet en daarmee is er een stuk meer leven gekomen.

 

Reputatie 7
Badge +16

Oké, oké: jullie hebben mij overtuigd en ik zal mij aanmelden voor het NK Tegelwippen 😏😅

Oh, een insectenhotel is ook een idee… heb je ook daadwerkelijk veel bezoekers in het hotel, @Alexandra van KPN? Moestuin achtige dingen: dol op! Toevallig heb ik afgelopen zaterdag een courgette plantje gekocht 👩🏾‍🌾

Klopt, het @Roy74: het is inderdaad Engels gras! 

 

Reputatie 7
Badge +19

Dan toch nog deze tip: Scabiosa columbaria

Een mooi plantje en een echte insectenmagneet.

In de voortuin een reeks neergezet en daarmee is er een stuk meer leven gekomen.

Ohhhh ja deze zijn prachtig! Het park bij mij om de hoek staat er vol mee en ik vind ze zo mooi. Ik wist alleen de naam nog niet, nu dankzij jou wel 😁 dankjewel @Roy74! Misschien toch eens kijken of ik deze kan toevoegen op mijn balkon… 

Hahaha cool @Shyrin van KPN 😁 Deel je foto's? 😜 Mijn insectenhotel had even tijd nodig om bewoners te krijgen, maar nu zie ik er geregeld wat bij, zo leuk!

Reputatie 7
Badge +7

Oké, oké: jullie hebben mij overtuigd en ik zal mij aanmelden voor het NK Tegelwippen 😏😅

Oh, een insectenhotel is ook een idee… heb je ook daadwerkelijk veel bezoekers in het hotel, @Alexandra van KPN? Moestuin achtige dingen: dol op! Toevallig heb ik afgelopen zaterdag een courgette plantje gekocht 👩🏾‍🌾

Klopt, het @Roy74: het is inderdaad Engels gras! 

 

Ik heb ook een insectenhotel. Die wordt zeker bezocht. Ik begreep van mijn tuinman dat je ‘m best met de voorkant naar het zuiden kan hangen. Zelf zonnebloemen kweken is ook leuk. Had een mooi exemplaar dit jaar maar de slakken vonden dat kennelijk ook 😥

Reputatie 7
Badge +16

Ik kwam van de week een mooi insectenhotel tegen… Het stond voor een heel mooi kastje 😅😁
 

 

Reputatie 7
Badge +7

Old skool PTT 😎

Dat hotel is wel erg groot. Bijen OK, maar ik wil ook nog kunnen zitten in de tuin.

Reageer