Updates

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.23.04.18

Categorie: Wifipunten
SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.23.04.18

We updaten de SuperWifi 2 naar de nieuwste software: KPN Software. Dit doen we eerst nog alleen bij SuperWifi 2 die verbonden zijn met een modem waarop de KPN Software draait.

 

Wat zit er in de update naar de KPN Software?

Nieuwe webinterface

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle apparaten de webinterface er hetzelfde uit. 

We kunnen dit niet op alle soorten apparaten tegelijk doen. We zijn druk bezig met het updaten van de Box 12, en nu is de SuperWifi 2 ook aan de beurt. Met deze update van de SuperWifi 2 gaat hij naar de KPN Software. 

De SuperWifi 2 is de zwarte, ronde, wifiversterker

 

Mesh

Het belangrijkste van deze update is dat SuperWifi 2 punten nu samenwerken in de mesh met een Box 12 die ook de KPN Software heeft. Dit betekent dat SuperWifi 2 en Box samen één wifinetwerk hebben waarin je eindapparaten (computers, telefoons, etc.) naadloos van de wifi van de Box 12 naar die van de SuperWifi overschakelen en terug. 

Betekent ook dat als je zowel Box 12 als SuperWifi 2 hebt met de KPN Software, je de SuperWifi 2 weer draadloos kunt aansluiten.

 

Kleur van het lampje

Met deze update zit er ook een klein verschil in hoe de kleuren het lampje werken. Na het, bekabeld, installeren van de SuperWifi 2 gaat deze in een wifi analyse modus. Hierbij wordt de wifi situatie in je thuisnetwerk in kaart gebracht. Terwijl de SuperWifi 2 in deze analyse modus zit, zal het lampje oranje branden.

Je kunt op dat moment gerust al de SuperWifi 2 loskoppelen en draadloos ergens anders plaatsen. Als hij klaar is met de analyse zal het lampje groen gaan branden. Gemiddeld duurt dit ongeveer een kwartier. Heb je een complex thuisnetwerk kan dit echter oplopen tot een uur.

 

Topologie in de interface nog niet volledig

De topologie weergave in de interface van SuperWifi en Box 12 is nog niet correct. Deze geeft apparaten die verbonden zijn met de SuperWifi 2 nog niet weer. Dit is alleen een weergavefout. De aangesloten apparaten functioneren technisch gezien volledig. 

In een latere update zullen we dit verhelpen. Deze update kun je tegen die tijd ook handmatig installeren via de webinterface van de SuperWifi 2.

 

Stand Alone Modus nog niet beschikbaar

Op het moment is het niet mogelijk om in de interface van de SuperWifi de wifi instellingen aan te passen. Dit komt nog weer terug in en latere update.. Daarmee kan hij dan aangesloten worden op niet-KPN (Software) routers en kunnen wifi instellingen aangepast worden. 

Omdat deze update voor nu alleen beschikbaar is voor SW2 die aangesloten zijn op een Box 12 met KPN Software is de impact van deze ontbrekende mogelijkheid nog niet zo groot. En omdat we wel de mensen die zo'n Box 12 met KPN Software hebben de mogelijkheid willen geven tot volledig gebruik van een wifipunt, hebben we de keus gemaakt de software beschikbaar te stellen in de huidige, verder goed functionele, staat.

 

Inloggen op de SuperWifi

Voor de overgang naar de KPN Software was het zo dat je niet apart kon inloggen op de SuperWifi als deze aangesloten was op een Box 12 (of V10A). Dit omdat je altijd automatische werd doorgestuurd naar de master van het wifinetwerk. En dat is in dat geval de Box 12. 

Dat is bij de KPN Software niet meer het geval. Je kunt nu ook apart inloggen op SuperWifi punten. Dit doe je via het IP-adres van de SuperWifi 2. Wel zul je in de praktijk eigenlijk nooit hoeven inloggen op de SuperWifi 2.

Met de KPN Software heeft de SuperWifi 2 geen standaard IP adres meer. Je zult dan ook het juiste IP-adres in je Box 12 moeten opzoeken. Of open je SuperWifi 2 vanuit je Netwerkcentrum (Windows).

In een latere update zullen we dit proces makkelijker gaan maken.

 

IP-adres achterhalen in de Box 12

  • Log in op de Box 12 via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn.
    (Heb je in de Box 12 je LAN IP aangepast, gebruik dan het door jou zelf ingestelde IP-adres.)
  • Vind de SuperWifi 2 waarop je wilt inloggen in het blok ‘Verbonden apparaten’ op het hoofdscherm. 
  • Klik op het potloodicoon, dit opent een pop-up. In de pop-up vind je het IPv4 adres waarmee je op het apparaat kunt inloggen.
  • Vul dit IP-adres in op de adresbalk van je browser en druk op enter. Dit opent het inlogscherm.

 

SuperWifi openen vanuit je netwerkoverzicht (Windows)

Open een Windows Verkenner venster. In het zijmenu zie je Netwerk, ergens onderaan.

Klik hierop. In je scherm krijg je dan een lijst van alle netwerkapparatuur. Zoek hier de SuperWifi 2 waarop je wilt inloggen en dubbelklik erop. Dit opent het inlogscherm

 

Inloggen op de SuperWifi 2

Het inlogscherm van de SuperWifi 2 ziet er hetzelfde uit als die van de Box 12 met de KPN Software. Daarom staat er in het midden een afbeelding van de SuperWifi 2 om aan te geven waarop je inlogt. Daaronder zie je het versienummer van de software.

Inloggen gebeurt met hetzelfde wachtwoord als op de Box 12 als je SuperWifi gesynchroniseerd is met de Box 12. Je kunt controleren of de SuperWifi 2 gesynchroniseerd is in de Box 12. Dat doe je op dezelfde plek als waar je het IP adres achterhaalt (zie hierboven). Daar staat een kopje Status. Als daar achter staat synced, dan is de SuperWifi 2 goed gekoppeld.

Als dat niet werkt, sluit de SuperWifi 2 (opnieuw) bekabeld aan op de Box 12 en laat hem een minuutje of twee aangesloten zodat hij alsnog gaat synchroniseren. 

 

 

Wat kan ik in/met de nieuwe interface van de SuperWifi 2

Zoals we al even kort benoemden heeft het in de praktijk nog weinig toegevoegde waarde om in te loggen op de SuperWifi 2. 

Eenmaal ingelogd op een SuperWifi 2 met KPN Software krijg je een overzichtspagina te zien. Belangrijkste hierop zijn de wifigegevens en verbonden apparaten. Hoewel dit laatste nog niet goed werkt (zie hierboven bij Topologie).

De wifigegevens die je ziet zijn een kopie van de gegevens op de Box 12. Wil je deze gegevens aanpassen, dan doe je dit in de Box 12.

Stand alone modus (waarbij je de SuperWifi kunt aansluiten op en gebruiken met een niet-KPN (software) router), komt in een latere update weer terug. Daarna kun je, met stand alone modus actief, in de SuperWifi 2 de wifi-instellingen aanpassen.

Het enige wat je hier van de SuperWifi 2 zelf kunt aanpassen is of het lampje aan of uit staat. Dit is een schuifje in het blok ‘Dit apparaat’.

Dit kun je echter ook nog steeds doen met de WPS knop. Eén druk op de WPS knop zet de led uit, nog een druk op de WPS knop zet hem weer aan. Hiervoor is inloggen dus niet noodzakelijk.

 

Ook is er een pagina voor Instellingen. Hier kun je de SuperWifi 2 herstarten, resetten en handmatig updaten als er een update beschikbaar is. Normaliter hoef je dat niet te doen en zal de SuperWifi 2 automatisch updaten. 

 

 

Wie krijgt de update en wanneer?

De update gaat alleen naar SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft.

Heeft je Box 12 de update dus nog niet, dan krijgt je SuperWifi 2 hem ook nog niet.

Hierin kunnen twee situaties zijn:

 

Box 12 met KPN Software en een nieuwe SuperWifi 2

Klanten die een Box 12 hebben met de KPN Software en SuperWifi 2 aanschaffen en installeren zullen deze versie van de software automatisch krijgen tijdens de installatie van de SuperWifi 2. Volg de stappen uit de handleiding voor het installeren. 

 

Box 12 met KPN Software en een bestaande SuperWifi 2

Deze situatie zou niet veel moeten voorkomen. Het is nu nog zo dat we de KPN Software op de Box 12 alleen uitrollen bij klanten zonder aangesloten wifipunten.

Maar, het kan voorkomen dat ons systeem niet goed uitleest wat er aanwezig is. Of dat iemand tussen het moment van selectie voor de update, en de daadwerkelijke uitvoer daarvan, een SuperWifi 2 heeft aangesloten. Of iets dergelijks. 

In dat geval kan de update geforceerd worden. Soms is het voldoende om de SuperWifi 2 even (tijdelijk) bekabeld aan te sluiten. Als ons systeem de SuperWifi 2 dan als helemaal nieuw ziet, dan gaat hij netjes direct updaten.

Als dit niet werkt, dan zijn de volgende stappen nodig:

  • Sluit de SuperWifi 2 bekabeld aan op de Box 12
  • Reset de SuperWifi 2
  • Laat hem een half uur aangesloten staan. In deze periode zal ons beheersysteem de software alsnog pushen en installeren. 

 

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt uitgevoerd zodra je een SuperWifi 2 punt bekabeld aansluit op de Box 12 voor de eerste installatie. Hij zal de update dan downloaden en installeren. Hierdoor duurt de eerste installatie iets langer dan normaal. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

Op zich niet, het meeste verloopt automatisch. Alleen bij de situatie Box 12 met KPN Software en een bestaande SuperWIfi 2 moet je zelf wat doen (zie hierboven). 

Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

 

Laatste update: 25-07-2023

Komt deze update ook naar de eerste generatie super WiFi ( de witte)?


Ja, maar wanneer is nog niet bekend. 


Is er al bekend wanneer klanten die nog een V12 met de SGEJ1000060E hebben en al SuperWifi 2 hadden deze update krijgen? Is het te forceren door de SuperWifi 2 los te koppelen en het modem te herstarten? Dan kom je in de situatie dat het V12 bijgewerkt gaat worden, waarna men de Superwifi 2 punten weer kunnen aansluiten, waarna deze ook bijgewerkt kunnen worden.

Hoe lang moeten de Superwifi 2 punten los gekoppeld worden zodat KPN ziet dat deze niet meer aanwezig zijn zodat de V12 in aanmerking komt voor de update? 


Ook nog niet bekend. We zijn op het moment nog steeds alleen met de Box-12-only groep bezig qua uitrol. Update is voor de Box 12 niet door de klant zelf te forceren


Ook nog niet bekend. We zijn op het moment nog steeds alleen met de Box-12-only groep bezig qua uitrol. Update is voor de Box 12 niet door de klant zelf te forceren

Jammer, ik had graag als proefkonijn gefungeerd


Is het mogelijk om de super wifi1 ,de witte, om te ruilen voor de super wifi2?


In het topic “KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.28” staat

Wie krijgt de update en wanneer?

Dit zijn allemaal klanten die, op moment van selectie door ons, alleen een KPN Box 12 gebruiken zonder wifiversterkers. 

En hierboven in dit topic staat

Wie krijgt de update en wanneer?

De update gaat alleen naar SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft. 

 

Wie gaat er dan een update van de SuperWifi1 2 punten krijgen?

Volgens mij sluiten deze voorwaarden elkaar uit…. 🤔

Ik heb een KPN Box 12 met versie 60E en SuperWiFi 2 punten met 3.00.31 en ben benieuwd welke van de twee deze vicieuze cirkel gaat doorbreken.


@Thommus_01 helaas niet
@RBxx  dat is inderdaad wat tegenstrijdig, ik gooi hem even in de groep


@Thommus_01 helaas niet
@RBxx  dat is inderdaad wat tegenstrijdig, ik gooi hem even in de groep

 

Vandaar mijn vraag…….

 

“ Is het te forceren door de SuperWifi 2 los te koppelen en het modem te herstarten? Dan kom je in de situatie dat het V12 bijgewerkt gaat worden, waarna men de Superwifi 2 punten weer kunnen aansluiten, waarna deze ook bijgewerkt kunnen worden.

Hoe lang moeten de Superwifi 2 punten los gekoppeld worden zodat KPN ziet dat deze niet meer aanwezig zijn zodat de V12 in aanmerking komt voor de update? “


In het topic “KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.28” staat

Wie krijgt de update en wanneer?

Dit zijn allemaal klanten die, op moment van selectie door ons, alleen een KPN Box 12 gebruiken zonder wifiversterkers. 

En hierboven in dit topic staat

Wie krijgt de update en wanneer?

De update gaat alleen naar SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft. 

 

Wie gaat er dan een update van de SuperWifi1 2 punten krijgen?

Volgens mij sluiten deze voorwaarden elkaar uit…. 🤔

Ik heb een KPN Box 12 met versie 60E en SuperWiFi 2 punten met 3.00.31 en ben benieuwd welke van de twee deze vicieuze cirkel gaat doorbreken.

In de tekst staat ook:

Maar, het kan voorkomen dat ons systeem niet goed uitleest wat er aanwezig is. Of dat iemand tussen het moment van selectie voor de update, en de daadwerkelijke uitvoer daarvan, een SuperWifi 2 heeft aangesloten. Of iets dergelijks. 

Er loopt dus in principe een selectie programma waarbij v12 modems worden geselecteerd die in de systemen vermeld staan als enig apparaat in gebruik. Blijkbaar komt het dus voor dat hier soms een mismatch in zit en dat er dus wel Superwifi 2 aanwezig is. Deze blijven dan dus achter tov de v12 qua KPN software. En die kunnen dus geforceerd worden via die reset.

Dan is er nog een reguliere groep gebruikers die nieuwe superwifi 2 erbij aansluiten. Die vallen dus in de groep nieuwe Superwifi.

Maar terugkomend op de v12 is men al enige tijd bezig met mondjesmaat verspreiden van de KPN software waarbij KPN dus de selectie uitvoert. Er is zo te zien geen mechanisme om de v12  te resetten om zodanig op de nieuwe software te komen. Alleen als de v12 al wel om is dan kunnen de Superwifis 2 evt mee omgaan naar deze nieuwe beschreven firmware.


Waar kan ik vinden wat voor modem ik heb?

 


Hoi @Cpt. Caveman, op onze kennisbank kun je daar alles over vinden 😊


In de praktijk zullen er dus weinig klanten deze update gaan ontvangen. De KPN software op box12 was we tenslotte voorlopig alleen voor die klanten zonder aangesloten versterkers. Probeer me daarom een beeld te vormen wat het nut van deze product update is want de doelgroep van deze informatie lijkt me klein. Ik ga er vanuit dat de software nu in een staat is, dat de selecte groep die deze update ontvangt, met vertrouwen kan blijven werken in een mesh van box12 en superwifi2.

Informatief is het wel want het betekent dat de software op Box12 en Superwifi het punt nadert van de publieke release. Althans, zo lees ik deze update. Ik heb Box12 op de laatste reguliere firmware en Superwifi2 op de laatste reguliere firmware. Ik wil ook wel proefkonijn zijn.

Overigens is deze zin een beetje verwarrend met hetgeen er net boven staat.

Met de KPN Software heeft de SuperWifi 2 geen standaard IP adres meer. Je zult dan ook het juiste IP-adres in je Box 12 moeten opzoeken.

Dat was bij box12 al zo. Alleen had het weinig nut om het te weten omdat je toch werd doorverwezen naar de Box12 interface. Ik denk dat deze Superwifi2 update generiek is geschreven voor alle modems die de KPN software gaan ontvangen. Natuurlijk is Box12 als eerste aan de beurt en snap ik het zinnetje wel. Maar ik zou die zin ook gewoon generiek maken door Box12 te vervangen door modem.

Ik kijk uit naar het moment dat ik ook de update van Box12 en Superwifi2 ga ontvangen. Ik lees dat we nog even geduld moeten hebben.


Hoi,

simpele vraag. Ik heb een box12 met 3 superwifi 2 punten eropaan gesloten. Gaat de update van de box12 tzt vanzelf en worden aansluitend de superwifi 2 ge-update? Maw gaat dit allemaal automatisch? Of moet ik iets handmatig doen? 

Alvast bedankt

Marco


Kun je nu op de SuperWiFi's ook de netwerknaam en wachtwoord instellen? Voor het geval de KPN Box 12 naar de dokter is bijvoorbeeld? 


Hoi,

simpele vraag. Ik heb een box12 met 3 superwifi 2 punten eropaan gesloten. Gaat de update van de box12 tzt vanzelf en worden aansluitend de superwifi 2 ge-update? Maw gaat dit allemaal automatisch? Of moet ik iets handmatig doen? 

Alvast bedankt

Marco

Daar kun je tzt wel vanuit gaan. In principe gaat de doelgroep nu over v12 modems waar een nieuwe Superwifi 2 op wordt aangesloten. Die moet toch al door enige installatie actie heen om operationeel te worden. Deze rollen dus door naar de nieuwe KPN software volgens bovenstaand verhaal.

De groep v12 met al bestaande Superwifi 2 wordt (nu) nog niet geadresseerd door KPN.


Kun je nu op de SuperWiFi's ook de netwerknaam en wachtwoord instellen? Voor het geval de KPN Box 12 naar de dokter is bijvoorbeeld? 

Nope. Geen v12 , geen Superwifi, geen netwerk meer.


Kun je nu op de SuperWiFi's ook de netwerknaam en wachtwoord instellen? Voor het geval de KPN Box 12 naar de dokter is bijvoorbeeld? 

Nope. Geen v12 , geen Superwifi, geen netwerk meer.

En hoe moet je ze dan gebruiken achter een eigen router? Bijvoorbeeld iemand die overstapt van KPN naar Ziggo zou ze gewoon moeten kunnen blijven gebruiken. Het is koop-apparatuur. Die dingen kosten gewoon serieus geld.


Het antwoord staat in de openingspost:

nloggen op de SuperWifi

Voor de overgang naar de KPN Software was het zo dat je niet apart kon inloggen op de SuperWifi als deze aangesloten was op een Box 12 (of V10A). Dit omdat je altijd automatische werd doorgestuurd naar de master van het wifinetwerk. En dat is in dat geval de Box 12. 

Dat is bij de KPN Software niet meer het geval. Je kunt nu ook apart inloggen op SuperWifi punten. Dit doe je via het IP-adres van de SuperWifi 2. Wel zul je in de praktijk eigenlijk nooit hoeven inloggen op de SuperWifi 2.


Het antwoord staat in de openingspost:

nloggen op de SuperWifi

Voor de overgang naar de KPN Software was het zo dat je niet apart kon inloggen op de SuperWifi als deze aangesloten was op een Box 12 (of V10A). Dit omdat je altijd automatische werd doorgestuurd naar de master van het wifinetwerk. En dat is in dat geval de Box 12. 

Dat is bij de KPN Software niet meer het geval. Je kunt nu ook apart inloggen op SuperWifi punten. Dit doe je via het IP-adres van de SuperWifi 2. Wel zul je in de praktijk eigenlijk nooit hoeven inloggen op de SuperWifi 2.

Ja... maar vervolgens kun je niets instellen. Via Instellingen kun je herstarten of resetten. Verder niets.


En dat is dus ook de reden dat de zwarte SuperWiFi’s hier al een week of 4 nutteloos in de hoek liggen: ik kan er niets meer mee. Het is onbegrijpelijk...


Worden er, naast dat de Superwifi 2 punten nu op de generieke KPN software komen, ook andere dingen verbeterd of opgelost?

 

Ik heb een tijdje de Box12 samen met 2 Superwifi 2 punten in bedrijf gehad, maar het viel mij op dat veel apparaten op 2.4GHz bleven hangen en niet op het dichtstbijzijnde punt zaten. Het lijkt wel of Bandsteering en Roaming niet goed zijn geïmplementeerd. Dit werkt bij de AVM Fritz producten aanmerkelijk beter. Ik heb dus daarom de SW2 punten weer doorverkocht en de Box12 terug in de doos gedaan.


In het topic “KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.28” staat

Wie krijgt de update en wanneer?

Dit zijn allemaal klanten die, op moment van selectie door ons, alleen een KPN Box 12 gebruiken zonder wifiversterkers. 

En hierboven in dit topic staat

Wie krijgt de update en wanneer?

De update gaat alleen naar SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft. 

 

Wie gaat er dan een update van de SuperWifi1 2 punten krijgen?

Volgens mij sluiten deze voorwaarden elkaar uit…. 🤔

Ik heb een KPN Box 12 met versie 60E en SuperWiFi 2 punten met 3.00.31 en ben benieuwd welke van de twee deze vicieuze cirkel gaat doorbreken.

Om het nog even te bevestigen, zoals Bruistablet al in de smiezen had, als je onder het kopje ‘Wie krijgt de update en wanneer’ doorleest dan zie je dat deze update dus is voor:

  • mensen met een Box 12 waar al KPN Software op staat, die een nieuwe SW2 kopen
  • mensen met een Box 12 én SW2 die, om wat voor reden dan ook, toch de KPN Software op hun Box 12 hebben gekregen

 

Informatief is het wel want het betekent dat de software op Box12 en Superwifi het punt nadert van de publieke release. Althans, zo lees ik deze update.

Ja, is ook soort van zo. We hebben deze week inmiddels al twee rondjes van upgrades uitgevoerd bij grotere groepen dan we tot op heden gedaan hebben.

 

Met de KPN Software heeft de SuperWifi 2 geen standaard IP adres meer. Je zult dan ook het juiste IP-adres in je Box 12 moeten opzoeken.

Dat was bij box12 al zo. Alleen had het weinig nut om het te weten omdat je toch werd doorverwezen naar de Box12 interface. Ik denk dat deze Superwifi2 update generiek is geschreven voor alle modems die de KPN software gaan ontvangen. Natuurlijk is Box12 als eerste aan de beurt en snap ik het zinnetje wel. Maar ik zou die zin ook gewoon generiek maken door Box12 te vervangen door modem.

Bij de oude firmware zijn er standaard adressen voor de wifipunten. Dat zijn deze:

Maar het kan daarbij voorkomen dat het modem toch een ander adres toewijst. Bij de KPN Software is het zo dat dit stukje standaard IP-adres is komen te vervallen. En je dus altijd het IP-adres zult moeten opzoeken. En aangezien het nog wel even gaat duren voor andere modems dan Box 12 aan de beurt zijn, noemen we die zo expliciet.

 

Kun je nu op de SuperWiFi's ook de netwerknaam en wachtwoord instellen? Voor het geval de KPN Box 12 naar de dokter is bijvoorbeeld? 

Nope. Geen v12 , geen Superwifi, geen netwerk meer.

En hoe moet je ze dan gebruiken achter een eigen router? Bijvoorbeeld iemand die overstapt van KPN naar Ziggo zou ze gewoon moeten kunnen blijven gebruiken. Het is koop-apparatuur. Die dingen kosten gewoon serieus geld.

Dit komt nog weer terug in en latere update. Dan zal de SuperWifi 2 ook weer gewoon een stand alone modus hebben. Daarmee kan hij dan aangesloten worden op niet-KPN (Software) routers en kunnen wifi instellingen aangepast worden. 

Omdat deze update voor nu alleen beschikbaar is voor SW2 die aangesloten zijn op een Box 12 met KPN Software is de impact van deze ontbrekende mogelijkheid nog niet zo groot. En omdat we wel de mensen die zo'n Box 12 met KPN Software hebben de mogelijkheid willen geven tot volledig gebruik van een wifipunt, hebben we de keus gemaakt de software beschikbaar te stellen in de huidige, verder goed functionele, staat.

Ik zal dit nog even aan het startbericht toevoegen ter verduidelijking.

 

Worden er, naast dat de Superwifi 2 punten nu op de generieke KPN software komen, ook andere dingen verbeterd of opgelost?

 

Ik heb een tijdje de Box12 samen met 2 Superwifi 2 punten in bedrijf gehad, maar het viel mij op dat veel apparaten op 2.4GHz bleven hangen en niet op het dichtstbijzijnde punt zaten. Het lijkt wel of Bandsteering en Roaming niet goed zijn geïmplementeerd. Dit werkt bij de AVM Fritz producten aanmerkelijk beter. Ik heb dus daarom de SW2 punten weer doorverkocht en de Box12 terug in de doos gedaan.

De KPN Software gebruikt een andere manier van mesh dan de oude firmware. Juist op dat gebied zou je dan ook verbetering moeten zien. 


@avalon88 als aanvulling op het antwoord van Eric zou je ook eens bij deze product info pagina kunnen kijken voor de veranderingen:


Ik denk dat het aardig wat verbeteringen gaat brengen. Zeker ook in de gebruikersinterface maar ook onder de motorkap.

Ik ervaar overigens juist dat bandsteering en roaming heerlijk werkt. Ik heb Superwifi2 aangeschaft ten behoeve van een draadloze tv+ die daar uitstekend mee werkt maar ik ervaar als prettige bijkomstigheid nu overal perfecte WiFi. Ik heb de roaming eens in de gaten gehouden en ik zie mijn beweeglijke devices zoals phone of pad mooi overgaan naar het mesh punt wat ik zou verwachten gezien de lokatie.

We moeten nog even geduld hebben maar ik verwacht van de nieuwe firmware een verdere verbetering, zeker in de interface die nu op zijn minst een beetje traag is te noemen.


En dat is dus ook de reden dat de zwarte SuperWiFi’s hier al een week of 4 nutteloos in de hoek liggen: ik kan er niets meer mee. Het is onbegrijpelijk...

Daar trek kpn zicht tocht niets van aan je moet maar geduld hebben zeggen ze.