Updates

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.23.04.26

Categorie: Wifipunten
SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.23.04.26

We updaten de SuperWifi 2 naar de nieuwste software: KPN Software. Dit doen we eerst nog alleen bij SuperWifi 2 die verbonden zijn met een modem waarop de KPN Software draait. Voor SW2 die de nieuwe software al hebben is dit een update.

 

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.23.04.26?

We zetten dezelfde software op de  Box 12, V10A, V10, en de Experia Wifi en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle apparaten de webinterface er hetzelfde uit. We zijn bezig met de uitrol hiervan op de Box 12, en op de SuperWifi 2. 

In deze nieuwe versie van de SuperWifi 2 software zitten de volgende wijzigingen:

 

Verbeteringen

  • Optimalisaties in de samenwerking met de Box 12.
  • Optimalisaties in het discover- en synchronisatieproces tussen de SuperWifi 2 en het modem.
  • Het is nu mogelijk om het modem te resetten zonder dat je dan ook de SuperWifi 2 hoeft te resetten. Deze pakken nu, nadat het modem weer actief is, automatisch de gegevens weer over en zullen werken. 
  • De wifi op 2,4 Ghz was soms uit na een herstart. Dit is verholpen.
  • Als je via het resetgaatje de W2 reset zal het lampje nu 5x rood knipperen om aan te geven dat de reset geaccepteerd is en uitgevoerd wordt.

 

Lampje

Het gedrag van het lampje is verbeterd.

Groen is nu voorbehouden voor goede verbinding. Bij een bekabeld aangesloten SW2 betekent dit dat deze op een 1000 Mbit interface zit. Bij een draadloos aangesloten SW2 betekent dit dat deze op 5GHz wifi zit.

Oranje betekent een werkende verbinding, maar niet optimaal. Bij een bekabeld aangesloten SW2 betekent dit dat deze op een 100 of 10 Mbit interface zit. Bij een draadloos aangesloten SW2 betekent dit dat deze op 2.4GHz wifi zit.

Voor een draadloos aangesloten SW2 die oranje brand kan dit tijdelijk zijn. Als er een 5GHz verbinding beschikbaar is zal de SuperWIfi 2 meestal binnen 10-15 minuten overspringen. In sommige gevallen kan dit oplopen tot een uur.  Blijft de SW2 langer dan een uur oranje, dan lukt overstap naar 5GHz niet. Kijk dan naar de afstand tussen Wifipunt en modem of ander Wifpunt, en check of er verstoring aanwezig is.

Zit er bewust een grote afstand tussen Wifipunt en ander Wifipunt of modem, dan kun je de situatie laten zoals hij is. Er is rekening mee gehouden dat de SW2 op 2,4GHz kan functioneren voor alle diensten. Alleen zal de snelheid dan iets lager zijn

 

Aanvullende informatie

Wil je weten wat er in het algemeen veranderd is voor SuperWifi met de nieuwe software, bekijk dan ook de vorige product update:

Wil je meer weten over de KPN Software op de Box 12, kijk dan hier:

 

Wat kan ik in/met de nieuwe interface van de SuperWifi 2

Eenmaal ingelogd op een SuperWifi 2 met KPN Software krijg je een overzichtspagina te zien. Belangrijkste hierop zijn de wifigegevens en verbonden apparaten. Hoewel dit laatste nog niet goed werkt. De Topologie weergave geeft apparaten die verbonden zijn met de SuperWifi 2 niet weer. Dit is alleen een weergavefout. De aangesloten apparaten functioneren technisch gezien volledig. Dit wordt in een latere update verholpen.

De wifigegevens die je ziet zijn een kopie van de gegevens op de Box 12. Wil je deze gegevens aanpassen, dan doe je dit in de Box 12.

Stand alone modus (waarbij je de SuperWifi kunt aansluiten op en gebruiken met een niet-KPN (software) router), komt in een latere update weer terug. Daarna kun je, met stand alone modus actief, in de SuperWifi 2 de wifi-instellingen aanpassen.

Het enige wat je hier van de SuperWifi 2 zelf kunt aanpassen is of het lampje aan of uit staat. Dit is een schuifje in het blok ‘Dit apparaat’.

Dit kun je echter ook nog steeds doen met de WPS knop. Eén druk op de WPS knop zet de led uit, nog een druk op de WPS knop zet hem weer aan. Hiervoor is inloggen dus niet noodzakelijk.

Ook is er een pagina voor Instellingen. Hier kun je de SuperWifi 2 herstarten, resetten en handmatig updaten als er een update beschikbaar is. Normaliter hoef je dat niet te doen en zal de SuperWifi 2 automatisch updaten. 

 

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update gaat naar alle klanten met een SuperWifi 2 waar al de nieuwe KPN Software op draait.

 

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft. Heeft je Box 12 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

 

Heb je een Box 12 met KPN Software maar zijn je SuperWifi 2 punten nog niet over naar de KPN Software, volg dan deze stappen:

  • Sluit de SuperWifi 2 bekabeld aan op de Box 12
  • Reset de SuperWifi 2
  • Laat hem een half uur aangesloten staan. In deze periode zal ons beheersysteem de software alsnog pushen en installeren. 

 

Wat merk ik van de update?

Niets, dit gaat automatisch. Zit je nog op SW2.C.23.04.18, dan kun je ook handmatig via de webinterface van de SuperWifi 2 updaten.

 

Moet ik zelf nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

 

Laatste update: 20-10-2023

Dank voor de informatie. Nu nog ene update voor de V1.01.00T04.0 .

Wanneer komt deze?


Onbekend. Zodra de V10 aan de beurt is voor update dan laten we dat weten, maken we er een Product Update voor. Dus je kunt je het beste abonneren op de Product Updates, dan krijg je bericht als er een nieuwe wordt geplaatst.


Dank Erik ben ik ook vandaar dat ik er snel achter kwam!


Goedemiddag,

 

Vanmorgen vielen mijn wifi punten uit en blijkt dat er een update is. 1ste wifi punt ge-update , verliest de modem hey internet. Glasvezel even van de stroom gehaald en hij doet het weer. Evenzo ging dit met de 2de punt. Heb hier al de hele week een monteur, maar wou het hier melden, zodat jullie dit mee kunnen nemen. Hopelijk gaat alles met deze update beter.


Vanmorgen vielen mijn wifi punten uit en blijkt dat er een update is. 1ste wifi punt ge-update , verliest de modem hey internet. Glasvezel even van de stroom gehaald en hij doet het weer. Evenzo ging dit met de 2de punt. Heb hier al de hele week een monteur, maar wou het hier melden, zodat jullie dit mee kunnen nemen. Hopelijk gaat alles met deze update beter.

Wil je a.u.b. de monteur terug geven? We missen ‘m ontzettend en zijn of haar eten begint inmiddels wel koud te worden. @Noway Dude heb je wel iets van een veldbedje geregeld? 


@Ik_Combineer @pietheingrun @Niels_1 haha hij is in het weekend thuis hoor 😂


@WifiSteef leef met je mee (Apple HomeKit gaat bij mij ook niet lekker), maar heb je iets meer context: Box 12, SW2, welke home automation? Ik heb bij mijn thuis 2 wifipunten weggehaald (had er 4) en na de update van de SW2 is het stabiel(er), zie “verbeteringen” hierboven. De reden dat ik 2 draadloze wifipunten weg heb gehaald, is dat het blijkbaar met de box steeds aan het kijken is wat geschikt is op het meshnetwerk. De box12 is niet erk lekker met het Meshnetwerk. Wat je 2,4Ghz betreft zie je dat dit juist in de update is meegenomen. Maak anders een nieuwe topic aan, dan kijken we mee.


Geen idee welk modem ik heb dus ook geen idee of een update van toepassing is.


Superwifi2 de laatste update ging niet zoneenvoudig als kpn voorstelt, ik moest herstarten maar niet even stekker eruit,

maar zo elders is beschreven door kpn, hoop dat volgende keer automatsch gaat.

 

Admin: Bericht aangepast. Je hoeft niet alles te quoten, alleen reageren houdt het overzichtelijk. :)


Iwifi2 flikkerde lampje  toen handleiding gevolgd, echter deze klopt niet, na 5x rood knipperen kwamen er geen sndere kleuren ging daarna op groen.

ik hoop dat updates in vervolg automatisch gaan.

 

Admin: quote van het startbericht verwijderd i.v.m. leesbaarheid


Geen idee welk modem ik heb dus ook geen idee of een update van toepassing is.

@Hanzonia deze modems zijn momenteel in omloop. Zo kan je vergelijken welke jij hebt!

 

@WifiSteef en @Noway Dude hoewel ik met veel interesse jullie berichten lees, is dit topic misschien niet de beste plek ervoor inderdaad. Maak gerust een nieuw topic aan om het gesprek verder te volgen!

 

@Impressionistisch ik begrijp dat je de update inmiddels wel binnen hebt? Voor wat betreft de kleuren: ik neem dit intern mee!


@Marcia_ @Noway Dude Het gaat hier over het updaten van de software en mijn vrees om weer met storingen te maken te krijgen en dus is dit wel degelijk on topic.

Het probleem wat ik hier beschreven heeft heeft al 2 eigen topics.

Ik bedank @Noway Dude voor de inbreng en eindig hier mijn bijdragen zonder een nieuw topic te openen. We gaan het zien wat deze update gaat brengen.


@WifiSteef Veel suc6! Deze topic ging enkel over de update van de SW vandaar de verwarring, je gaf nl aan dat je die niet gebruikt. Nogmaals veel suc6!


 

Geen idee welk modem ik heb dus ook geen idee of een update van toepassing is.

@Hanzonia deze modems zijn momenteel in omloop. Zo kan je vergelijken welke jij hebt!

 

@WifiSteef en @Noway Dude hoewel ik met veel interesse jullie berichten lees, is dit topic misschien niet de beste plek ervoor inderdaad. Maak gerust een nieuw topic aan om het gesprek verder te volgen!

 

@Impressionistisch ik begrijp dat je de update inmiddels wel binnen hebt? Voor wat betreft de kleuren: ik neem dit intern mee!

Idd update binnen denk ik maar waar kan nu echt zien, in mijn account ?


 

Geen idee welk modem ik heb dus ook geen idee of een update van toepassing is.

@Hanzonia deze modems zijn momenteel in omloop. Zo kan je vergelijken welke jij hebt!

 

@WifiSteef en @Noway Dude hoewel ik met veel interesse jullie berichten lees, is dit topic misschien niet de beste plek ervoor inderdaad. Maak gerust een nieuw topic aan om het gesprek verder te volgen!

 

@Impressionistisch ik begrijp dat je de update inmiddels wel binnen hebt? Voor wat betreft de kleuren: ik neem dit intern mee!

Idd update binnen denk ik maar waar kan nu echt zien, in mijn account ?

Als je inlogt op je SW kan je bij je overzicht zien welke versie je hebt en hoe lang de SW actief is.


Wil je alleen de softwareversie zien dan hoef je enkel het IP-adres in te vullen en zie je de firmwareversie voordat je inlogt.


@Marcia_ @Noway Dude Het gaat hier over het updaten van de software en mijn vrees om weer met storingen te maken te krijgen en dus is dit wel degelijk on topic.

Het probleem wat ik hier beschreven heeft heeft al 2 eigen topics.

Ik bedank @Noway Dude voor de inbreng en eindig hier mijn bijdragen zonder een nieuw topic te openen. We gaan het zien wat deze update gaat brengen.

Ik ben iets minder aardig dan Marcia, en ik heb alsnog jullie gesprek verwijderd. Dit is een topic over een SuperWifi 2 update. In dit topic kun je vragen stellen over deze update, en opmerkingen/issues delen over wat er gebeurde tijdens of na deze update. Het is niet de plek om het te hebben over eerdere updates, updates in het algemeen, of inhoudelijk over andere apparaten dan de SuperWifi 2, etc… als deze dingen niet ook expliciet verband houden met een vraag of ervaring met deze update.. 

 

@Jinx81, ook jouw reactie heb ik verwijderd aangezien dat een algemene vraag is over SuperWIfi. Ik geef je wel een antwoord: er is geen specifiek bereik aan te geven, dit hangt ook van de omgeving af. Experimenteer er mee. Je kunt altijd aanvullende exemplaren bestellen als je er toch meer nodig blijkt te hebben. Heb je verdere vragen over SuperWifi, check de Wifi en WIfi versterkers kennisbank categorie, of maak een eigen topic aan.


Er doet bij mij iets bijzonders voor. De hele weekend wegvallende verbindingen. Op de modem staat alles aan incl. extra 2.4ghz. De modem reset zich steeds en houdt het een aantal uren vol. Het rare is dat op SW nr 1 Wifi aan staat, maar alle diensten daaronder uit en nu komt -ie- behalve het gastnetwerk want die staat aan en dat SW nr 2 die 15 meter verderop staat, alles op aan heeft staan. De 2 wifi punten zijn gewoon benaderbaar (draadloos) dus er is onderling contact. SW nr 1 is geel/oranje. 


Zie hier de 2 screenshots van SW nr 1. Ze hebben 2 dagen op groen gestaan en vanaf zondagnacht begonnen de problemen.


De 1ste is de modem en de 2de is SW2


Nogmaals 1ste is modem en 2de SW nr 2 . Je kunt op het plaatje hierboven bij SW nr 1 zien dat Wifi aanstaat, alle diensten uit behalve GastNetwerk.


@Noway Dude, dit klinkt iets wat wij moeten uitzoeken. Dit omdat ik ook lees dat jouw modem uitvalt. Dan is dit niet de juiste plek. Ik wil je dan vragen om een eigen topic aan te maken zodat wij dit probleem verder kunnen analyseren. 


Krijg weer de ene na de andere dezelfde  update inmiddels al 4 keer 


Hoe bedoel je dit precies, @JDD? Is het dat de SW2 de update zelf steeds automatisch herhaalt? Of is het dat hij de update doet, en jij dan nog steeds in de interface ziet dat er een upgrade beschikbaar is en dit handmatig initieert?


Vreemd…. Om de KPN software op mijn box12 te krijgen mocht ik geen Wifi versterkers van KPN hebben…ik heb versie 2. Om de update voor de wifi2 te krijgen heb ik box 12 met KPN software nodig……

ik krijg dus noch de update voor box12 noch voor de Wifi2 ………..