Hallo @NHendriks vandaag door je collega overgezet op XGS-PON. Volgens monteur ben ik pas de 2e Apeldoorner met XGS-PON 1Gbit/s, zie onderstaande afbeelding:
Ik zit nog niet op de volle downloadsnelheid, ik begon vanmiddag met 550Mbit/s down en nu op 830Mbit/s down, bekabeld gemeten. Volgens monteur loopt er een ‘intrain-traject’ en moet binnen 1 à 2 dagen de volle snelheid behaald kunnen worden. De upload haal ik al wel ten volle!
XGS-PON 1Gbit/s up/down
A
Anonymous
4 november 2021
Hallo @NHendriks , onderstaand lijkt me snel genoeg, toch?
Haal je ip adres weg... misschien is het een tijdelijk adres wat steeds wijzigt. Dat zou zo kunnen bij ipv6, maar toch…
Waarom is upload fors lager?
A
Anonymous
4 november 2021
Nick83 schreef:
Haal je ip adres weg... misschien is het een tijdelijk adres wat steeds wijzigt. Dat zou zo kunnen bij ipv6, maar toch…
Waarom is upload fors lager?
Hallo @Nick83 aangepast, download is 1,56 Gbit/s en upload is 1,28 Gbit/s, dat zijn de uiteindelijke waarden.
Als je naar fast.com gaat en op het vraagteken klikt zie je een uitleg over hoe gemeten wordt en hoe de resultaten te interpreteren.
A
Anonymous
4 november 2021
JanD schreef:
Hallo @Nick83 aangepast, download is 1,56 Gbit/s en upload is 1,28 Gbit/s, dat zijn de uiteindelijke waarden.
Hoe is dit te verklaren als de data door een ExperiaBox van 1Gbps gaat?
Of heb je een 2,5Gbps (of meer) link direct vanuit de Genexis op VLAN6 en PPPoE? Of 10G router?
JanD schreef:
Als je naar fast.com gaat en je scrolt naar beneden zie je een uitleg over hoe gemeten wordt en hoe de resultaten te interpreteren.
Ik zie geen uitleg op fast.com, alleen optioneel wat settings.
A
Anonymous
4 november 2021
Hallo @tmoesel als je op het vraagteken klikt krijg je een uitleg te zien.
Meer kan ik niet beantwoorden, heb ik geen verstand van.
A
Anonymous
4 november 2021
JanD schreef:
Hallo @tmoesel als je op het vraagteken klikt krijg je een uitleg te zien.
Aha ja dat kwam even niet bij me op om op dat vraagteken klikken, ik denk omdat ernaast Facebook en Twitter staan … of ik verwachte standaard aanwezige text i.p.v. eerst klikken.
JanD schreef:
Meer kan ik niet beantwoorden, heb ik geen verstand van.
Die text van fast.com verklaart niet het 1 en ander in je meting. Ik denk dat speedtest.net met de windows app wel realistische getallen geeft. Snelheid kan niet boven de 0,94 Gbit/s down en 0,94 Gbit/s up zijn, de ExperiaBox kan gewoon niet sneller ook al werkt de glasvezel op 10Gbit/s.
A
Anonymous
5 november 2021
Hallo @tmoesel , even een update, verschillende speedtesten geven verschillende waardes waardoor je op het verkeerde been gezet wordt i.c.m. met een Windows11-platform.
De installatiemonteur mat met zijn apparaat, aangesloten op de netwerkkabel, die altijd in mijn laptop zit, 938/938Mbit/s, op zich prima waarden, maar niet direct tot mij doorgedrongen op dat moment.
Als je de officiële speedtest van KPN doet, dus www.kpn.com/speedtest kwam ik uit op ongeveer 550/930.
Als je de speedtest van Ookla neemt, www.speedtest.net kwam ik iets hoger uit, ongeveer 700/930.
Vanochtend maar eens met de hlpdsk gebeld en van alles uitgeprobeerd etc. etc. en de hlpdsk maakte een ticket aan voor de technische afdeling die daar over gaat.
Daar het mij niet losliet, andere, lees kortere kabels, tussen ONT en modem gemaakt. De LAN-driver in de laptop van de laatste software voorzien en kwam binnen de laptop, de app van de Microsoftstore tegen van Ookla. Deze tot in den treure de snelheid laten testen via diverse servers en ik bleef tot mijn grote verbazing 931/940Mbit/s scoren. Prima waarden dus, waar ik heel tevreden mee ben.
Toen werd ik een half uur geleden door KPN gebeld over het storingsticket en hem e.e.a. verteld, zoals hiervoor beschreven. Hij was daar ook blij mee. KPN houdt het ticket nog een week open voor het geval dat, blijft het goed dan is het klaar.
Die Fast.com webiste van Netflix geeft geschatte waarden aan volgens de hlpdsk en is dus geen betrouwbare graadmeter.
Groeten en goed weekend toegewenst van een tevreden KPN-klant.
A
Anonymous
6 november 2021
JanD schreef:
Daar het mij niet losliet, andere, lees kortere kabels, tussen ONT en modem gemaakt. De LAN-driver in de laptop van de laatste software voorzien en kwam binnen de laptop, de app van de Microsoftstore tegen van Ookla. Deze tot in den treure de snelheid laten testen via diverse servers en ik bleef tot mijn grote verbazing 931/940Mbit/s scoren. Prima waarden dus, waar ik heel tevreden mee ben.
Het lijkt erop dat de ‘intrain-traject’ nu ook wel zo ongeveer voorbij is, hoewel ik niet weet dat dit dan zou moeten zijn. De installatiemonteur kwam ook al tot 938/938, dus ook al de top waarde wat je over Gbit ethernet met IP protocol haalt.
Het zou kunnen zijn dat het van wisselen van LAN-driver er voor heeft gezorgd dat je nu ook haalt wat de installatiemonteur haalde. En natuurlijk het gebruik van speedtest app, in browser heeft allerlei neveneffecten, wat zich ook wel bij fast.com laat zien, dat is gewoon geen betrouwbare meting.
JanD schreef:
Groeten en goed weekend toegewenst van een tevreden KPN-klant.
Idem, je hebt nu, en weet nu dat je het maximale uit je PC haalt kwa internet. En ook het gevoel van eindelijk glasvezel is natuurlijk bijna gedenkwaardig, in ieder geval zo voelde ik dat wel toen het er bij ons eindelijk lag en werkte.
A
Anonymous
7 november 2021
Hallo @NHendriks , kan en wil je bij bij ook zo'n fiber-meting doen als technisch geïnteresseerde?
Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet bij XGS-PON
Hallo @NHendriks , kan en wil je bij bij ook zo'n fiber-meting doen als technisch geïnteresseerde?
Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet bij XGS-PON
Omdat je recentelijk bent overgegaan naar van koper naar glasvezel kan ik deze lijn nog niet uitmeten.
Als wij in onze tooling op postcode en huisnummer zoeken dan blijft ie soms op de oude drager hangen. Bij migraties van koper naar glasvezel zien we dit vaak. Na enkele weken gaat dit trouwens wel goed. De lijn is dan vaak wel uit te meten maar dan moeten we echt op het zogenoemde Service ID gaan zoeken. Een Service ID is eigenlijk een identificatienummer van een specifieke verbinding, ga je bijvoorbeeld over van EoF naar GoF krijg je ook een nieuw Service ID. Stel ik kom voor een infra-storing van een Youfone-klant dan kan ik ook enkel de lijn vinden door op Service ID te zoeken. Dit ID kan ik niet zomaar achterhalen zonder bon waar deze in staat.
Verder is een PON-meting niet echt interessant. We krijgen wel iets meer info, zo kunnen we bijvoorbeeld ook de temperatuur van de onboard-glasmodule in het ONT uitlezen omdat het ONT dit ook allemaal mee stuurt maar dat is eigenlijk voor ons als monteurs allemaal niet echt interessant. Ook hier is vooral de dempingswaarde iets wat we moeten hebben. De dempingsmarge op PON ligt wel anders dan bij AON maar dat heeft er ook mee te maken dat je met PON ook nog splitters hebt.
A
Anonymous
4 december 2021
JanD schreef:
Vandaag aanvraag gedaan voor een 1Gbit/s-verbinding, om een maandje te proberen.
Komt een monteur voor langs.
Ander G-PON-kastje->XGS-PON
In overleg met de directie (mijn vrouw), besloten de 1/1Gbit/s aan te houden, bevalt uitstekend zo'n snelle en stabiele verbinding.
Daarbij werkt de KPN Box 12 ook nog eens perfect i.c.m. met mijn glasvezelaansluiting.
Heb geen andere wifi-spullen nodig, het modem dekt af wat het af moet dekken in mijn geval.
In uitzonderlijker gevallen kan ik van mijn mobiel of mijn laptop tijdelijk een hotspot maken.
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.