Vraag

Energie. Wat is jullie ervaring met het opstarten van de stb's?

  • 1 October 2022
  • 33 reacties
  • 351 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Zie ook hier.

Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van de KPN tv decoders, wat betreft energie (volksmond stroom).

O.a. ook opstarten vanuit eco stand en zo.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +28

@KeesYagi 

 

Reputatie 7
Badge +24

Hier:

Alleen de tv ontvanger.

Gelijk alweer ff offtopic: wij hebben vorige week alle lampen in huis nog eens nagelopen. Gloeilampen hebben we al jaren niet meer. Overal spaarlampen. Maar de spaarlampen die je nu kunt kopen gebruiken soms maar half zo veel als de spaarlampen van 4 of 5 jaar oud.

Reputatie 7
Badge +20

@Nick83 

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Is dit zowel in stand-by als aan?

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Is dit zowel in stand-by als aan?

De 2952. Dit is standby. 

Hoi @joop2011 ,

Mijn ervaring was dat het opstarten vrij lang duurde, maar als je weinig TV kijkt is dat geen probleem.

Het verbruik gaat wel met ruim 4,5 watt omlaag.Mijn TV ontvanger was bekabeld, met een DVS lijkt het niet goed te werken in ECO stand.

Je kan meer apparaten op ECO zetten trouwens ,TV , Vaatwasser, Wasmachine , Droger en je CV ketel(word warmtewisselaar niet continue warm gehouden).

Gelijk alweer ff offtopic: wij hebben vorige week alle lampen in huis nog eens nagelopen. Gloeilampen hebben we al jaren niet meer. Overal spaarlampen. Maar de spaarlampen die je nu kunt kopen gebruiken soms maar half zo veel als de spaarlampen van 4 of 5 jaar oud.

Inderdaad, kwam ik ook achter.Ik heb de lampen in de badkamer vorig jaar vervangen, bij elkaar van 30 watt naar 6 watt gegaan.

Reputatie 7
Badge +20

Een DVS verbruikt ook aardig wat, kan je ook aardig op besparen.

 

Zelf heb ik zonnepanelen wek ik meer op dan ik verbruik.

Maar velen hebben dat niet en dan zijn alle tips welkom.

Reputatie 7
Badge +12

Persoonlijk heb ik mijn stb in de slaapkamer op eco modus staan. Deze gebruik ik amper dus die twee minuutjes opstarttijd vind ik niet zo spannend. Eigenlijk zou ik die in de woonkamer ook op eco stand moeten zetten want kijk toch enkel Videoland/Disney+/Netflix/hbo/prime/YouTube via mijn Android tv. 

Lekker naïef, wat maakt het uit. Wil je besparen op je electra verbruik dan alles helemaal stroomloos maken. Maar daar ging de of topic discussie in dat andere topic niet over als ik goed lees.

 

Hier staat de 5202 op ECO dat heeft meer met een betere werking te maken dan dat beetje stroom. Vanaf maart als ons vast tarief stopt zal ik mogelijk anders reageren.

 

Het is mij eigenlijk onduidelijk wat nu precies de insteek is zonder de referentie naar het andere topic.

 

Op dit adres missen wij wel de zonnepanelen wij hadden er 6 die leverden zoveel terug dat het gasverbruik hierdoor werdt betaalt. Ons maand bedrag kon op 0 wat we bewust niet deden.

Reputatie 7
Badge +20

@Galdor68 

Die andere topic ging “off topic” inderdaad over de tv decoders of zo.

Maar hier mag je uiteraard alles over energie krijt.

 

En Spanningsloos (volksmond stroom) maken heeft ook nadelen, denk aan de lange opstarttijd.

Het nadeel van de Stb stroomloos maken is in mijn ogen dan nog eerder geen updates gepushed krijgen.

De echte afweging is wat heeft een grotere impact op je electra verbruik de stekker er helemaal uit of de eco stand.

 

Internet en TV en een laag energieverbruik gaan gewoonweg niet samen, dat lijkt me vrij duidelijk.

Reputatie 7
Badge +20

Inderdaad, spanningsloos (volksmond stroom) maken heeft nadelen.

En de Experiabox, etc. die blijft volgens mij wel altijd op de spanning (volksmond stroom), anders heb je geen WIFI o.a. 😉

Reputatie 7
Badge +16

Heb zelf de 5202 helemaal uitgeschakeld staan op de slimme stekker. Deze staat geprogrammeerd op een vaste aan tijdspanne. Dus als ik hem nodig heb staat die gewoon al standby voor korte tijd. Als ik wel een keer moet wachten duurt het opstarten maar een seconden of 30 ongeveer. Korter dan uit de eco stand. 

Reputatie 7
Badge +20

@Chrizziey 

Hoeveel vermogen (uitgedrukt in watt) gebruik die slimme stekker?

En hoeveel vermogen verbruikt de Fritzbox? 

@Galdor68

 

Maar hier mag je uiteraard alles over energie krijt.

 

 

Dan heb ik nog wel wat tips, in deze tijd van de hoge kosten:

Gas:

ECO stand CV ketel.Ook liever niet zelflerend, zo als bij bijvoorbeeld intergas het geval is.

Zet de CV temperatuur lager, hoe laag is afhankelijk van de woning, als de retour temperatuur maar kouder dan 55 graden is.Probeer bijvoorbeeld eens 60 of 65.Dat bespaart echt serieus geld, want met een te hoge retour temperatuur heb je vrijwel een VR ketel met ongeveer 87%rendement ipv de gebruikelijke 104 en 107.

Maak een eenpansgerecht.

Vervang je fluitketel door een waterkoker.

Ontlucht je radiatoren, en laat ze waterzijdig inregelen.

Stroom:

Vervang Halogeen/TL/Gloei en zelfs spaar voor led(al genoemd door Nick)

Haal apparaten die je nauwelijks gebruikt uit het stopcontact, bijvoorbeeld de wasdroger of oven.

Hang de was zo veel mogelijk buiten op.

Als je een keukenboiler hebt, en die maar op bepaalde momenten gebruikt, plaats een slimme stekker.

Veel tips zullen wel bekend zijn, maar ik zie toch wel mensen waar dit niet echt gedaan word.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoeveel vermogen (uitgedrukt in watt) gebruik die slimme stekker?

En hoeveel vermogen verbruikt de Fritzbox? 

0,3w standbyverbruik voor de slimme stekker, die knikkert dan ook mijn tv, streamingbox, soundbar en ontvanger uit. 

Fritzbox kan ik zo niet uitlezen, maar uitgaande van de documentatie zal die rond de 10-15 watt zitten. Dit is overigens alleen s’nachts. Overdag regelen mijn zonnepanelen de stroomlevering.
 

Besparing tv ontvanger in eco is per 24 uur eco stand by 0,1 kWh.

Maar hij staat natuurlijk zelden 24 uur of langer aan een stuk uit. Maar ( hier) zo'n 10 uur per etmaal. Dan bespaar je per maand dus maar ietsje meer dan 1 kWh. 

Persoonlijk is de besparing dus nihil. Maar als een miljoen klanten het aan zetten...

Persoonlijk is de besparing dus nihil. Maar als een miljoen klanten het aan zetten...

Dan nog is het nihil.

Dan zijn er wel betere zaken neem alle gevel en tuin verlichting vijverpomp en, dag en nacht verlichte reclame zuilen, daar wegen die STB's niet tegenop en vergeet niet de data centers.

 

En wie zijn huis vol heeft met domotica draagt ook genoeg bij.

 

Reputatie 7
Badge +20

Nihil is meer dan niks.

En alle kleine beetjes bij elkaar is toch een besparing.😉

Reputatie 7

Ik vind zelf gewoon, hoe minder apparatuur hoe beter. KPN zou er nu goed aan doen om als vervanging van de ontvanger een volwaardige werkende App/internet abonnement te introduceren. Dan hebben mensen een keuze. Ziggo kan dit, T-Mobile heeft dit,...

Hier staat/hangt alleen een tv met soundbar en sub. En een PS4. Meer is hier gewoon niet nodig. Alles kan via de tv en zo behoud je lekker een cleane look. Voor de rest blijven de stekkers gewoon in de wandcontactdozen zitten. (heb er drie op één rij in een viervoudig fram met ook een dubbele internet aansluiting) tv meubel is op maat gemaakt met een verdiepte achterwand in het meubel waardoor meubel er in het geheel 'overheen' en strak tegen de wand zit. Ga ook niet werken met een losse stekkerdoos of iets dergelijks om telkens met een knop alles uit te zetten,…

Don't like the mess, en het houd eens ergens op qua besparen,... 

Reputatie 7

Ik vind zelf gewoon, hoe minder apparatuur hoe beter. KPN zou er nu goed aan doen om als vervanging van de ontvanger een volwaardige werkende App/internet abonnement te introduceren. Dan hebben mensen een keuze. Ziggo kan dit, T-Mobile heeft dit,...

Ook dan zal ik gewoon kiezen voor een TV ontvanger want de beeldkwaliteit via multicasts zal altijd beter zijn dan die via unicasts.

Qua functionaliteit loopt de app ook nog sterk achter op die van een TV ontvanger maar daar kan natuurlijk wel aan gewerkt worden.

Weet overigens dat een app als Ziggo GO maximaal 720P beelden levert, dat wil je toch hopelijk niet als beeldkwaliteit op jouw 4K televisie in de woonkamer?!

 

Daarnaast plak je een 5202 gewoon aan de achterzijde van jouw televisie zodat deze volledig uit het zicht is.

Reputatie 7

Dit is overigens alleen s’nachts. Overdag regelen mijn zonnepanelen de stroomlevering.

Hier maak je een enorme denkfout. Het maakt helemaal niets uit dat jij overdag produceert en 's nachts niet. De salderingsregeling betekent immers dat jij jouw "overproductie" gedurende de dag ook weg kunt strepen tegen jouw stroomverbruik gedurende de nacht.

Reputatie 7

Ja ik ben bewust van de beeldkwaliteit en de achterliggende gedachtes 😉 Maar met ons kijkgedrag zeker niet noodzakelijk. Dus als het zonder kan graag! KPN heeft zoals gewoonlijk even wat extra schoppen nodig hierin. Ze moeten afstappen van die nodeloze starheid van ze,... Met een dedicated werkende App en een stukje glasvezel kom ik wel weer eens terug bij KPN,... 

Nu hebben we gewoon KabelTV met internet. (zonder Ziggo Go, betalen nu 35 euro, anders 43 euro in combi met Ziggo Go) Die willen we indd niet op onze 4K tv. Het huidige digitale kabel aanbod heeft al gigantisch veel 1080i kanalen in de basis en dus ook aanzienlijk scherper dan Ziggo Go. Op de rtl troep na dan, dat is nog 576i (maar kijken we toch niet en anders wel via Videoland live bv.).

De rest is allemaal streaming. 

Reputatie 7

Dan zijn er wel betere zaken neem alle gevel en tuin verlichting vijverpomp en, dag en nacht verlichte reclame zuilen, daar wegen die STB's niet tegenop en vergeet niet de data centers.

Helemaal eens.

Onze vijverpomp vreet 100 watt en die wordt nu bij zonsopkomst aangezet en bij zonsondergang weer uitgzet.

 

Reputatie 7

Dus als het zonder kan graag!

Dan kan je toch de smart-TV app gebruiken op een LG, Samsung of Android TV?