Beantwoord

Spamfilter van de webmail uitzetten

  • 13 October 2023
  • 13 reacties
  • 287 keer bekeken

Badge

Ik vind het spamfilter van de webmail waardeloos. Voortdurend worden er mails afgevangen die absoluut geen spam zijn. Dit heeft mij zelfs al een keer (toen keek ik nog niet in die webmail) behoorlijk wat geld gekost!!! Ik gebruik thunderbird, maar moet nu dus telkens óók in de webmail kijken, anders mis ik belangrijke mails.

Prima dat je mailadressen kunt blokkeren, maar zelfs dat is al eens misgegaan. Stond er opeens een mailadres tussen dat ik niet zelf had geblokkeerd.

Ik wil het filter dus uit kunnen zetten, heb echt lak aan jullie opmerking telkens dat dat “niet💩kan”. Wat denken jullie eigenlijk?! Dat klanten te stom zijn om zelf te kiezen of ze dat filter aan of uit willen?

icon

Beste antwoord door WMG-N 13 October 2023, 12:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@midegi

1)) Als je het spamfilter zou uitzetten dan krijg je elke dag een vloedgolf aan spam in jouw “Postvak In”.

2)) Je hoeft niet telkens in de KPN webmail te kijken. Zorg ervoor dat je 2 emailaccounts in jouw emailprogramma hebt die beide naar jouw (KPN) emailaccount wijzen. Laat één met IMAP werken en één met POP werken (zorg ervoor dat dat POP account een kopie van de email op de (KPN) emailserver laat staan). M.b.v. dat IMAP account kun je dan, in jouw emailprogramma ook kijken wat er in de spammap staat.

3)) Als er email ten onrechte in de spammap wordt gezet stuur dan een email naar abuse@kpn.com waarin je de situatie uitlegt en stuur dan ook één of meerdere voorbeelden van onterecht als gemarkeerde spam emails mee, in de vorm van één of meerdere bijlagen. De mensen bij “Abuse” kunnen dan ook het spamfilter bijstellen.

Je kunt ook zelf iets doen om de hoeveelheid spam te verminderen:

 

Badge

🙄

Reputatie 2
Badge

Inhakend op de reactie van KPN, laat mij lekker zelf beslissen wat ik als SPAM beschouw, ook hier mis ik mails doordat de gebrekkige spambot incompetent is. En nee, ik ga niet een houtje touwtje oplossing als hierboven genoemd gebruiken.

Als ik iets niet als SPAM gemarkeerd heb onthoud dat dan. Dat lukt zelfs in Outlook. Maar niet in de webbased mail omgeving van KPN. Heel erg triest vind ik.

 

grtz

 

Reputatie 7

...laat mij lekker zelf beslissen wat ik als SPAM beschouw...

Dat wil jij echt niet. Weet je dat 80% van alle mails spam is.

Als dat dus allemaal in jouw inbox valt dan krijg je voor elk echt mailtje dus ook vier spam berichten.

Is dat echt wat je wilt? Ik denk het niet.

Ik zou KPN willen adviseren om functionaliteit te implementeren waarmee gebruikers een whitelist kunnen opstellen met emailadressen/domeinen die nooit in de spamfolder geplaatst mogen worden ookal zijn ze door het spamfilter als "possible spam" betiteld.

 

Als ik iets niet als SPAM gemarkeerd heb onthoud dat dan.

Jij bent niet de enige die bepaalt of de afzender van die mail geen spammer is. Pas als het spamfilter meerdere meldingen krijgt dat een mail geen spam is zal het spamfilter besluiten de afzender (voorlopig) niet meer als spammer te zien. Stuurt die afzender daarna opnieuw mails naar bijvoorbeeld niet meer bestaande emailadressen binnen één van de KPN domeinen dan staat hij binnen no-time weer als spammer te boek.

Reputatie 2
Badge

...laat mij lekker zelf beslissen wat ik als SPAM beschouw...

Dat wil jij echt niet. Weet je dat 80% van alle mails spam is.

Als dat dus allemaal in jouw inbox valt dan krijg je voor elk echt mailtje dus ook vier spam berichten.

Is dat echt wat je wilt? Ik denk het niet.

Ik zou KPN willen adviseren om functionaliteit te implementeren waarmee gebruikers een whitelist kunnen opstellen met emailadressen/domeinen die nooit in de spamfolder geplaatst mogen worden ookal zijn ze door het spamfilter als "possible spam" betiteld.

 

Als ik iets niet als SPAM gemarkeerd heb onthoud dat dan.

Jij bent niet de enige die bepaalt of de afzender van die mail geen spammer is. Pas als het spamfilter meerdere meldingen krijgt dat een mail geen spam is zal het spamfilter besluiten de afzender (voorlopig) niet meer als spammer te zien. Stuurt die afzender daarna opnieuw mails naar bijvoorbeeld niet meer bestaande emailadressen binnen één van de KPN domeinen dan staat hij binnen no-time weer als spammer te boek.

Laat mij dat zelf beslissen. Ik ga niet het filter voor KPN zijn. Diverse keren al mee gemaakt dat een volstrekt legitiem adres (bv mijn broertje, of mijn auto handelaar of beter nog alixpress) worden tegen gehouden. Dus JIJ (is KPN) bepaalt niet wat SPAM is voor mij.

Het argument wat gebruikt wordt  (teveel mails) is daarom ook totaal onzin. KPN geef mij mijn schakelaar (of voor de hersenlozen een Switch). Ik beslis liever zelf dan een socialer,veiliger en groener (om te kotsen reclame) KPN. Kan niet moeilijk zijn lijkt mij.

Jouw idee (=>wjb) is uiteraard prima, maar dat is schijnbaar te moeilijk voor ex PTT.

 

Grtz Moi

Reputatie 7
Badge +9

@Djeepman Als je de webmail spam filter waardeloos vind, gebruik toch een email client met ingebouwd spam filter of extern dienst (b.v. mailwasher)

Reputatie 2
Badge

Dat is het punt juist, de webmail van KPN vangt het als eerste af😉 Dat er externe progjes zijn die het werk veel beter doen weet ik.

Reputatie 7

Dat is het punt juist, de webmail van KPN vangt het als eerste af😉 

En dat is maar goed want je wilt echt niet weten wat er zal gebeuren als die spamfilter er niet zou zijn.

Reputatie 2
Badge

En daar zit ik dus niet op te wachten. Geen bemoeienis van “goed bedoelende” providers. Laat mij mijn keuzes maken en niet KPN😉

Reputatie 7

En daar zit ik dus niet op te wachten. Geen bemoeienis van “goed bedoelende” providers. Laat mij mijn keuzes maken en niet KPN😉

Ik ben bang dat je niet weet wat voor een ellende je je dan op de hals zou halen.

Wil je echt dat er voor elke echte mail vier spamberichten in jouw mailbox terecht zullen komen?

Gelukkig hebben alle grotere providers een centrale spamfilter zodat je de meeste spam niet eens zult zien.

Nogmaals, wat KPN zou moeten doen is whitelist functionaliteit beschikbaar stellen zodat de abonnee zelf kan instellen van welke afzenders berichten die door de centrale spamfilter als spam bestempeld zijn toch gewoon in de inbox geplaatst moeten worden. Daarmee bereik je ook wat je wilt bereiken maar dan zonder dat je voor elk echt mailbericht ook vier spamberichten zult ontvangen.

En het ergste is dat die whitelist functionaliteit standaard beschikbaar is en door KPN verborgen wordt binnen de webmail.

Reputatie 2
Badge

De witte lijst zou inderdaad een doekje voor het bloeden zijn. Beter dan dan gebemoei van bedrijven die denken te weten wat goed voor mij is. 
 

grtz 

Reputatie 7

De witte lijst zou inderdaad een doekje voor het bloeden zijn. Beter dan dan gebemoei van bedrijven die denken te weten wat goed voor mij is. 

Ik vind het wel een beetje jammer dat mensen zo "simpel" denken over spamfilters.

Je hoeft me natuurlijk niet te geloven maar ik denk (weet) dat zonder een centrale spamfilter onze mailboxen zouden overstromen met spamberichten. Dat is dus echt geen "gebemoei" maar een, mijns inziens, zeer valide eerste schifting van spams en echte mail.

Reputatie 2
Badge

Gelukkig heb ik genoeg kunde om dat zelf te beslissen. Ik vraag er niet om . Simpel toch? Maar de whitelist zou al een uitkomst zijn. Ontvang ik tenminste gewoon mijn Aliexpress mailtjes😁