Vraag

Wordt de toegang tot mijn NAS tegen gehouden?

  • 15 September 2023
  • 9 reacties
  • 112 keer bekeken

ik host al langere tijd zelf een webshop en website op een NAS en had bij ziggo hier nooit verbindings problemen mee anders dan dat de NAS niet snel was.

Nu ben ik overgestapt naar KPN en merk dat de verbinding naar de website redelijk snel is maar de verbinding naar mijn webshop kan tot 2 minuten duren.

terwijl op een ander moment de verbinding weer goed lijkt

dit resulteert de ene keer in een 404 fout en een andere keer in een 503 fout

ik heb de installatie van de nas al meerdere keren gecontroleerd maar zie niet waar hier nog een probleem zou kunnen zijn (loggingen zijn schoon zowel van de nas als de webshop)

zou het kunnen dat er in de router iets aangepast moet worden zodat de verbinding wel sneller tot stand komt?

hebben jullie enig idee hoe ik hier verder uit kan komen?

de nas heeft al een statisch ip adres

 

met vriendelijke groet Arnold


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7

Wat voor een NAS gebruik je?

Kan je eens een screenshot plaatsen van de IPv4 port-forwardings en/of IPv6 pinholes die je op jouw Experia/KPN Box hebt ingesteld?

Wat is het domein van jouw website?

 

domein stuur ik je in prive bericht

Reputatie 7

Brrrr UPnP.

Was jij je bewust van het feit dat je al die poorten open hebt staan op jouw NAS?

Ik ben geen voorstander van het gebruik van UPnP omdat men vaak geen weet heeft wat wat er allemaal doorgelaten wordt.

Heeft jouw domein een IPv6 adres (AAAA record)?

Wat is het domein van jouw website en van jouw webshop?

die poort forwarding wordt vanuit de NAS geregeld hier was ik wel van op de hoogte

Heeft jouw domein een IPv6 adres (AAAA record)? weet ik niet

Wat is het domein van jouw website en van jouw webshop? prive gestuurd wordt via synolgy aangeboden

Reputatie 7

De domeinen voor jouw website en webshop hebben geen IPv6 adres en dus ziet alles er goed uit.

Reputatie 7
Badge +10

die poort forwarding wordt vanuit de NAS geregeld hier was ik wel van op de hoogte

Zou ik die functie vanuit de NAS toch uitschakelen, tevens ook UPnP in de router uitschakelen.
(Net waar @wjb ook zijn bedenkingen over heeft).

Alleen “handmatig” die poorten doorsturen die voor je website en web-shop nodig zijn.
NIETS meer dan strikt noodzakelijk voor de gewenste services.

Wordt daarmee wellicht ook een hogere betrouwbaarheid van de verbindingen gewaarborgd.

Wie past de firewall regels in je nas aan, nadat UPnP een poort forward heeft ingesteld?
Dit lijkt me vrij risicovol opgezet. Ook al die forwards naar blijkbaar een mailserver en je admin poorten zien er weinig “strak” uit.

Heb je twee mailservers? Een op intern ip .150, en nog een op .200?  De forwards gaan naar twee servers.