Beantwoord

Er zit geen PSTN op Box 12. Hoe sluit ik vaste telefoon aan?

  • 17 March 2023
  • 19 reacties
  • 535 keer bekeken

ik heb een oude exp box v8 wil deze  u vervangen door kpn box 12 echter zit hier geen ptsn aansluiting op.

Als ik alles instaleer gaat internet wel maar geen vaste telefonie??

Hoe dit op te lossen?

 

 

icon

Beste antwoord door vin71 17 March 2023, 17:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Gebruik je misschien ook nog een splitter met twee kabels naar de Experiabox? Eén kabel naar de DSL connector en de ander naar PSTN?

Zit de telefoon aangesloten op een Phone poort van de Experia Box? Als je de telefoon aansluit op de Phone aansluiting van de splitter, doet de telefoon het dan wel?

Aansluitingen aan de achterzijde van Experia Box v8

 

Hoi @vin71 ,

Heb je er wel of geen splitter tussen?

Bij wel een splitter, stop je de kabel die eerst in de PSTN poort zat direct in het telefoon toestel.Maar het is beter je abonnement aan te passen naar eentje met telefonie via internet.Dit is een stuk goedkoper en grote kans dat je nu onnodig trager internet hebt.Bij een splitter is je internetverbinding namelijk via ADSL2+, welke trager is dan (V)VDSL(2).

 

Gebruik je misschien ook nog een splitter met twee kabels naar de Experiabox? Eén kabel naar de DSL connector en de ander naar PSTN? Zit de telefoon aangesloten op een Phone poort van de Experia Box? Als je de telefoon aansluit op de Phone aansluiting van de splitter, doet de telefoon het dan?

 

BesteRuud,

helaas functioneert de vaste telefoon niet als ik die rechtstreeks op de splitter aansluit...

Hoi @vin71 ,

Heb je er wel of geen splitter tussen?

Bij wel een splitter, stop je de kabel die eerst in de PSTN poort zat direct in het telefoon toestel.Maar het is beter je abonnement aan te passen naar eentje met telefonie via internet.Dit is een stuk goedkoper en grote kans dat je nu onnodig trager internet hebt.Bij een splitter is je internetverbinding namelijk via ADSL2+, welke trager is dan (V)VDSL(2).

 

Beste Martijn helaas werkt dat niet...andere suggesties?

Hoi @vin71 ,

Heb je nu de box 12 al dan?

Brand het lampje '’Phone'’ op het modem?Zo niet, zou het direct op de splitter gewoon moeten werken.Je kan om de splitter uit de sluiten het telefoon toestel ook gewoon direct op het aansluitpunt in de muur doen.

Hoi @vin71 ,

Heb je nu de box 12 al dan?

Brand het lampje '’Phone'’ op het modem?Zo niet, zou het direct op de splitter gewoon moeten werken.Je kan om de splitter uit de sluiten het telefoon toestel ook gewoon direct op het aansluitpunt in de muur doen.

Lampje Phone brand niet op box 12 en op het aansluit punt op de muur is de splitter op aangesloten….kan natuurlijk hier een telefoonstekker opzetten waar je nog een stekker kunt instoppen zou dan het probleem zijn opgelost...of gewoon wachten dat de glasvezel binnen en ligt en dan overgaan op de wan aansluiting..

Hmm, maar je sluit het dus zo aan en dan werkt het niet:

                              DSL modem naar de  Box 12

IS/RA→ Splitter →

                              PSTN naar het telefoontoestel.

?

 

Hmm, maar je sluit het dus zo aan en dan werkt het niet:

                              DSL modem naar de  Box 12

IS/RA→ Splitter →

                              PSTN naar het telefoontoestel.

?

 

precies internet en wifi werkt wel maar geen vaste telefoonlijn…

ook niet als ik telefoon op PSTN op splitter aansluit...

Ik zou dan nog proberen om de kabel die in de '’Lijn'’ ingang op de splitter gaat direct in je telefoon te doen.Wat gebeurt er dan?

En het aanpassen van het abonnement, sta je daar voor open?Een moderator kan voor je uitzoeken hoeveel het kost als je telefonie via het modem doet in jouw geval.Maar dit is vaak echt heel veel goedkoper.

PSTN is sowieso ± 3 jaar na de aanleg van glasvezel niet meer mogelijk.

Ik zou dan nog proberen om de kabel die in de '’Lijn'’ ingang op de splitter gaat direct in je telefoon te doen.Wat gebeurt er dan?

En het aanpassen van het abonnement, sta je daar voor open?Een moderator kan voor je uitzoeken hoeveel het kost als je telefonie via het modem doet in jouw geval.Maar dit is vaak echt heel veel goedkoper.

PSTN is sowieso ± 3 jaar na de aanleg van glasvezel niet meer mogelijk.

Beste Martijn,

ik heb mijn abonnement aangepast daardoor ook het andere modem. het kan zijn dat ze nog de verandering niet hebben doorgevoerd want ik zou ook een dag zonder internet en telefonie zitten.

...

Volgens mij plaatst @RBxx hier een oude foto van aansluitingen op een Experiabox (kpn modem). Een PSTN aansluiting zoals op de foto zit er niet meer op. Sinds de v10, geleverd sinds ongeveer 2017 volgens mij.

Wel Phone 1 en/of Phone 2 voor je vaste telefoon.

KPN levert al een paar jaar geen PSTN meer in combinatie met internet. Wel dus nog vaste telefoon via internet (op de groene phone aansluiting).

Een PSTN - DSL splitter vóór het modem moet je ook weghalen, dat levert alleen storing op.

→ Heb je wel een vast telefoonnummer bij je nieuwe abonnement???

Heb je een vast telefoonnummer dan werkt dat uitsluitend via Phone 1 van de Box12. Dan moet wel het lampje branden aan de voorkant.

Bij mijn buren brandde dat laatst niet. Heb toen de Box12 even 1 minuut uitgezet (witte ronde indrukschakelaar op de 12). Daarna werd ook het telefoonnummer geladen.

Anders even bellen met 0800-0402

(p.s. bellen met mobiel abonnement is binnen die bundel sowieso goedkoper dan vast bellen)

KPN levert al een paar jaar geen PSTN meer in combinatie met internet. Wel dus nog vaste telefoon via internet (op de groene phone aansluiting).

Klopt, maar voor oude klanten werd dit nog wel ondersteund en werkt dit ook nog steeds.

Misschien kan @vin71 op mijn KPN inloggen en via een screenshot delen hoe het abonnement nu in elkaar zit.Als daar telefonie a 2 euro per maand bij zit is de splitter inderdaad overbodig.

Klopt, maar voor oude klanten werd dit nog wel ondersteund en werkt dit ook nog steeds.

vin71 heeft het abonnement gewijzigd. Dat heeft ook tot gevolg dat PSTN - ADSL vervalt. En alleen VVDSL wordt met telefonie via Phone 1.

Maar welke wijziging, dat is mij niet helemaal duidelijk🙂

Ik denk dat een screenshot het handigst is, is het meteen volledig duidelijk en kunnen we hier ook het beste advies geven😉

 

@vin71 , heb je trouwens de V8 nog in huis?

Wijziging is mij ook niet duidelijk. Maar.

ik heb mijn abonnement aangepast daardoor ook het andere modem.

vin71 had eerst v8. Op de v10, v10a en Box12 zit geen PSTN aansluiting meer (dat was om binnenkomende gesprekken via PTSN op de Phone 1 aangesloten telefoon binnen te krijgen.)

Jaren geleden duurde de omzetting van PSTN naar VoIP enkele weken. De PSTN poort op het modem was ter overbrugging om geen 2 telefoons nodig te hebben.

Eentje op phone 1 voor uitgaand bellen en 1 op de PSTN voor binnenkomend. PSTN van af de splitter moest dan een RJ11 kabeltje zijn naar de PSTN ingang (geen uitgang) op het modem. In het modem werd een binnenkomend gesprek dan op Phone 1 gezet. Ergo: maar 1 telefoon nodig. En je merkte eigenlijk niet dat, na weken, je nummer was overgezet. Kreeg je wel een email van.

Ik adviseer vin71 even te bellen naar 0800-0402. Hoe het zit met het vaste nummer. Als dat inderdaad nog PSTN was….. dan weet ik nu niet waar het is gebleven. En heb je (vin71) bij de wijziging wel aangegeven het te willen behouden?

dank jullie allemaal voor het meedenken.

Ik krijg de melding dat mijn abonnement nog niet omgezet  en geactiveerd is dus eerst dat even afwachten….

Reputatie 7
Badge +24

dank jullie allemaal voor het meedenken.

Ik krijg de melding dat mijn abonnement nog niet omgezet  en geactiveerd is dus eerst dat even afwachten….

Dat heeft niets te maken met het omruilen van de Experiabox v8 voor de KPN Box.

Reputatie 7
Badge +12

@PeterG als een klant nu Shared-line heeft kan hij zijn internet/tv abonnement gewoon wijzigen en de pstn behouden. Maar vaak wordt er inderdaad besproken om dit over voip te laten lopen ivm kosten en storingsgevoeligheid. Mijn advies zou ook zijn om 0800-0402 te bellen of even het forumprofiel in te vullen zodat een moderator kan meekijken wat er is gebeurd.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @vin71! Omdat het abonnement nog niet is omgezet, ga ik er nu vanuit dat dit de oorzaak is. Daarom markeer ik het topic als opgelost.

Als na het omzetten de telefoon het nog niet doet, probeer dan eerst de uitstekende tips uit het topic. 

Lukt het dan nog niet, bel dan zoals aangegeven 0800-0402 of laat het hier weten. 🙂