Vraag

Is er een kaart met daarop de telefooncellen van vroeger?

  • 18 December 2023
  • 8 reacties
  • 242 keer bekeken

Reputatie 1

Goedendag, is er ergens nog een kaart te vinden waar de telefooncellen vroeger stonden?

Of eventueel nog steeds staan?

 

Ik weet dat er in Weert nog een paar citycellen staan, maar waar allemaal precies weet ik niet.

 

Mogelijk ook nog in Roermond.

Er zou eens een kaart online hebben gestaan van Rbl telecom, maar dat bestaat niet meer.

 

Via google maps kan ik niks vinden.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb wel een lijst met daarop adressen waar telefooncellen hebben gestaan, maar dit is zeker geen complete lijst van heel Nederland. Het is vroeger ooit eens uitgelekt bij de PTT (vermoed ik) en via het toenmalige hackers tijdschrift Hacktic verspreid. Of collectief onder de aanwezige leden uitgeplozen a.h.v. truukjes met collect call en nummerweergave. 

Het ging vanwege het mom van 'gratis bellen in cellen', wat vroeger een sport was onder de telefoonhackers (phreakers). De telefoonnummers stonden op de lijst erbij, waarna PTT genoodzaakt was om inkomende gesprekken te blokkeren. 

Voor zover ik weet zijn er geen openbare telefooncellen meer in Nederland. Misschien nog een verdwaalde die al lang niet meer werkt. RBL heeftb ze ooit overgenomen van KPN maar uiteindelijk zijn de cellen in vergetelheid geraakt waarna ze vernield werden en daarna verwijderd werden. 

Reputatie 7
Badge +28

Nee @Straatbeeld Jaren 90-2000 ,

Die kan ik niet vinden. Wel foto's in overvloed. 

 

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Straatbeeld Jaren 90-2000, wat een leuke vraag. Zo'n kaart is mij niet bekend. Ik kan eens navraag doen intern. Misschien dat we nog iets in de archieven vinden. 

Ik heb wel al iets gevonden van de stad Leeuwarden:

 

 

Ik heb deze nog gevonden @Straatbeeld Jaren 90-2000 :

Plaatsen met telefooncellen

RBTelecom had later het beheer over de telefooncellen en hadden op Google Maps een afbeelding met locaties, maar omdat RBTelecom niet (meer) bestaat is ook die afbeelding verdwenen. 

Reputatie 7
Badge +10

Die van PTT / KPN - op mogelijk een uitzondering na, zijn echt allemaal opgeruimd.
(Misschien nog ergens als curiosa in een horeca bedrijf?)
Telefoons in reclamezuilen komen (kwamen) meer voor.

Vond bericht  NOS journaal woensdag 24 februari 2016   Dus ook al weer bijna 8 jaar geleden.
( Op 261 plekken in Nederland staan nog wel reclamezuilen met een telefoon. )

Dit zijn de laatste vijf klassieke telefooncellen van Nederland

 

Meer recent “Engelse telefooncellen” - 21 augustus 2020

Drie Engelse telefooncellen sieren Valkenswaard | FOTO'S

Reputatie 7
Badge +21

Ik weet er nog 16 te staan, op één plaats bij elkaar 😅  Of beter gezegd: op elkaar. 

Een kunstwerk (“Body Building”), staat sinds 1990 op het Houtplein in Haarlem.

Reputatie 7
Badge +12

Het Houweling museum in Rotterdam heeft er ook een aantal. Verder sowieso een aanrader aan iedereen om te bezoeken.

Reputatie 1

Heb geen kaartje, maar er staan nog telefooncellen in Nederland.

Heb er een topic over gemaakt :