Vaste telefonie werkt niet

  • 3 March 2023
  • 1 reactie
  • 81 keer bekeken

Reputatie 1

De vaste telefoon doet het niet. Welk nummer ik ook bel, ik krijg altijd de bezettoon. Dus bel ik naar KPN (noodgedwongen met  mobiel) en daar krijg ik de instructie te kijken op kpn.com/storing. Stap voor stap krijg ik hulp, uiteindelijk is het probleem opgelost met een reset van de Modem alias Experiabox alias Box12 (want KPN weet zelf niet hoe het ding heet).

Maar de instructies zijn bepaald onbegrijpelijk.

“Haal de stroomadapter van je telefoon uit het stopcontact.”

Wat is dat? De telefoon is alleen op de Experiabox aangesloten. Nou, die draad kan ik er wel even uithalen en terugdoen. Natuurlijk wordt de storing daarmee niet verholpen.

“Maak je gebruik van een handset? Haal dan de stekker van het basisstation uit het stopcontact en zet alle handsets uit.”

Wat is een handset en wat is een basisstation? Nou, waarschijnlijk heb ik die dingen niet.

“Controleer de kabel tussen het aansluitpunt en de Experia Box. De kabel moet vanaf de Experia Box direct op het aansluitpunt aangesloten worden. Er mag geen splitter of een verlengkabel tussen zitten.”

Wat is het aansluitpunt? Misschien het kastje waarop de glasdraad binnenkomt. Daaraan zit een RJ45 naar de Experia. Ik kan mij niet voorstellen dat er zoiets als een splitter zit. In elk geval is er nooit iets aan veranderd en gisteren werkte het nog.

“Heb je een ander telefoontoestel?”

Nou ja, ik heb jaren geleden een ander telefoontoestel aangeschaft. Dat telt natuurlijk niet. Het is begrijpelijk dat je een storing kun krijgen als je net een ander toestel hebt aangesloten. Maar ook nu geldt dus: Er is niets aan veranderd en gisteren werkte het nog.

“Druk op de bel-knop en luister of je een kiestoon hoort”

Waar zit de bel-knop? Als ik de hoorn opneem, hoor ik een kiestoon, maar dat is dan ook niet het probleem.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +24

Dag @Tientien, welkom hier. 

Wat naar dat dit zo wordt ervaren. Het spijt me ontzettend dat wij woorden gebruiken als "stroomadapter, stopcontact, handset, basisstation”. Laat staan dan we dingen als "aansluitpunt” gebruiken. 

Wel fijn dat het probleem is opgelost, doet me vreugde. 

In de toekomst kan het forum hier altijd worden gevonden, we staan voor een ieder klaar.