Beantwoord

E-mail instellen op Windows 11

  • 27 January 2024
  • 26 reacties
  • 609 keer bekeken

Ik gebruik Microsoft 365 en Outlook als mailprogramma. Op mijn vorige laptop werkte alles naar behoren maar het lukt nu niet om Outlook met mijn kpn-mailaccount in te stellen. Ik krijg steeds de foutmelding dat ik niet kan inloggen zonder een werk- of schoolaccount.

Wat moet ik doen om wel een account toe te voegen?

icon

Beste antwoord door Fred_V 28 January 2024, 19:34

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7

Kies je wel voor een IMAP account?

Plaats anders eens screenshots van de schermen die je doorloopt.

Uiteraard wel even persoonlijke gegevens zoals het emailadres (gedeeltelijk) wegpoetsen.

Hoi,

Ik kies inderdaad voor een IMAP account mar krijg dan steeds dezelfde foutmelding. Zie ook bijgevoegde schermafbeeldingen.

Ik kan de IMAP instellingen invullen maar ook dan krijg ik een foutmelding. Wachtwoord etc klopt.

 

Reputatie 7
Badge +7

@ElkeV I.v.m. privacy zou ik, in je profiel, jouw naam als handtekening weglaten. Het ‘stuffen’ of ‘blurren’ heeft dan niet zoveel zin...

Reputatie 7

Dus bij e-mailprovider kies je voor IMAP en wat als je daarna op "Geavanceerde installatie" klikt, kan je dan niet alles handmatig instellen?

Nee dat lukt dus niet

Reputatie 7
Badge +7

Het eerste schermpje moet je het wachtwoord en gebruikersnaam van je Microsoft account invullen en vervolgens de setup, in Outlook dus, bij ‘instellingen’ volgen met daarin pas de gegevens van het KPN Mail account.

Deze foutmelding krijg ik uiteindelijk

Reputatie 4
Badge +1

Probeer het eens via het Configuratie scherm en dan Mail (Microsoft Outlook). Hiermee krijg je een ander user interface. Maak een email account aan via handmatig instellen, kies IMAP bij de tweede optie. Dus niet Microsoft365 of Exchange.

Reputatie 7

Plaats een een screenshot van de "Geavanceerde installatie" met wat je daar ingevuld hebt.

Reputatie 7
Badge +11

Ik kan zonder MS account ook geen mail meer instellen. MS account is blijkbaar verplicht tegenwoordig @wjb 

Reputatie 7

Ik heb geen enkel probleem met het instellen van een kpnmail.nl account in Outlook op Windows 11.

Sterker nog, het is met drie klikjes gedaan.

Stap 1: Invullen e-mailadres en op Continue drukken
Stap 2: Wachtwoord invullen en op Continue drukken
Klaar

 

Dit klopt bij de “oude” Outlook. Bij de nieuwe Outlook 2024 lukt dit niet. 

Reputatie 7

Dit klopt bij de “oude” Outlook. Bij de nieuwe Outlook 2024 lukt dit niet. 

Dit is de nieuwe Outlook. Om mijn @kpnmail.nl account toe te voegen waren drie klikjes voldoende.

Dit verschijnt op mijn pc scherm.

Reputatie 7
Badge +13

Vreemd, en handmatig instellen werkt dan ook niet? 

Reputatie 7
Badge +24

Dit verschijnt op mijn pc scherm.

Is dit niet de bèta versie? Of test versie van Outlook 2024 ofzo? Ik heb daar iets over gelezen. Dat die gedownload kon worden. 

Als je dit in beeld krijgt is het het heel simpel: KPN mail kun je dus niet instellen. Zo simpel is dat.

Reputatie 2

ik heb hetzelfde vraagstuk: Bij mijn laptop windows 11 (versie 2022)  ondersteunt  Microsoft momenteel enkel werk/schoolaccounts.  Ik heb begrepen dat met een nieuwe 2024 versie van windows 11 het overzetten van prive kpnmail wel lukt?  Klopt dit? En is het een idee als de KPN contact zoekt met Microsoft om dit vraagstuk collectief op te lossen?  

Reputatie 7
Badge +11

KPN heeft geen probleem, maar MS, dus daar moet je zijn met je vragen @vandenB 

Reputatie 2

Dank voor je response, helaas geeft Microsoft geen response. En KPN heeft m.i. belang bij het feit dat hun gebruikers zich probleemloos kunnen aansluiten op gratis Microsoft. Microsoft wil enkel dat gebruikers een betaald Microsoft 365 abonnement aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +11

KPN heeft er totaal geen belang bij welk mail-pakket een klant gebruikt.

KPN biedt de webmaildienst aan bij het thuisabonnement en daar kun je al je mail mee verwerken @vandenB 

 

Reputatie 2

Dank voor alle input het is mij zoeven toch gelukt om mijn kpnmail.nl over te zetten naar het nieuwe outlook. Door de IMAP instelling/password aan te passen. De oude mails zijn behouden. Dank wjb voor de heldere instructie.

Reputatie 6
Badge +8

De nieuwste (beta) versie van Outlook heeft een belangrijke wijziging t.o.v. de oudere versies voor wat betreft IMAP accounts. Bij de oude versie las Outlook je IMAP mail rechtstreeks van de servers van je provider (KPN) naar je computer.

De nieuwe Outlook werkt anders, je geeft nu Microsoft toestemming om je mail uit te lezen vanaf de IMAP servers van je provider. Je mails worden dus tussendoor opgeslagen (gesynchroniseerd) op servers van Microsoft. Je login gegevens voor jouw mail worden dus ook opgeslagen bij Microsoft. Het Outlook programma op jouw computer leest de mail vervolgens vanaf de Microsoft servers en niet meer bij je provider.

Hier bestaat al de nodige ophef over. Het is de zoveelste manier van Microsoft om nog meer data over jou te verzamelen. Ze lezen dan wel niet de inhoud van je mails (zeggen ze) maar ze kunnen wel registreren van wie je mails krijgt of waar je ze naar toe stuurt en de info in de mailheaders analyseren.

 

Zodra Microsoft dit verplicht stelt (nu kun je de beta nog weigeren) stop ik met het gebruik van Outlook.

Reputatie 7
Badge +11

Dat moet je toch niet willen @Hsd , gewoon de webmail gebruiken of een ander mailprogramma.

Zelf gebruik ik behalve de KPN Webmail, OE Classic 4.0 te vergelijken met het oude Outlook Express.

 

Reputatie 7

De nieuwe Outlook werkt anders, je geeft nu Microsoft toestemming om je mail uit te lezen vanaf de IMAP servers van je provider. Je mails worden dus tussendoor opgeslagen (gesynchroniseerd) op servers van Microsoft.

Naar mijn weten blijft de Outlook app gewoon rechtstreeks met de mailserver van jouw mailprovider babbelen en hoeft er niets gesynchroniseerd te worden met Microsoft.

Heb je een bron waaruit blijkt dat dat wel zo zou zijn?

Reputatie 6
Badge +8

Jazeker. De beta community voor de Outlook client beta. Maar daar kan (mag) ik niet naar linken.

 

Bij de eerste beta werd al meteen duidelijk dat de nieuwe Outlook app alleen het Exchange protocol ondersteund. Deze praatte alleen met Microsoft Outlook mail. Later is men pas begonnen met het toevoegen van support voor third-party mail account.

(Zie bijvoorbeeld deze blog: https://insider.microsoft365.com/en-us/blog/starting-to-support-third-party-accounts-in-new-outlook-for-windows-preview )

 

Wat ze er in dit blog nog niet bij vertelden is dat die third-party support altijd via de Microsoft servers verloopt. Die maken dus de vertaalslag MAPI → Exchange, Google Mail → Exchange enzovoorts. De reden die Microsoft opgeeft is dat ze dan je ervaring met al je mail boxen eenduidig kunnen maken en agenda's / contacten integreren etc. etc.

 

Als je in de huidige Outlook de schakelaar voor "De nieuwste versie van Outlook uitproberen” aanzet zul je zien dat je voor elk niet-Microsoft mail account je inloggegevens voor de mail moet gaan invoeren om de mail te kunnen lezen. En die login info wordt niet opgeslagen op je computer maar op Microsoft servers.

 

Hier nog een artikel van mensen die dit onderzocht hebben:

 

https://www.heise.de/en/news/Microsoft-lays-hands-on-login-data-Beware-of-the-new-Outlook-9608798.html

Reageer