Beantwoord

KPN schakelde tot dusver drie miljoen koperlijnen uit

  • 27 April 2024
  • 9 reacties
  • 166 keer bekeken

Reputatie 2

Ik las onlangs dit bericht op Tweakers:

https://tweakers.net/nieuws/221206/kpn-schakelde-tot-dusver-drie-miljoen-koperlijnen-uit.html

 

3 miljoen koperlijnen vind ik enorm veel, dat betekent m.i. iets van 40% van Nederland. Was me er niet van bewust dat het nu al zo vergevorderd is.

 

Ik vroeg me af hoe dit (voor een hele wijk) in zijn werk gaat (ik heb zelf nog VDSL en nog geen glasvezel beschikbaar). Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een aantal klanten liever niet overgaat naar glasvezel (bijv. vanwege de ruimere keuze op het VDSL netwerk).

 

Dus mijn vraag is hoe KPN dit doet. Ben je verplicht over te gaan en wat voor termijnen gelden er?

icon

Beste antwoord door Joep1965 27 April 2024, 17:36

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +19

Dit gaat per adres. Uiteindelijk zal iedereen over moeten en dat wil je ook want tzt is het gewoon over en uit met het kopernetwerk. 

Als klanten niet overgaan naar glasvezel en bewust op koper blijven hangen, krijgen ze van KPN t.z.t. een keer een schrijven per post en/of per e-mail dat de koperlijn op een datum X afgesloten wordt. Dan kunnen die klanten nog ruim op tijd overstappen op glasvezel @zz1 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik vroeg me af hoe dit (voor een hele wijk) 

KPN doet het niet per wijk. Het gaat per adres.

Dus mijn vraag is hoe KPN dit doet. Ben je verplicht over te gaan en wat voor termijn gelden er?

In principe is niemand iets verplicht. Tot nog toe is het volgens mogelijk om gewoon eigenwijs op koper te blijven zitten. En dan blijft de verbinding gewoon werken.

Het punt is wel: als de bewoner van zo'n adres verhuist en er komt een nieuwe bewoner, dan moet deze nieuwe bewoner een nieuw abonnement op glasvezel afsluiten.

Een nieuw abonnement afsluiten op koper terwijl glasvezel beschikbaar is kan niet. In dat geval is dus de koper verbinding "afgesloten". En dat is nu op 3 miljoen adressen zo.

Reputatie 2

OK ik deed de aanname dat KPN bepaalde gebieden over zet. Maar uit jullie reactie begrijp ik dat dat niet zo is. Het is dus grotendeels een “organisch proces” (d.w.z. veel klanten nemen uit eigen beweging glasvezel en daarvan kan het koper sowieso uitgeschakeld worden). En KPN bepaalt op een gegeven moment (als bijv. al 80% tot 90% van de klanten in een gebied op glas zitten?) dat de resterende paar klanten die nog op koper zitten verplicht over moeten?

 

Edit: maar dat laatste is dus (volgens de reactie van @Nick83) nog bij 0 mensen gebeurd tot nu toe. OK dan begrijp ik het helemaal, hartelijk dank voor de reacties!

 

Ben wel benieuwd wanneer KPN voor het eerst (bepaalde gebieden in NL) verplicht af gaat schakelen! Ik zal eens op het internet zoeken of ik hier iets over kan vinden.

Reputatie 7
Badge +24

Het is inderdaad een "organisch proces". Druk is helemaal niet nodig. Nog niet. Het gaat hard zat. Druk uitoefenen levert KPN alleen maar negatieve publiciteit op. Dus dat is niet handig.

Reputatie 2

Het is inderdaad een "organisch proces". Druk is helemaal niet nodig. Nog niet. Het gaat hard zat. Druk uitoefenen levert KPN alleen maar negatieve publiciteit op. Dus dat is niet handig.

 

Bij even kijken op internet lijkt het wel iets harder te gaan dan jij suggereert. Inmiddels al 3 jaar geleden:

 

Update april 2021

KPN heeft op 1 april op zes plekken de koperdraad verbinding uitgezet.  Niet als test, maar als eerste stap in dit ingrijpende project.  Het gaat om de gemeente Amsterdam – IJburg (en omgeving), gemeente Bergeijk – Bergeijk (en omgeving), gemeente Berkelland – Eibergen (en omgeving), gemeente Ede – Bennekom (en omgeving), gemeente Eersel – Eersel (en omgeving) en gemeente Zwolle – wijk Stadshagen (en omgeving). Gebruikers van het KPN DSL-netwerk zijn overgezet op het glasvezel netwerk.

https://www.internetten.nl/nieuws/kpn-stopt-in-2023-levering-via-koper

 

Andere topics (eerste paar links Google):

 

https://tweakers.net/nieuws/187414/t-mobile-wil-via-rechter-uitschakeling-kopernetwerk-kpn-twee-jaar-uitstellen.html

https://forum.tele2.nl/thuisnetwerk-en-hardware-382/klacht-over-naar-glasvezel-84846

https://forum.tele2.nl/thuisnetwerk-en-hardware-382/verplicht-overstappen-op-glasvezel-anders-geen-internet-84643

Reputatie 2

Ik lees hier dat het blijkbaar een vuistregel is dat KPN 3 jaar na aanleg glas het koper netwerk uitschakelt:

 

 

Reputatie 7
Badge +9

In een buurgemeente heeft KPN het kopernetwerk inmiddels geheel uitgeschakeld, zo'n vijf jaar na de aanleg van glasvezel aldaar. Klanten die nog niet waren overgestapt van koper naar glasvezel kregen enkele maanden voor de uitschakeling enkele malen een oproep om dat alsnog te doen. Wie dat op de uitschakeldatum nog niet had gedaan zat vanaf dat moment dus zonder internetverbinding, tv en/of vaste telefonie.

Piet.

Reputatie 6
Badge +5

In een buurgemeente heeft KPN het kopernetwerk inmiddels geheel uitgeschakeld, zo'n vijf jaar na de aanleg van glasvezel aldaar. Klanten die nog niet waren overgestapt van koper naar glasvezel kregen enkele maanden voor de uitschakeling enkele malen een oproep om dat alsnog te doen. Wie dat op de uitschakeldatum nog niet had gedaan zat vanaf dat moment dus zonder internetverbinding, tv en/of vaste telefonie.

Piet.

tja eens moet men over als je stellig nee blijft zeggen dan zit je terrecht zonder diensten

Reageer