Nieuwe hardware bij monteurs: XGS-PON ONT

  • 19 July 2023
  • 81 reacties
  • 11091 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12

KPN heeft een nieuwe XGS-PON ONT's geleverd aan Monteurs, deze worden op dit moment nog niet gebruikt voor DHZ installaties, daar krijgen klanten nog een genexis voor.

Het gaat om een Nokia XS-010X-Q ontwikkeld voor KPN zodat ze op een TK01 passen.

In plaats van drie zal hij vier lampjes hebben, de gebruikelijke Power, Connection en Alarm en dan komt een vierde genaamd Data bij.

In principe is de werking identiek, en blijven de adviezen zoals stroomloos maken hetzelfde als bij de genexis.

Voor de geïnteresseerden heb ik nog intern de vraag uit staan of ik de datasheets mag delen, zolang ik hier geen OK op heb gekregen zal ik deze niet delen.

 


81 reacties

Hallo @Ik_Combineer wat leuk dat je dat met ons  deelt, voor technisch geïnteresseerde klanten, zoals ik, heel interessant.

Ik hoop van harte dat je de datasheet ook met ons mag delen.

Plaats ook eens een foto van een geïnstalleerde Nokia.

De ‘gewone’ G-PON's waren ook van Nokia.

 

Reputatie 7
Badge +7

Interessant. DFN gebruikt deze Nokia ONT ook bij zakelijke abonnementen.

Is bekend of de firmware specifieke KPN aanpassingen kent?

 

Interessant. DFN gebruikt deze Nokia ONT ook bij zakelijke abonnementen.

Is bekend of de firmware specifieke KPN aanpassingen kent?

 

Hallo @Ernst-Jan , waar staat DFN voor, heb je een website?

 

Reputatie 7

DFN is Delta,... Krijg het idee dat KPN Delta achterna loopt,... Kan het zijn dat deze Nokia evt hogere snelheden aankan dan 1gb? En dat KPN in de toekomst bijv ook 2gb abbo's zal gaan aanbieden misschien,...

Reputatie 7
Badge +7

DFN is Delta,... Krijg het idee dat KPN Delta achterna loopt,... Kan het zijn dat deze Nokia evt hogere snelheden aankan dan 1gb? En dat KPN in de toekomst bijv ook 2gb abbo's zal gaan aanbieden misschien,...

DFN is Delta Fiber Netwerk, de infrastructuur partij, Delta is een ISP. Te vergelijken met KPN Netwerk en KPN ISP.

En ja, de Nokia is een 10Gbps. ONT. Net als de Genexis XGS-PON ONT overigens.

 

Reputatie 7
Badge +16

Wel beter, hopelijk zijn ze van betere kwaliteit dan die vreselijke Genexis ONT modellen. Die gaan bij mij al kapot als ik er naar kijk en heb zodoende besloten er maar iets voor te zetten en sindsdien is het redelijk. 

 

Hallo @Ik_Combineer je hebt zelfs TotaalTV al gehaald, je wordt nog een ster😉

KPN bezig met voorbereiding multigig glasvezelinternet | Totaal TV

Reputatie 7

 

DFN is Delta,... Krijg het idee dat KPN Delta achterna loopt,... Kan het zijn dat deze Nokia evt hogere snelheden aankan dan 1gb? En dat KPN in de toekomst bijv ook 2gb abbo's zal gaan aanbieden misschien,...

DFN is Delta Fiber Netwerk, de infrastructuur partij, Delta is een ISP. Te vergelijken met KPN Netwerk en KPN ISP.

En ja, de Nokia is een 10Gbps. ONT. Net als de Genexis XGS-PON ONT overigens.

 

Delta zit hier al aangesloten in de MK,ben ervan op de hoogte 🤣

Reputatie 7
Badge +12

Hallo @Ik_Combineer je hebt zelfs TotaalTV al gehaald, je wordt nog een ster😉

KPN bezig met voorbereiding multigig glasvezelinternet | Totaal TV

En dan staat er ook nog eens foute informatie in. Want deze ONT wordt wel geïnstalleerd bij klanten, alleen (nog) niet in de Doe-Het-Zelf vorm, zo staat dat ook in het originele bericht. Ook wordt er gesuggereerd dat dit als voorbereiding is op multigig abonnementen, terwijl de Genexis in principe ook tot 10gb aan kan. 

Hallo @Ik_Combineer dan kun je Jarco Kriek er op aanspreken, heeft hier ook een forumaccount, weet alleen zijn forumnaam niet.

Info delen is natuur;lijk leuk, maar het moet wèl kloppen.

Ik dacht dat journalisten hun info altijd moeten verifiëren voordat ze deze plaatsen in de media?

 

Reputatie 7
Badge +12

@JanD  ik heb toestemming van degene die de data-sheet intern heeft gepubliceerd dat dit ook extern mag.

Aangezien ik geen PDF's kan uploaden wat screenshots.

 

 

Reputatie 7

Wel beter, hopelijk zijn ze van betere kwaliteit dan die vreselijke Genexis ONT modellen. Die gaan bij mij al kapot als ik er naar kijk en heb zodoende besloten er maar iets voor te zetten en sindsdien is het redelijk. 

Wat heb je er dan voorgezet?

Reputatie 7
Badge +12

Hallo @Ik_Combineer wat leuk dat je dat met ons  deelt, voor technisch geïnteresseerde klanten, zoals ik, heel interessant.

Ik hoop van harte dat je de datasheet ook met ons mag delen.

Plaats ook eens een foto van een geïnstalleerde Nokia.

De ‘gewone’ G-PON's waren ook van Nokia.

 

 

Zelf nog niet mee gewerkt, maar kreeg vandaag een foto van een collega die zijn eerste heeft geplaatst. Vindt het opvallend veel licht geven. Misschien is de werkelijkheid minder

Reputatie 6
Badge +5

wat een lichtbak gelukkig zit het in de meterkast meestal :P

Reputatie 7
Badge +16

Wel beter, hopelijk zijn ze van betere kwaliteit dan die vreselijke Genexis ONT modellen. Die gaan bij mij al kapot als ik er naar kijk en heb zodoende besloten er maar iets voor te zetten en sindsdien is het redelijk. 

Wat heb je er dan voorgezet?

Meer een grapje. Zolang ik er niet naar kijk blijven ze wel redelijk werken. Maar het is wel echt complete troep die Genexis ONT. Denk als een elektrisch apparaat defect gaat bij een stroomonderbreking en je dan 24 uur zonder diensten zit, dan verkoop je als Genexis zijnde echt rommel. 

Reputatie 7

Zelf nog niet mee gewerkt, maar kreeg vandaag een foto van een collega die zijn eerste heeft geplaatst. Vindt het opvallend veel licht geven. Misschien is de werkelijkheid minder

Dit lijkt een trend te zijn, ook de V12 is zo'n kerstboom met verschrikkelijk felle ledjes waarvan je mag hopen dat je die niet in jouw woonkamer hoeft te plaatsen.

Reputatie 6
Badge +5

Zelf nog niet mee gewerkt, maar kreeg vandaag een foto van een collega die zijn eerste heeft geplaatst. Vindt het opvallend veel licht geven. Misschien is de werkelijkheid minder

Dit lijkt een trend te zijn, ook de V12 is zo'n kerstboom met verschrikkelijk felle ledjes waarvan je mag hopen dat je die niet in jouw woonkamer hoeft te plaatsen.

eigenlijk zouden ze overal een disable led’s optie in de software mogelijk moeten maken

 

 

ziggo heeft dat gelukkig sinds kort wel

al staat die van mijn in de meterkast maar voor de mensen waarbij hij in de woonkamer staat

 

@JanD 

Ik dacht dat journalisten hun info altijd moeten verifiëren voordat ze deze plaatsen in de media?

Dat gebeurd al jaren niet meer, tis tegenwoord klakkeloos napraten / schrijven wat ze horen

Reputatie 7
Badge +16

Ben eigenlijk wel benieuwd wie deze ONT nou daadwerkelijk maakt voordat het Nokia logo erop komt. Want Nokia is tegenwoordig niks meer een merknaam, maar ze maken niks meer zelf. 

@JanD

Ik dacht dat journalisten hun info altijd moeten verifiëren voordat ze deze plaatsen in de media?

Dat gebeurd al jaren niet meer, tis tegenwoord klakkeloos napraten / schrijven wat ze horen

Nou daar ben ik het niet mee eens om iedereen over één kamp te scheren. Maar ik vind wel dat Jarco Kriek er een handje van heeft om maar gewoon wat te schrijven. Hoor en wederhoor vindt af en toe plaats bij TotaalTV.

Dit lijkt een trend te zijn, ook de V12 is zo'n kerstboom met verschrikkelijk felle ledjes waarvan je mag hopen dat je die niet in jouw woonkamer hoeft te plaatsen.

Dit is inderdaad op de foto wel echt een enorme kerstboom. Ik heb de ONT in de woonkamer hangen en ik vind dat de Genexis al enorm veel licht produceert. Hoop maar niet dat de Nokia echt zo erg is dan het lijkt. 

Reputatie 7
Badge +8

Wel beter, hopelijk zijn ze van betere kwaliteit dan die vreselijke Genexis ONT modellen. Die gaan bij mij al kapot als ik er naar kijk en heb zodoende besloten er maar iets voor te zetten en sindsdien is het redelijk. 

Wat heb je er dan voorgezet?

Meer een grapje. Zolang ik er niet naar kijk blijven ze wel redelijk werken. Maar het is wel echt complete troep die Genexis ONT. Denk als een elektrisch apparaat defect gaat bij een stroomonderbreking en je dan 24 uur zonder diensten zit, dan verkoop je als Genexis zijnde echt rommel. 

Die van mij zit er 3 jaar nog nooit stuk geweest en staat wel van alles tegen aan ;)

Reputatie 7
Badge +7

Ben eigenlijk wel benieuwd wie deze ONT nou daadwerkelijk maakt voordat het Nokia logo erop komt. Want Nokia is tegenwoordig niks meer een merknaam, maar ze maken niks meer zelf. 

@JanD

Ik dacht dat journalisten hun info altijd moeten verifiëren voordat ze deze plaatsen in de media?

Dat gebeurd al jaren niet meer, tis tegenwoord klakkeloos napraten / schrijven wat ze horen

Nou daar ben ik het niet mee eens om iedereen over één kamp te scheren. Maar ik vind wel dat Jarco Kriek er een handje van heeft om maar gewoon wat te schrijven. Hoor en wederhoor vindt af en toe plaats bij TotaalTV.

Dit lijkt een trend te zijn, ook de V12 is zo'n kerstboom met verschrikkelijk felle ledjes waarvan je mag hopen dat je die niet in jouw woonkamer hoeft te plaatsen.

Dit is inderdaad op de foto wel echt een enorme kerstboom. Ik heb de ONT in de woonkamer hangen en ik vind dat de Genexis al enorm veel licht produceert. Hoop maar niet dat de Nokia echt zo erg is dan het lijkt. 

 

Shanghai Bell CO Ltd. : https://onestore.nokia.com/asset/210747

 

 

 

 

Reputatie 7

Hebben jullie de hoeveelheid licht gezien die uit de zijkanten van deze ONT komt.

Ik heb echt medelijden met die abonnees waarbij de glasvezelaansluiting in de woonkamer zit.

Reputatie 7
Badge +8

Hebben jullie de hoeveelheid licht gezien die uit de zijkanten van deze ONT komt.

Ik heb echt medelijden met die abonnees waarbij de glasvezelaansluiting in de woonkamer zit.

Zo inderdaad daar had ik nog niet eens op gelet.

Ben blij dat ik dan nog een Genexis heb GMC-TK01-P2110-EU-1 die leds zie je nauwelijks 

Reputatie 7
Badge +16

Die van mij zit er 3 jaar nog nooit stuk geweest en staat wel van alles tegen aan ;)

Die van mij stierf een paar maanden geleden spontaan, zonder dat er een onderbreking is geweest. Ethernet was stuk. 
Sindsdien zou ik nooit meer durven de stroom in dat gebied er af te halen. 

Hebben jullie de hoeveelheid licht gezien die uit de zijkanten van deze ONT komt.

Zou er een gratis barcodescanner bij zitten?

Shanghai Bell CO Ltd. : https://onestore.nokia.com/asset/210747

Vind dit wel zorgelijk, Chinese spullen zou ik niet al te graag in huis willen hebben.

Reputatie 7

Chrizziey schreef:

Ernst-Jan schreef:

Shanghai Bell CO Ltd. : https://onestore.nokia.com/asset/210747

Vind dit wel zorgelijk, Chinese spullen zou ik niet al te graag in huis willen hebben.

Ik ben bang dat jij veel meer Chinese spullen in huis hebt dan dat je denkt.

Reageer