Vraag

Snel Internet in het buitengebied

  • 27 April 2024
  • 23 reacties
  • 224 keer bekeken

Wij hebben als vereniging een clubgebouw in het "buitengebied", eigenlijk een tweehonderd meter van enkele woningen verwijderd.

Momenteel hebben wij daar een Odido ADSL-verbinding, maar deze komt te vervallen omdat dit kopernetwerk wordt uitgefaseerd, we moeten over op glasvezel. Dit is bij ons echter niet aangelegd.

Ik heb hiervoor een haalbaarheidsonderzoek gestart bij KPN netwerk en dit zou ons waarschijjnlijk rond de 23.000 euro gaan kosten om alsnog aan te laten leggen, dit is voor onze vereniging geen optie.

Bijkomend probleem is dat onze huidige verbinding is aangelegd op huisnummer 5A, maar na een omnummering door de gemeente in het afgelopen jaar hebben wij huisnummer 6C gekregen en het oude nummer 5A is bij een nieuwbouwwoning in de straat terechtgekomen. hier is uiteraard glasvezel beschikbaar.

Ik heb bij de provider KPN dan maar basis internet besteld, dit was volgens de postcodecheck op huisnummer 6C mogelijk. Na enkele dagen kreeg ik echter een e-mail met de boodschap dat de bestelling was geannuleerd: 

de mail:

U hebt internet bij ons besteld. Op uw adres moeten we eerst graafwerkzaamheden uitvoeren, voordat wij uw woning kunnen aansluiten op ons netwerk. Daarom hebben wij uw bestelling geannuleerd.

Wilt u toch uw woning aansluiten op ons netwerk?
Vraag dan zelf een offerte aan bij de afdeling Netwerk om ervoor te zorgen dat uw huis een glasvezelaansluitpunt krijgt. Zij doen de werkzaamheden die nodig zijn om uw woning aan te sluiten op ons netwerk, zoals laswerk of graafwerkzaamheden in uw straat.

Andere mogelijkheden
Graag bekijken we met u wat ook mogelijk is op uw adres. Bijvoorbeeld tv-kijken met Digitenne. Of internetten met 4G. Bel ons dan op 0800-0402.

 

Uiteraard zijn er bij ons geen graafwerkzaamheden nodig voor een verbinding over het kopernetwerk, maar schijnbaar wil of kan de provider dit adres niet (meer) aansluiten op koper.

Ik heb gebeld met de provider maar die kan ons niet aansluiten omdat ons adres niet in hun systemen staat, "hiervoor moet ik met KPN netwerk bellen".

Ik heb KPN netwerk gebeld maar die kunnen ons niet helpen, "ik moet toch echt met de provider KPN bellen".

Ik heb de provider KPN gebeld en een begripvol en luistend oor gevonden welke dit voor mij zou gaan uitzoeken en terugbellen maar we zijn inmiddels weer een week verder zonder reactie.

In feite kwam het er op neer wat KPN gaat doen als koper in de wijkcentrale uitgezet zou worden en er voor ons mega kosten in het vooruitschiet liggen om glasvezel te kunnen krijgen. Nogmaals: mijn bestelling voor basis internet was door KPN geannuleerd.

We vallen hier eigenlijk nogal tussen wal en schip.

Verdere info/samenvatting: 

Huisnummer 6 en 6A hebben glasvezel liggen, 6B is het voetbalterrein en direct daarnaast liggen wij met 6C.
Bij ons is geen glasvezel en/of coax aangelegd, we hebben enkel een telefoonlijn op het kopernetwerk.

Bestelling welke volgens de postcodecheck mogelijk is wordt zonder wederhoor geannuleerd.

Internet via 4G zou mogelijk zijn maar wij krijgen geen contract omdat ons adres niet in het systeem van de provider KPN staat.

 

U begrijpt dat ik het beu wordt om van het kastje naar de muur gestuurd te worden, en ik kan het de callagents ook niet kwalijk nemen maar ik kom zo geen steek verder.

Wie pakt dit op en helpt ons aan stabiel internet? 

 

Als laatste redmiddel zou een data-only simkaart icm een mifirouter nog kunnen, maar dit moet toch gewoon via een provider mogelijk zijn? 


23 reacties

Badge +19

Dit is een hele lastige situatie @Sjun . Wellicht dat een moderater je een advies kan geven hoe het verder moet. Vul je profiel in en zet bij persoonlijke gegevens het betreffende adres in. De wachttijd op een moderater is een dag of twee. 

Reputatie 7
Badge +12

 

 

 

Als laatste redmiddel zou een data-only simkaart icm een mifirouter nog kunnen, maar dit moet toch gewoon via een provider mogelijk zijn? 

 

Alleen dit kan bijna niet, voor mobiele data buiten bellen is een 06 nummer uitgesloten en heb je een 097 nummer nodig. En deze nummers kennen meestal geen unlimited data bundel. KPN haar grootste bundel is 10gb welke wordt verdubbelt als je op hetzelfde adres ook een vaste verbinding hebt. Ga je toch een 06 nummer gebruiken wordt dit over het algemeen vrij snel ontdekt en wordt je abonnement geblokkeerd ivm misbruik.

 

Advies van Joep kan ik je aanbevelen, vul uw forumprofiel in met de gegevens van het adres waar het over gaat en dan kan een moderator miaschien mee kijken.

Hallo @Sjun , misschien dat @Ward_ even mee kan en wil kijken, die heeft vaker met dit bijltje gehakt.

Wacht zijn reactie even af.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Sjun Sneller Internet Buitengebied (ADSL+4G) zal geen optie zijn, omdat je dan een ADSL lijn moet hebben en die wordt uitgezet zoals je schrijft in je eerste bericht. Misschien is Starlink een mogelijkheid voor jullie. Internet via een schotel. 

Link naar Starlink

Dit is een hele lastige situatie @Sjun . Wellicht dat een moderater je een advies kan geven hoe het verder moet. Vul je profiel in en zet bij persoonlijke gegevens het betreffende adres in. De wachttijd op een moderater is een dag of twee. 

Heb ik zojuist gedaan, ik wacht af.

Reputatie 7
Badge +10

De koperlijn wordt uitgezet als er glasvezel beschikbaar is. Dat is hier niet het geval. Met een adreswijziging in de netwerk administratie (5A wijzigen naar 6C) kunnen we dit oplossen en zal koper niet uitgezet worden. 

Ik heb echter momenteel vakantie dus kan niet zoveel doen.

@Shyrin van KPN Kan jij dit bij dezelfde persoon neerleggen als het adres in Groningen? Vergelijkbaar geval qua aanpassing administratie.

Reputatie 7
Badge +16

Dit is een hele lastige situatie @Sjun . Wellicht dat een moderater je een advies kan geven hoe het verder moet. Vul je profiel in en zet bij persoonlijke gegevens het betreffende adres in. De wachttijd op een moderater is een dag of twee. 

Heb ik zojuist gedaan, ik wacht af.

Fijn dat je dit advies opgevolgd hebt, zo kon ik dit direct doen: 👇🏾

 

@Shyrin van KPN Kan jij dit bij dezelfde persoon neerleggen als het adres in Groningen? Vergelijkbaar geval qua aanpassing administratie.

Ja, kan ik: zojuist gedaan! ✅
 

@Sjun heeft Odido ook aangegeven per wanneer de koper verbinding komt te vervallen? 

Het verzoek om het adres aan te passen, is nu verzonden: als dat verwerkt is, kunnen we verder. We hebben waarschijnlijk een lange adem nodig, houdt daar rekening mee. Zodra er een terugkoppeling is, laten we het hier weten! 

 

Ik heb echter momenteel vakantie dus kan niet zoveel doen.

 

+1, wordt vervolgd!

 

@Shyrin van KPN  Helaas is dat wat minder van de lange adem, 17 Mei gaat volgens Odido de stekker er uit.😖

Reputatie 7
Badge +10

 

@Shyrin van KPN  Helaas is dat wat minder van de lange adem, 17 Mei gaat volgens Odido de stekker er uit.😖

@Shyrin van KPN mail me het adres maar even, dan stuur ik Odido wel aan dat ze niks uitzetten.

Reputatie 7
Badge +10

@Sjun Aangezien het koperuitprogramma mijn dagelijks werk is heb ik de goede contactpersonen, ook bij Odido. Ik heb ze vanmorgen gemaild dat ze dit adres (of eigenlijk deze lijn) niet moeten uitzetten.

 

Dat ☝😀

En er zijn ook nog andere opties. 

Bij Odido: https://www.odido.nl/4g-voor-thuis

En Starlink. Internet via satelliet. Vanaf € 50.

https://www.starlink.com/nl 

Reputatie 7
Badge +10

Dat ☝.

En er zijn ook nog andere opties. 

Bij Odido: https://www.odido.nl/4g-voor-thuis

En Starlink. Internet via satelliet. Vanaf € 50.

https://www.starlink.com/nl 

Als de koperlijn in stand blijft behouden we de klant graag op dat netwerk 😁😁

Die koperlijn kan dan alsnog toch niet nog vele jaren mee @Ward_ ? 10 tallen jaren desnoods?

Reputatie 7
Badge +12

Waarom niet @PeterG ? Het is niet dat KPN het koper landelijk uit zet. Dat is en blijft op adresniveau.

Reputatie 7
Badge +9

@Ik_Combineer @PeterG Ik denk dat als KPN voor één klant de hele wijkkast voor DSL moet houden, is de stroomkosten naar een paar maanden al meer dan kosten om een aannemer te huren en een paar honderd meter te graven en glasvezel te leggen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb hiervoor een haalbaarheidsonderzoek gestart bij KPN netwerk en dit zou ons waarschijjnlijk rond de 23.000 euro gaan kosten om alsnog aan te laten leggen...

Dit kan bijna niet toch? Staat daar niet een nulletje te veel?

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb hiervoor een haalbaarheidsonderzoek gestart bij KPN netwerk en dit zou ons waarschijjnlijk rond de 23.000 euro gaan kosten om alsnog aan te laten leggen...

Dit kan bijna niet toch? Staat daar niet een nulletje te veel?

Ten eerste is 4000 euro daarvan BTW dus dat gaat zo naar de belastingdienst.

Hou je 19.000 over. Na aftrek algemene kosten en leges, etc.. kom ik snel rekenend op ruim 16.000 voor de echte aansluiting. 

Men denkt vaak dat er gegraven moet worden vanaf het laatste huis met glasvezel. Maar dat klopt niet. Er moet worden gegraven vanaf het dichtstbijzijnde ondergrondse verdeelpunt. Dat kan maar zo een paar honderd meter meer zijn.

Graven kost tegenwoordig circa 40 euro per meter. 

Dus zou het ongeveer 400 meter graven zijn. Voor een clubgebouw op een sportterrein geen vreemde afstand.

Reputatie 7
Badge +10

Waarom niet @PeterG ? Het is niet dat KPN het koper landelijk uit zet. Dat is en blijft op adresniveau.

Maar het einddoel is natuurlijk wel duidelijk. Alle koper zal een keer uit moeten dus deze ook. Maar nu nog niet dus hoeven we niet te verwijzen naar Odido of Starlink 

Reputatie 7
Badge +24

Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit clubgebouw in het verleden onderdeel was van een aanlegproject waarbij gewoon elk adres gratis of tegen een geringe prijs aangesloten zou worden. En dat dit toen geweigerd is.

Later alsnog aansluiten kost natuurlijk veel meer. Maar € 23.000 vond ik wel veel.

Nu ik het nog eens zit te lezen krijg ik de indruk dat het clubgebouw nooit onderdeel is geweest van het (naburige) aanlegproject. Maar dat dit door verwarring met de huisnummers in de administratie er wel bij gerekend werd. Dat moet dus gecorrigeerd worden.

Kan @Sjun er op rekenen dat er in de toekomst nog een keer glasvezel aangelegd word in het hele buitengebied + sportterrein waarbij de kosten een stuk lager uitvallen dan 23.000?

Want ik vind 23.000 euro niet normaal. Bij grote bedrijven kan je dat makkelijk rekenen. Maar van een clubgebouw kan je dat niet verwachten. 

@Sjun Aangezien het koperuitprogramma mijn dagelijks werk is heb ik de goede contactpersonen, ook bij Odido. Ik heb ze vanmorgen gemaild dat ze dit adres (of eigenlijk deze lijn) niet moeten uitzetten.

 

Fijn, dit komt de gemoedsrust al flink ten goede.

 

Ik heb hiervoor een haalbaarheidsonderzoek gestart bij KPN netwerk en dit zou ons waarschijjnlijk rond de 23.000 euro gaan kosten om alsnog aan te laten leggen...

Dit kan bijna niet toch? Staat daar niet een nulletje te veel?

 

Helaas…  zelfs ex BTW. :-(

Hier een uitsnede van het HBO:

Het is gebleken dat de aanlegroute zeer complex is en dat nader onderzoek vereist is om een nauwkeuriger
kostenraming af te kunnen geven. Op basis van het huidige onderzoek kunnen wij u een indicatieprijs afgeven
van € 23.000,00 excl. BTW (€ 27.830,00 incl. BTW).
Wij kunnen een uitgebreid onderzoek voor u opstarten om een nauwkeurige kostenraming voor u te maken, wel
willen wij u in dat geval op voorhand vragen of u voornemens bent om in te stemmen met de genoemde
indicatieprijs van € 23.000,00 excl. BTW.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit clubgebouw in het verleden onderdeel was van een aanlegproject waarbij gewoon elk adres gratis of tegen een geringe prijs aangesloten zou worden. En dat dit toen geweigerd is.

Later alsnog aansluiten kost natuurlijk veel meer. Maar € 23.000 vond ik wel veel.

Nu ik het nog eens zit te lezen krijg ik de indruk dat het clubgebouw nooit onderdeel is geweest van het (naburige) aanlegproject. Maar dat dit door verwarring met de huisnummers in de administratie er wel bij gerekend werd.

 

Sterker nog: We hebben als bestuur destijds (10 jaar geleden ofzo?) zelf eens aangeklopt bij -ik meen- Reggefiber welke glasvezel begon uit te rollen in onze gemeente, wij kwamen echter niet in aanmerking want buitengebied.

Reputatie 7
Badge +24

Staan er nog meer gebouwen op het terrein die ook een internetaansluiting hebben?

Staan er nog meer gebouwen op het terrein die ook een internetaansluiting hebben?

Nee

Reputatie 7
Badge +12

Staan er nog meer gebouwen op het terrein die ook een internetaansluiting hebben?

Als 10 jaar geleden reggefiber het glas aan had gelegd is er een heel ander aanleg traject geweest en niet te vergelijken met hoe KPN het nu doet. Daarna is reggefiber over gekocht dus zit KPN er toch. Dus van kosteloos aansluiten was toen waarschijnlijk geen sprake.

Reageer